harm

Skrevet av Emne: Hvem er vi? Presentasjonstråd!  (Lest 53980 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget llandor

Sv: Hvem er vi? Presentasjonstråd!
« Svar #30 på: 25. november 2009, 13:32:55 »
Ja, jeg heter da altså Trond, er 25 år og bor i Bergen.

Har en halvveis fullført bachelor i fysikk, men jobber for tiden som konsulent innen kundeservice.

Har en fortid som medhjelper til konfirmasjonskurs for ungdommer, var relativt religiøs i mine yngre dager (men snille og kristne foreldre, mer den gyldne regel enn de 10 bud), ble vel mer og mer ateist/skeptiker som jeg lærte om ting rundt meg, ble vel skikkelig skeptiker for en 3 år siden da jeg ramlet over jref forumet.

Ellers fordriver jeg fritiden med mer data, lesing og tilbringe tid med min kjære samboer.

Har forøvrig fått utnevnelsen "sarkastisk kyniker" på jobb :)

Utlogget KariA

« Svar #31 på: 25. november 2009, 16:02:48 »
Mitt navn er Kari Amalie, fra Trondheim men bor i Oslo, her jeg studerer juss. For tiden holder jeg på å avslutte masteroppgaven, og burde derfor brukt langt mindre tid her inne enn det jeg har gjort til nå. Om jeg forsvinner helt en periode er det fordi jeg har gått inn i oppgavetranse mao.

Jeg har alltid vært interessert i naturvitenskap, helt far barnsben av, men forlot altså det naturfaglige etter matte/fysikk/biologi på vgs, og gikk over til humaniora. Som (straks) jurist kan jeg meddele at medias rapportering om dette fagfeltet er minst like håpløs som vitenskapsrapporteringen er til tider. Jeg har så vidt jeg kan huske aldri hatt noen religiøs overbevisning av noe slag. Jeg ble aldri døpt, og det var aldri noe snakk om religion hjemme. Jeg leste vår gamle gudelære samtidig som jeg leste gamle testamentet i tekst og bilder, og begge framsto vel mer som tildels spennende eventyr for min del, i likhet med det bestemor pleide å lese fra vårt skattkammer. Jeg hadde imidlertid kristendomskunnskap gjennom hele barne og ungdomsskolen, så jeg kan resitere både fadervår og trosbekjennelsen om det skulle stå på det. Har imidlertid en far som av og til setter sin lit til alternativ"medisinen", men da jeg ble sendt til homeopat for hovne mandler i en alder av 14 så skremte det meg vel heller langt bort fra den typen tekning enn det tiltalte til meg.

Mer aktiv som skeptiker har jeg vel blitt ila det siste halvannet året. Husker ikke hva som kom først, bloggene eller podcastene, men husker at jeg satt på en sykt lang busstur på Cuba og hørte på noen episoder fra en podcast jeg hadde funnet i vitenskapskategorien på iTunes (SGU) og var hekta! Jeg er ikke av den typen som gidder å ha så mye med alternativ/new age-folk/forum å gjøre, da jeg ikke ser sjarmen i å diskutere med folk som har null respekt for logikk eller vitenskap. Jeg synes heller det er selve vitenskapen i seg selv som er det morsomme.

Ellers fordriver jeg fritiden med ashtanga yoga, som kanksje noen umiddelbart vil forbinde med alternativtenkning (ja, det er en del new age-shit innen yogamiljøet), men som faktisk er en beinhard og dritmorsom treningsform, som jeg absolutt kan anbefale på det varmeste.  8)

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
« Svar #32 på: 25. november 2009, 18:53:55 »
Hr. Bøckman vil kjenne meg fra før og kan "oute" meg om han vil.

Har det som kan kalles et perifert forhold til Skepsis som forening, men et nært forhold til både skepsis og ateisme som tankeretninger. Utmeldt av Statskirken for et par år siden etter (minst) tjue år som fullstendig passivt medlem. En svært Statskirkelig familie som går i kirka til jul, et evenement jeg har stått over ganske lenge nå.

Har jobbet med en del forskjellig opp gjennom åra, men nå er jeg i (masse)media som innholdsprodusent.

Hvem jeg er og hva jeg ellers står for tenkte jeg å gjøre klart gjennom innleggene mine på forumet (og i kommentarfeltet på Skepsisbloggen), men vil gjerne gjøre en ting klart: Jeg er på deres lag. Liker å lese dette forumets mest iherdige og spissformulerte bidragsytere gå til verks mot alskens fanteri (fra kreasjonisme til kvanter). Jeg står gladelig på sidelinja og applauderer, ettersom de fleste på dette forumet tydeligvis har langt mer kunnskap og forståelse av dette og hint enn hva jeg har. Tenk på meg som tren i baktroppen. Jeg er fyren som kjører fram feltkjøkken og varme ullsokker til eliteinfanteristene som holder ut mot det alternativistiske horder i uvitenhetens vinter.
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator

Utlogget z

• Born with a heart of steel
    • Skeptikeren
« Svar #33 på: 25. november 2009, 20:27:17 »
Hr. Bøckman vil kjenne meg fra før og kan "oute" meg om han vil.

Har det som kan kalles et perifert forhold til Skepsis som forening, men et nært forhold til både skepsis og ateisme som tankeretninger. Utmeldt av Statskirken for et par år siden etter (minst) tjue år som fullstendig passivt medlem. En svært Statskirkelig familie som går i kirka til jul, et evenement jeg har stått over ganske lenge nå.

Har jobbet med en del forskjellig opp gjennom åra, men nå er jeg i (masse)media som innholdsprodusent.

Hvem jeg er og hva jeg ellers står for tenkte jeg å gjøre klart gjennom innleggene mine på forumet (og i kommentarfeltet på Skepsisbloggen), men vil gjerne gjøre en ting klart: Jeg er på deres lag. Liker å lese dette forumets mest iherdige og spissformulerte bidragsytere gå til verks mot alskens fanteri (fra kreasjonisme til kvanter). Jeg står gladelig på sidelinja og applauderer, ettersom de fleste på dette forumet tydeligvis har langt mer kunnskap og forståelse av dette og hint enn hva jeg har. Tenk på meg som tren i baktroppen. Jeg er fyren som kjører fram feltkjøkken og varme ullsokker til eliteinfanteristene som holder ut mot det alternativistiske horder i uvitenhetens vinter.

Avataret ditt ser kult ut, har du er større bilde?
We are those from the empty
birthplace and undead flock
We are those who the arrival
the stars foresee and dread
We are those with the heart
forget by black goal
And let intact the glorious
gloal of Satan's soul

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
« Svar #34 på: 25. november 2009, 22:37:39 »
Avataret ditt ser kult ut, har du er større bilde?
Takker. Det er et regelrett tyveri, et bokcover fra ei bok jeg liker/likte - har blitt litt usikker etterhvert.
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator

Utlogget Yngve.S

• Gryende fjasbekjemper
« Svar #35 på: 26. november 2009, 00:14:39 »
Navn: Yngve Sjølset - derav det meget fantasifulle nicket :P
Har 33 års fartstid som primat, utdannet ingeniør innen metallurgi, jobber med rør/mekaniske disipliner i Aibel i Krisitansund, bor på Frei.
Hobbyer og slikt; rusler i fjellet - med eller uten hagle og fiskestang -, jakter på hjort og rådyr, synger i Kristiansund Operakor og super jevnt med pils sammen med venner og kjente.

Bakgrunnen for min skeptisisme bunner sannsynligvis i at jeg alltid har hatt en forkjærlighet for naturen, hvordan ting fungerer og dermed har søkt å lære litt mer om slikt. Og jo mer en lærer, jo mer skjønner en at våre hjerner ikke helt følger utviklingen.
Det at woo eksisterer er for meg et tydelig tegn på dette.
Enhver påstand som fremlegges uten bevis kan forkastes uten bevis.

Utlogget Yngve Nordgård

• Godt språk
« Svar #36 på: 26. november 2009, 09:30:33 »
Jeg heter Yngve Nordgård og jobber som frilans språkkonsulent. Jeg kommer opprinnelig fra Nord-Norge, men har bodd i Oslo de siste 15 årene. Jeg har ikke vokst opp i religiøse omgivelser, men konfirmerte meg kirkelig fordi alle andre gjorde det. Det var imidlertid gjennom konfirmasjonsundervisningen jeg ble overbevist om at religion er ikke bare tullete, men også uanstendig. Siden da har jeg hatt en intens aversjon mot religion. Jeg meldte meg ut av statskirken på midten av 90-tallet og inn i HEF for ti år siden. Noen år senere meldte jeg meg inn i Hedningsamfunnet.

Jeg har hovedfag i litteraturvitenskap og har også nordisk og filosofi i fagkretsen. Mens jeg studerte litteraturvitenskap, ble jeg stadig mer skeptisk til det moteriktige sludderet som gikk under navnet "teori" innenfor humaniora. Jeg leste Sokals og Bricmonts Intellectual impostures, og senere Gross’ og Levitts Higher superstition, og fikk mine mistanker bekreftet.

Etter at jeg var ferdig med hovedfaget, begynte jeg etter hvert å orientere meg innenfor de "harde" vitenskapene og leste en del populærvitenskap. Jeg meldte meg inn i Skepsis for ca. tre år siden, og siden da har interessen min for dette stadig økt, ikke minst takket være skeptiske podkaster. Siden jeg har bakgrunn fra humaniora, er jeg særlig opptatt av den obskurantismen som råder der.

Ellers er jeg veldig glad i opera.

Utlogget Even

« Svar #37 på: 26. november 2009, 13:16:51 »
Jeg heter, ganske riktig, Even. Resten: Hartmann Flood. Førstebibliotekar ved Universitetsbiblioteket i Trondheim, spesielt tilknyttet avdelingsbiblioteket for arkitektur, bygg og design. Faglig bakgrunn er hovedfag i teoretisk kjemi, spesielt kvantekjemi høsten 1971. Min kvantemekaniske kunskaper er kanskje litt rustne siden den gang, men de sitter ganske godt.

Ellers er jeg usedvanlig skeptisk til alternativ medisin etter å ha lest en del om det og også har overlevd kreft takket skarpe kniver, cellegift og dyktig personale på St Olavs hospital. Jeg er dypt mistroisk overfor vevsteder som tilbyr behandling som ville ha plassert meg meg under torven for fem år siden som alternativt utfall.

Jeg har laget en liten søkemaskin via Google som søker gjennom steder som er skeptiske til alternativ medisin:

http://www.google.com/cse/home?cx=015756822961648718211:_fr2xgtmnzg

Even
« Siste redigering: 26. november 2009, 14:34:24 av Even »

Utlogget ekran

• ekran.no
« Svar #38 på: 26. november 2009, 15:26:40 »
Pål Ekran, jobber på Avdeling for IT ved Universitetet i Tromsø. Har vært medlem av Skepsis siden midten av 90-tallet. Privat hjemme side finnes på http://ekran.no/ - ellers er det vel bare å Google om man vil finne ut mer om meg.. :)

Utlogget Cryptography

• Hmm.. Scheptisk.
« Svar #39 på: 26. november 2009, 16:14:21 »
Eivind her. 21 år. Studerer Informatikk på UiO. Vokst opp i ett antroposofisk hjem, gått på Steinerskolen fra barnehagen til videregående.

Var ateist og interessert i populærvitenskap en god stund før jeg ble skeptiker. Visste ikke at det eksisterte ett slikt begrep før jeg fikk meg iPod, MacBook og iTunes, ble interessert i Podcasts, søkte etter vitenskapelige podcast og kommer over SGU. Lastet ned ett par episoder som jeg hørte på en sommer jeg malte huset til foreldrene mine.. Dette var meget interessant, og endelig fant jeg et begrep (skeptisisme) som gjorde at jeg lett kunne finne frem til akkurat det innholdet jeg selv syntes var interessant. Jeg ble en skeptiker! Etter dette fulgte det 2-3 år med youtubing, blogglesing, skepsislistelesing, podcasthøring, boklesing og lydbokhøring og her sitter jeg altså i dag.

Og på grunn av Gnisten sitt innlegg fikk jeg idag papirene på mitt medlemsskap i Humanetisk Forbund i dag.

Av interesser har jeg mye forskjellig fra Snowboard, Skateboard, musikk (hip-hop, psykedelisk ambient, elektronika, jazz, klassisk, dubstep og mer), datamaskiner, elektronikk, driver litt med webdesign og grafisk design, har også en spesiell kjærlighet for kryptografi samt en interesse for litt lysskye elektroniske aktiviteter.

Utlogget Varicella

« Svar #40 på: 26. november 2009, 17:50:17 »
Jeg er en mann i 30-årene. Er en sympatisør med skepsisforeningen, men er ikke medlem. Har en påbegynt mastergrad i økonomisk historie, som jeg av ulike årsaker ennå ikke har fullført. Er mest interessert i naturvitenskap. Leser mye populærevitenskap. Husker fra studiene på NTNU at bokhandelen på campus hadde en liten vegg med denne typen bøker; Farmats last theorem, the selfish gene og mye annet snadder. Disse bøkene gikk nok på bekostning av det jeg studerte. Leser også endel skjønnlitteratur. Favoritter er Jules verne, Victor Hugo og Conan Doyle.

Utlogget Gudelskerdeg

« Svar #41 på: 26. november 2009, 18:33:57 »

Litt om meg:

Jeg er 43 år og medlem av foreningen Skepsis.

Jeg står for en klassisk kristen tro der Gud som en ordens Gud og lovgiver både opprettholder universet hvert sekund og styrer gjennom sekundære årsaker (slik at naturvitenskap er et rasjonelt prosjekt), og der Gud kan gripe inn i tilværelsen mer direkte.

Til daglig er jeg ingeniør.

Utlogget z

• Born with a heart of steel
    • Skeptikeren
« Svar #42 på: 26. november 2009, 19:11:18 »

Litt om meg:

Jeg står for en klassisk kristen tro der Gud som en ordens Gud og lovgiver både opprettholder universet hvert sekund og styrer gjennom sekundære årsaker (slik at naturvitenskap er et rasjonelt prosjekt), og der Gud kan gripe inn i tilværelsen mer direkte.

Dette er ikke tråden for å diskutere dette, så dette hadde vært fint om du laget en tråd om dette emnet hvor du forklarer nærmere hva du mener.
We are those from the empty
birthplace and undead flock
We are those who the arrival
the stars foresee and dread
We are those with the heart
forget by black goal
And let intact the glorious
gloal of Satan's soul

Utlogget eirik

« Svar #43 på: 26. november 2009, 21:32:21 »
Hei.

jeg heter Eirik jobber til daglig med økokrim-spørsmål for NWO, øøh, jeg mener staten. Studerte jus i Bergen, og leste mye skeptikerlitteratur istedetfor pensum når dagene røynet på. (Shermer, Randi, Dawkins, Harris etc.)

Iherdig hobbymusiker, alt fra rock, indie, metal, country, soul og pop er sjangre jeg spiller og hygger meg med. Ikke så mye sex, drugs and rock and roll, mer pupper, øl og popmusikk, for å snakke et språk dere forstår:)

Selv om jeg lenge har tenkt i skeptiske baner uten å være det bevisst,kan jeg i retrospekt si ble jeg skeptiker som følge av 9/11. Levde hele 90-tallet i den tro at religion var noe gamle harmløse damer på bedehuset kunne få lov å sysle med. Det var et sjokk for meg at noen arkaiske eventyr kunne ha så ødeleggende virkning for så mange mennesker. Når jeg skjønte at det ikke var en egentlig politikk bak angrepet, men at kaprerne gjorde dette på grunn av at de bokstavelig talt trodde de kom til himmelen eller noe sånt, fikk jeg et fornyet syn på religion. I ettertid har jeg sett at religion og generell overtro har svært skadelige virkninger, og jeg benytter enhver anledning til å latterliggjøre mennesker som forsøker å pådytte sine pet-illusjoner på andre. Såkalt sterk ateist, men hvis lynet slår ned i meg på julaften kan jeg revurdere.

Respekt er visstnok viktig for slike mennesker, så jeg tar løpefart og gjør en innsats for ikke å gi dem en tøddel. ingen er perfekt, sies det, og det bør aksepteres. Men jeg synes det er bare rett og rimelig at folk er *littegranne* flau for sine utilstrekkeligheter.

Utlogget Gudelskerdeg

« Svar #44 på: 26. november 2009, 22:14:54 »

Litt om meg:

Dette er ikke tråden for å diskutere dette, så dette hadde vært fint om du laget en tråd om dette emnet hvor du forklarer nærmere hva du mener.

Hvis jeg får lov til det så. Hvilket underforum skal jeg gjøre det i?