Skrevet av Emne: Hvem er vi? Presentasjonstråd!  (Lest 53980 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget panne

• Lingvisme
Hvem er vi? Presentasjonstråd!
« på: 24. november 2009, 16:51:12 »
Jeg synes at det hadde vært interessant å vite litt om dere som poster her på forumet - både fordi det er interessant å se hva slags folk andre skeptikere er og hva de driver med, og for å kanskje få en oversikt over temaer som ulike folk her har over gjennomsnitts peiling på. Det er kjekt når vi i fellesskap skal undersøke ulike påstander  ;)

Jeg kan begynne jeg:

Jeg heter egentlig Eli Anne og bor i Oslo (men er opprinnelig fra den skjønne bygda Kvinesdal i Vest-Agder). Jeg har vært skeptiker siden jeg leste Flim-flam av James Randi på ungdomsskolen en gang. Jeg er utdanna innen og driver med språk og lingvistikk, og jobber for øyeblikket som akademisk løsarbeider (undervisning, sensuring, forskningsassistent). På si leser jeg korrektur og vasker språk. På enda mer si leser jeg bøker, spiller data og legger puslespill sammen med samboeren min (ja vi er 70 år inni oss...).

Utlogget CaptainFrekkeF

• Rase:Reptil Arbeidsgiver:CIA Mål:Sabotere NS
    • Sensurspeilet
Sv: Hvem er vi? Presentasjonstråd!
« Svar #1 på: 24. november 2009, 17:11:53 »
Hei sveis

Sitat
På si leser jeg korrektur og vasker språk

Hvem tør å skrive noe etter det? ;)

På grunn av at enkelte miljøer febrilsk prøver å finne ut av hvem jeg er må jeg dessverre avstå fra å fortelle detaljer.

Anyways

Bor i Oslofjorden, er i midten av 20-årene og jobber i IT/Telecom.

Vokst opp i en splittet kristen familie, slutta personlig å tro da jeg ikke fikk de 7 rette i lotto jeg ba om som 10-åring. Fortsatte å "tro" utenpå fordi jeg ikke turte å si at jeg var ateist, men bobla sprakk da jeg bestemte for å konfirmere meg borgelig. Ble slukt av konspirasjonsteorimiljøet for ca. 5 år siden. Etter jeg fant Richard Dawkins og Christopher Hitchens på nettet skjedde det en total omvending og jeg har brukt de siste 2 årene på å skrubbe meg ren. Har nå endt opp som hardcore skeptiker.

Hovedinteresse og det nærmeste jeg kommer en religiøs opplevelse: Musikk i den elektroniske sjangeren.
http://sensurspeilet.blogspot.com/

"Gotta have a little orange juice" - Richard Feynman

"Without your permission and with your interruption, that's what I'm doing now." - Christopher Hitchens

Utlogget MortenO

• Skulle ha vært Ninja, men har for dårlig spenst..
« Svar #2 på: 24. november 2009, 17:19:46 »
Pussig nok heter jeg Morten og bor i Hole i Buskerud. Formelt sitter jeg på en mastergrad i Industriell Industri og Informasjonsledelse fra Høgskolen i Agder, Grimstad og jobber nå i leverandørindustrien til subsea oljeproduksjon.
Alltid vært nysgjerrig og skeptisk på et overfladisk plan, uten å fordype meg i emnene. Etter jeg 'fant' Altnett i vinter begynte jeg å grave mer i alternative behandlingsformer, mirakelkurer og annet svada fra den kanten og leser nå basisbøkene Bad Science, Trick or Treatment osv for å få litt mere tyngde i argumentasjonen min.
Har ei jente på drøyt 2år og samboer. Lite puslespill på oss (bortsett fra den evinnelige puslespillboka til vesla..), men mye film på begge, fantasybøker på sambis og i meg bor den nok en undertrykket datanerd som kunne trengt mere dingser, duppeditter og spilletid. Forøvrig Tønnemester i whiskyklubb (vi tilber en tønne på 250l whisky som står og go'gjør seg i Skottland de neste ti åra), glad i øl, rom og skikkelig mat!
Eller som jeg pleier å si når jeg skal være kort: Jeg heter Morten, glad i øl og pupper ;)
« Siste redigering: 24. november 2009, 20:26:48 av MortenO »
Don't confuse me with facts, my mind is already made up.

Utlogget Kirkepest

« Svar #3 på: 24. november 2009, 17:33:35 »
Jeg heter Trond, er ikke trønder, kommer fra Valdres. Yndlingsfarge: Jeg liker dem alle. Ellers har jeg vært gjennom en bachelor i visuell kommunikasjon ved KHiO. Stort sett vært passe fraværende hele mitt liv, men er på bedringens vei. Har ambisjoner om å dukke opp i en wikipediartikkel. Film, musikk, Bücher, Design og kunst og sånt, Nær døden opplevelser.. ++
In heaven poo is pink and edible!

Utlogget z

• Born with a heart of steel
    • Skeptikeren
« Svar #4 på: 24. november 2009, 17:40:35 »
Alt som noen trenger å vite om meg er at jeg er forferdlig menneske på alle områder uten utdanning (det var bare så vidt jeg kom igjennom grunnskolen) eller jobb. Jeg har mer peiling enn de fleste når det kommer til metal, men har absolutt null talenter eller spesielle kunnskap utenom det. Jeg lever et ekstremt isolert liv hvor de eneste menneskene jeg ser er nærmeste familie, samt div. anonyme ansikter når jeg er på konsert, på polet og møter med NAV og deres assosierte i et håpløst forsøk på å få meg ut i jobb.
Dette virker kanskje som et håpløst og poengløst liv, og det er nettopp det. Men til tross til dette liker jeg det. Jeg liker ensomheten og føler meg mest ulykkelig når jeg må tilbringe tiden med noen. Jeg liker det meste de fleste ser på som negativt og hater det meste som folk flest ser på som positivt. Jeg har ingen interesse om å være normal så lenge jeg kan være isolert.
Min interesse i skepsis er bare en del av min sykelige tiltrekning til alt som er morbid og grotesk. Å se hvordan folk ødelegger seg selv og andre er en del av det, så jeg er interessert i det som et freak show fremfor å forfremme fornuft. Når jeg sier freak show er det ikke at jeg ser på meg selv som riktig og normal, mens resten er teite, men som at vi som mennesker (meg selv inkludert) er avskylige skapninger som ikke burde ha eksistert til å begynne med.
We are those from the empty
birthplace and undead flock
We are those who the arrival
the stars foresee and dread
We are those with the heart
forget by black goal
And let intact the glorious
gloal of Satan's soul

Utlogget Øyvind R

• "agent i en del av et større nettverk"
« Svar #5 på: 24. november 2009, 18:32:23 »
Jeg heter merkelig nok det samme som visningsnavnet, og jeg jobber innen IT i Helse Midt-Norge. Er trønder, men har ikke bart.
Har blitt kalt en Asbjørn Dyrendal-karikatur, men aner ikke egentlig helt hvordan jeg skal tolke dette ;-)
Hverken min eller min kones familie har vært utpreget religiøse, og jeg tok bibelen som eventyr når jeg leste den (begynte å gå tom for andre bøker i huset) som 10-åring.

Har gradvis vokst mer og mer skeptisk jo mer woo-woo jeg har blitt utsatt for. Er vel en av Nyhetsspeilets store fiender, hvilket jeg mener kan tolkes som en hedersbetegnelse.
You can make the world beautiful just by refusing to lie about it.

Utlogget DagT

« Svar #6 på: 24. november 2009, 19:13:52 »
 8) Jeg heter Dag (!) og er så kjedelig at jeg alltid har vært skeptisk av meg, dvs ihvertfall etter at presten under konfirmasjonsforberedelsene åpnet øynene mine. Skepsis har jeg vel vært medlem av omtrent fra den gangen Erik Tunstad og andre startet det (tror det var 1992), selv om aktiviteten ikke akurat har vært plagsom i småbarnsperioden.

Aquila111

• Gjest
« Svar #7 på: 24. november 2009, 19:58:45 »
Jeg heter Knut

Jæhajobba i IT-bransjen. Har også jobba i stat og lommune.

Jær nå selvstendig næringsdivende konsulent. Jædriver også og markedsfører varer på internet.

En av mine tjenester er å gå Panne i næringa som oversetter og språkvasker av tekniske dokumenter (norsk og enhgelsk).

Jægir tildaglig blaffen i konvensjoner vedrørende ortografi og standard grammatikk, men kjenner til alle konvensjoner og normer og kan brukerem nåjæmå. Logikk derimot æjæ nøye på.

I motsetning til enkelte her tror jeg på at konspirasjoner finnes, idet jæsjæl hasettem fra innisda. Men en må kreve av en konspirasjonsteori at den er logisk og i henhold til fakta en kan underøke nærmmere.

Når ble jeg skeptikker - sansynligvis i 4-6-årsalderen når jæhadde influensa eller ørebetennelse og fikk antibiotika av legen som ikke hadde det minste innvirkning på sykdomsforløpet.

Da jævae 5 år, vajæ allerede bevisst ateist. J'æhadde en kortvarig religiøs periode i tenårene, men gikk fort tilbake til miin tidlige barndoms standpunkter igjen.

At jeg er antireligiøs betyr imidlertid ikke at jeg bastant avviser en mulig åndelig dimmensjon.

Utlogget panne

• Lingvisme
« Svar #8 på: 24. november 2009, 20:35:03 »

Sitat
På si leser jeg korrektur og vasker språk

Hvem tør å skrive noe etter det? ;)

Hehe, jeg er heldigvis også lingvist, og som Per-Egil Hegge i Aftenposten liker å si, er vi "ikke opptatt av riktig og galt". Jeg tror han mener det som en fornærmelse, men jeg kunne ikke sagt det bedre selv. Jeg har derfor ikke på meg korrekturbrillene når jeg ikke faktisk jobber med det  :D

Sitat fra: MortenO
Forøvrig Tønnemester i whiskyklubb (vi tilber en tønne på 250l whisky som står og go'gjør seg i Skottland de neste ti åra), glad i øl, rom og skikkelig mat!
Eller som jeg pleier å si når jeg skal være kort: Jeg heter Morten, glad i øl og pupper

Hahah, er du tvillingbroren til min samboer, skilt ved fødselen?  :P Whisky, øl, mat, pupper, fire hovedingredienser i et godt liv. Dere burde bli brevvenner eller noe.

Utlogget B. Tuftin

• Pan Narrans
    • Bjørnar's NoWhere Land
« Svar #9 på: 24. november 2009, 21:19:24 »
Jeg het Bjørnar og trives som realfagslektor i videregående skole etter å ha funnet ut at siv.ing. i Telenor var litt kjedelig for meg. Jeg er ikke i stand til å holde munnen lukket i virkeligheten, men har blitt veldig flink til ikke å på død og liv måtte poste for enhver pris her i det virtuelle, så jeg satser på ikke å gjøre meg bemerket gjennom kvantitet her på forumet.

Også er jeg uhelbredelig namedropper (norsk alternativ til det uttrykket?), og har lite interessant å fare med ellers, så jeg må ta med at jeg har feriert på Rivieraen med Rebecca Watson.

Utlogget Erik Arnesen

« Svar #10 på: 24. november 2009, 21:27:57 »
Jeg heter Erik, men det er bare fornavnet...

Er som flere her trønder i utgangspunktet, men har bodd "sørafor" i en del år nå.
Til daglig studerer jeg samfunnsernæring, hvilket gjør at et par av mine kjepphester er kvakksalveri og pseudovitenskap, men også generelt kritisk tenkning og vitenskapelig allmenndannelse.

Oppdaget, og meldte meg inn i, Skepsis for omtrent et år siden; som en konsekvens av hysteriet rundt Snåsamannen  :P Jeg visste ikke helt hva virkelig skeptisisme var til å begynne med, men læringskurven har vært bratt, og det føles som jeg har vært en skeptiker hele livet...

Når det gjelder livssyn er jeg ateist og humanist. Har vel aldri vært troende, selv om jeg ble både døpt og konfirmert i kirka. Men at jeg ikke er religiøs er ikke noe stort tap verken for kirka eller meg, da mange kristne (og regligøse generelt) helst ser at slike som jeg ble fordømt uansett...
« Siste redigering: 24. november 2009, 21:58:11 av arnesen »
Faced with the choice between changing one's mind and proving that there is no need to do so, almost everyone gets busy on the proof.

- John Kenneth Gailbrath

Utlogget nitusen

• Evig Poesi (musikk)-blogg
« Svar #11 på: 24. november 2009, 21:35:03 »
Oppvokst på Livets ord-campus i Sverige, men bærer ikke nag. Har derrimot veldig god kjennskap til kristen-norge, så noe godt kom jo ut av det... Og så kan jeg be i tunger - haha - ikke at jeg har gjort det på 15 år men ;).
Ateist / Agnostiker, genuint opptatt av populærvitenskap, historie, romfart og kultur!
--------------------------
http://evigpoesi.com

Utlogget Sverre M.

• urven
« Svar #12 på: 24. november 2009, 22:47:07 »
Jeg heter Sverre Magnus ( ;) ) og har vokst opp en halvtime fra Nordkapp. Jeg har alltid vært interessert i populærvitenskap, filosofi og matematikk, takket være min onkel. Jeg har gått fra å være ateist til religiøs (okkultist) til agnostiker på ca. 15 år, men at jeg ble skeptiker må nok tilskrives passiv påvirkning av en av Asbjørns tidligere studenter (som nå er i Amsterdam) som frekventerte et forum jeg var med å drive en tid tilbake, kombinert med ex.phil. og vitenskapsteori da jeg begynte å studere. Jeg er fortsatt student, ved UiS, men er ferdig til våren. Samfunnsvitenskap, ja.

Utlogget Mona

• Master Zombie
« Svar #13 på: 24. november 2009, 23:50:27 »
Mitt navn er - you guessed it - Mona. Jeg holder for tiden på med master i kognitiv nevropsykologi, og "spesialiserer" meg på hukommelse og vitnepsykologi. Ble introdusert for Asbjørn for et par år siden, i forbindelse med Betania Malvik-saken, og han introduserte meg for Skepsis. Har etter det blitt en relativt "fanatisk" Skeptiker, som irriterer alle rundt meg med å kreve(!) kildehenvisning for merkelige påstander. Relativt nerdete psykologistudent, men interesserer meg for bortimot hva det skal være. Jeg er vel en av få jenter som faktisk synes bilmotorer er fasinerende...
Forøvrig en ihuga sci fi fan :-[

(PS: Tar veldig gjerne imot tips til gode sci fi serier)
Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?
-Douglas Adams

"Imponerende. Du har altså utført en randomisert dobbeltblindet studie på ditt eget kontor?" - Atle Klovning

Skepsis - fordi vi bryr oss!

Utlogget theama

• Cogito ergo dubito
« Svar #14 på: 25. november 2009, 00:48:25 »
En av mine tjenester er å gå Panne i næringa som oversetter og språkvasker av tekniske dokumenter (norsk og enhgelsk).

Jægir tildaglig blaffen i konvensjoner vedrørende ortografi og standard grammatikk, men kjenner til alle konvensjoner og normer og kan brukerem nåjæmå. Logikk derimot æjæ nøye på

Er ikke bare Panne som kommer til å lide. :|

Jeg heter Thea, kastet bort 11 år på å hobbystudere diverse woo. Bortsett fra å fungere(?!) som korrekturleser kan jeg til dels også fungere som et vandrende leksikon når det kommer til woo-emner og mysteriereligioner (inkludert vodou). Jeg dekonverterte da jeg var 11, takket være filmen Contact. :)
Er generelt interessert i vitenskap, spesielt fysikk (og da spesielt kvantefysikk). Jeg kommer fra en ingeniørfamilie, så jeg fikk det inn med morsmelka.
Bortsett fra at vi fargela Mollierdiagram i stedet for tegnebøker så var hjemmet vårt også sekulært, med unntak av farsiden. Farmor kjøpte julegave til meg hos Nille det året jeg fortalte henne at jeg var ateist. Jeg kaller meg dog ikke for ateist, jeg føler det er unødvendig å tilegne en tittel til religiøst apati/irreligiøsitet.
Jeg er også interessert i ebvolusjonspsykologi, psykologi, sosialantropologi og filosofi. :)
« Siste redigering: 25. november 2009, 13:15:52 av theama »
"Isn’t it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"
-Douglas Adams