Skrevet av Emne: En diskusjon om biopati  (Lest 2024 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Karsten Eig

• Karstens meninger om det meste
En diskusjon om biopati
« på: 14. juni 2010, 19:53:33 »
Det jeg vet om biopati er at det et sammensurium av ulike retninger, de bruker bl.a. kinesiologi, irisanalyse, tungeanalyse, mørkefeltsanalyse og soneterapi i "diagnostikken", og det store mantraet er vitaminer, vitaminer og vitaminer, helst i stor dose. Tull og vas.

Biopati er ganske riktig en slags integrasjon av mange forskjellige retninger, fra det fornuftige (spis grønnsaker og tren mer) via det kontroversielle (vitaminer, mineraler og urter) til trallala-land (homeopati og Enderlein). Har en slektning som er biopat...

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
Sv: En diskusjon om biopati
« Svar #1 på: 14. juni 2010, 19:59:09 »
Det jeg vet om biopati er at det et sammensurium av ulike retninger, de bruker bl.a. kinesiologi, irisanalyse, tungeanalyse, mørkefeltsanalyse og soneterapi i "diagnostikken", og det store mantraet er vitaminer, vitaminer og vitaminer, helst i stor dose. Tull og vas.

Biopati er ganske riktig en slags integrasjon av mange forskjellige retninger, fra det fornuftige (spis grønnsaker og tren mer) via det kontroversielle (vitaminer, mineraler og urter) til trallala-land (homeopati og Enderlein). Har en slektning som er biopat...

Hm. Har du hatt en alvorlig samtale med vedkommende?

PN
Medlemmer av foreningen Skepsis har en mindre aura, dvs. et mer innskrenket bevissthetsfelt, enn den øvrige befolkningen.

Else Egeland, healer og Cand.San.

Utlogget Karsten Eig

« Svar #2 på: 14. juni 2010, 20:12:08 »

PN
Mange. 8) Det er to grunner til at jeg endte som skeptiker: Det ene var at jeg som geolog dumpet over kreasjonisme, det andre var at jeg, som den naturviteren jeg er, ville sjekke om det var noe i biopatien. Resultatet ser du... :)

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #3 på: 14. juni 2010, 23:35:39 »

PN

Mange. 8)

Til ingen nytte?

Sitat
Det er to grunner til at jeg endte som skeptiker: Det ene var at jeg som geolog dumpet over kreasjonisme, det andre var at jeg, som den naturviteren jeg er, ville sjekke om det var noe i biopatien. Resultatet ser du... :)

For øvrig er navnet på "profesjonen" deres litt søtt. Endelsen -pat brukes jo vanligvis om en syk person, psykopat og sosiopat og slikt. Biopat høres faktisk ganske spooky ut ... som en som er mot biologien.

PN
Medlemmer av foreningen Skepsis har en mindre aura, dvs. et mer innskrenket bevissthetsfelt, enn den øvrige befolkningen.

Utlogget Karsten Eig

« Svar #4 på: 15. juni 2010, 10:15:38 »

PN

Mange. 8)

Til ingen nytte?

Liten. Selv om det defintivt finnes alternative som er enda verre. Noe av det paradoksale med biopatene er at de faktisk har en solid utdannelse i anatomi og fysiologi (de gjorde det faktisk i samarbeide med universitetet i Uppsala), men likevel ender opp med slikt som homeopati og Enderlein, selv om det er i strid med det de burde ha lært der...

Red.: Tok kommentaren ut av sitatramma.
« Siste redigering: 15. juni 2010, 13:00:21 av Gnisten »

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #5 på: 15. juni 2010, 13:40:04 »

(...) Noe av det paradoksale med biopatene er at de faktisk har en solid utdannelse i anatomi og fysiologi (de gjorde det faktisk i samarbeide med universitetet i Uppsala), men likevel ender opp med slikt som homeopati og Enderlein, selv om det er i strid med det de burde ha lært der...

Når du sier "solid utdannelse i anatomi og fysiologi", hva mener du da? Vet du hvor mange vekttall det tilsvarer?
Og har de kunnskap om forskning? Vitenskapsteori? Statistikk?

Pernille Nylehn

Utlogget Karsten Eig

« Svar #6 på: 15. juni 2010, 16:53:07 »

Når du sier "solid utdannelse i anatomi og fysiologi", hva mener du da? Vet du hvor mange vekttall det tilsvarer?

Pernille Nylehn
Kanskje litt uforsiktig bruk av ordet "solid"...På diplomet til slektningen står det "tilsvarer den medisnska grundutbildningen för läkare", men jeg vet ikke hvor mye vekttall det tilsvarer. Vitenskapsteori og statistikk tviler jeg på at de har hatt mye av - det virker ikke slik på diskusjonene  ;D Bortsett fra den obligatoriske vitenskapsrelativismen, selvsagt. Noe av problemet med å diskutere med en biopat er at jeg, som ikke er medisiner, ikke vet om det jeg får høre er fra den solid funderte skolemedisindelen eller fra woo-delen. Men jeg får av og til høre at "det må jo du tro på, det er skolemedisin" - for det passer å si når det støtter egne påstander, men når man kritiserer Enderlein eller homeopati kommer noe vitenskapsrelativisme om at "det er bare noe du har lært på Blindern" - underforstått, jeg er blitt hjernevasket.

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #7 på: 15. juni 2010, 21:38:22 »

Kanskje litt uforsiktig bruk av ordet "solid"...På diplomet til slektningen står det "tilsvarer den medisnska grundutbildningen för läkare", men jeg vet ikke hvor mye vekttall det tilsvarer.

Her står : studieplanen

I tillegg skal de ha "godkjent eksamen i grunnmedisin", hva nå det er.

Det kan kanskje være "grunnfag medisin" Grunnfag medisin] som de har i Tromsø.

Der har de 10 studiepoeng i humanbiologi og 20 i sykdomslære. Gaaanske langt unna det man har på grunnutdanningen i medisin.

Men skal vi se: Her er en opplisting av hva Akademiet for Biologisk Medisin regner som grunnutdanning

Sitat
Grunnmedisin er delt inn i tre ulike fag, som igjen består av 5 til 7 tema hver.

* Cellelære
    * Huden
    * Histologi
    * Temperaturregulering
    * Bevegelsesapparatet
    * Anvendt anatomi
    * Respirasjonssystemet
    * Nervesystem og sanser
    * Sirkulasjonssystemet
    * Blod, immunologi
    * Hormonsystemet
    * Fordøyelsessystemet
    * Urinveissystemet
    * Urinveissystemet
    * Reproduksjon

Alt dette på 30 studiepoeng, saom tilsvarer et halvt år, såvidt jeg vet. Da er det ganske mye de skal feie gjennom på kort tid!

Og det er et nettstudium, altså ingen disseksjon, ingen mikroskopi, ingen laboratorieundervisning. 

Dette er mindre enn det sykepleiere har.

Vitenskapsteori og statistikk tviler jeg på at de har hatt mye av - det virker ikke slik på diskusjonene  ;D

Det ser ikke slik ut på temalista deres, nei ...

Bortsett fra den obligatoriske vitenskapsrelativismen, selvsagt. Noe av problemet med å diskutere med en biopat er at jeg, som ikke er medisiner, ikke vet om det jeg får høre er fra den solid funderte skolemedisindelen eller fra woo-delen. Men jeg får av og til høre at "det må jo du tro på, det er skolemedisin" - for det passer å si når det støtter egne påstander, men når man kritiserer Enderlein eller homeopati kommer noe vitenskapsrelativisme om at "det er bare noe du har lært på Blindern" - underforstått, jeg er blitt hjernevasket.

I visse miljøer virker det som vitenskapelig utdannelse heller diskvalifiserer enn kvalifiserer.

Jeg hadde en gang en veldig lang debatt på Usenet med en som studerte biopati, så jeg tror jeg har oversikt over hva de kan og driver med. Jeg var ikke imponert over kunnskapene hans, for å si det mildt.

Pernille Nylehn
Lege

ps: Administator, jeg  har vågd meg til å lage navngitte lenker. Det kan være det gikk ad undas, men jeg prøver.  ;D
« Siste redigering: 15. juni 2010, 21:42:39 av Pernille Nylehn »

Utlogget Karsten Eig

« Svar #8 på: 16. juni 2010, 11:08:48 »
Min slektning studerte biopati på åttitallet, så det var definitivt ikke nettstudium. Hun var faktisk i Uppsala, men jeg er ikke sikker på hvor mye. Uten at jeg tror det endelige resultatet ble så mye bedre.

Utlogget Marky

• "Rockfeller-soldat" og "NWO-lakei"
« Svar #9 på: 17. juni 2010, 01:13:53 »

Marky: Akupunktur er laaaaaaangt fra vitenskapelig bevist. Foreslår at du leser forumtråden og Asbjørns blogginnlegg om emnet.

Oki:)  Jeg presiser at jeg snakket om smerte her. Mente jeg hadde hørt at de var noe som tilsat at det kunne ha litt effekt her. Men alt annet er renspikka vrøvl. Men tar den bak øret:)

Personlig kunne jeg ikke bry meg mindre om biopater/homeopater er kurs/utdanning i fysiologi, kjemi, biologi etc. Det viser bare at det å anvende kunnskap og se helheter i hvordan kroppen fungerer og sykdom oppstår, har gått de hus forbi.

En "vanlig" biopat/homeopat har ihvertfall en unnskyldning for å ikke vite hva han/hun driver med.
« Siste redigering: 17. juni 2010, 01:16:05 av Marky »
Although i realise that your idea of a meaningful critique of the crimes of big pharma is "chemotherapy hurt my grandma that's  why i love vitaminpills and hate the vaxxxines lol freedom.

Ben Goldacre

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #10 på: 17. juni 2010, 11:07:41 »

En "vanlig" biopat/homeopat har ihvertfall en unnskyldning for å ikke vite hva han/hun driver med.

Det er jeg helt uenig i.

Pernille Nylehn
Lege

Utlogget Marky

• "Rockfeller-soldat" og "NWO-lakei"
« Svar #11 på: 17. juni 2010, 13:13:21 »

Det er jeg helt uenig i.

Pernille Nylehn
Lege

En "vanlig" biopat/homeopat har ihvertfall en "unnskyldning" for å ikke vite hva han/hun driver med.

Fixed
Although i realise that your idea of a meaningful critique of the crimes of big pharma is "chemotherapy hurt my grandma that's  why i love vitaminpills and hate the vaxxxines lol freedom.

Ben Goldacre

Utlogget Gnisten

• Global Moderator
« Svar #12 på: 19. juni 2010, 02:39:15 »
Denne tråden om biopati er utskilt herfra:

http://skepsis.no/forum/index.php/topic,1208.0.html

Derfor går alle interne lenker fram til nå tilbake til den tråden. Som regel er det forrige innlegg som siteres, så man kan kikke der etter kilde og kontekst. Unntaket er det innlegget som nå blir OP, der går lenken tilbake til et innlegg i den opprinnelige tråden.