Skrevet av Emne: Eget offentlig tilsyn for alternative behandlere?  (Lest 16927 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
Eget offentlig tilsyn for alternative behandlere?
« på: 08. oktober 2010, 18:17:41 »
Gjeninnfør kvakksalverloven...
Den ble så å si aldri håndhevet. Bedre å stramme inn Lov om alternativ behandling. Eventuelt opprette et eget tilsyn for alternativ behandling. Det er ganske frustrerende at Helsetilsynet ikke har myndighet til å gripe inn mot ikkefaglærte "behandlere". Og når Forbrukerrådet, Mattilsynet og Legemiddelverket lider av berøringsangst overfor fenomenet finnes det ingen instans som kan gripe inn. Straffeloven kan bare brukes når det er snakk om åpenbart straffbare handlinger.

Dæven. Kanskje noen burde lobbe litt overfor sentrale helsepolitikere og be dem foreslå et tilsyn? Bent Høie, f, eks. Erna Solberg. Var ikke det en genial idé??  ;D
« Siste redigering: 08. oktober 2010, 18:40:33 av Gnisten »
Medlemmer av foreningen Skepsis har en mindre aura, dvs. et mer innskrenket bevissthetsfelt, enn den øvrige befolkningen.

Else Egeland, healer og Cand.San.

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
Sv: Eget offentlig tilsyn for alternative behandlere?
« Svar #1 på: 08. oktober 2010, 18:30:45 »
Et eget tilsyn er en genial idé.

Men jeg tenker... Når instansene Nylehn nevner ikke tar tak i sakene, og straffeloven (altså politianmeldelse) ikke er noen farbar vei, så finnes det fortsatt en mulighet: Privat (gruppe)søksmål. Om jeg bommer på jussen her, så får noen si ifra, men det er da vel en mulighet?

Søksmål må finansieres, da kan man evt. forsøke å få økonomisk hjelp fra ulike pasientorganisasjoner, eller andre organisasjoner. Alternativt kan man forsøke å samle inn penger selv. Et eget rettsfond for å trekke altier for retten ved behov hadde vært en Fin Ting. Tror det bør være mulig både å samle inn penger og å få hjelp fra vettuge (og rike) mennesker til sånt.

Men - som sagt - et eget tilsyn er en genial idé. Kanskje den beste.
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator

Utlogget Mona

• Master Zombie
« Svar #2 på: 08. oktober 2010, 21:39:46 »
Man bør ha et kotrollorgan for alt som hevdes å kunne kurere eller bedre mentale eller fysiske lidelser.
Bent Høie bør da kunne ta imot en mail/opprop med underskrifter fra bekymrede Skeptikere? :)
Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?
-Douglas Adams

"Imponerende. Du har altså utført en randomisert dobbeltblindet studie på ditt eget kontor?" - Atle Klovning

Skepsis - fordi vi bryr oss!

Utlogget Bjørnen

« Svar #3 på: 09. oktober 2010, 00:24:27 »
Jeg må innrømme jeg synes et tilsyn smaker litt vondt, det vil gi "behandlerne" legitimitet. Det er også en viss fare for at man får et tilsyn som identifiserer seg med kvakksalverne.

Og hva skal et tilsyn gjøre?
Skal det kun sørge for at "behandlerne" ikke bruker farlige midler? ("naturlige" industrikemikalier et al), skal de sørge for at homeopater, kiropraktorer og akupunktører kun behandler snue?

For tida har faktisk kiropraktorer rett til å sykmelde folk. Jeg synes alt som kan gi mennesker som ikke tror på basiller større legitimitet er kjempeskummelt.

Utlogget Yalla

« Svar #4 på: 09. oktober 2010, 00:30:37 »
Nei. Se bare på hvordan NIFAB opererer... Det er dømt til å bli dominert av folk som er sympatiske med alties.

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #5 på: 09. oktober 2010, 00:49:00 »
Jeg må innrømme jeg synes et tilsyn smaker litt vondt, det vil gi "behandlerne" legitimitet. Det er også en viss fare for at man får et tilsyn som identifiserer seg med kvakksalverne.
Skal det kun sørge for at "behandlerne" ikke bruker farlige midler? ("naturlige" industrikemikalier et al), skal de sørge for at homeopater, kiropraktorer og akupunktører kun behandler snue?
Jeg er enig i motforestillingene dine. Men per nå finnes det ingen form for tilsyn. Alternaiverne opererer i ingenmannsland og kan i praksis gjøre hva de vil. Et tilsyn - om enn ikke perfekt - må da være bedre enn intet tilsyn?
Medlemmer av foreningen Skepsis har en mindre aura, dvs. et mer innskrenket bevissthetsfelt, enn den øvrige befolkningen.

Utlogget Bjørnen

« Svar #6 på: 09. oktober 2010, 00:57:20 »
Jeg er enig i motforestillingene dine. Men per nå finnes det ingen form for tilsyn. Alternaiverne opererer i ingenmannsland og kan i praksis gjøre hva de vil. Et tilsyn - om enn ikke perfekt - må da være bedre enn intet tilsyn?

Ikke nødvendigvis.

Helsetilsynet (kanskje mattilsynet), forbrukermyndighetene og politiet har en rolle allerede. I alle fall i forhold til de tingene som faktisk er forbudt / klart på siden av markedsføringslov/legemiddellov. Problemet er mer den generelle toleransen for slike aktiviteter og få de aktuelle myndighetene til å håndheve det regelverket som faktisk er der. Jeg tror ikke et tilsyn ville ført til hardere behandling. Jeg kan såklart ta feil.

Utlogget Mona

• Master Zombie
« Svar #7 på: 09. oktober 2010, 09:29:49 »
Vil ikke det komme litt an på "stillingsbeskrivelsene" til kontrollorganet? Om formålet er å være djevelens advokat så vil man vel kunne få den nødvendige Skepsisen til påstander/behandlingsformer?
Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?
-Douglas Adams

"Imponerende. Du har altså utført en randomisert dobbeltblindet studie på ditt eget kontor?" - Atle Klovning

Skepsis - fordi vi bryr oss!

Utlogget Marquis

• Deus Ex Nihilo
    • The Maxistic Paradigm
« Svar #8 på: 09. oktober 2010, 09:43:42 »
Et tilsyn - om enn ikke perfekt - må da være bedre enn intet tilsyn?

"Intet tilsyn" er alltid best når vi snakker om mennesker i myndighetsalder. Noen (mange) er idioter som lar seg lure av sjarlataner. Javel. La det skje. Et annet aspekt av saken er at det er kostbart å opprette tilsyn. Hvem skal betale regninga? Et eller annet sted må vi rekke en strek og si at ditt liv = ditt ansvar -- og om du velger å gå til Snåsamannen eller Radiumhospitalet med kreften din er ditt frie valg.

Utlogget Alvin Brattli

• Global Moderator
  • Fysiker
« Svar #9 på: 09. oktober 2010, 10:20:00 »
"Intet tilsyn" er alltid best når vi snakker om mennesker i myndighetsalder. Noen (mange) er idioter som lar seg lure av sjarlataner. Javel. La det skje.

Folk som går til alternaivbehandlere og sjarlataner trenger ikke nødvendigvis være idioter, det kan være de rett og slett ikke vet bedre, og/eller har blitt forledet til å gå inn på noe de ikke vet rekkevidden av.  At man er myndig er ingen garanti for at man klarer å ta riktige avgjørelser.  Derfor er et tilsyn av dette slaget verdifullt for å verne folk mot kyniske sjarlataner.

Et annet aspekt av saken er at det er kostbart å opprette tilsyn. Hvem skal betale regninga? Et eller annet sted må vi rekke en strek og si at ditt liv = ditt ansvar -- og om du velger å gå til Snåsamannen eller Radiumhospitalet med kreften din er ditt frie valg.

Gjelder dette etter ditt syn også hvilket helsetilbud barn (som ikke kan velge helsetilbud på samme måte som voksne) skal få?  Skal vi sitte rolig og se på at foreldre sender sine kreftsyke barn til kvakksalvere og sjarlataner ala Ryke Geerd Hamer?
That's not right. It's not even wrong.  (Wolfgang Pauli)
The trouble with quotes on the internet is that you can never tell if they are genuine.  (Abraham Lincoln)

Utlogget Marquis

• Deus Ex Nihilo
    • The Maxistic Paradigm
« Svar #10 på: 09. oktober 2010, 10:56:28 »
Folk som går til alternaivbehandlere og sjarlataner trenger ikke nødvendigvis være idioter

Det sier du. Jeg mener imidlertid noe annet. Kanskje det fantes en unnskyldning for, si, 50 år siden - men ikke i dag.

Gjelder dette etter ditt syn også hvilket helsetilbud barn (som ikke kan velge helsetilbud på samme måte som voksne) skal få?

Vi har barnevernet til å ta seg av barn som har hatt det uhell å velge stupide foreldre.
« Siste redigering: 09. oktober 2010, 11:01:20 av Marquis »

Utlogget maritms

• Hugs & Science
« Svar #11 på: 09. oktober 2010, 11:47:20 »

Spørsmålet om tilsynsorgan er fryktelig spennende. Jeg heller mot at det gir falsk legitimitet til alle som ikke får kritikk, men magen roper "KONTROLL! KONTROLL!"

Reklame-tangent:

Mandag 1. nov. vil direktør for Nafkam/Nifab, Vinjar Fønnebø, møte Pernille Nylehn, Kristian Gundersen og Stein Evensen til debatt om "Trenger vi mer forskning på alternativ medisin?" i forbindelse med Kritisk masse.
Hugs and Science.

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #12 på: 09. oktober 2010, 11:57:56 »
Et tilsyn - om enn ikke perfekt - må da være bedre enn intet tilsyn?
"Intet tilsyn" er alltid best når vi snakker om mennesker i myndighetsalder. Noen (mange) er idioter som lar seg lure av sjarlataner.
Nå er det ikke brukerne som skal tilses, men sjarlatanene ... 
Og det er ganske underlig at det finnes et tilsyn for faglært helsepersonell, som f eks kan ta fra folk lisensen, mens dilettanter kan gjøre hva de vil?

Sitat
Javel. La det skje. Et annet aspekt av saken er at det er kostbart å opprette tilsyn. Hvem skal betale regninga? Et eller annet sted må vi rekke en strek og si at ditt liv = ditt ansvar -- og om du velger å gå til Snåsamannen eller Radiumhospitalet med kreften din er ditt frie valg.
Hvorfor har vi da Mattilsyn, Forbrukerombud, Legemiddelverket, Banktilsynet (eller hva det nå heter) og en haug andre tilsyn? Vil du ikke ha dem heller?

Utlogget Marquis

• Deus Ex Nihilo
    • The Maxistic Paradigm
« Svar #13 på: 09. oktober 2010, 12:12:53 »
Vil du ikke ha dem heller?

Nei, jeg vil ikke det. Jeg vil ha bedre allmennutdanning, ikke flere mektige byråkrater.

Utlogget Øyvind R

• "agent i en del av et større nettverk"
« Svar #14 på: 09. oktober 2010, 12:58:33 »
Nei, jeg vil ikke det. Jeg vil ha bedre allmennutdanning,
Ah. Det som på godt norsk heter "utopi".
You can make the world beautiful just by refusing to lie about it.