harm

Skrevet av Emne: Lightning Process  (Lest 21794 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Gnisten

• Administrator
Sv: Lightning Process
« Svar #45 på: 08. januar 2012, 01:52:17 »
Fredag 6. januar 2012 dukket dette opp på nifab.no:

NAFKAM VARSLER HELSEMYNDIGHETENE OM LIGHTNING PROCESS

Tre ME- pasienter har rapportert til NAFKAM at deres helsesituasjon har blitt betydelig forverret etter å ha deltatt på kurs i Lightning Process. Dette har medført at NAFKAM har sendt varsel til Helsedirektoratet og Helsetilsynet om mulig grunn til bekymring.

- Vi registrerer sykdomsforløp som, etter bruk av alternativ behandling, har utviklet seg eksepsjonelt godt eller dårlig. Disse samler vi i Register for eksepsjonelle sykdomsforløp, RESF. Dersom vi mottar tre eller flere bekymringsmeldinger om negative sykdomsforløp tilknyttet en bestemt behandlingsform, har vi rutiner på å varsle helsemyndighetene, sier NAFKAM-direktør, Vinjar Fønnebø.

Han forklarer at denne rutinen gjelder spesielt for historier innmeldt av kronikere. Dersom de mottar historier fra personer med livstruende sykdom, som har opplevd å bli eksepsjonelt dårligere etter bruk av alternativ behandling, vil dette straks bli meldt til helsemyndighetene.

Fønnebø gjør samtidig oppmerksom på at RESF også inneholder 22 historier fra pasienter som har opplevd sine sykdomsforløp som eksepsjonelt bedre etter bruk av Lightning Process-teknikker.

- Disse er oversendt til forskerne på NAFKAM for å vurdere om man skal igangsette kontrollerte kliniske studier.

Instruktører i Lightning Process mener at man gjennom bestemte øvelser kan snu negative tankemønstre, og slik kurere sykdom. I Norge er den alternative behandlingsformen spesielt mye brukt av ME-pasienter.

Det er mulig å gi tilbakemelding på den siden hos NIFAB/NAFKAM. Gør det da vel!

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #46 på: 15. januar 2012, 02:14:50 »
Svært leseverdig artikkel av Gunnar Roland Tjomlid om fokus for dette emnet siden mine innlegg den 7. november 2011:

Live Landmark og Lightning Process – penger, løgn, og livstruende bivirkninger

Meget grundig og knusende dokumentasjon om Live Landmarks forretningsmetoder. Og mye, mye mer.

Utlogget frenchisbacan

« Svar #47 på: 15. januar 2012, 14:45:38 »
Eg trur ingen tek skade av å tenke positive tankar, men tilhøyrer den skeptiske leiren kva gjeld LP og dei mange positive anektdotene. Mange kursdeltakarar kan få ein kortsiktig boost etter ei slikt kurs, men ingen sjuke personar kan erklære seg frisk over natta. Det vera seg ME eller influensa. Dei fleste sensasjonsintervjua og positive anekdotene knytt til LP synast vera gjort få dagar etter kurset. Då er dei fleste deltakarane oppstemde og positive i ein motivasjonsrus. Langt dei fleste negative anekdoter byggjer også på at ein (trur) kurset har fungert ei kort tid, men at ein i veker eller månadar seinare opplever ei forverra sjukdomstilstand. Eg stiller meg skeptisk til desse negative anekdotene også, der ein prøver å påvise ein samanheng mellom LP og ei langvarig, forverra tilstand. Utdrag frå negative anekdoter frå bloggposten:

"Etter tre uker var jeg 100% sykemeldt, sengeliggende, og like syk som jeg hadde vært på det sykeste."

"Det gikk greit i 1 mnd...Det hakket videre i enda en mnd...Så smalt det så det sang"

"Effekten ble borte. Til slutt fikk jeg lungebetennelse, noe jeg aldri har hatt verken før eller siden. Da skjønte jeg at det var farlig å fortsette å bruke LP."

"Jeg flyttet hvilestolen ut av huset og sa at: jeg er frisk! Etter trekvart år ble jeg bare sykere og sykere og jeg avsluttet det hele"

Å oppleve at ME forverrar eller forbetrar seg, trur eg er heilt uavhengig av LP-kurset. Så klart er det ikkje sunt at ein sjuk person tømmer seg for dei siste kreftene, men ingen av desse anekdotene synast særleg overbevisande. Anten dei er positive eller negative. Eg trur utviklinga i sjukdomstilstand, anten den er etter anekdota er til det betre eller verre, ville vore den same uansett. Utviklinga anekdotene skildrar bryt ikkje med korleis ME kan utvikle med eller utan eit LP-kurs.

Det er grunn til å vera skeptisk til både positive og negative anekdoter. I dag trykker behandlarane dei positive anekdotene til sitt bryst, og ignorerar/bortforklarar dei negative. Skeptikarane opptrer på same måten, men med motsett føreteikn, ein bortforklarar dei positive anekdotene og vektlegg dei negative.

Utlogget Per Erik

• Nestleder NWO- Resistance- Resistance, Stor-Oslo..
« Svar #48 på: 15. januar 2012, 14:51:15 »
<snip>
Det er grunn til å vera skeptisk til både positive og negative anekdoter. I dag trykker behandlarane dei positive anekdotene til sitt bryst, og ignorerar/bortforklarar dei negative. Skeptikarane opptrer på same måten, men med motsett føreteikn, ein bortforklarar dei positive anekdotene og vektlegg dei negative.

Bra innlegg. Det gikk opp et lys for meg nå, jeg har aldri før tenkt på negative anekdoter i så måte at tilstanden har blitt verre, jeg har bare tenkt at ditt eller datt ikke har virket.
''Vi fødes inn i en verden der de vanligste og de konvensjonelle verdensbildene i hovedsak er surrealistisk surr.''' - Rolf Kenneth Myhre.

Utlogget Roger

« Svar #49 på: 15. januar 2012, 16:59:29 »
I denne tråden diskuterer vi ganske mange ting på en gang. I farten finner jeg følgende hovedtemaer.
- LP som metode. Kan den være virksom og hva er den egentlig?
- Markedsføring av LP og etikken rundt dette.
- Forskning på LP, eller mangel på sådan.
- Bruk av LP og andre alternative metoder i norsk helsevesen.
- Bivirkninger.
Det er sikkert flere temaer og undertemaer.

Noen kommentarer til debatten.
LP som metode:
Jeg har ikke vært på et LP-kurs selv, men har fått utførlige beskrivelser av en del deltakere. I diskusjonen her er det tydelig at flere tror at metoden består av å en form av positiv tenkning. For å nyansere litt: Slik jeg forstår det, er det man tenker om metoden og sykdomstilstanden kun "plattformen" for metoden. Det gjøres mye aktivitet som ikke handler om positiv tenkning. Derfor har jeg ikke i denne tråden funnet noe grunnlag for å debunke LP som metode. Vi må skille mellom ideologi og metode. Selv om man kan forkaste en del Yogaideologi, betyr ikke det at øvelsene ikke er virksomme i seg selv, men da ut fra mentale og fysiologiske prinsipper man allerede kjenner til. Det samme med LP.

Bivirkninger:
Slik jeg kjenner til innholdet i LP, så er det vanskelig å finne at de negative anekdotene er beskrivelser av bivirkningene av selve metoden som aktivitet. Jeg vil heller knytte det til dilemmaet med å tenke at man er frisk og oppfører seg som frisk, når kroppen ikke er klar for det. Her kommer etikken inn. Skulle tro at det å tenke positivt på denne måten både fører til at selve metoden virker bedre for noen og samtidig setter noen i fare for å overbelaste kroppen som system. Hadde det gått an å plukke ut hvem som er hvem på forhånd, så hadde det jo ikke vært noe problem.
Hvis du gjør det du alltid har gjort, så får du det du alltid har fått..

Utlogget Cycat

« Svar #50 på: 24. august 2012, 01:35:11 »
Lightning Process forbys å komme med udokumenterbare påstander.  I England .  Dommen kan leses her.
http://www.asa.org.uk/ASA-action/Adjudications/2012/8/Phil-Parker-Group-Ltd/SHP_ADJ_158035.aspx

Maria Gjerpe (Marias Metode) har blogget om det her

http://mariasmetode.no/2012/08/lightning-process-forbys-a-komme-med-udokumenterbare-pastander/
Sitat
Phil Parker er hypnotisør, osteopat og «psykoterapeut» og  »metodens» grunnlegger og oppfinner. Dommen i  ASA, det engelske forbrukerrådet, slår fast at Phil Parker ikke har vitenskapelig dokumentasjon for at LP virker på noe som helst og at de derved ikke lenger har lov til å knytte sin metode opp mot sykdomsnavn.

Utlogget Frimand

• There is nothing so stable as change. - Bob Dylan
« Svar #51 på: 08. august 2015, 17:18:43 »
Live Landmark er fortsatt aktiv med ytringer om ME, men unnlater å nevne LP i dagens leserbrev i VG. Leserbrevet blir drøftet på en rimelig aktiv tråd på Skeptikergruppen på Facebook, lenke til begge her:
http://www.vg.no/nyheter/meninger/helse-og-medisin/me-samfunnet-kan-skade-pasientene/a/23501826/
https://www.facebook.com/groups/112174845519315/permalink/862615000475292/

Denne dukket opp da jeg skulle finne lenkene. Sannelig har Landmark allerede fått svar:
http://www.vg.no/nyheter/meninger/helse-og-medisin/klager-paa-behandling-som-virker/a/23501846/
Det ville vært en gjennomgripende politisk reform hvis sunn fornuft kunne spre seg like raskt som dumheten.
- W. Churchill -