harm

Skrevet av Emne: "Dr." Robert O. Young og hans pH-mirakelkur  (Lest 87301 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Karsten Eig

• Karstens meninger om det meste
Sv: "Dr." Robert O. Young og hans pH-mirakelkur
« Svar #30 på: 20. mai 2010, 20:27:35 »
Veldig bra kronikk, Pernille! Den litt spørrende holdningen får godt frem hvor absurd Youngs teorier er.

Utlogget Karsten Eig

• Karstens meninger om det meste
« Svar #31 på: 20. mai 2010, 20:35:53 »
Apropos Pernille, har du vært borti teoriene til Günther Enderlein? Populær figur blant alternativmedisinere. En slektning som er biopat brukte det til å forklare meg immunsystemet...jeg stoppet allerede etter første figur i boka, ettersom Enderlein trodde at liv startet med en slags urkjerne som kunne utvikle seg til planter, som ble virus, som ble bakterier, som ble sopp...man trenger ikke mange vekttall i bilogi for å se at den teorien sliter...

Utlogget Yngve.S

• Gryende fjasbekjemper
« Svar #32 på: 20. mai 2010, 21:57:56 »
Glimrende kronikk må jeg si, sarkasme much, hehe ;D
Enhver påstand som fremlegges uten bevis kan forkastes uten bevis.

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #33 på: 20. mai 2010, 23:21:25 »
Tusen takk.

Men jeg begikk en skrekkelig feil, og skjemmes langt inn i margen: Jeg skrev at pH 3 er 40 ganger surere enn pH 6,8. Det var en god del nuller som mangla der. pH 3 er nesten 10,000 ganger surere enn pH 6,8! Hvilket for så vidt understreker poenget mitt enda mer tydelig!

Men det er ganske pinlig. Jeg har tildelt meg selv 10,000 piskeslag.  :-[
Medlemmer av foreningen Skepsis har en mindre aura, dvs. et mer innskrenket bevissthetsfelt, enn den øvrige befolkningen.

Else Egeland, healer og Cand.San.

Utlogget Harald Hanche-Olsen

• Harald Hanche-Olsen
« Svar #34 på: 21. mai 2010, 02:31:18 »
Ta logaritmen først, så blir det ikke fullt så ille.

Utlogget Jan-Erik

• Team coach, mentalist, frimurer og skeptiker
« Svar #35 på: 21. mai 2010, 10:35:24 »

Det høres ut som en ganske drøy straff; hvis vi sier at det tar ca 3 sekunder i snitt å utføre et piskeslag på seg selv, vil det si at du har pisket deg selv en hel arbeidsdag.

Selv om det var veldig feil, kan man jo tross alt ikke vente annet av en som har brukt så mye tid på den "gamle" biologien! På tide å brenne gamle skolebøker. Før du vet ordet av det, så er du i stand til å bevise at du faktisk hadde rett ang. pH-verdi likevel :-)

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #36 på: 21. mai 2010, 10:51:00 »
Sitat fra: Pernille Nylehn på I går kl. 22:21:25
Sitat
Men det er ganske pinlig. Jeg har tildelt meg selv 10,000 piskeslag

Jan Erik:
Sitat
Det høres ut som en ganske drøy straff; hvis vi sier at det tar ca 3 sekunder i snitt å utføre et piskeslag på seg selv, vil det si at du har pisket deg selv en hel arbeidsdag.
Selv om det var veldig feil, kan man jo tross alt ikke vente annet av en som har brukt så mye tid på den "gamle" biologien! På tide å brenne gamle skolebøker. Før du vet ordet av det, så er du i stand til å bevise at du faktisk hadde rett ang. pH-verdi likevel :-)

Det gikk ganske bra med den piskinga. Jeg brukte en spesialpisk fra Innerlight med oscillerende snert, den pisket 100 pisk i sekundet, så det var unnagjort på knapt to minutter. Dessuten var piskinga ioniserende og det er veldig bra for huden, så i dag kjennes ryggtavla mi ut som nyfødt babyhud.

Pernille Nylehn
Medlemmer av foreningen Skepsis har en mindre aura, dvs. et mer innskrenket bevissthetsfelt, enn den øvrige befolkningen.

Utlogget Yngve.S

• Gryende fjasbekjemper
« Svar #37 på: 21. mai 2010, 17:55:26 »
100 Hz, hmm, kan det være at pisken er en forgjenger for vindmøller for tankekontroll montro ;D
Enhver påstand som fremlegges uten bevis kan forkastes uten bevis.

Utlogget Sithious33

« Svar #38 på: 21. mai 2010, 19:48:57 »
Du nevnte ikke at hva som betegnes som basiske og sure matvarer på de forskjellige nettstedene har såpass store sprik at det ikke virker som noen av dem har stadfestet hvilke matvarer som faktisk danner "base" i kroppen.

Den eneste fellesnevneren er vel at alle animalskekilder er surt, og må unngås. Og at matvarer blir sure av å tilberedes.

Det blir ikke oppgitt hvordan man har kommet frem til hva som er basisk eller ikke, utifra hva jeg har lest, og de referer i allefall ikke til noen studier, med unntak av en studie som testet ph i urin som følge av inntak av sitroner.

Det positive jeg kan si om teorien er at den promoterer økt inntak av grønnsaker, og det er jo bra. Det negative er selvsagt at mange av matvarene man visstnok skal unngå er sunne, samtidig som den strider mot læren at variert kosthold er viktig.

Det hevdes jo (i allefallfall av enkelte frontere av denne teorien) også at det fett er en mekanisme for å beskytte kroppen mot syre, og har ingenting med kalori inntak å gjøre. Dette betyr selvsagt at man kan spise ubegrenset av de basiske matvarene uten å legge på seg. Som jeg har nevnt tidligere burde jo en slik påstand være enkelt å bevise med en kontrollert studie, og jeg må jo undre meg hvordan de kan hevde slike utrolige påstander, når de ikke har undersøkt om dette faktisk er tilfellet under kontrollerte forhold.

Betyr det også at hvis man inntar kun basiske matvarer, så blir man etterhvert kvitt alt fettet? Å ha for lav fettprosent kan vel ha fatale konsekvenser. En annen ting er jo at opplagret fett kan brukes av kroppen som en energi kilde til å opprettholde livsviktige funksjoner, og hvis vi ser fks på naturen så bruker blant annet bjørnen opplagret fett til å overleve vinteren, og jeg kan ikke forstå at denne funksjonen skulle være noe særlig annerledes hos mennesker, overskudd av kalorier lagres som fett så man kan forberede seg på magrere tider. Dette er nok ikke så aktuelt i den moderne vestlige verden, men var nok viktig for menneskelig overlevelse opp gjennom historien.

They can be a great people, Kal-El, they wish to be. They only lack a light to show the way.

John 3:16

For God so loved the world that he gave his only begotten son.

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #39 på: 21. mai 2010, 20:06:27 »
Ifølge "dr." Young blir man kvitt både overvekt og undervekt ved å spise basisk ...

http://www.phmiracleliving.com/t-approach.aspx

Det jeg har lært (dvs. det jeg ble indoktrinert med i løpet av seks års hejrnevask på det medisinske fakultet) er at vi har en naturlig tendens til å lagre overskuddsenergi, fordi hungersnød har vært en mye større problem i menenskets historie enn overflod. Det er det som er problemet nå - vi har vedvarende overflod, og kroppen har ikke utviklet noen mekanisme for å kvitte seg med fett, siden det aldri har vært nødvendig før.

Grunnen til at vi lagrer overskuddsenergien nettopp som fett (nåja, vi lagrer en del i lever og muskulatur òg, men de lagrene blir fort fylt opp), er at fett er relativt lett - atskillig lettere enn f eks muskelvev - og at det krever lite vedlikehold. Veldig praktisk, og har vært livsnødvendig.

Jeg kom forresten i diskusjon med en pH-mann som jeg ramla over på nettet. Han ble veldig indignert over at jeg kom her og trakk pH-teorien i tvil. En av argumentene hans var at kroppsfett var brunt, det visste alle som derv med fettsguging, det var bare å spørre dem! Jeg fikk ikke helt med meg hva det angivelig brune fettet skulle bevise, men jeg regner med at det var noe med syre.

Jeg har nok sett en del mer kroppsfett innenfra enn ham. Og det er stort sett hvitt eller gulhvitt. Brunt fettvev finnes riktignok, bl.a. i tilknytning til muskler, og hos nyfødte (og hos bjørner ...). Men det meste av det vi har i bilringene våre er nok hvitt.

Pernille Nylehn
Lege

Utlogget Sithious33

« Svar #40 på: 21. mai 2010, 20:14:44 »
Men hvis syre er utgangspunktet for dannelse av fett hvordan kan da basiske matvarer hindre undervekt?
They can be a great people, Kal-El, they wish to be. They only lack a light to show the way.

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #41 på: 21. mai 2010, 23:05:05 »
*doh*
Når man er full av syre er man også full av sopp og sånt, som spiser opp næringa, og da blir man skrekkelig tynn. Men når man så spiser basisk mat dauer soppen, og da får kroppen næring igjen, og så blir man helt passelig.
Dette er da heeeeeeeeeelt logisk!!

Pernille Nylehn

Utlogget moynar

« Svar #42 på: 22. mai 2010, 09:57:59 »
Det begynner å bli ganske nært sort galle, gul galle, blod og slim dette her.

Utlogget Sithious33

« Svar #43 på: 22. mai 2010, 11:03:40 »
Ja, som han skriver:"At the other end of the health spectrum, the yeast and fungus produced within an overly acidic body "

Jeg trodde yeast/candida trivdes i basiske miljøer.

Han skriver også at trening er med på å redusere kroppsfettet, man han forklarer ikke hvorfor det i henhold til teorien sin.

En annen ting er jo, hvis fett er en respons av kroppen for å beskytte cellene mot syre, hvordan reduseres denne av yeast/fungus? Han skriver at de stjeler næring, men ifl teorien skulle det vært irrelevant, ettersom fett er en respons på syre, og han skriver jo at slike personer har et svært surt miljø i kroppen.

Det eneste måtte jo være hvis yeast livnærer seg av fett i kroppen, eller ødelegger for prosessene som sørger for at fett dannes i henhold til teorien. Men dette blir ikke nevnt, og det er i allefall ikke underbygget av vitenskapen.

En annen ting er jo at mange i dag spiser veldig usunn mat, og kosthold er absolutt et viktig aspekt når det gjelder helse, og hvis man går fra å spise på mcdonalds 7 dager i uka, innta grønnsaker, nøtter, bønner osv, så vil man gå ned i vekt, og antagligvis føle seg bedre.

For hvis man ser på listen over matvarer man bør spise, så er fellesnevneren at alle matvarene har en lav gi, og vil derfor være svært gunstig ved vekttap, omtrent den eneste frukten som er nevnt som basisk er grapefrukt, som har en veldig lav gi på rundt 25 hvis jeg ikke husker feil. Er det ugler i mosen?

For meg virker det som hele teorien er bygd rundt kjente prinsipper for vekttap, blandet med vegitarianer og new age prinsipper for å gi appelere til en bestemt gruppe mennesker. Det hele ser ut som ren svindel, og Dr.Young sa jo blant annet på tv at man kan spise så mange avokadoer man vil uten å legge på seg, samtidig som han etter min mening oppfører seg som en svindler.

Det siste her er jo selvsagt rene spekulasjoner, men jaja )

Utlogget Erik Arnesen

« Svar #44 på: 22. mai 2010, 11:50:07 »
Minner om at vi har en ganske lang tråd om syre/base-balanse her også: http://skepsis.no/forum/index.php/topic,137.0.html
Faced with the choice between changing one's mind and proving that there is no need to do so, almost everyone gets busy on the proof.

- John Kenneth Gailbrath