harm

Skrevet av Emne: Lisa Williams til Noreg  (Lest 19269 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Roy

• Agnostisk ateist, fjellbonde og hobbyfilosof
Sv: Lisa Williams til Noreg
« Svar #45 på: 23. september 2011, 00:48:24 »
Jeg leste forresten den artikkelen hvor leserne kunne stille Williams spørsmål. Jeg måtte fler ganger beherske meg selv for ikke å skalle i veggen av rein frustrasjon. Dama satt jo bare der og liret av seg standard fraser som "han er hos deg nå og er veldig glad i deg" osv osv. Fatter ikke disse menneskene at de blir lurt?

Nei, det tror jeg trygt vi kan si de ikke fatter. LW er en dyktig cold reader, det skal hun ha. Men hovedforklaringen på at så mange lar seg lure, tror jeg er at de vil la seg lure. Jeg tror kanskje en blanding av egen dødsangst, sammen med stor sorg over døde venner/familie, gjør at de bare ønsker så inderlig at det skal være slik som Lisa forteller dem. Noe av det samme som gjør at en bok (bibelen), skrevet for noen tusen år siden av forfedre med kun et minimum av våre kunnskaper i dag, likevel tas som fasitsvar på livets spørsmål. Ja endog lønner staten prester for å messe om denne troen hver søndag. Det finnes et så stort desperat ønske om at det må forholde seg slik, at all logikk blir lagt bort i akkurat de spørsmålene.
Criticism may not be agreeable, but it is necessary. It fulfils the same function as pain in the human body. It calls attention to an unhealthy state of things. (Winston Churchill)

Utlogget Karstein Pettersen

• NWOs løpegutt
« Svar #46 på: 26. september 2011, 08:23:13 »
+1 til deg Roy. Meget godt skrevet :)
Jeg leste forresten her om dagen om ei "synsk" dame som ble fersket i juks, det viste seg at hun tok en Popoff, altså hadde motakker i øret og fikk info fra en assistent som satt og leste hva hun skulle si. Jeg har selvfølgelig ikke funnet linken igjen desverre.

Utlogget Alvin Brattli

• Global Moderator
  • Fysiker
« Svar #47 på: 26. september 2011, 10:20:48 »
Det var vel denne artikkelen fra The Guardian, formoder jeg?  Psychic Sally Morgan hears voices from the other side (via a hidden earpiece):
But then something odd happened. Sue was sitting in the back row on the fourth level of the theatre and there was a small room behind her ("like a projection room") with a window open. Sue and her companions became aware of a man's voice and "everything that the man was saying, the psychic was saying it 10 seconds later."

Sue believes, not unreasonably, that the man was feeding information to Sally through an earpiece attached to her microphone. For example, the voice would say something like "David, pain in the back, passed quickly" and a few seconds later Sally would claim to have the spirit of a "David" on stage who – you'll never guess – suffered from back pain and passed quickly.

A member of staff realised that several people near the back of the theatre were aware of the mystery voice and the window was gently closed. The voice was not heard again.

Sue speculated, again not unreasonably given the history of psychic frauds, that the man was feeding Sally information that had been gathered by engaging members of the audience in conversation in the foyer before the show began. This is a technique widely used by psychic fraudsters, as audience members will naturally discuss with each other who they are hoping to hear from "on the other side", how their loved one died, and so on.

Subsequent callers to the radio programme supported Sue's account.

That's not right. It's not even wrong.  (Wolfgang Pauli)
The trouble with quotes on the internet is that you can never tell if they are genuine.  (Abraham Lincoln)

Utlogget Karstein Pettersen

• NWOs løpegutt
« Svar #48 på: 26. september 2011, 12:33:48 »
Takk Alvin, det er godt det er noen som har vett på å lagre nyttige lenker  8)

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #49 på: 09. oktober 2011, 19:30:24 »
Det var vel denne artikkelen fra The Guardian, formoder jeg?  Psychic Sally Morgan hears voices from the other side (via a hidden earpiece):

Og nå vil hun anlegge injuriesak mot media som har rapportert det: http://skepsis.no/forum/index.php/topic,3230.0.html

Ta videre diskusjon om Sally Morgan i den tråden.

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #50 på: 07. september 2013, 16:37:52 »
Lisa Williams is back! Her et par lenker med kritikk av et par bravader i 2013:

http://bodonu.no/bodo-kvinner-hvorfor-er-dere-slike-fjols/

http://www.aftenbladet.no/kultur/Dodsshowet-3245207.html ["Dødsshowet" av Jan Zahl.]

Den sistnevnte brakte religionshistoriker Anne Kalvig til torgs:

http://www.aftenbladet.no/meninger/Dodekontakt--logn-og-bedrag-3246550.html ["Dødekontakt – løgn og bedrag?"]

Og den aller sistnevnte artikkel diskuteres nå her: Norsk religionshistoriker om Lisa Williams og spiritismens «dødekontakt».