Skrevet av Emne: Bøker du IKKE bør kjøpe!  (Lest 25294 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Beate

Bøker du IKKE bør kjøpe!
« på: 14. juni 2010, 20:09:56 »
Vi kan vel like godt ha en slik tråd også, om noen kommer borti noe hårreisende de har dumpet borti, som jeg gjorde i vinter. Jeg er narret med i et utall bokklubber og en av dem er Historieklubben til Tanum.
Jeg glemmer innimellom å avbestille og åpnet pakken for å se hva det var jeg hadde glemt, for av og til beholder jeg dem likevel. Denne gangen beholdt jeg boken i rent sjokk, bare det å åpne pakken og finne en coffetable bok i fiolett og gull med Hitler på forsiden med tittelen "Ondskapens ansikter" var nok.
http://www.historieklubben.no/800/800.asp?ArticleId=16742&typ=normal

Jeg bladde i den, og forfatter Simon Sebag Montefiore innrømmer riktignok i forordet at utvalget er hans og andre ville valgt annerledes, men det hjelper ikke. For her er det håpløse minibiografier med åpenbare faktafeil på endel jeg kjente til, noe som får en til å lure på de andre, men hovedankepunktet er likevel hvor grunt dette er. Ingen forklaring på hvorfor mange ble "onde", hva som drev dem, at ondskapen må sees i lys av samtid og andre hendelser.

Og for den saks skyld at noens onde gjerninger er sett på som frihetskamp av andre.

Så dette er en billig bok, ekstremt dårlig research og kvalitetssikring og en idiotisk idé. Det verste er at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av den, den kan ikke gis bort så andre tolker historien feil i dette makkverket og det å beholde den anser jeg som sykt, faktisk særlig på grunn av designen. Og man vil jo ikke ha barn i nærheten av noe sånt, selv om vi selv hadde fri tilgang til mye rart i våre foreldres bibliotek. Så det blir resirkulering.

Simon Sebag Montefiore, medforfattere John Bew, Martyn Frampton, oversetter Torgeir Ulshagen, norsk konsulent Per Jørgen Ystehede og Cappelen Damm....skjerp dere!
Babysjel og forvirringselement.

Utlogget Erik Arnesen

Sv: Bøker du IKKE bør kjøpe!
« Svar #1 på: 14. juni 2010, 22:41:20 »
Jeg har ofte tenkt på dette spørsmålet, altså hvilke bøker jeg skulle ønske jeg aldri hadde lest. Men jeg kommer ikke på noe - jeg kjøper/leser aldri bøker jeg ikke vet mye om på forhånd.
Jeg har imidlertid også mottatt endel bøker jeg har glemt å avbestille fra diverse bokklubber, og de jeg ikke rekker å levere tilbake forblir som regel stående ulest...
Faced with the choice between changing one's mind and proving that there is no need to do so, almost everyone gets busy on the proof.

- John Kenneth Gailbrath

Utlogget Kristin C.

• Skeptivist!
    • Prokrastinuft
« Svar #2 på: 15. juni 2010, 00:00:10 »
Ikke at dere trenger å bli advart, men: Universets Barn av Rauni-Leena.

Jaaa jeg vet, men det var LENGE siden!

Hvis noen føler for et bokbål kan dere få den av meg, jeg tror den fremdeles befinner seg i en eske et sted.

Sukk. What has been read cannot be unread, etc.
"I think you'll find it's a bit more complicated than that."

Jeg er masse kritisk og tar ting med en klype salt. Fortrinnsvis imorgen.

Utlogget TLDuke

« Svar #3 på: 15. juni 2010, 08:40:20 »
Sympatiserer med Kristin C., og vil absolutt ikke anbefale folk å bruke penger på bøker av Erich Von (?) Däniken. Gratis kan de evt. brukes som opptenningshjelp til ovn eller peis.

...og ja, jeg hadde en periode i min tidlige ungdom hvor jeg slukte Däniken uten motforestillinger. Hva kan jeg si? Hadde en oppvåkning da jeg plutselig innså at mannen motsa seg selv i sine egne bøker. Siden da har jeg styrt unna.

Utlogget Karsten Eig

• Karstens meninger om det meste
« Svar #4 på: 15. juni 2010, 10:16:46 »
Har også lest Daniken for veldig lenge siden. Og diverse UFObøker. Om ikke annet greit å vite hva man snakker om.

Utlogget PO Johansen

• Stor bidragsyter til AGW
« Svar #5 på: 15. juni 2010, 11:00:28 »
La meg kaste inn en potensiell brannfakkel:
"God is not great" av Hitchens.

Jeg satt ikke igjen med noe særlig etter å ha lest den. Personlig ser jeg ikke helt hvem boken er ment for. Som ateist synes jeg ikke det fremkom noe "nytt". Religiøse vil knapt se på omslaget. Og jeg tror Hitchens' retorikk er for skarp for dem midt mellom.

Det finnes rett og slett bedre alternativer.
I may not know what Dunning-Kruger is, but I am very confident it doesn't apply to me

Utlogget Pedro

« Svar #6 på: 15. juni 2010, 21:37:01 »
Utenfor skeptiker-domenet, men la gå siden den er så hinsides kjedelig!

Mitt Liv - Bill Clinton

Herrejemini for noe makkverk! Og det er ikke fordi han har en kjedelig historie. Den er rett og slett skrevet så utrolig kjedelig at jeg ikke klarte å komme gjennom mer en 450 av 950 (hvis jeg husker riktig) sider.

Utlogget Alvin Brattli

• Global Moderator
  • Fysiker
« Svar #7 på: 16. juni 2010, 21:58:55 »
«Dianetics» av L. Ron Hubbard.  Ikke bare er det et makkverk uten sidestykke, men det er også ufattelig dårlig skrevet, med fullstendig fraværende dokumentasjon.  Jeg kom ikke særlig langt i den boka før jeg måtte legge den vekk i ren frustrasjon.

(Og nei, jeg har ikke betalt noe for den.  En ex-scientolog gav meg et brukt eksemplar av boka fordi jeg en gang i min fortid syslet litt med antiscientologivirksomhet.)
That's not right. It's not even wrong.  (Wolfgang Pauli)
The trouble with quotes on the internet is that you can never tell if they are genuine.  (Abraham Lincoln)

Utlogget Christian

« Svar #8 på: 16. juni 2010, 23:02:54 »
Zahir av Paulo Coelho.
Har lest og likt noen (få) av de andre bøkene hans, men Zahir er fullstendig på tomgang. Historien og karakterene er forutsigbare og lite troverdige, samt at "livsvisdommen" han forsøker å øse ut er så grunn at man knapt registrerer den. 
Kanskje gikk budskapet fullstendig over hodet på meg, men jeg syntes den fortjener en advarsel.
"When I get that feeling, I need secular healing" - fritt etter Marvin Gaye

Utlogget Karsten Eig

• Karstens meninger om det meste
« Svar #9 på: 16. juni 2010, 23:35:01 »
La meg kaste inn en potensiell brannfakkel:
"God is not great" av Hitchens.

Jeg satt ikke igjen med noe særlig etter å ha lest den. Personlig ser jeg ikke helt hvem boken er ment for. Som ateist synes jeg ikke det fremkom noe "nytt". Religiøse vil knapt se på omslaget. Og jeg tror Hitchens' retorikk er for skarp for dem midt mellom.

Det finnes rett og slett bedre alternativer.
Dawkins' "The God Delusion" gir meg noe av den samme følelsen. Jeg har riktignok bare lest deler av den, men samfunnskunnskapene hans virker helt under pari; han tror tydeligvis at religion er den primære kausale årsaken til det meste som er galt her i verden. Fyren er professor med lang forskerkarriere bak deg, hva med å snakke med noen professorer i de fagene han selv ikke er ekspert på? Den vil neppe overbevise mange religiøse, og folk med kunnskap om samfunn og historie vil bare snu seg vekk fra den, uavhengig av religiøst ståsted.

Utlogget Sithious33

« Svar #10 på: 18. juni 2010, 19:31:37 »
Oppfølgeren til Den store revejakten, for noe dritt.

Antall bøker jeg har lest kan riktignok telles på en hånd, så jeg har ikke det sørste sammenlignings grunnlaget.
They can be a great people, Kal-El, they wish to be. They only lack a light to show the way.

John 3:16

For God so loved the world that he gave his only begotten son.

Utlogget shonny

• Aviare necesse est (også metaforisk)
    • write.one
« Svar #11 på: 31. juli 2010, 12:55:38 »
Hva med bibelen?
Så full av skitt at du kan ikke engang bruke den som dopapir!
Skepsis - når viten er viktigere enn tro
Theology ... is searching in a dark cellar at midnight for a black cat that isn't there. - Robert A Heinlein
"The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt."
-Bertrand Russell

Utlogget Jon

« Svar #12 på: 31. juli 2010, 18:33:22 »
Når dere synes religion er dumt, og leser en bok som handler om at religion er dumt, forventer dere å finne noe nytt? Jaja, nok om det.

I det siste ser det ut til at verden har gått tom for bra bøker i min favorittsjanger, science fiction (i så fall var det jammen ikke mange den hadde å by på...). Derfor har jeg desverre støtt borti en del som passer inn her:

House of Suns av Alastair Reynolds
Pappfigurer i hovedrollene og et utrolig tåpelig plott fullt av logiske brister. Styr unna alt av denne idiot-forfatteren.

Time av Stephen Baxter
Her er alle karakterene er klippet ut av ukebladnoveller, og jeg kunne skrevet det bedre selv, da hjelper det ikke at plottet i og for seg er bedre. Dessuten har han ikke forstått Dommedagsargumentet, som er utgangspunktet for plottet.

Ringworld av Larry Niven
Mye bedre enn de overnevnte, men denne Larry er allikevel ingen forfatter. Dialogen er dårlig, personene oppfører seg ulogisk, og på tross av at det burde være omtrent umulig med et sånt plott er det meste som foregår allikevel ganske kjedelig.

Måtte dere heller bruke timene deres på het elskov eller kanskje en regnfull tur i skogen enn på noe som helst som har et disse navnene på forsiden.

Utlogget KariK

« Svar #13 på: 27. august 2010, 20:42:57 »
Zahir av Paulo Coelho.
Har lest og likt noen (få) av de andre bøkene hans, men Zahir er fullstendig på tomgang. Historien og karakterene er forutsigbare og lite troverdige, samt at "livsvisdommen" han forsøker å øse ut er så grunn at man knapt registrerer den. 
Kanskje gikk budskapet fullstendig over hodet på meg, men jeg syntes den fortjener en advarsel.

Coelho skrev på heimesiden sin at han drev med Kyudo (japansk bueskyting). Ved nærmere ettersyn fant jeg bilde av ham med en helt vanlig vestlig rekylbue. Etterrettelighet, herr Coelho?

Utlogget Mona

• Master Zombie
« Svar #14 på: 27. august 2010, 20:55:03 »
Doppler av Erlende Loe. 1/3 inn i boken kom jeg frem til at livet er for kort...
Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?
-Douglas Adams

"Imponerende. Du har altså utført en randomisert dobbeltblindet studie på ditt eget kontor?" - Atle Klovning

Skepsis - fordi vi bryr oss!