harm

Skrevet av Emne: Hvem er vi? Presentasjonstråd!  (Lest 53061 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Ole Eivind

Sv: Hvem er vi? Presentasjonstråd!
« Svar #15 på: 25. november 2009, 01:43:55 »
Jeg er trondheimstudent fra Bærum, og er leder av Studentenes Skeptikerlag her i byen.

Jeg er generelt interessert i vitenskap og forskning, og studerte kjemi en stund før jeg av ymse årsaker begynte på psykologi dette semesteret.

Utenom skeptikerlaget og studier er jeg aktiv i Radio Revolt, studentradioen i Trondheim, der jeg er programleder i Uillustrert Vitenskap, et populærvitenskapelig program. Der har vi tatt opp en god del skeptiske temaer, som Betania Malvik-saken, konspirasjonsteorier, alternativ medisin etc., og kommer definitivt til å fortsette med det. Jeg er også film-nerd, og bidrar i blant til filmprogrammet Filmofil. Neste semester kommer jeg også til å ha en fast matkjemi-spalte i programmet Gastromat, samt bidra litt til jazzprogrammet Påtirshda nå og da.

Jeg vil for øvrig oppfordre studenter i andre byer om å etablere skeptikerorganisasjoner, det er veldig enkelt, og veldig artig. Vi har merket at det var stor interesse for slikt her oppe, og har siden februar 2008 fått 78 medlemmer, til tross for meget slapp PR. Jeg hjelper gjerne til med råd/erfaringsutveksling pr. mail om noen skulle ha lyst til å etablere noe lignende.

Edit: Hadde det kanskje vært en idé å gjøre denne tråden sticky? [Ordna! -Panne]
« Siste redigering: 25. november 2009, 07:28:20 av panne »

Utlogget JanH

« Svar #16 på: 25. november 2009, 08:23:16 »
Heisann.

Jeg er Jan Haugland, født og (stort sett) oppvokst i Bergen.

Min skeptisisme er nok i stor grad et resultat av mine opplevelser da jeg vokste opp i og siden forlot Jehovas vitner. Samtidig hoppet jeg av fra en kjedelig (for meg) siv.øk utdannelse ved NHH og begynte å studere religionsvitenskap. Tok det helt til hovedfag, gitt. Var samtidig rimelig aktiv på mange skeptiske og religionskritiske forum på internettene ;D, med spesialområder konspirasjonsteorier og kreasjonisme (selv om jeg ikke har noen utdannelse i biologi) .

Har alltid vært geek. Nå driver jeg Bergens første dataspillutvikler Turbo Tape Games AS, og produserer dataspill og spill-baserte opplevelser for utdannelsessektoren.

Er blitt samboer med en skjønn jente som rimelig nylig har forlatt samme sekt som jeg var i, så jeg har blitt nødt til å oppfriske en del gammel grums i det siste.

Utlogget magnusbe

• leiar i Skepsis
    • twitter
« Svar #17 på: 25. november 2009, 10:11:26 »
Hei - eg er Magnus Bernhardsen. Oppvaksen i Oslo, valde nynorsk som skriftmål som 18-åring. Har eigen Wikipedia-artikkel, http://nn.wikipedia.org/wiki/Magnus_Bernhardsen

Har vore medviten skeptikar sidan eg las boka "Moderne overtro" av Jon Sandvik som 13-åring.
http://skepsis.no/?p=480
http://skepsis.no/?p=474
Eg trur faktisk Jon Sandvik innleidde på lagsmøte i Raud Ungdom-laget mitt også...

Og JanH - hels Fredrik frå meg. Vi var i militæret saman.

Utlogget Sahrinzs

« Svar #18 på: 25. november 2009, 10:21:40 »
Hei,

Jeg heter Martin, er 25 år og studerer fysikalsk(kvante) kjemi på NTNU. Har vært skeptiker så lenge jeg kan huske, mest fordi jeg alltid har vært skeptisk til mine egne tanker og oppfatninger av verden rundt meg (noe jeg fortsatt er).

Ellers er jeg musikkinteressert liker alt fra Doom Metal til Synth Pop/Rock til Psychill ambience, og prøver å lage litt elektronika på fritiden.

Provoseres av mennesker/grupper som vender argumenter mot de på hodet, for så å bruke de mot opposisjonen.

Utlogget Hjorthen

• Alles wird gut
    • Blasfemiske ytringer
« Svar #19 på: 25. november 2009, 10:36:14 »
Mitt navn er Andreas. Jeg er for øyeblikket 25 år, og bor i min fødeby Bergen med samboer. Selv om jeg ikke poster mye, leser jeg det meste på forumet.

Jeg har bachelorgrader i sammenliknende politikk og journalistikk fra UiB, og var med og stiftet Bergen religionskritiske studentforening (BRS http://brs.uib.no). Ble de facto ateist under konfirmasjonsforberedelsene i statskirken, men meldte meg først ut noen år senere. Jeg har vært medlem i Skepsis i 3-4 år, og har ila den tiden lest meg opp på vitenskapelige tema som skoleverket ikke dekket.

Ellers er jeg glad i god skotsk single malt whisky, og er i likhet med MortenO medeier av en tønne whisky (dog ikke samme tønne) som modnes på Bruichladdich-destilleriet på Islay. Har også en lidenskap for tungrock og heavy metal.

Jeg må også benytte anledningen til å skryte av forumet. På kort tid har det allerede blitt svært aktivt, og kvalitetsmessig meget bra. Betydelig mer praktisk enn den gamle e-postlisten.
Gemini: your birthday party will be ruined once again by your explosive flatulence. Your love life will run into drama when your fiancee hurls a javelin through your chest.
 - Weird Al Yankovic, "Your horoscope for today"

Utlogget Niklas

• med.stud.
« Svar #20 på: 25. november 2009, 11:09:26 »
Jag heter Niklas och är född av finska föräldrar i Stockholm och uppväxt i Örebro.

Jag har en bachelor i skådespeleri från Akademi for Scenekunst i Fredrikstad och har arbetat de senaste tre åren som skådespelare på diverse teatrar i Norge.

Skeptiker blev jag först för två år sedan då en kollega kom och berättade om den fantastiska filmen hon hade sett på internet (Loose Change) om att det inte var ett plan utan en missil som träffade Pentagon eftersom inget syns på övervakningskamerorna (min första tanke var "Vet de hur en sådan kamera fungerar???"). Hon tror för övrigt fortfarande på att det var ett inside job.

Jag har blivit lite fanatisk när det gäller skepsis sedan dess och har problemet att jag har svårt att hålla tyst.

Förlovad med Bente, vi ska gifta oss i sommar!

Utlogget Øyvind

« Svar #21 på: 25. november 2009, 11:41:26 »
Hei!

Jeg heter Øyvind, er 23 år og studerer nå til master i teoretisk fysikk ved NTNU. Jeg er fetteren til Ole Eivind, og er styremedlem i studentenes skeptikerlag.

Jeg er oppvokst i en relativt alternativ husholdning, og kjenner derfor godt til en horde av forskjellige alternative behandlingsformer. Skeptiker ble jeg en gang etter at jeg var ferdig med videregående, mye takket være Ole Eivinds entusiasme, samt videoklipp av Richard Feynman og James Randi.

På fritiden lærer jeg meg japansk, leser bøker, og leker med datamaskiner på NTNUs dataklubb, programvareverkstedet. Jeg har også ganske nylig begynt med amatørastronomi, og håper å bruke mer tid på dette i fremtiden.

[Redigert inn] Åjo! Jeg er også interessert i musikk, jeg gikk musikklinja på videregående og har spilt slagverk i femten år nå, dog i det siste har det blitt lite øving. Slagverk og naboer er en dårlig kombinasjon. Jeg bruker til gjengjeld mye tid på å høre på musikk fra alskens sjangere.
« Siste redigering: 25. november 2009, 11:59:39 av Øyvind »

Utlogget Karsten Eig

• Karstens meninger om det meste
« Svar #22 på: 25. november 2009, 11:52:52 »
Jeg heter Martin, er 25 år og studerer fysikalsk(kvante) kjemi på NTNU.

Da kan du sikkert bevise homeopati for oss :D

Utlogget Karsten Eig

« Svar #23 på: 25. november 2009, 11:57:26 »
Karsten Eig (bombe!), 35 år, Dr. i geologi fra Multiversitetet i Ishavsbyen, tidligere studert geologi og statsvitenskap i Oslo, jobber i oljå :)

Oppvokst med litt helsekost som etterhvert litt mer alternativmedisinsk, dog aldri fanatisk, men jeg har trodd på mye rart i mine tidligere år. Alltid vært interessert i vitenskap og filosofi, noe som tok kverken på det som fantes av religiøse frø rundt tolvårsalderen. Ble "kjent med" kreasjonisme" gjennom geologistudiene, og siden har det bare ballet på seg med interesse for skjæringspunktet mellom vitenskap og bullshit. Er naturvitenskapelig positivist og materialist, men også pragmatisk i forhold til religion i samfunnet og for at våre standpunkter kan påvirke hva vi observerer.

Utlogget Sahrinzs

« Svar #24 på: 25. november 2009, 11:58:07 »
Jeg heter Martin, er 25 år og studerer fysikalsk(kvante) kjemi på NTNU.

Da kan du sikkert bevise homeopati for oss :D

Skrev kvante i parantes pga jeg ikke har begynt på master i kvantekjemi enda :). Homeopati har ikke så mye med hverken kjemi eller kvantemekanikk å gjøre :P.

Utlogget Karsten Eig

« Svar #25 på: 25. november 2009, 12:23:35 »

Skrev kvante i parantes pga jeg ikke har begynt på master i kvantekjemi enda :). Homeopati har ikke så mye med hverken kjemi eller kvantemekanikk å gjøre :P.

Men homeopatene sier jo at kvantemekanikken beviser hoemopati fordi den viser at ingenting kan bevises :P

Eller noe sånt ;D

Utlogget vivavegas

« Svar #26 på: 25. november 2009, 12:47:42 »
Ole her, jobber i Statistisk sentralbyrå, 38 år gammel (utdannet siviløkonom).

Som mange/de fleste andre barn og ungdommer trudde jeg vel på mye rart. Husker jeg leste bl.a. Däniken og trudde nok på mye av det som sto der.

Rundt konfirmasjonsalder så hadde jeg lyst til å melde meg ut av statskirken, men torde aldri å gjennomføre det helt. Men noen år senere meldte jeg meg ut, og ble medlem av Human-Etisk Forbund. Husker ikke helt veien inn i Skepsis, men trur det var via HEF.

I motsetning til mange andre her på listen som vel har realfaglig bakgrunn, så er nok jeg mer på linje med folk flest når det gjelder kunnskap innen mange områder som diskuteres her på listen. Slik at der stiller jeg nok i lettvekterklassen.

Synes imidlertid det er veldig artig med mer "lette" områder som vandremyter, dårlig/misvisende journalistikk på f.eks. økonomi og andre ikke-realfag områder.

På privaten går det mest i kjøp/salg av samleobjekter på internett. Samt at jeg forsøker å få litt tid til å gå med metallsøker.

Utlogget PO Johansen

• Stor bidragsyter til AGW
« Svar #27 på: 25. november 2009, 13:00:51 »
For de som måtte være interessert i navnet mitt finnes det enkelt ved å se på brukernavnet mitt her og mailadressen min. En liten julenøtt der altså. Jeg er 30 år, master i uorganisk kjemi og konge på karbon i fast og ren form. Karbon, hydrokarboner og enorme utslipp av CO2 er en stor del av hverdagen min da jeg jobber på et raffineri som om noen år vil få sin egen månelanding (som vi selvsagt skal fake).

Min interesse for skepsis startet vel for 4-5 år siden da jeg havnet i en nettdiskusjon med noen fra Vigrid om Holocaust. Senere har flere og flere temaer skapt interesse og da snåseriet var som verst en gang i fjor meldte jeg meg inn i Skepsis. Ateist og meldte meg nylig ut av statskirken (latskap er grunnen til at jeg ikke har gjort det for flere år siden).

Ellers spiller jeg trompet og er generelt musikkinteressert og lat som fy. Tar gjerne en eller flere øl, uavhengig om selskapet er godt eller ikke. Kjører SUV selv om jeg egentlig er opptatt av miljøet, hvilket gjør meg til en hykler.
I may not know what Dunning-Kruger is, but I am very confident it doesn't apply to me

Utlogget Øyvind R

• "agent i en del av et større nettverk"
« Svar #28 på: 25. november 2009, 13:03:49 »
For de som måtte være interessert i navnet mitt finnes det enkelt ved å se på brukernavnet mitt her og mailadressen min. En liten julenøtt der altså.
Og det er inkludert i denne julenøtta at epostadressen i profilen din er skjult?
You can make the world beautiful just by refusing to lie about it.

Utlogget PO Johansen

• Stor bidragsyter til AGW
« Svar #29 på: 25. november 2009, 13:06:42 »
For de som måtte være interessert i navnet mitt finnes det enkelt ved å se på brukernavnet mitt her og mailadressen min. En liten julenøtt der altså.
Og det er inkludert i denne julenøtta at epostadressen i profilen din er skjult?
Er den det? I så fall er fornavnet Per Ove  :P

Edit: Nå er den ikke skjult lenger heller.
« Siste redigering: 25. november 2009, 13:09:08 av PO Johansen »
I may not know what Dunning-Kruger is, but I am very confident it doesn't apply to me