Skrevet av Emne: Om å påvirke gjennom internet - Internet som maktredskap  (Lest 6307 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Aquila111

• Gjest
Sv: Om å påvirke gjennom internet - Internet som maktredskap
« Svar #15 på: 22. november 2009, 22:23:09 »
I de media jeg frekventerte så jeg aldri ordet "kursmål", men ordet "target" bruktes i flneg. Jeg bestemte meg for å ta en aksjon for å kaste ut det engelske ordet og innføre det norske. Og ganske fort skjedde nettopp dette, men jeg kan ikke garantere at "kursmål" aldri bruktes noe sted.

Utlogget panne

• Lingvisme
« Svar #16 på: 23. november 2009, 07:30:53 »
Ordet var ihvertfall lite brukt rundt 2006, men er nå universelt ibruk, og target er nesten glemt.

Som de andre her medgir jeg at ord kan komme inn i språket via slik bruk som du beskriver. Men det er lett å la seg lure til å tenke at et ord er blitt mer frekvent, når man selv har begynt å legge merke til det. Det er også lett å tro at et uttrykk er nytt, når man selv nylig har begynt å legge merke til det. Arnold Zwicky, en lingvist fra Stanford, har døpt dette the recency illusion.

Utlogget vivavegas

« Svar #17 på: 23. november 2009, 12:51:13 »
panne skriver akkurat det jeg selv tenkte. Dette må være ett typisk tilfelle på "the recency illusion".

Foreløpig tyder alt på at det du her skriver er tull og tøys, med de forbehold jeg tidligere har skrivd.
Nå var det vel delvis en myte at Gore mente at han hadde funnet opp internett, men foreløpig så virker som om denne er ganske "busted" for å si det i Mythbusters-stil.

Jeg har nå fått tilgang til DN elektronisk (1997-2009) og har søkt litt. Nå er det litt vanskelig å søke på target, siden det kan forveksles med dagligvarekjeden "Target", samt at også evnt. engelske tekster som bruker "target" i ikke analysesammenheng kan slå ut.

Dvs. at de høye tallene for 2002 og 2003 nettopp skyldes slik "støy". Det høye antall artikler dette året skyldes at selskapet "Target" var listet opp på kursoversikten til DN.
En rask sjekk de andre årene gir ca. resultat at 1/4-1/3 av artiklene omhandler dagligvarekjeden "Target".

Jeg klarer ikke i farten å komme på andre lignende ord som kan være brukt i tidligere år, slik at en mer komplett "analyse" nok også gjør at man må inkludere andre ord.

Men her er tallene for henholdsvis target og kursmål. Dvs. at hvis vi ser 2 år før og 2 år etter 2006 så virker tallene for meg ganske like og at det i liten grad har skjedd endring (ser i farten bort fra det høye tallet for kursmål i 2006).
2000 8-62
2001 5-96
2002 67-87
2003 232-116
2004 15-220
2005 25-229
2006 32-371
2007 26-264
2008 32-206

Utlogget J. Bøckman

• Global Moderator
  • Glorifisert grøftegraver
« Svar #18 på: 24. november 2009, 21:45:25 »
I de media jeg frekventerte så jeg aldri ordet "kursmål", men ordet "target" bruktes i flneg.

Det er mulig hele forklaringen her ligger i formuleringen "de media jeg frekventerte". I hvilke media var dette? Kan de ha hatt en egen subkultur hvor ordvalgene var annerledes enn i økonomilitteraturen forøvrig?

Jeg har observert hvordan folk har aksjonert med suksess for enkelte ord eller skrivemåter på mindre diskusjonsforum. Jeg har selv vært med på å vinne en slik kamp for et helt miljø ("live roleplaying" i norsk bruk forkortet til "laiv" mot tidligere "live" -> laiv.org), uten at jeg skal ta noen personlig ære for det.
"That's not opinion, that's science. And science is one cold hearted bitch with a 14 inch strap on!"  Vince Masuka (Dexter, TV-serie)

Aquila111

• Gjest
« Svar #19 på: 24. november 2009, 21:47:52 »
For det meste Hegnar Online, til en viss grad DN.

Utlogget theama

• Cogito ergo dubito
« Svar #20 på: 25. november 2009, 01:14:12 »
De fleste vet nå hvem du egentlig er, og hvilke områder du interesserer deg for, så det er ingen grunn til å ikke fortelle det..

Jeg vet ikke :o
"Isn’t it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"
-Douglas Adams

Utlogget Stephan Brun

• ateist, stoiker, filosof, illuminist, mentat.
« Svar #21 på: 25. november 2009, 10:35:10 »
Thea: Aquila er Knut Holt.
cetervm·censeo·carthaginem·stvpiditatem·esse·delendam!
—fritt etter M. Porcivs Cato

Men, it has been well said, think in herds; it will be seen that they go mad in herds, while they only recover their senses slowly, and one by one.
—Charles Mackay.

prvdentia·fortitvdo·ivstitia·temperantia

Utlogget theama

• Cogito ergo dubito
"Isn’t it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"
-Douglas Adams

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
« Svar #23 på: 25. november 2009, 17:42:15 »
Jeg har observert hvordan folk har aksjonert med suksess for enkelte ord eller skrivemåter på mindre diskusjonsforum. Jeg har selv vært med på å vinne en slik kamp for et helt miljø ("live roleplaying" i norsk bruk forkortet til "laiv" mot tidligere "live" -> laiv.org), uten at jeg skal ta noen personlig ære for det.
Døh! I beste Asterix-ånd er det noe av oss, vi som vet det meste om live, som fortsatt bruker akkurat det orde: live, ikke kvasinorskhybriden laiv. Vunnet har dere ikke, og zhe resistance will not yield! :p

Men det var ikke det jeg kom for å si.

Pirking på denne tråden er ganske drøy, er den ikke? Jeg mener: hr. Aq har forklart noe han opplevde som en mulig effekt av målrettet språkbruk på nettet. Da går det kanskje an å imøtegå akkurat det på en annen måte enn den mest nerdete overhøvlingen? Bare spør?
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator

Utlogget B. Tuftin

• Pan Narrans
    • Bjørnar's NoWhere Land
« Svar #24 på: 25. november 2009, 21:34:03 »
Pirking på denne tråden er ganske drøy, er den ikke? Jeg mener: hr. Aq har forklart noe han opplevde som en mulig effekt av målrettet språkbruk på nettet. Da går det kanskje an å imøtegå akkurat det på en annen måte enn den mest nerdete overhøvlingen? Bare spør?

Kanskje det har noe å gjøre med hvordan hr. Aq formulerte seg når han la fram denne "mulige effekten":

Sitat
Etterhvert tok også eksprtene innen området i bruk ordet og på noen måneder var det engelske ordet kastet helt ut av det norske språket og erstattet med det jeg hadde funnet på.

Den site utviklingen er at ordet mitt også er blitt tatt ibruk i svensk og dansk og det engelske ordet er nesten gått ut av bruk også her.

Jeg tør ikke si hvilket fagområde det gjaldt og hvilket ord det er fordi det er så mange som er sinte på meg innen dette område. Jeg er kjent gjennom et annet Nick som ikke kan spores tilbake til meg.

Men dette lærte meg en ting: Internet er et mektig maktredskap. Dessuten gjorde jeg en god gjerning for det norske språker.

Utlogget panne

• Lingvisme
« Svar #25 på: 26. november 2009, 10:01:27 »

På hvilken måte er det nerdete å påpeke at

a) Det er helt umulig å diskutere noe man ikke veit hva er
b) at selv om man selv mener at man har æren for et fenomen, kan det hende at virkeligheten er mer kompleks?

Diskusjon kalles det.

Utlogget nilsA

« Svar #26 på: 26. november 2009, 12:13:50 »

På hvilken måte er det nerdete å påpeke at

a) Det er helt umulig å diskutere noe man ikke veit hva er
b) at selv om man selv mener at man har æren for et fenomen, kan det hende at virkeligheten er mer kompleks?

Diskusjon kalles det.

Hæ, bruker du "nerdete" som noe negativt?

denne lista?

;D

Utlogget Sahrinzs

« Svar #27 på: 26. november 2009, 12:55:11 »
1: Trendsetting finnes
2: Skeptikere er som regel skeptiske

Utlogget vivavegas

« Svar #28 på: 26. november 2009, 13:15:31 »

Jeg har ihvertfall ikke drevet noe overhøvling (trur jeg).
Nå var det jo en litt merkelig/upresis diskusjon.

Det startet med at trådstarter skrivde at han har påvirket bruk av ordene, men oppgir ikke hvilke ord det er snakk om. Ikke så lett å diskutere mot ikke-kjente ord.

Så kommer han med opplysningen om ordet, noe jeg og andre med stor grad av sikkerhet kan si er ganske/helt feil. Spesielt påstanden at kursmål knapt var i bruk før 2006.

Så kommer en ny opplysning at dette i all hovedsak skjedde på Hegnar Online. Jeg har ikke vært så aktiv det siste året, men var ganske aktiv der i mange, mange år før 2008. Ett forum som for meg og mange andre femstår som noe av det mest useriøse forumet man har i Norge. Delvis pga. at man kan skrive anonyme innlegg.
Hegnar Online er vel også blant de forumene i Norge som oftest har vært i media pga. rykter og at personer har offentliggjort navn på personer i saker som skal være hemmelige.

Også ett forum som jeg får ett inntrykk av stort sett består av BI og andre økonomer under utdanning som ofte skriver innlegg under flere nick og/eller anonyme.
(Ikke ment som negativt i seg selv, da jeg selv er Siviløkonom).

Det at han da evnt.har klart å få andre til å bruke ordet kursmål istendenfor target synes jeg sånn sett er artig og interessant, men ikke så veldig spesielt.
I tillegg er jeg fremdeles veldig skeptisk til denne påstanden som er helt udokumentert.

Mye av det som skrives på HO tar jo utgangspunkt i rapporter utgitt av diverse meglerhus, slik at hvis noen få/flere meglerhus har endret språk i rapporten fra target til kurssmål vil det sannsynligvis også ha spredd seg på Hegnar Online.

« Siste redigering: 26. november 2009, 14:51:04 av Cryptography »

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
« Svar #29 på: 27. november 2009, 02:43:36 »
Jeg er strengt tatt ikke så opptatt av akkurat ordet, mer av påpekingen av et (mulig*) fenomen. Som jeg har antydet i presentasjonen av meg selv i den dertil dedikerte tråden, så er jeg ikke like kunnskapsrik som mange andre på dette forumet. Dermed er det en overhengende fare for at jeg det ikke finnes noe fenomen.

For ordens skyld 1: Jeg tror ikke at Hr. Aq. skapte ordet han snakker om, men lurer på om det faktisk kan være mulig å gjøre det han har beskrevet? Rent tankespinn mao.

For ordens skyld 2: "Nerdete" har en betydning for meg som muligens ikke deles av alle andre på lista, men håper ingen tar seg nær av det? ;)
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator