harm

Skrevet av Emne: Nå snur "Snåsamannen": "Test meg før jeg dør."  (Lest 33173 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Chimera

Nå snur "Snåsamannen": "Test meg før jeg dør."
« på: 14. august 2010, 10:11:00 »
Overskriften er hentet fra forsiden av dagens Dagbladet. Artikkelen er ikke kommet på nett enda så jeg har ikke noe å linke til. Gjerstad har tidligere nektet å la seg teste men har nå skiftet mening: "Det er bedre at jeg forteller ting slik de er, enn at folk skal begynne å spekulere etter min død, konstanterer han".

Mistenker Gjerstad for å være ørlite grann taktisk når han også sier: "Det som har gitt meg usynlige krefter tar aldri slutt. Men jeg blir 85, og må regne med at tanken min blir svekket. Jeg tør ikke lenger å fortelle det jeg ser, og føler, fordi jeg er redd, at det kan være feil. Det kan være falske tanker".

På  et bilde i artikkelen holder han opp en konvolutt der det står: "Haster. MRK: Gjelder livet til en 12 år gammel gutt."

Utlogget Asbjørn Dyrendal

• Administrator
    • Skepsisbloggen
Sv: Nå snur "Snåsamannen": "Test meg før jeg dør."
« Svar #1 på: 14. august 2010, 11:17:21 »
Noen som kan fortelle at innholdet står til tittelen og at det ikke primært er oppvarming før nok en selvbiografi?

Randi ville veldig gjerne teste ham, men spørsmålet er om/hva han eventuelt mener han kan gjøre på en sånn måte at det gir mening i en JREF-test. Men det skal ikke være vanskelig å spa opp mer tradisjonelle akademiske testvarianter heller, bare man har en klar idé om hva det er han hevder å kunne gjøre.

Mistenker Gjerstad for å være ørlite grann taktisk når han også sier: "Det som har gitt meg usynlige krefter tar aldri slutt. Men jeg blir 85, og må regne med at tanken min blir svekket. Jeg tør ikke lenger å fortelle det jeg ser, og føler, fordi jeg er redd, at det kan være feil. Det kan være falske tanker".

Det er uansett ikke dumt sagt. Introspeksjon og selvinnsikt, med noe som ligner påfølgende ydmykhet, selv om det måtte være retorisk og taktisk, er ikke å kimse av. Alle fantaserende innbilt synske som plager etterforskninger burde lære seg at det de "føler" og "ser" kan være feil, at egne sinnsbilder ikke behøver være noe annet, selv om de virker livaktige.

Utlogget Chimera

« Svar #2 på: 14. august 2010, 11:28:34 »
Sitat
"Hvem som helst skal få teste meg. Hvis noen vil høre om det unaturlige som skjer rundt meg skal de få møte meg og teste meg før jeg dør, sier "Snåsamannen" Joralf Gjerstad"
og
Sitat
"17. september lanseres boka "Den gode kraften", der Gjerstad med egne ord beskriver møter med mennesker han har hjulpet, og tanker han har rundt evnene sine".

Satte inn sitatrammer

« Siste redigering: 14. august 2010, 17:04:57 av Erik Arnesen »

Utlogget moynar

« Svar #3 på: 14. august 2010, 11:36:42 »
"Hvem som helst skal få teste meg. Hvis noen vil høre om det unaturlige som skjer rundt meg skal de få møte meg og teste meg før jeg dør, sier "Snåsamannen" Joralf Gjerstad"
og
"17. september lanseres boka "Den gode kraften", der Gjerstad med egne ord beskriver møter med mennesker han har hjulpet, og tanker han har rundt evnene sine".
Haha, fantastisk! Nå begynner jeg nesten å lure på om Dyrendal ikke er littegranne prescient, han óg...

Utlogget matsa

« Svar #4 på: 14. august 2010, 13:08:49 »
Og fyren er tilbake igjen. Han har også skrevet en bok... igjen.

http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article1517212.ece

Kommer han til å tillate skikkelig testing nå, tror dere? Mine penger er på "neppe".

PS: Til de som vil påpeke at biografien ikke ble skrevet av ham så har han faktisk skrevet flere bøker. Sjekk f.eks. bokkilden.no.

Dette innlegget er flyttet fra tråden "Snåsamannen vil ha etablert sine evner "offisielt" før han dør"

« Siste redigering: 14. august 2010, 17:02:44 av Erik Arnesen »

• Administrator
    • Skepsisbloggen
« Svar #5 på: 14. august 2010, 13:25:16 »
Visste jo at han skrev bok fra før...

Men nå som Retriever er oppe og går igjen, ser jeg ikke så veldig mye i Dagbladets intervju som tyder på at han mener/har noe bevisst forhold til reell testing:

Sitat
Hvis noen vil høre om det unaturlige som skjer rundt meg skal de få møte meg og teste meg før jeg dør, sier «Snåsamannen» Joralf Gjerstad.

Det høres til forveksling likt det jeg hører fra andre "synske" og "healere": Bevis inkluderer fortellinger om at "jeg og andre har opplevd sånn og slik", samt en del standardøvelser.

Edit: Reparerte sitatblokk.
« Siste redigering: 14. august 2010, 13:47:33 av Alvin Brattli »

Utlogget J. Bøckman

• Global Moderator
  • Glorifisert grøftegraver
« Svar #6 på: 14. august 2010, 14:41:08 »
Hvis han faktisk lar seg teste skikkelig og resultatet ikke er positivt, har han unnskyldningen klar (fra dagens papirutgave av Blabla):
Sitat
Det som er gitt meg av usynlige krefter tar aldri slutt. Men jeg blir 85, og må regne med at tanken min er svekket. Jeg tør ikke lenger å fortelle det jeg ser, og føler, fordi jeg er redd, at det kan være feil. Det kan være falske tanker, sier han.

Det er vel ellers ikke overraskende at uttalelsen om å la seg teste, som er garantert førstesidestoff og ukevis med skriverier, kommer ved en boklansering...  ::)
"That's not opinion, that's science. And science is one cold hearted bitch with a 14 inch strap on!"  Vince Masuka (Dexter, TV-serie)

Utlogget Marius Grannæs

« Svar #7 på: 14. august 2010, 15:07:40 »

Utlogget audhild

« Svar #8 på: 14. august 2010, 15:14:18 »
Nå er det visst Scrødingers katt som skal teste ham. Regner med de vil ha i hvert fall litt mer enn historier og opplevelser med i testen. http://www.dagbladet.no/2010/08/14/nyheter/innenrisk/snasamannen/12957666/

Utlogget Stephan Brun

• ateist, stoiker, filosof, illuminist, mentat.
« Svar #9 på: 14. august 2010, 15:56:54 »
Liker en av URL-bitene på den siste linken: "innenrisk".
cetervm·censeo·carthaginem·stvpiditatem·esse·delendam!
—fritt etter M. Porcivs Cato

Men, it has been well said, think in herds; it will be seen that they go mad in herds, while they only recover their senses slowly, and one by one.
—Charles Mackay.

prvdentia·fortitvdo·ivstitia·temperantia

Utlogget matsa

« Svar #10 på: 14. august 2010, 16:49:33 »
Ja, jeg la merke til den "disclaimeren" isted. Ekstremt latterlig.

Vel, Schröderings Katt vil prøve: http://www.dagbladet.no/2010/08/14/nyheter/innenrisk/snasamannen/12957666/

Kanskje Dyrendal har lyst å delta? Han var jo med på det safeeksperimentet. :)

Dette innlegget er flyttet fra tråden "Snåsamannen vil ha etablert sine evner "offisielt" før han dør"

« Siste redigering: 14. august 2010, 17:03:34 av Erik Arnesen »

Utlogget Erik Arnesen

« Svar #11 på: 14. august 2010, 17:10:01 »
Skepsis bør absolutt involveres i dette, kanskje også JREF. Det er vel Yngve Nordgård som er ansvarlig for den "norske" Million Dollar Challenge.

Utfordringen er å lage en testprotokoll som begge parter kan bli enige om. Å skaffe nok deltakere blir trolig en lettere sak, men blinding kan bli et problem.
Faced with the choice between changing one's mind and proving that there is no need to do so, almost everyone gets busy on the proof.

- John Kenneth Gailbrath

• Administrator
    • Skepsisbloggen
« Svar #12 på: 14. august 2010, 17:45:36 »
Ja, jeg la merke til den "disclaimeren" isted. Ekstremt latterlig.

Vel, Schröderings Katt vil prøve: http://www.dagbladet.no/2010/08/14/nyheter/innenrisk/snasamannen/12957666/

Kanskje Dyrendal har lyst å delta? Han var jo med på det safeeksperimentet. :)

Vi får se hva som skjer. Forhåpentligvis bruker de noen av dem på psykologi og medisin vi snakket med om tester sist (de ordentlige testene som ikke ble noe av).

Utlogget Øyvind R

• "agent i en del av et større nettverk"
« Svar #13 på: 14. august 2010, 18:47:45 »
Min synske påstand:
Snåsakailln har sett at han kommer til å leve mer enn godt nok på bokinntekter og pensjon resten av livet, så han "mister" tilfeldigvis evnene når han skal testes. Han får mer PR, han selger enda mer bøker, og skrattler hele veien til banken. "Testerne" får skylden for å ha fått Gjerstads evner til å forsvinne.

edit: Korrektur.
« Siste redigering: 14. august 2010, 19:01:11 av Øyvind Repvik »
You can make the world beautiful just by refusing to lie about it.

Utlogget Enigma

« Svar #14 på: 14. august 2010, 20:59:19 »
Det mest interessante spørsmålet er hvordan dere skal bortforklare det dersom han faktisk testes og testen indikerer paranormale evner. Jeg spår at det blir en del fraser av typen: "Testen ble ikke skikkelig utført" og "Dette er bare anekdotisk" og "Det var ikke ordentlig dobbelt-blind" og "Testerne hadde bias", etc.
For sannheten er jo at de færreste av dere er interessert i å skue utover deres snevre horisont. De færreste av dere har noen interesse av å revidere dogmene dere klamrer dere til -- av frykt, stolthet og uvitenhet.
« Siste redigering: 14. august 2010, 21:01:37 av Enigma »
"But then, in all honesty, if scientists don't play God, who will?"
James Watson