harm

Skrevet av Emne: Eget offentlig tilsyn for alternative behandlere?  (Lest 16942 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
Sv: Eget offentlig tilsyn for alternative behandlere?
« Svar #15 på: 09. oktober 2010, 13:07:01 »
For mange tilsyn er heller ikke jeg tilhenger av, det ender fort med byråkrati og sandpåstrøing av andre byråkraters beslutning. Et eget altietilsyn har jeg sagt kunne vært en god idé, kanskje til og med den beste, men jeg er ikke lenger så sikker.

I innledningen på denne tråden blir det klaget over at eksisterende aktuelle tilsyn ikke gjør jobben sin. Da er det mest rasjonelle vel å forsøke å få eksisterende tilsyn til faktisk å gjøre jobben sin. Vi må få Mattilsyn, Helsetilsyn, Forbrukerråd etc. på banen på en skikkelig måte. De må presses til å handle med de bestemmelsene vi allerede har. Spørsmålet blir så: Hvordan gjør vi det? Organisert innsending av klagesaker og samkjøring av aktiviteten rettet mot slike tilsyn for å få dem til å ta tak i altie-dritten er et par løsninger, ting dette forumet allerede bidrar til. Mer kan sikkert gjøres.

Lenger oppe tok jeg også til orde for bruk av rettssvesenet gjennom private søksmål. Jeg ønsker ikke at vi skal havne i samme galskap som det amerikanske rettsvesenet har havnet, men noe må da kunne gjøres? Om f.eks. en sentral snake oil-selger blir lempet inn for retten og avkrevd kjempeerstatning for at varene ikke virket, så vil det virke nokså avskrekkende på andre.
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #16 på: 09. oktober 2010, 13:10:02 »
For mange tilsyn er heller ikke jeg tilhenger av, det ender fort med byråkrati og sandpåstrøing av andre byråkraters beslutning. Et eget altietilsyn har jeg sagt kunne vært en god idé, kanskje til og med den beste, men jeg er ikke lenger så sikker.
I innledningen på denne tråden blir det klaget over at eksisterende aktuelle tilsyn ikke gjør jobben sin. Da er det mest rasjonelle vel å forsøke å få eksisterende tilsyn til faktisk å gjøre jobben sin. Vi må få Mattilsyn, Helsetilsyn, Forbrukerråd etc. på banen på en skikkelig måte. De må presses til å handle med de bestemmelsene vi allerede har. Spørsmålet blir så: Hvordan gjør vi det?
Kanskje vi skulle kontakte en helsepolitiker og legge fram problemet? Samle noen historier og vise til at de er meldt til de forskjellige instansene men at ingenting skjer? Så kan de vurdere hvordan det skal gripes an?
Medlemmer av foreningen Skepsis har en mindre aura, dvs. et mer innskrenket bevissthetsfelt, enn den øvrige befolkningen.

Else Egeland, healer og Cand.San.

Utlogget Marquis

• Deus Ex Nihilo
    • The Maxistic Paradigm
« Svar #17 på: 09. oktober 2010, 13:21:08 »
kontakte en helsepolitiker

De er neppe spesielt interesserte, med mindre det kan sannsynliggjøres at dette vil skaffe dem stemmer.

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #18 på: 09. oktober 2010, 13:28:13 »
kontakte en helsepolitiker
De er neppe spesielt interesserte, med mindre det kan sannsynliggjøres at dette vil skaffe dem stemmer.
I slæt Lune i dag, Gode hr. Marquis? ;)
Medlemmer av foreningen Skepsis har en mindre aura, dvs. et mer innskrenket bevissthetsfelt, enn den øvrige befolkningen.

Utlogget Henning

« Svar #19 på: 09. oktober 2010, 13:32:16 »
Angående kreftkvakksalvere og lovligheten ved dette, hvordan stiller lovverket seg til slikt som dette:
http://www.rolfkenneth.no/Kreft.html ?

Ser man på kapittel 10, "Hjelp, jeg har fått kreft! Hva skal jeg gjøre?" gir han konkrete råd:

Sitat
4) Hvis du fortsatt er i tvil, kombinér metoder fra Nivå 1-terapi og Nivå 2-terapi i 4-8 uker før du velger konvensjonell behandling. Nivå 2-terapi er metoder for å drepe kreftcellene (og kun disse).
B17-terapi
Detoksifikasjonsterapi med Rife-generatoren.

Han ber altså alle som har fått kreft om å reflektere over livet og spise aprikoskjerner en måned eller to, før de setter i gang behandling. Rolf Kenneth Myhre har ingen medisinsk bakgrunn og er det akkurat det som berger ham i forhold til lovverket? Hvis du ikke har peiling, så er det fritt frem for å gi så mye medisinske råd du vil?

Når nærmer dette seg å rope "brann" i en fullsatt kinosal?

Utlogget Alvin Brattli

• Global Moderator
  • Fysiker
« Svar #20 på: 09. oktober 2010, 13:34:06 »
Jeg vil ha bedre allmennutdanning, ikke flere mektige byråkrater.

Og dette tvinger fram at sjarlatanene og svindlerne må bli tilsvarende mer utspekulerte og samvittighetsløse.  Så er man like langt.  Sjarlatanene blir du dessverre aldri kvitt, men du kan gjøre det vanskeligere for dem ved å ha et ris bak speilet, som for eksempel i form av et tilsyn.
That's not right. It's not even wrong.  (Wolfgang Pauli)
The trouble with quotes on the internet is that you can never tell if they are genuine.  (Abraham Lincoln)

Utlogget Bjørn Arve

« Svar #21 på: 09. oktober 2010, 17:53:26 »
Jeg synes jeg ser problem med offentlig tilsyn, som vil medføre reklame for offentlig godkjente astrologer osv.

Utlogget Miri

• Nomnomnomnom
« Svar #22 på: 09. oktober 2010, 21:40:54 »
Undertegnede er politisk aktiv i et parti som synes politikken er litt viktigere enn stemmene, og jeg tror at litt intern lobbyisme kunne gjøre susen. Starter med ungdomspartiets Landsmøte neste helg :)
"[...] It makes you wonder if there is anything to astrology after all."
"Oh, there is," said Susan. "Delusion, wishful thinking and gullibility."

Utlogget Bjørnen

« Svar #23 på: 10. oktober 2010, 00:22:53 »
I innledningen på denne tråden blir det klaget over at eksisterende aktuelle tilsyn ikke gjør jobben sin. Da er det mest rasjonelle vel å forsøke å få eksisterende tilsyn til faktisk å gjøre jobben sin. Vi må få Mattilsyn, Helsetilsyn, Forbrukerråd etc. på banen på en skikkelig måte. De må presses til å handle med de bestemmelsene vi allerede har. Spørsmålet blir så: Hvordan gjør vi det?
Kanskje vi skulle kontakte en helsepolitiker og legge fram problemet? Samle noen historier og vise til at de er meldt til de forskjellige instansene men at ingenting skjer? Så kan de vurdere hvordan det skal gripes an?

Dette kan være en farbar vei.

Jeg tror, som jeg tidligere har sagt, ikke at et eget tilsyn gitt dagens rettstilstand er en farbar vei - men det som trengs uten tvil er økt bevissthet hos beslutningstakerne om hvilke problem alternativbehandling fører med seg - ikke bare for den enkelte, men også for samfunnet.

Visse deler av politikken (dvs vel alt til høyre for SV) er for eksempel veldig bekymra for sykefraværet.

Vet de at de har gitt rett til å sykmelde til mennesker som ikke deler vitenskapens syn på sykdom (kiropraktorer)?
Er politikerne klar over antivax-bevegelsen og hvilke problemer denne fører med seg? (Og at homeopater og kiropraktorer ofte advarer pasientene sine mot vaksiner?)

Går man denne veien kan man kanskje få litt mer bevisstgjøring og fokus. Og det vil bli press på f.eks. politi og helsetilsyn til å luke ut de verste i alle fall.

Utlogget Mona

• Master Zombie
« Svar #24 på: 10. oktober 2010, 09:29:09 »
Vet de at de har gitt rett til å sykmelde til mennesker som ikke deler vitenskapens syn på sykdom (kiropraktorer)?
Er politikerne klar over antivax-bevegelsen og hvilke problemer denne fører med seg? (Og at homeopater og kiropraktorer ofte advarer pasientene sine mot vaksiner?)
Virkelig? Selv har jeg ennå ikke møtt en kiropraktor i Norge som ikke støtter allmenmedisinen. Og jeg har vært innom en del. Den siste jeg var hos ba meg oppsøke lege da han ikke kunne gjøre noe med ryggplagene.
Jeg tror kanskje man må skille mellom kiropraktorer og kiropraktorer. Skjærer man alle over en kam risikerer man å miste dyktige behandlere pga fordommer.
Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?
-Douglas Adams

"Imponerende. Du har altså utført en randomisert dobbeltblindet studie på ditt eget kontor?" - Atle Klovning

Skepsis - fordi vi bryr oss!

Utlogget Henning

« Svar #25 på: 10. oktober 2010, 11:37:47 »
Men er det noe av det kiropraktikerne gjør som faktisk funker som ikke en fysioterapeut kunne gjort? Og da uten den medfølgende pseudovitenskapen?

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #26 på: 10. oktober 2010, 11:48:19 »
Men er det noe av det kiropraktikerne gjør som faktisk funker som ikke en fysioterapeut kunne gjort? Og da uten den medfølgende pseudovitenskapen?

Ikke som jeg vet. Spesielt ikke hvis fysioterapeuten er manuellterapeut.
Men jeg har lyst til å forsvare kiropraktikerne litt: Mitt inntrykk av norske kiropraktere er at de stort sett er edruelige, holder seg til det kan, og toner teorien til Palmer ganske ned. Jeg tror kiropraktorer i bl.a. USA er noget mer alternaive i hodene sine.

Og - en skal være forsiktig med å påstå/anta at alt fysioterapeuter gjør er bra. Det er er mye udokumentet behandling i det feltet òg, og dessverre henger mange av dem igjen i varme-og-massasjemetoden, som er svært dårlig dokumentert, og noen ganger gjør vondt verre.

Utlogget Mona

• Master Zombie
« Svar #27 på: 10. oktober 2010, 12:18:21 »
Vel... på meg føles fysio som om noen klør meg litt på ryggen... Null effekt.
Jeg kjenner forøvrig til fysioterapeuter som driver med akupunktur, så helt fri for overtro er de nok ikke.
Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?
-Douglas Adams

"Imponerende. Du har altså utført en randomisert dobbeltblindet studie på ditt eget kontor?" - Atle Klovning

Skepsis - fordi vi bryr oss!

Utlogget Henning

« Svar #28 på: 10. oktober 2010, 13:22:03 »

Men jeg har lyst til å forsvare kiropraktikerne litt: Mitt inntrykk av norske kiropraktere er at de stort sett er edruelige, holder seg til det kan, og toner teorien til Palmer ganske ned. 

De virker å være noe mer edruelige ja, men de fikser spebarnskolikk og sengevæting hele bunten i Norge også.

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #29 på: 10. oktober 2010, 13:58:48 »
Men jeg har lyst til å forsvare kiropraktikerne litt: Mitt inntrykk av norske kiropraktere er at de stort sett er edruelige, holder seg til det kan, og toner teorien til Palmer ganske ned. 

De virker å være noe mer edruelige ja, men de fikser spebarnskolikk og sengevæting hele bunten i Norge også.

Ja. Så promillen er nok opp mot sperregrensa. ;)