harm

Skrevet av Emne: Bøker du IKKE bør kjøpe!  (Lest 25273 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget B. Tuftin

• Pan Narrans
    • Bjørnar's NoWhere Land
Sv: Bøker du IKKE bør kjøpe!
« Svar #15 på: 27. august 2010, 21:38:29 »
Hva med bibelen?
Så full av skitt at du kan ikke engang bruke den som dopapir!

Bibelen er fascinerende som grunnlag og inspirasjon for så stor del av av kunst og samfunn gjennom mange hundre år. Mormons bok derimot er fullstendig uleselig.

Ellers er det ingen bøker jeg vil avskrive for alle lesere, smaken er som baken og selv om jeg er ganske altetende er det sikkert noe jeg misliker som andre kan finne noe i. Flere av bøkene jeg har mislikt mest er jo påstått gode (Alkymisten av Coelho og Nygårdshaugs Mengele Zoo for eksempel), men én bok tror jeg trygt jeg kan antianbefale: "The Iron Tower" av Dennis L. McKiernan. McKiernan prøvde å skrive for de som ønsker seg mer Ringenes Herre, men lot seg ikke bare inspirere av Tolkien, han la et matpapir over bøkene og tegnet av så mye at det er direkte plagsomt i 75 % av boka. De 25% som ikke er tjuveri bidrar kun til å øke irritasjonen over det som er.

Utlogget Erik Arnesen

« Svar #16 på: 27. august 2010, 22:35:54 »
Rhonda Byrne er ute med en oppfølger til The Secret. Ifølge Newsweek er dette en bok vi - ikke overraskende - ikke bør kjøpe. (takk til Marit for tips)

http://www.newsweek.com/2010/08/20/book-review-rhonda-byrne-s-the-power.html
Sitat
I have no reason to think that Byrne is crazy, but The Power is certainly a deeply, disturbingly strange book. I didn’t think it was possible to give love a bad name, but after reading The Power, all I can hope is that Byrne puts a little ... something else in her heart. I recommend the power of reason.

Også omtalt av PZ Myers her: http://scienceblogs.com/pharyngula/2010/08/here_comes_the_sequel_to_the_s.php
Faced with the choice between changing one's mind and proving that there is no need to do so, almost everyone gets busy on the proof.

- John Kenneth Gailbrath

Utlogget Yalla

« Svar #17 på: 28. august 2010, 00:14:22 »
Fornøyelig lesning. The Secret gjør meg faktisk skikkelig forbanna (negativ energi... I know...) i motsetning til en haug med gammel dogmatisk møl som bare gjør meg trist.

Utlogget Marquis

• Deus Ex Nihilo
    • The Maxistic Paradigm
« Svar #18 på: 28. august 2010, 11:15:32 »
bøker av Erich Von (?) Däniken

I likhet med en eller to (maks. tre) andre her på forumet hadde jeg stor interesse av science-fiction i barndommen og pløyde meg gjennom tildels mye rart. I mer moden alder har jeg fattet mer interesse for begrepet "undertekst" og finner det således fornøyelig å "se" f.eks. 50-tallets tildels ukritiske atom-optimisme i Isaac Asimovs "Foundation"-trilogi. Hva EVD angår klarer jeg ikke annet enn å bryte sammen i fnising over f.eks. det at han antok at de interstellare romskipene han postulerer ble drevet av rakettmotorer. Teit som det er er EVD uansett en viktig brikke i forståelsen av de folkelige UFO-myter.

Utlogget Lødder

« Svar #19 på: 30. august 2010, 12:57:18 »

I likhet med en eller to (maks. tre) andre her på forumet hadde jeg stor interesse av science-fiction i barndommen og pløyde meg gjennom tildels mye rart...
Tell med meg også. EVD ble slukt, Isaac Asimovs "Tidens død" glemmer jeg ikke. Diverse andre sci-fi noveller i samling kjøpte jeg på bruktbutikken. Jeg har alle episodene av Stargate SG1  osv. osv.
En katt på jakt ligner ikke våre små humane ønsker.
-Harald Sverdrup

Utlogget Asbjørn Dyrendal

• Administrator
    • Skepsisbloggen
« Svar #20 på: 30. august 2010, 17:39:30 »

I likhet med en eller to (maks. tre) andre her på forumet hadde jeg stor interesse av science-fiction i barndommen og pløyde meg gjennom tildels mye rart...
Tell med meg også.

*snip*

Det var nok helst det vi kaller et understatement. Tatt i betraktning nerde- og geekfaktoren blant skeptikere, kunne man mistenke at svært mange/de aller fleste hadde et forhold til SF.

Noe observasjoner vel også stort sett tilsier. (Når var det forresten neste Pratchett-bok kommer ut? ;)

Utlogget Mona

• Master Zombie
« Svar #21 på: 30. august 2010, 20:09:49 »
Tatt i betraktning nerde- og geekfaktoren blant skeptikere, kunne man mistenke at svært mange/de aller fleste hadde et forhold til SF.

Noe observasjoner vel også stort sett tilsier. (Når var det forresten neste Pratchett-bok kommer ut? ;)

Weeee! Likesinnede!! ;D
Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?
-Douglas Adams

"Imponerende. Du har altså utført en randomisert dobbeltblindet studie på ditt eget kontor?" - Atle Klovning

Skepsis - fordi vi bryr oss!

Utlogget Stephan Brun

• ateist, stoiker, filosof, illuminist, mentat.
« Svar #22 på: 30. august 2010, 21:23:18 »
Er det noen som ikke leser Pratchett, her da?
cetervm·censeo·carthaginem·stvpiditatem·esse·delendam!
—fritt etter M. Porcivs Cato

Men, it has been well said, think in herds; it will be seen that they go mad in herds, while they only recover their senses slowly, and one by one.
—Charles Mackay.

prvdentia·fortitvdo·ivstitia·temperantia

Utlogget Miri

• Nomnomnomnom
« Svar #23 på: 31. august 2010, 09:50:30 »
Huff, håper da ikke det! :o
"[...] It makes you wonder if there is anything to astrology after all."
"Oh, there is," said Susan. "Delusion, wishful thinking and gullibility."

Utlogget Twotall

« Svar #24 på: 17. september 2010, 14:17:22 »
"The Iron Tower" av Dennis L. McKiernan. McKiernan prøvde å skrive for de som ønsker seg mer Ringenes Herre, men lot seg ikke bare inspirere av Tolkien, han la et matpapir over bøkene og tegnet av så mye at det er direkte plagsomt i 75 % av boka. De 25% som ikke er tjuveri bidrar kun til å øke irritasjonen over det som er.

Heh, mye samme følelsen jeg satt igjen med etter å ha prøvd meg på "Sword of Shannara" av Terry Brooks. Punkt-for-punkt-kopi av LOTR ... Endte opp med å slenge boka tvers gjennom rommet, noe som ellers sjelden skjer!

Fant i ettertid ut at det visstnok er mange som har påpekt akkurat det samme, deriblandt Lin Carter ...  ;D

Ellers måtte jo jeg, som så mange andre, gi Ari Behn en sjanse når han var det nyeste hot-shottet på litteraturfronten ... Og etter å ha lest "Trist som Faen", var jeg bare forbannet på Ari, forleggeren og den idioten av en anmelder som ga ham terningkast 6, for å ha så ettertrykkelig fått meg til å kaste bort 1,5 time (så kort tid gikk det å komme seg gjennom det HEFTET)! Hører du, Ari! Du skylder meg halvannen time av livet mitt, halvannen time som jeg aldri får igjen!  >:(

Og de påfølgende bøkene hans var jo like ille ... Lysfontene-bryllupsbøker, anyone?

Red: Sitatet hadde feil internlenke og dette er nå rettet på.
« Siste redigering: 24. november 2010, 17:23:36 av Gnisten »

Utlogget Hassa

« Svar #25 på: 24. november 2010, 11:02:42 »
Kom på at jeg har lest Sions Vises Protokoller.

Bortsett fra at det er innholdet er bare tull, så er det skrevet elendig. Noe så kjedelig og lite oppfinnsomt skal du lete lenge etter.
Støtt din lokale NWO!

Utlogget JFGI

« Svar #26 på: 24. november 2010, 11:46:25 »
Mens jeg gikk i sjuende klasse leste jeg alt av Erich von Däniken, den gangen to bøker (i løpet av den tredje var jeg blitt så gammel at jeg fattet mistanke).
Det har senere lært meg mye om menneskets evne til å se sammenhenger der det ikke er noen, men til en høy pris.

Utlogget B. Tuftin

• Pan Narrans
    • Bjørnar's NoWhere Land
« Svar #27 på: 24. november 2010, 17:13:14 »
Heh, mye samme følelsen jeg satt igjen med etter å ha prøvd meg på "Sword of Shannara" av Terry Brooks. Punkt-for-punkt-kopi av LOTR... Endte opp med å slenge boka tvers gjennom rommet, noe som ellers sjelden skjer!
Fant i ettertid ut at det visstnok er mange som har påpekt akkurat det samme, deriblandt Lin Carter...  ;

Brooks kan sikkert beskyldes for å være lite innovativ med Sword of Shannara, men graden av kopiering er på ingen måte sammenlignbar.

Utlogget Karsten Eig

• Karstens meninger om det meste
« Svar #28 på: 25. november 2010, 10:57:02 »
Og etter å ha lest "Trist som Faen", var jeg bare forbannet på Ari,
Tiltredes!

Utlogget AndersE

« Svar #29 på: 26. november 2010, 00:26:56 »
Vel, ingen her inne står nok i fare for å uforvarende kaste seg over De svakeste dør, av pinsepastor, sivilingeniør og trubadur* Kåre Skuland. Jeg kan heller ikke skryte på meg å ha lest hele; jeg kom imidlertid nesten halvveis før lesingen gikk over i skumming, for så å gå over til blaing frem til de siste kapitlene. Men for den som skulle lure er den et slags kampskrift for kreasjonisme, fordekt som et spenningsmysterium à la Dan Browns da Vinci-koden og Engler og Demoner (mest sistnevnte). Under et syvdagers forskningssymposium/hyllest om/av evolusjonsteori/Darwin i anledning 200-års jubileumet, truer en gal kreasjonist med å drepe én vitenskapsmann for hver dag av arrangementet. Men slettes ikke alt er som det ser ut ...

Boka er en grei gjennomgang av de alminnelige argumentene fra det hold, "ikke-reduserbar kompleksitet" (øyet!), "ikke-observert makro-evolusjon", "misvisende dateringer", "bare en tautologi", "genererer ikke ny informasjon", "sosialdarwinisme og nazisme", "evolusjon like mye en tro som religion", etc. Argumentene legges gjerne i munnen til frittenkende biologer som etterhvert kaster av seg åket av evolusjonismens dogmer. Evolusjon vs kreasjonisme er mye en del av det som viser seg å være det overordnede plottet, men han har ikke lyktes med å flette det inn spesielt sømløst. Handlingen og dialogen tar derfor ofte noen ganske absurde vendinger, som en dyd av nødvendighet for å få dekket poengene.

Den prominente skeptikeren Bjørn Are Davidsen har foræret boka med en blurb:

Idéen er knakende god. Kåre Skuland snur på flisa og tar en omvendt Dan Brown – og så er han stort sett bedre enn han på research og (i perioder) driv!

Jeg vet ikke helt hva som skal legges i det. BAD holder neppe Dan Brown høyt i rang når det gjelder research, så med litt godvilje kan man kanskje tolke kommentaren som en bevisst tvetydighet ment å tilfredsstille alle parter.

*
trubadur

Red.: La til URL for sitatet fra BAD (finnes også i bokomtaler hos diverse nettbokhanldere).
« Siste redigering: 26. november 2010, 01:31:41 av Gnisten »