harm

Skrevet av Emne: Irrasjonelle innrømmelser og avslørte antagelser  (Lest 8116 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Stephan Brun

• ateist, stoiker, filosof, illuminist, mentat.
Sv: Irrasjonelle innrømmelser og avslørte antagelser
« Svar #30 på: 25. november 2009, 19:45:59 »
Da jeg så den illustrerte vitenskapstråden, kom jeg på at jeg en gang trodde elefanter var redde for mus, for det hadde jeg lest i Donald. Når jeg ble større, skjønte jeg heldigvis at det umulig kunne være sant. Så kom Mytebusterne...
cetervm·censeo·carthaginem·stvpiditatem·esse·delendam!
—fritt etter M. Porcivs Cato

Men, it has been well said, think in herds; it will be seen that they go mad in herds, while they only recover their senses slowly, and one by one.
—Charles Mackay.

prvdentia·fortitvdo·ivstitia·temperantia

Utlogget Mr_Tall

« Svar #31 på: 25. november 2009, 20:36:30 »
Da jeg så den illustrerte vitenskapstråden, kom jeg på at jeg en gang trodde elefanter var redde for mus, for det hadde jeg lest i Donald. Når jeg ble større, skjønte jeg heldigvis at det umulig kunne være sant. Så kom Mytebusterne...

Du er ikke alene om det!
Reality is that which when you stop believing in it doesn't go away.
- Phillip K Dick

Utlogget B. Tuftin

• Pan Narrans
    • Bjørnar's NoWhere Land
« Svar #32 på: 25. november 2009, 21:49:25 »
Som kristen kunne jeg diskutere fletta av bedrevitende ateister i vgs. i alle fall, men ikke fletta av min egen nagende tvil og skeptiske sans... Nå er jeg en selv, og sliter med å ikke virke som en bedreviter - når man jo faktisk VET BEDRE... HEHE. Tips mottas med takk.

Jeg sliter fortsatt, men opplever at det hjelper å: a) holde kjeft fra tid til annen, b) legge budskapet fram på en måte som er tilpasset mottakeren, og c) holde kjeft fra tid til annen.

Og helt apropos: http://www.despair.com/pretension.html  :)

Utlogget KariA

« Svar #33 på: 26. november 2009, 19:08:29 »
OOooh, oooh,oooh, forresten, jeg spiller lotto av og til! heh heh  ;D

Utlogget Yngve B

« Svar #34 på: 27. november 2009, 17:01:58 »
Jeg fikk en liten oppvåkning i sommer. Jeg plukket opp boken 1421 skrevet av den pensjonerte marinenavigatøren Gavin Menzies, som omhandler hvordan en svær kinesisk flåte seilte rundt jorden fra 1421-1423 (altså over hundre år før Magellan). Jeg hadde fra før hørt om en stor flåte som seilte ut fra kina, men kjente ikke til detaljer. Boken ble slukt side for side, en spennende fortelling, med ganske mange store påstander. Jeg var mildt skeptisk til omfanget av hva de oppdaget, men trodde på mye av det som stod. Jeg er interessert i historie, men kjente/kjenner lite til asias historie. Jeg fortalte om boken til flere venner som også er historieinteresserte.

Så dukket det opp en referanse til denne boken i en skeptikerbok jeg leste (husker ikke hvilken, bad science kanskje?) der det ble fremstilt som sprøyt. Det var ganske pinlig å innrømme dette for meg selv og venner. Det er pinlig å innrømme det her også, men litt ærlighet må forventes på et slikt forum som dette.

:-[
Se forøvrig her:

http://www.gavinmenzies.net/
http://www.1421exposed.com/
Quod gratis asseritur, gratis negatur.

Utlogget Pedro

« Svar #35 på: 27. november 2009, 22:04:29 »
Jeg trodde lenge det var mark i snøen...

...og noe av det jeg har lurt og tenkt mest på i hele mitt liv er hvordan den kom dit og hva den spiste...

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #36 på: 27. november 2009, 23:17:05 »
Yngve B., takk for historien om Gavin Menzies og hans bøker! Jeg måtte tenke tilbake på en pinlig flørt med Däniken for nærmere 40 år siden. Dro bl. a. med meg venner på kino for å se hans film Erindringer om fremtiden (1970). Huff a mei. Bør kanskje gjøre et dypdykk i mitt arkiv og skrive om det i denne tråden, en gang.

Skulle ønske vi hadde mange flere norske gjennomganger som denne av sprøyt-bøker:

http://historisk.wordpress.com/2008/08/04/gavin-menzies-sj%C3%B8spr%C3%B8yt/

Utlogget vivavegas

« Svar #37 på: 27. november 2009, 23:59:04 »
Jeg har en irrasjonell frykt for blod/blodprøver og tannleger  ;)

Da er vi ihvertfall 2 på dette forumet.
Dvs. den har blitt 80% bedre etter jeg fikk ny tannlege i Oslo, slik at du får prøve henne (holder til på Tøyensenteret).

Ellers så er dette noe av det artigste jeg vet om. Dvs. de små ting/myter som man en eller annen gang oppdager er feil.

For noen uker siden mistet min sønn sin første tann. Den ble kastet, men dagen etter sa min samboer at det var synd, for hadde vi tatt vare på den kunne vi legge den i cola og se den forsvinne.

Samboer ble ikke helt overbevisst, slik at jeg har tenkt å ta vare på den neste tanna og gjennomføre eksperimentet. Det må jo også være en glimrende innføring i "vitenskap" for sønnen min antar jeg.

Av litt mer juicy'e historier kan nevnes gangen for ca 6 år siden da jeg satt hjemme en formiddag og så på teve, og der gikk "mockumentary"'en om månelandingen, der de påstår at hele greia var en hoax. Jeg hadde aldri hørt om den før, og måtte løpe på forelesning uten å se de siste 20 minuttene, og var dritforvirra hele dagen og var helt sikker på at det var en god mulighet for at hele månelandingen bare var bullshit??!?!! Litt googling senere på dagen klargjorde imidlertid saken.

Den opplevelsen kommer jeg aldri til å glemme. Zappet også innom samme program. Viste ingenting om det fra før og i 10-15 minutter jobbet hjernen min på høygir. Fant akkurat frem mailen jeg skrev til skepsis-mailingslisten 18.08.2004 og der ser jeg at jeg har skrivd at jeg måtte sjekke på tekst-tv for å få det bekreftet.

For en artig tråd.
Forøvrig er siden jeg bestandig sjekker når jeg er i tvil (skjer fremdeles engang iblandt):
http://www.snopes.com/

Der kan man sitte i maaaange timer å lese.
« Siste redigering: 28. november 2009, 08:33:35 av vivavegas »

Utlogget Alvin Brattli

• Global Moderator
  • Fysiker
« Svar #38 på: 28. november 2009, 00:37:00 »
Som barn var jeg mer interessert i populærvitenskap enn tegneserier, og var allerede tidlig i barneskolen fast bestemt på at jeg skulle ha en realfagsutdannelse.  Samtidig var jeg lettpåvirkelig og trodde på spøkelser og sånn.  Jeg trodde også på healing og annet fanteri, og på gud.  Jeg har til og med en mørk fortid som kirketjener (sommerjobb)  :o.  Dette til tross for at jeg støtt og stadig hadde en rar følelse av at ikke alt stemte helt 100%, men jeg hadde ikke selvtillit nok til å opponere.  Det var ikke før jeg begynte å ta kurs i fysikk og matematikk på universitetet og lese newsgrupper som talk.origins o.l. at jeg begynte å tenke alvorlig over tingene og kunne konkludere med at jeg trodde feil, og at jeg bare trodde at jeg trodde på gud og annen overtro.  Når jeg nå tenker tilbake var det nok mest forventningene fra familie og de nærmeste omgivelsene som gjorde at jeg ble påvirket til å tro at jeg trodde.  I dag er jeg lykkelig ateist og får bortimot allergisk reaksjon med utslett og kløe når jeg må forholde meg til religion og dum overtro :)
That's not right. It's not even wrong.  (Wolfgang Pauli)
The trouble with quotes on the internet is that you can never tell if they are genuine.  (Abraham Lincoln)

Utlogget magnusbe

• leiar i Skepsis
    • twitter
« Svar #39 på: 29. november 2009, 22:30:09 »
Medan eg ser på da Vinci-koden kjem eg på at eg trudde på dei mest ekstreme tala for kor mange hekser som vart brende på bål.

Utlogget Guvernante

« Svar #40 på: 29. november 2009, 23:41:12 »
Jeg kom på nå at jeg var med i femårsklubb i kirken da jeg var barn. Sluttet å tro da jeg ba til gud om trehjulssykkel med apachesete (og bekymret meg for om den ville tåle å treffe asfalten når han slapp den ned til meg). Men jeg fikk ingen.

Utlogget Kristin C.

• Skeptivist!
    • Prokrastinuft
« Svar #41 på: 07. desember 2009, 13:53:45 »
Som barn var jeg mer interessert i populærvitenskap enn tegneserier, og var allerede tidlig i barneskolen fast bestemt på at jeg skulle ha en realfagsutdannelse.  Samtidig var jeg lettpåvirkelig og trodde på spøkelser og sånn.  Jeg trodde også på healing og annet fanteri, og på gud.

I de setningene kjenner jeg meg kraftig igjen. Jeg trodde så lenge på spøkelser at jeg til og med rakk å synes de første episodene av Åndenes Makt på TV Norge var dødsspennende. Heldigvis, som jeg nevnte i presentasjonstråden, innebar denne vanvittige sansen for mystikk også en heftig interesse i naturvitenskap (den gangen populærvitenskap selvsagt, men likevel), og gjorde at jeg studerte det til slutt. Fin kur; anbefales:) Men ja, jeg var altså naiv nok til å tro at feks ufologi og parapsykologi var helt legitime vitenskaper (hallo, det var jo slik det fremsto i mediene, og de kan vel ikke lyve?), og det krevde at jeg oppdaget Bad Astronomy-bloggen og James Randi for å komme "på rettere kjøl".

Jeg trodde også på at all trivia jeg lærte i Donaldbladet var sant (som at vann roterer forskjellig retning i sluk på hver side av ekvator, og at dersom alle kinesere hoppet opp og ned på en gang, ville jorden gå ut av bane).

Men det hender iblant at jeg tar c-vitaminer fremdeles, da. Det er jo godt, jo. ;D
« Siste redigering: 07. desember 2009, 13:55:49 av Kristin C. »
"I think you'll find it's a bit more complicated than that."

Jeg er masse kritisk og tar ting med en klype salt. Fortrinnsvis imorgen.