Skrevet av Emne: Er det noen troende som kan forklare mangelen på bevis for det overnaturlige?  (Lest 5569 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget z

• Born with a heart of steel
    • Skeptikeren
Dette er et skepsisforum fylt med skeptikere, så de fleste her er ikke kvalifisert til å svare. Men utover det, så vet jeg at en del troende/ikke-skeptikere bruker å dukke opp for å se hva vi fæle skeptikere driver på med.

Hvis du er en av de troende på det overnaturlige, så er jeg interessert i å vite hva du mener er grunnen til at vi ikke har kommet over noen bevis for det overnaturlige.

Er det trangsyn og kynisme som gjør oss blinde fordi vi har adoptert et materialistisk livssyn? Er det en konspirasjon?

Hva er grunnen til at ingen bevis for spøkelser, telepati, klarsyn, helbredelser gjennom håndspåleggelse/bønn/krystaller eller andre mirakler er blitt akseptert av vitenskapen?

Red.: Typografi & skrivefeil.
« Siste redigering: 14. august 2010, 01:46:21 av Gnisten »
No light shall sear my being, my evil being
Soon I shall walk with earthly feet
You summoned me in your dreams

Utlogget Øyvind R

• "agent i en del av et større nettverk"
Dette er et skepsisforum fylt med skeptikere, så de fleste her er ikke kvalifisert til å svare.
Det var litt trangsynt av deg, vil jeg påstå ;)
Flere her inne har fartstid som alties, religiøse, konspirasjonsteoretikere el.likn. (inkludert undertegnede)

Sitat
Men utover det, så vet jeg at en del troende/ikke-skeptikere bruker å dukke opp for å se hva vi fæle skeptikere driver på med. Hvis du er en av de troende på det overnaturlige, så er jeg interessert i å vite hva du mener er grunnen til at vi ikke har kommet over noen bevis for det overnaturlige.
Jeg er noenlunde skeptisk, får jeg lov til å svare likevel?

Sitat
Hva er grunnen til at ingen bevis for spøkelser, telepati, klarsynet, helbredelser gjennom håndspåleggelse/bønn/krystaller eller andre mirakler er blitt akseptert av vitenskapen?
Noen alternativer er trangsynte forskere som er redd for å ha tatt feil, for mye "støy" fra folk som faker til at de ekte blir oppdaget, umålbare hendelser.
(Når jeg ser tilbake på tidligere tider, ser jeg jo at det ikke er fryktelig rasjonell tankegang...)
You can make the world beautiful just by refusing to lie about it.

Utlogget z

• Born with a heart of steel
    • Skeptikeren
Det var litt trangsynt av deg, vil jeg påstå ;)
Flere her inne har fartstid som alties, religiøse, konspirasjonsteoretikere el.likn. (inkludert undertegnede)

Beklager at jeg ikke tenkte på det. Skeptikere som tidligere trodde på det overnaturlige er selvsagt velkomne til å svare.
No light shall sear my being, my evil being
Soon I shall walk with earthly feet
You summoned me in your dreams

Utlogget Erik Arnesen

Hvis jeg var en "troende" ville svaret kanskje ha vært noe slikt som at "bevisene finnes, men de blir undertrykket" eller "ingen vil bevise det, fordi ingen vil forske på noe man ikke kan dra profitt av"?

Jeg er klar over at de troende også er forskjellige, men endel av dem bryr seg nok ikke om det finnes bevis eller ei (med mindre de taler for deres sak, så klart!). Fra homøopater har jeg til og med hørt at effekten av homøopati forsvinner idet man prøver å påvise den (visstnok pga kvantesammenfiltring eller noe sånn) :P
Faced with the choice between changing one's mind and proving that there is no need to do so, almost everyone gets busy on the proof.

- John Kenneth Gailbrath

Utlogget Jon

De fleste har nok aldri tenkt over problemstillingen og vil ikke helt skjønne den hvis de får den forklart.

Utlogget Mona

• Master Zombie
For egen del: manglende tilgang til kritiske innvendinger (dvs. ensidig fremstilling av det alternative), familie som presser på for å fastholde status quo, og frykt for å såre familiemedlemmer dersom man skulle velge et mer skeptisk ståsted. I noen tilfeller er det nok mer sosialt press enn trangsynthet som stenger for andre forståelser av et gitt fenomen.
Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?
-Douglas Adams

"Imponerende. Du har altså utført en randomisert dobbeltblindet studie på ditt eget kontor?" - Atle Klovning

Skepsis - fordi vi bryr oss!

Utlogget Karsten Eig

• Karstens meninger om det meste
Svarene går som oftesl langs linjene:
- Bevisene er der, vi ser at det finnes/virker (dvs anekdotisk), men vanlig vitenskap kan ikke fange det opp.
- Vitenskapen er fanget i sitt materialistiske verdensbilde og avviser bevisene.
- Det undertrykkes av en konspirasjon (Big Pharma etc)
- Evt sleng på en dæsj pomo-vitenskapsrelativisme

Utlogget Lødder

Denne har jeg fått:

"Kan du bevise at det ikke virker!"

Og vel, nei, det kan jeg ikke. Jeg vet også at det er de som påstår noe som skal bevise det.
Men det vet ikke de, eller det passer dem å glemme det.

En katt på jakt ligner ikke våre små humane ønsker.
-Harald Sverdrup

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
Fra homøopater har jeg til og med hørt at effekten av homøopati forsvinner idet man prøver å påvise den (visstnok pga kvantesammenfiltring (min uth) eller noe sånn) :P

ROTFL
Medlemmer av foreningen Skepsis har en mindre aura, dvs. et mer innskrenket bevissthetsfelt, enn den øvrige befolkningen.

Else Egeland, healer og Cand.San.

Utlogget Erik Arnesen

Fra homøopater har jeg til og med hørt at effekten av homøopati forsvinner idet man prøver å påvise den (visstnok pga kvantesammenfiltring (min uth) eller noe sånn) :P

ROTFL

Noe sånt ja: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16296915 (fulltekst her: http://www.homeopathy.org/research/research_reviews/acm-2005-11_12.pdf)

Utdrag fra artikkelen:
Sitat
These models have a common consequence: If homeopathic effects are the result of nonlocal correlations, by definition, they cannot be distilled out as causal signals, like in drug therapy. Attempts at strict and direct replication, are doomed to failure. This has to do with a rather technical argument that prohibits the use of nonlocal correlations as direct signals.179 (Otherwise, time-reversal paradoxes could be created that contradict special relativity.) As long as the original context is not disturbed and no signal can be distilled out of a setup using such correlations, they could be a very elegant way of coordinating behavior.

The practical consequence of this theory is that clinical research is best conducted by not disturbing the normal clinical practice through experimental interventions such as blinding and randomization and that the placebo-controlled trial is probably a suboptimal method of testing, not onlyfor homeopathy but also for conventional pharmacology. A serious problem with the nonlocal model is that it may not be directly testable in the clinical setting and so cannot be proven as an explanation for homeopathy. Only indirect experimentation is a potential avenue to prove it and this has yet to be established.
Faced with the choice between changing one's mind and proving that there is no need to do so, almost everyone gets busy on the proof.

- John Kenneth Gailbrath

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
Noe sånt ja: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16296915 (fulltekst her: http://www.homeopathy.org/research/research_reviews/acm-2005-11_12.pdf)

Utdrag fra artikkelen:
Sitat
(...)Attempts at strict and direct replication, are doomed to failure. This has to do with a rather technical argument that prohibits the use of nonlocal correlations as direct signals.179 (Otherwise, time-reversal paradoxes could be created that contradict special relativity.)

Time-reversal paradoxes??? Hva f*** mener de med det?

Edit: Fikset sitatkrøll.  Bruk forhåndsvisning.
« Siste redigering: 17. august 2010, 21:54:39 av Alvin Brattli »
Medlemmer av foreningen Skepsis har en mindre aura, dvs. et mer innskrenket bevissthetsfelt, enn den øvrige befolkningen.

Utlogget Konspirat

Min samboer har en rekke familiemedlemmer som tror på det overnaturlige. Derav gjenferd, spådom, synskhet (?) osv.  Dette skaper naturlig nok et par diskusjoner hver gang vi samles og jeg blir fortalt hva som har skjedd siden sist jeg traff de.

Sist gang ble jeg fortalt at niesen til min samboer (3år gammel) hadde begynt å se gjenferd og jeg fikk høre en historie hvor onkelen hadde bevist sine synske evner ved å fortelle at det lå et gammelt brudebilde i en spesiell boks på loftet til nevøen hans.

Så når jeg stiller spørsmål om noen faktisk har sett dette med egne øyne får jeg til svar: " Nei. Men hvorfor skal han finne på noe sånt?"  - "Hvordan kan en liten jente finne på å se gjenferd?"

Jeg sier da at denne jenta kun er 3år gammel og det er fullt mulig at moren har tolket det hun har sagt feil. Men da fikk jeg denne servert av en eldre tante "Jeg har vært i det samme rommet og har kjent gufs gå gjennom kroppen. Jeg er overbevist om at det er hjemsøkt"

Hvorpå jeg svarer "Var det før eller etter jenta hadde fortalt at hun hadde sett et gjenferd?"
Naturligvis var det etter. Jeg gadd ikke engang å diskutere tilfeldigheten av dette...

Men konklusjonen ble at jeg ikke er åpen nok og det er derfor jeg ikke har opplevd noe paranormalt.  :P

En ting er å dø naturlig, en annen ting er å bli mordet. - Armin Bahrami

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
Men konklusjonen ble at jeg ikke er åpen nok og det er derfor jeg ikke har opplevd noe paranormalt.  :P
Hvis "å være åpen" betyr at man får se spøkelser og høre usynlige menn med trebein og kjenne gufs, er det like greit å være lukket. :)

Utlogget Marquis

• Deus Ex Nihilo
usynlige menn med trebein

Odd Børretzen! Uforlignelig...

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
usynlige menn med trebein
Odd Børretzen! Uforlignelig...
Du tok den ja. Endelig et dannet menneske. :)