harm

Skrevet av Emne: Om å påvirke gjennom internet - Internet som maktredskap  (Lest 6279 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Aquila111

• Gjest
Om å påvirke gjennom internet - Internet som maktredskap
« på: 22. november 2009, 17:08:05 »
Jeg gjorde for ca 2 år siden et eksperiment omr å påvirke folks handliger gjennom internet.

Jeg deltar i diskusjoner på flere andre fora og innen forskjellige fagområder.

I et fagområde mange har et forhold til ble det ofte brukt et engelsk ord som jeg ikke likte.

Så tenkte jeg: Kanskje det går an å kaste ordet ut av det norske språket og erstatte det med et norsk ord som er lett forståelig.

Så konstruerte jeg et slikt ord sammensatt av 2 ledd og bestmte meg for å hive det engelske ordet ut og erstatte det med mitt eget ord. Hvis dette lyktes ville det gii meg en pekepinn om Internts makt og hvilken makt en internettbruker kan ha.

Jeg gjorde følgende: Jeg satte igang en rekke diskusjoner på et sentralt forum innen fagområdet hvor dette begrepet var sentralt, og jeg brukte konsekvent mitt eget ord for begrepet.

Etterhvert tok forumdeltakerne etter og brukte det samme ordet - og ikke bare de som var enig med meg, men også de som var sinte på meg og som jeg terget med innleggene mine.

Etterhvert tok også eksprtene innen området i bruk ordet og på noen måneder var det engelske ordet kastet helt ut av det norske språket og erstattet med det jeg hadde funnet på.

Den site utviklingen er at ordet mitt også er blitt tatt ibruk i svensk og dansk og det engelske ordet er nesten gått ut av bruk også her.

Jeg tør ikke si hvilket fagområde det gjaldt og hvilket ord det er fordi det er så mange som er sinte på meg innen dette område. Jeg er kjent gjennom et annet Nick som ikke kan spores tilbake til meg.

Men dette lærte meg en ting: Internet er et mektig maktredskap. Dessuten gjorde jeg en god gjerning for det norske språker.

Utlogget Sverre M.

• urven
Sv: Om å påvirke gjennom internet - Internet som maktredskap
« Svar #1 på: 22. november 2009, 17:53:37 »
Jeg tør ikke si hvilket fagområde det gjaldt og hvilket ord det er fordi det er så mange som er sinte på meg innen dette område. Jeg er kjent gjennom et annet Nick som ikke kan spores tilbake til meg.

Hvorfor skriver du dette i det hele tatt da? Det er uinteressant så lenge det er udokumentert.

Utlogget Cryptography

• Hmm.. Scheptisk.
« Svar #2 på: 22. november 2009, 18:03:10 »
De fleste vet nå hvem du egentlig er, og hvilke områder du interesserer deg for, så det er ingen grunn til å ikke fortelle det..

Ellers er det som Sverre M. sier, denne ubegrunnede, udokumenterte anekdoten er totalt uinteressant. Ønsker du en debatt rundt dette? Hvordan skal vi kunne debattere noe vi ikke vet hva er?

Aquila111

• Gjest
« Svar #3 på: 22. november 2009, 20:23:27 »
Dere vet ikke pålangtnær hvilke områder jegteresserer meg for, og folk på alle områder vet ikke hvem jeg er.

Området er økoomi, børs og aksjer.

Begrepet det gjelder er kursen en prognoserer en aksje til å nå innen en viss tid, begrepet brukes i mange media hver dag.

Ordet som bruktes intil for noen år siden var: "target".

Jeg likte ikke det ordet ogbestmte meg for å innføre ordet "kursmål" med metodene jeg nevnte.

Det lyktes, og nå heter det "kursmål", og ordet "target" er gått ut av bruk.

Utlogget Karsten Eig

• Karstens meninger om det meste
« Svar #4 på: 22. november 2009, 20:34:02 »
Så du mener at det er du som har funnet på dette ordet? Mener da at jeg har sett det ordet lenge før internett kom...

Aquila111

• Gjest
« Svar #5 på: 22. november 2009, 20:45:03 »
Ordet buktes i andre sammenhenger, og jeg kan selvfølhelig ikke garrantere at en eller annen brukte ordet om aksjekurser også. Men det var ikke i almen bruk før jeg tok denne aksjonen.

Utlogget Karsten Eig

« Svar #6 på: 22. november 2009, 20:46:40 »
Det var i aksjesammenheng, og med analytikeres bruk av ordet jeg så det. Hvilket år var det du begynte å innføre det?

Aquila111

• Gjest
« Svar #7 på: 22. november 2009, 20:49:52 »
Ca år 2006

Utlogget vivavegas

« Svar #8 på: 22. november 2009, 21:04:59 »
Snakker vi her om internett og/eller i trykte publikasjoner.

I utgangspunkte er jeg veldig skeptisk til det du her skriver. Mulig det var en periode at man på mange forum brukte ordet target og så gikk over til kursmål. Hvor stor grad du evnt. har vært medvirkende til dette er vanskelig å si, men synes dette høres ganske tullete ut.

Utlogget Karsten Eig

« Svar #9 på: 22. november 2009, 21:13:27 »
Aksjeanalytikere brukte kursmål som begrep leeenge før det - så lenge det har vært internett har jeg sett det.

Aquila111

• Gjest
« Svar #10 på: 22. november 2009, 21:18:07 »
Ordet brukes nå universelt i alle media. Selvfølgelig kan det hende at folk av helt andre årsaker gikk over til det norske ordet når jeg tok denne aksjonen. Men jeg velger å tro at min aksjon var avgjørende. Det var en villet aksjon fra min side, og det jeg hadde til hensikt skjedde.

Nå må det sies at jeg er nokså kjent og beryktet i disse fora, og mange leser det jeg skriver, så jeg baserte meg på dette.

Aquila111

• Gjest
« Svar #11 på: 22. november 2009, 21:22:12 »
Kanskje noen brukte det, men de fleste brukte ordet "target".  Men det kan ha vært brukt på et tidligere tidspunkt og gått av bruk og så fikk jeg det gjeninnført igjen.

Utlogget vivavegas

« Svar #12 på: 22. november 2009, 21:34:05 »
Denne begynner å bli litt morsom.

Innføring av ord er en morsom ting å se på.
At du kan ha hatt en innvirkning til at andre personer har begynt å bruke "kursmål" istedenfor "target" på diverse fora ser jeg ikke bort fra. Det er vel heller ikke så spesielt at hvis en person er veldig aktiv så kan han i større eller mindre grad påvirke andre.

At du tom. direkte/inndirekte har ført til at noen medier også bruker ordet kursmål istedenfor target ser jeg heller ikke bort fra. Effekten vil nok da ha vært minimal.

Dessverre er atekst nå ikke så lett tilgjengelig som den engang var, men jeg skal se om jeg har tilgang til noen databaser på jobben, for denne vil jeg gjerne slå ihjel så ettertrykkelig som jeg kan.

Jeg tok forøvirg ett helt tilfeldig kapital fra 2002 og slå opp på selskapsanalysen. Der sto ordet kursmål.

Jeg har også søkt litt i mine økonomi-mail. De fleste har jeg jo fortløpende slettet hvis de ikke har hatt aktuell informasjon i seg. Men fant raskt ordet kursmål. F.eks. i nyhetsbrev fra Stocknet helt tilbake til 2003.

En liten oppdatering: Endel søk i diverse databaser bekrefter at ordet "target" nok delvis er i ferd med å faset ut i mange norske medier.
« Siste redigering: 22. november 2009, 21:42:10 av vivavegas »

Aquila111

• Gjest
« Svar #13 på: 22. november 2009, 21:41:33 »
Ordet var ihvertfall lite brukt rundt 2006, men er nå universelt ibruk, og target er nesten glemt.

Utlogget vivavegas

« Svar #14 på: 22. november 2009, 21:48:46 »
Ordet var ihvertfall lite brukt rundt 2006, men er nå universelt ibruk, og target er nesten glemt.

Det er nok her du i hovedsak bommer (trur jeg). Dvs. det første du skriver er feil og det andre du skriver nok i stor grad er korrekt. Dvs. ordet kursmål var i høyeste grad i brukt før/etter 2006. At ordet target nok i stor grad utgår i medier er nok ganske/helt korrekt.

Man kan selvsagt skrive (stort sett) det man vil, men for meg så er slike ting ganske tullete i det offentlige rom. Jeg skjønner at det er vanskelig å dokumentere slikt og at man kanskje ikke tenkte da at dette må jeg dokumentere fordi jeg kanskje kan få bruk for det i 2009. Men det er nok da bedre å ikke nevne det, enn å kaste det ut i det offentlige rom uten noen spesiell dokumentasjon.

Jeg har forøvrig selv hatt aksjer siden 1985 og kan aldri huske at jeg selv har brukt ordet target.