harm

Skrevet av Emne: Noen flere som har hatt/har svineinfluensa?  (Lest 7634 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget PO Johansen

• Stor bidragsyter til AGW
Sv: Noen flere som har hatt/har svineinfluensa?
« Svar #15 på: 13. november 2009, 12:04:58 »
Tror ikke jeg har hatt det. Hadde en liten knekk for noen uker siden men det var svært få symptomer. Men i går måtte min bedre halvdel sende hjem en av sine elever som med stor sannsynlighet hadde fått purkesnue. Så da er det vel bare et tidsspørsmål. Så sant jeg ikke rekker vaksinering først da.
I may not know what Dunning-Kruger is, but I am very confident it doesn't apply to me

Utlogget ole_irgens

« Svar #16 på: 13. november 2009, 12:36:48 »
Nå har jeg klart å kreke meg inn i stua etter en dag i senga, neste skritt blir å spise en yoghurt. Jeg håper virkelig at ingen andre (heller ikke antivaksinefolk) får denne sjuka, den er fæl.

Før slike pandemier ofrer jeg alltid en geit som profylakse, og det har nok reddet meg denne gangen også.

--

Mvh

OI

Utlogget nilsA

« Svar #17 på: 13. november 2009, 14:02:47 »

Den eneste bivirkningen jeg har hatt er litt ømmere muskler rundt injeksjons området enn vanlig. Det kan skyldes av volumet av vaksinen er større enn det jeg har tatt før og fører til mer press i området. Slikt der jo en [INSERT_DIETY_HERE]sendt gave for samboere som skal ta hevn, gjerne ved litt kokos på overarmen. :)

Hvis informasjonen jeg har fått er riktig, inneholder vaksinen noe olje(aktig?) som får kroppen til å reagere som om det er en infeksjon der sprøyta er satt. På den måten lokkes immunapparatet til å stikke innom, og på den måten lures kroppen til å nyttegjøre seg vaksinen fortere/med mindre virkestoff.

(Gjengitt etter muntlig forklaring).

Utlogget panne

• Lingvisme
« Svar #18 på: 13. november 2009, 14:22:13 »
Er det det oljeaktige som heter skvalen kanskje?

Utlogget PO Johansen

• Stor bidragsyter til AGW
« Svar #19 på: 13. november 2009, 14:24:22 »
Er det det oljeaktige som heter skvalen kanskje?
Skvalen er vel bare konserveringsmiddel?

Dette er selvsagt et spørsmål jeg kunne funnet svaret på raskere enn jeg skriver denne posten, men et forum er et forum er et forum.
I may not know what Dunning-Kruger is, but I am very confident it doesn't apply to me

Utlogget panne

• Lingvisme
« Svar #20 på: 13. november 2009, 14:26:23 »
Hehe. Nå har jeg googla. Skvalen er adjuvant, som vil si at den skal stimulere immunsystemet til å reagere på virusdelene i vaksina, mens thimerosal er konserveringsmiddel.

Utlogget Mona

• Master Zombie
« Svar #21 på: 13. november 2009, 15:21:37 »
Vaksinen inneholder visstnok haiolje som er utvunnet av hailever. Kanskje det er den det er snakk om?

Forøvrig har jeg visstnok influensa jeg også :-\
Om det er purkesyka eller standard, "A1"-influensa er usikkert.
Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?
-Douglas Adams

"Imponerende. Du har altså utført en randomisert dobbeltblindet studie på ditt eget kontor?" - Atle Klovning

Skepsis - fordi vi bryr oss!

Utlogget Erik Arnesen

« Svar #22 på: 14. november 2009, 01:04:31 »
Vaksinen inneholder visstnok haiolje som er utvunnet av hailever. Kanskje det er den det er snakk om?

Skvalen er utvunnet av hailever, ja.
Men dette oljestoffet Nils snakker om er nok emulgatoren i vaksinen, dvs. et stoff som blander olje og vann. I Pandemrix er vel emulsjonsmiddelet såkalt MF59, som inneholder skvalen (olje). Skvalen er en del av cellemembranen i planter og i leveren til mange dyrearter (også mennesker), og bidrar bl.a. direkte i dannelsen av kolesterol.
Foruten skvalen inneholder emulgatoren en "surfaktant", såkalt "polysorbat 80", som også er et tilsetningsstoff man kan finne i andre legemidler, men også i bl.a. iskrem!
En av egenskapene adjuvanten har er å stimulere immunforsvaret mot influensa. Det finnes masse kliniske data som viser at det både er trygt og gunstig.

Se f.eks metaanalyse her: The adjuvanted influenza vaccines with novel adjuvants: experience with the MF59-adjuvanted vaccine (Vaccine, 2001)

"In conclusion, the combined and individual results of 20 clinical trials performed in the elderly demonstrated that the influenza vaccine adjuvanted with MF59 appears to offer a significant enhancement in immune response relative to conventional non-adjuvanted vaccines and may therefore reduce the morbidity and mortality caused by influenza virus infection."
« Siste redigering: 15. november 2009, 02:08:53 av arnesen »
Faced with the choice between changing one's mind and proving that there is no need to do so, almost everyone gets busy on the proof.

- John Kenneth Gailbrath

Utlogget Stephan Brun

• ateist, stoiker, filosof, illuminist, mentat.
« Svar #23 på: 14. november 2009, 15:32:03 »
Uff og uff. Går det ikke an å få penger fra det offentlige på noen måte? Det er liksom det vi stemmer dem inn for å gjøre. (Dét og å kaste ut så mange utlendinger som mulig, grumle.)

Stakkars. God bedring du også.
cetervm·censeo·carthaginem·stvpiditatem·esse·delendam!
—fritt etter M. Porcivs Cato

Men, it has been well said, think in herds; it will be seen that they go mad in herds, while they only recover their senses slowly, and one by one.
—Charles Mackay.

prvdentia·fortitvdo·ivstitia·temperantia

Utlogget Stephan Brun

« Svar #24 på: 14. november 2009, 15:36:37 »
Nanochipper! Kult! Vil ha! Kan man omprogrammere sånne?

Men, it has been well said, think in herds; it will be seen that they go mad in herds, while they only recover their senses slowly, and one by one.
—Charles Mackay.

Utlogget paal

« Svar #25 på: 14. november 2009, 20:57:24 »
Nanochipper! Kult! Vil ha! Kan man omprogrammere sånne?

jeg kjenner nanochippene strømme rundt i blodet mitt. :) en vaksine til så kan jeg bruke hånden min som Flexus-kort! :D

Utlogget Mona

• Master Zombie
« Svar #26 på: 14. november 2009, 23:20:34 »
Så lenge det er nanochipper og ikke "nanites" ("nanoroboter"). De som har sett Stargate vet hvor ille det kan gå ;)
Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?
-Douglas Adams

"Imponerende. Du har altså utført en randomisert dobbeltblindet studie på ditt eget kontor?" - Atle Klovning

Skepsis - fordi vi bryr oss!

Utlogget panne

• Lingvisme
« Svar #27 på: 14. november 2009, 23:35:46 »
Jeg leste hele tiden "nachochipper" jeg, det høres jo relativt skummelt ut (men godt da :)

Utlogget Stephan Brun

« Svar #28 på: 15. november 2009, 03:33:13 »
Enig, slike bør tas oralt :)

—Charles Mackay.

Utlogget Even

« Svar #29 på: 15. november 2009, 10:33:12 »
Solhatt er grusomt ja, så det var en personlig seier da jeg fant ut at effekten av det også var tvilsom!

Interessant. Boken "Trick or Treatment" av Simon Singh og Edzard Ernster meget skeptisk til alternativ medisin. En av de meget få kurene som får godkjent status er Rød Solhatt, http://en.wikipedia.org/wiki/Echinacea, mot fokjølelse.