2

Skrevet av Emne: Nå snur "Snåsamannen": "Test meg før jeg dør."  (Lest 33180 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget PO Johansen

• Stor bidragsyter til AGW
Sv: Nå snur "Snåsamannen": "Test meg før jeg dør."
« Svar #15 på: 14. august 2010, 21:06:35 »
Det mest interessante spørsmålet er hvordan dere skal bortforklare det dersom han faktisk testes og testen indikerer paranormale evner. Jeg spår at det blir en del fraser av typen: "Testen ble ikke skikkelig utført" og "Dette er bare anekdotisk" og "Det var ikke ordentlig dobbelt-blind" og "Testerne hadde bias", etc.
For sannheten er jo at de færreste av dere er interessert i å skue utover deres snevre horisont. De færreste av dere har noen interesse av å revidere dogmene dere klamrer dere til -- av frykt, stolthet og uvitenhet.

Bra du stiller åpen til sinns og uten fordommer da  ::)

Uansett, det eneste som vil endre noe er nok om han faktisk består. Feiler han ser det jo ut til at han allerede har gardert seg.
I may not know what Dunning-Kruger is, but I am very confident it doesn't apply to me

Utlogget Enigma

« Svar #16 på: 14. august 2010, 21:20:13 »
Bra du stiller åpen til sinns og uten fordommer da  ::)

Jeg baserer meg på empiri. Har observert nok selvbestaltede skeptikere til å, ad induktiv metode, spå/gjette at de aller fleste av dem vil avfeie alle resultater som ikke passer med det verdensbildet de på forhånd har bestemt seg for å forfekte. Og jeg har for øvrig ingen illusjoner om at Gjerstad kommer til å gjennomgå noen test. Ei heller om at et positivt resultat, dersom han mot formodning skulle la seg teste, vil forandre noe som helst for hardnakkede skeptikere som jo selv innrømmer at de baserer hele sin virkelighetsforståelse på etablert, lett tilgjengelig populærvitenskap, og som hardnakket avviser alle uforklarte fenomener. Nysgjerrighet synes å være et skjellsord og en fraværende egenskap hos mange skeptikere. Men de kompenserer vel for det med arroganse, uvitenhet og paternalisme.
"But then, in all honesty, if scientists don't play God, who will?"
James Watson

Utlogget Erik Arnesen

« Svar #17 på: 14. august 2010, 21:23:55 »
Det mest interessante spørsmålet er hvordan dere skal bortforklare det dersom han faktisk testes og testen indikerer paranormale evner. Jeg spår at det blir en del fraser av typen: "Testen ble ikke skikkelig utført" og "Dette er bare anekdotisk" og "Det var ikke ordentlig dobbelt-blind" og "Testerne hadde bias", etc.
Jeg håper nå ihvertfall protokollen blir publisert, slik at metodene kan granskes. Påstandene hans blir ikke automatisk vurdert bare fordi de har blitt "testet"; en studie er ikke nødvendigvis gyldig fordi den er "vitenskapelig".

For sannheten er jo at de færreste av dere er interessert i å skue utover deres snevre horisont. De færreste av dere har noen interesse av å revidere dogmene dere klamrer dere til -- av frykt, stolthet og uvitenhet.
Her er det jo skeptikere som har oppfordret Gjerstad til å la seg teste, nettopp for å kunne få mer innsikt, men han har hittil nektet.

Selv om han skulle "feile" kan vi selvsagt fortsatt ikke si at vi har "motbevist" det paranormale.
Faced with the choice between changing one's mind and proving that there is no need to do so, almost everyone gets busy on the proof.

- John Kenneth Gailbrath

Utlogget Erik Arnesen

« Svar #18 på: 14. august 2010, 21:25:26 »
Nysgjerrighet synes å være et skjellsord og en fraværende egenskap hos mange skeptikere. Men de kompenserer vel for det med arroganse, uvitenhet og paternalisme.

Hva slags litteratur eller hvem sine tolkninger av skeptisisme baserer du dette på?
Faced with the choice between changing one's mind and proving that there is no need to do so, almost everyone gets busy on the proof.

- John Kenneth Gailbrath

Utlogget z

• Born with a heart of steel
    • Skeptikeren
« Svar #19 på: 14. august 2010, 21:30:55 »

Skepsis handler om å revidere dogmer og slå ned frykt, stolthet og uvitenhet, så du beskylder skeptikerne på dette forumet for å ikke være skeptikere. Jeg antar også at du mener de som tror på Snåsamannens evner er ikke har dette problemet.
Håper du en dag kan forstå ironien i din post.
We are those from the empty
birthplace and undead flock
We are those who the arrival
the stars foresee and dread
We are those with the heart
forget by black goal
And let intact the glorious
gloal of Satan's soul

Utlogget Enigma

« Svar #20 på: 14. august 2010, 21:31:32 »
Nysgjerrighet synes å være et skjellsord og en fraværende egenskap hos mange skeptikere. Men de kompenserer vel for det med arroganse, uvitenhet og paternalisme.

Hva slags litteratur eller hvem sine tolkninger av skeptisisme baserer du dette på?

Jeg baserer det på egne observasjoner/undersøkelser foretatt på dette forumet og de tilstøtende nettsidene og bloggene(Skepsisbloggen og B. A. Davidsens).
James Watson

Utlogget Enigma

« Svar #21 på: 14. august 2010, 21:33:58 »
Jeg antar også at du mener de som tror på Snåsamannens evner er ikke har dette problemet.

Den antagelsen er etter alt å dømme en tilsnikelse.
James Watson

Utlogget Erik Arnesen

« Svar #22 på: 14. august 2010, 21:37:28 »

Jeg baserer det på egne observasjoner/undersøkelser foretatt på dette forumet og de tilstøtende nettsidene og bloggene(Skepsisbloggen og B. A. Davidsens).

OK, her står det litt om ideene bak den form for skeptisisme de fleste her streber etter:

http://www.ukskeptics.com/article.php?dir=articles&article=what_is_skepticism.php

Sitat
Skepticism is an honest search for knowledge. It is an approach to claims akin to the scientific method. It is a powerful and positive methodology [min utheving] (a collection of methods of inquiry) that is used to evaluate claims and make decisions. It is used to search for the (provisional) truth in matters and to make decisions that are based on sound reasoning, logic, and evidence. Skepticism is based on a simple method: doubt and inquiry. [min utheving] The idea is to neither initially accept claims nor dismiss them; it’s about questioning them and testing them for validity. Only after inquiry does a skeptic take a stance on an issue.

Samme side har også en liste over vanlige misoppfatninger, deriblant denne:
Sitat
Skeptics are closed-minded.

This criticism is normally made by those who believe in things that have been disproved or are unproven. Concluding that a claim is false when it fails to stand up to scrutiny is not being closed-minded - quite the opposite, in fact; and assuming or holding the provisional position that a claim is false until proven otherwise is also the correct approach to take (see Burden of Proof above). Forming conclusions based upon the best available evidence does not make one closed-minded simply because this logically-sound position disagrees with someone's belief or desire that their belief were real.

- John Kenneth Gailbrath

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #23 på: 14. august 2010, 21:37:58 »
for hardnakkede skeptikere som jo selv innrømmer at de baserer hele sin virkelighetsforståelse på etablert, lett tilgjengelig populærvitenskap, og som hardnakket avviser alle uforklarte fenomener.

Jeg forstår ikke denne påstanden. Hvem er disse skeptikerne du snakker om innrømmer dette og hva er denne populærvitenskap de baserer seg på?
Og hva er de uforklarte fenomenene de avviser?
forget by black goal
gloal of Satan's soul

Utlogget Enigma

« Svar #24 på: 14. august 2010, 21:40:46 »

Ett eksempel blant mange: Hessdalsfenomenet.
Søk på forumet selv, om det trengs.
James Watson

Utlogget matsa

« Svar #25 på: 14. august 2010, 21:45:27 »
(...) hva er denne populærvitenskap de baserer seg på?
Ja, dette må gjerne Enigma oppklare. Kan han/hun sikte til at alt som formidles i f.eks. det populærvitenskapelige bladet "Illustrert Vitenskap"? Eller er det videre, og feilaktig, brukt her til å mene alle de tingene Enigma mener er gale oppfatninger av virkeligheten?

EDIT: Ja, Hessdalsfenomenet... Enigma mener kanskje at dette er bevist å ha paranormale årsaker?

Utlogget Enigma

« Svar #26 på: 14. august 2010, 21:49:49 »
OK, her står det litt om ideene bak den form for skeptisisme de fleste her streber etter:

Jeg har god grunn til å tro at dette, for mange skeptikere, ikke er en veldig ... aktiv streben.
Den fremstående skeptikeren B. A. Davidsen innrømmer* f.eks. å tro at det historiske mennesket Jesus Kristus gikk på vannet og gjorde vann om til vin (ved bruk av magi). Og at han muligens drev en demon ut av en gammel mann og inn i en griseflokk som dernest begikk kollektivt selvmord ved å styrte seg utfor en klippe.

Så skeptikere kan tydeligvis være så mangt, og det er ikke alltid godt å vite hva de ... streber etter.

*Innrømmelsen kom i en tråd her på forumet. Jeg kan, om nødvendig, oppdrive en link til påstanden. Eller dere kan sjekke ut bloggen hans.
James Watson

Utlogget Enigma

« Svar #27 på: 14. august 2010, 21:51:01 »
Enigma mener kanskje at dette er bevist å ha paranormale årsaker?

Nei. Har jeg sagt noe sånt? Gi meg i så fall et sitat.
James Watson

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #28 på: 14. august 2010, 21:52:52 »

Ett eksempel blant mange: Hessdalsfenomenet.
Søk på forumet selv, om det trengs.

Fant en kort tråd om Hessdalsfenomenet og ingen avviste noe som helst annet at romskip fra andre planeter neppe er den beste forklaringen. Hvis din definisjon av å avvise noe er å unngå den minst sannsynlige forklaringen, så er du enten ignorant eller uærlig i bruken av ordet avvise. Med andre ord, så var eksemplet ditt et virkelig elendig eksempel og jeg tror ærligtalt at du grunnen til at du ikke har svart på de to andre spørsmålene er fordi det vil avsløre mer ignoranse/uærlighet fra din side.
Så la meg repetere. Hvem er disse skeptikerne du snakker om som innrømmer dette og hva er denne populærvitenskapen de baserer seg på?

Denne gangen ønsker jeg et skikkelig svar.
forget by black goal
gloal of Satan's soul

Utlogget Erik Arnesen

« Svar #29 på: 14. august 2010, 21:53:31 »
Før diskusjonen om Snåsamannen sklir helt ut, minner jeg om at vi har et hav av lange, lignende tråder om skeptisisme, deriblant:

- Hva er en skeptiker? (19 sider)
- Er "skepsis" egentlig en religion? (6 sider)
- Hvorfor skeptiker? (3 sider)
- Dusør 1 mill kroner (8 sider)

Det er lite vits i å gjenta oss selv her, så evt nye argumenter kan tas i en av de ovennevnte trådene!

« Siste redigering: 14. august 2010, 22:44:22 av Erik Arnesen »

- John Kenneth Gailbrath