harm

Skrevet av Emne: Eget offentlig tilsyn for alternative behandlere?  (Lest 17224 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Erik Arnesen

Sv: Eget offentlig tilsyn for alternative behandlere?
« Svar #30 på: 10. oktober 2010, 15:05:50 »
Debatten begynner å spore av - kiropraktikk kan diskuteres f.eks. her: Kiropraktikk, har det noe for seg? eller her: Manuell terapi: Er det woo?
Faced with the choice between changing one's mind and proving that there is no need to do so, almost everyone gets busy on the proof.

- John Kenneth Gailbrath

Utlogget Marquis

• Deus Ex Nihilo
    • The Maxistic Paradigm
« Svar #31 på: 10. oktober 2010, 15:31:21 »
reklame for offentlig godkjente astrologer osv.

Her er jo et umiddelbart problem for et slikt tilsyn. Hvordan kvalitetssikrer man astrologer? Håndspåleggere?

Utlogget B. Tuftin

• Pan Narrans
    • Bjørnar's NoWhere Land
« Svar #32 på: 10. oktober 2010, 15:45:34 »
Jeg synes jeg ser problem med offentlig tilsyn, som vil medføre reklame for offentlig godkjente astrologer osv.

Når så du sist en restaurant som reklamerte med "godkjent av mattilsynet"? Jeg tror likevel problemstillingen din er reell, men tror den er relativt enkel å løse. Reguleringen av et slikt tilsyn kunne fint innehold punkter om at tilsynets godkjenninger eller mangel på pålegg om å stanse virksomheten ikke er tillatt brukt i markedsføring.

Utlogget Mona

• Master Zombie
« Svar #33 på: 10. oktober 2010, 15:58:31 »
Jeg synes jeg ser problem med offentlig tilsyn, som vil medføre reklame for offentlig godkjente astrologer osv.

Når så du sist en restaurant som reklamerte med "godkjent av mattilsynet"? Jeg tror likevel problemstillingen din er reell, men tror den er relativt enkel å løse. Reguleringen av et slikt tilsyn kunne fint innehold punkter om at tilsynets godkjenninger eller mangel på pålegg om å stanse virksomheten ikke er tillatt brukt i markedsføring.
Hvorfor skulle astrologi eller healing bli godkjent? Det har jo null effekt.
Det bør heller påpekes at det at noen ikke har blitt stengt sannsynligvis bare betyr at de ikke har blitt etterforsket ennå.
Man burde forøvrig ha en form for "Brønnøysundregister" over kontrollerte foretak, og konklusjonen av granskingen, slik at folk kunne sjekke opp selv.
Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?
-Douglas Adams

"Imponerende. Du har altså utført en randomisert dobbeltblindet studie på ditt eget kontor?" - Atle Klovning

Skepsis - fordi vi bryr oss!

Utlogget Marquis

• Deus Ex Nihilo
    • The Maxistic Paradigm
« Svar #34 på: 10. oktober 2010, 16:28:35 »

Fordi det vil skape interessant presedens dersom fjollete ting folk tror på skal kunne kriminaliseres av et offentlig tilsyn.

Se for deg en artikkel om saken i Nyhetsspeilet...  ;D

Utlogget Mona

• Master Zombie
« Svar #35 på: 10. oktober 2010, 16:49:25 »
Er det skadelig bør det kriminaliseres, har det ingen effekt bør det opplyses om det (jf. "Brønnøysundregister").
Men man kan vel strengt tatt kalle det økonomisk kriminalitet å kreve penger for noe som ikke funker...
Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?
-Douglas Adams

"Imponerende. Du har altså utført en randomisert dobbeltblindet studie på ditt eget kontor?" - Atle Klovning

Utlogget Bjørn Arve

« Svar #36 på: 10. oktober 2010, 18:26:23 »

Når så du sist en restaurant som reklamerte med "godkjent av mattilsynet"?
Denne bransjen bruker jo alle slags godkjenninger og sertifiseringer i sin markedsføring, så en offentlig godkjenning er jeg sikker på vil bli brukt for mye mer enn hva den er verdt.

Jeg tror likevel problemstillingen din er reell, men tror den er relativt enkel å løse. Reguleringen av et slikt tilsyn kunne fint innehold punkter om at tilsynets godkjenninger eller mangel på pålegg om å stanse virksomheten ikke er tillatt brukt i markedsføring.
Hvordan vil du skille markedsføring og objektiv informasjon om firmaet?  En godkjenningsordning der man ikke kan informere om hvem som er godkjent er vel ikke mye verdt?

Utlogget Marquis

• Deus Ex Nihilo
    • The Maxistic Paradigm
« Svar #37 på: 10. oktober 2010, 18:27:44 »
økonomisk kriminalitet å kreve penger for noe som ikke funker...

Kosmetikkbransjen går mao. ingen lys fremtid i møte.

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #38 på: 10. oktober 2010, 19:58:41 »
reklame for offentlig godkjente astrologer osv.

Her er jo et umiddelbart problem for et slikt tilsyn. Hvordan kvalitetssikrer man astrologer? Håndspåleggere?

Det er overhodet ikke snakk om å godkjenne noen. Det er snakk om å ha en instans som er i stand til, og forpliktet til, å håndheve Lov om alternativ behandling. Den er riktignok litt vag, men sammen med forskriften kan den i hvert fall brukes til å slå ned på villedende markedsføring og folk som går ut over sitt inkompetansenivå.

Fra forskriften - som er temmelig omfattende:
Sitat
Det vil med andre ord ikke være adgang til å benytte tittelkonstellasjoner eller -sammensetninger som kan gi et slikt inntrykk, for eksempel bruk av betegnelsene « offentlig registrert », « offentlig godkjent i henhold til registerordningen », « godkjent i henhold til offentlig registerordning », « offentlig godkjent registrert utøver », « myndighetsgodkjent registrert utøver » og lignende.

Sitat
Eksempler på markedsføring som etter dette ikke vil være tillatt, vil være dersom det i markedsføringen fremsettes påstander eller antydes at en alternativ behandler kan behandle, kurere eller helbrede en nærmere definert sykdom eller lidelse, for eksempel astma, allergier, hjerte-karsykdommer, fibromyalgi osv.

Sitat
I markedsføringssammenheng vil det som hovedregel ikke være adgang til å innta eller gjengi uttalelser, anbefalinger eller konklusjoner fra fagtidsskrifter, forskningsinstitusjoner, forskningsprosjekter eller andre kilder som omhandler behandleren eller den enkelte behandlingsform.

Sitat
Tilsvarende vil markedsføring som har inntatt eller gjengitt uttalelser fra fornøyde kunder, brukerundersøkelser, uttalelser hvor helsepersonell går god for en alternativ behandlingsform som er gitt til en pasient eller gruppe av pasienter, lett kunne gi et inntrykk av at en behandlingsform har effekt. Slik markedsføring vil dermed som utgangspunkt også være forbudt. So

Bare ut fra disse avsnittene kan jeg tenke meg ganske mange som kan rammes av loven ...
Medlemmer av foreningen Skepsis har en mindre aura, dvs. et mer innskrenket bevissthetsfelt, enn den øvrige befolkningen.

Else Egeland, healer og Cand.San.

Utlogget Erik Arnesen

« Svar #39 på: 10. oktober 2010, 20:18:41 »

Det bør heller påpekes at det at noen ikke har blitt stengt sannsynligvis bare betyr at de ikke har blitt etterforsket ennå.
Man burde forøvrig ha en form for "Brønnøysundregister" over kontrollerte foretak, og konklusjonen av granskingen, slik at folk kunne sjekke opp selv.

Som Edzard Ernst sier: Selv om du regulerer nonsens forblir det fortsatt nonsens.  ;)
Faced with the choice between changing one's mind and proving that there is no need to do so, almost everyone gets busy on the proof.

- John Kenneth Gailbrath

Utlogget B. Tuftin

• Pan Narrans
    • Bjørnar's NoWhere Land
« Svar #40 på: 10. oktober 2010, 20:40:07 »
Jeg tror likevel problemstillingen din er reell, men tror den er relativt enkel å løse. Reguleringen av et slikt tilsyn kunne fint innehold punkter om at tilsynets godkjenninger eller mangel på pålegg om å stanse virksomheten ikke er tillatt brukt i markedsføring.
Hvordan vil du skille markedsføring og objektiv informasjon om firmaet?  En godkjenningsordning der man ikke kan informere om hvem som er godkjent er vel ikke mye verdt?

Hvis poenget ikke er å informere publikum om at noen er godkjent, men å stanse de som bryter med en eller flere regler, så er den verdt noe. Men en ren godkjenningsordning der vi får annonsering med "statsautorisert fjernhealer" er ikke ønskelig.

Utlogget Mona

• Master Zombie
« Svar #41 på: 10. oktober 2010, 21:27:34 »
Som Edzard Ernst sier: Selv om du regulerer nonsens forblir det fortsatt nonsens.  ;)
Joa, men som ståda er nå så aner jo ingen om en behandlingen har effekt eller ei, med mindre man gidder å bruke flere timer for dag på skepsis forumet, eller til å lese haugevis av artikler...
Det burde finnes noe som gjør at folk i det minste kan ta informerte valg. Nå for tiden er det bare de som skriker høyest som oppnår "autoritet".

*sukk* :-\
-Douglas Adams

Utlogget Marky

• "Rockfeller-soldat" og "NWO-lakei"
« Svar #42 på: 12. oktober 2010, 16:43:23 »
Er enig med Pernille at det føles urettferdig at seriøst helsepersonell overvåkes, mens kvakksalverne så og si kan operere fritt. Det må dødsfall og mediaoppslag før det er noen som reagerer.

Sitat
§ 7. Behandling av alvorlige sykdommer og lidelser

Behandling av andre alvorlige sykdommer og lidelser enn dem som omfattes av § 6, skal heller ikke utøves av andre enn helsepersonell.

Andre enn helsepersonell kan likevel utøve behandling som utelukkende har til hensikt å lindre eller dempe symptomer på eller følger av sykdommen eller lidelsen eller bivirkninger av gitt behandling, eller som har som formål å styrke kroppens immunforsvar eller evne til selvhelbredelse.

Understreket setning er for meg litt alternativ men ja ja.

Etter min mening plikter denne paragrafen alternative behandlere til å respektere vitenskapelig basert medisin. Når enkelt alternative behandlere råder mennesker bort fra skikkelig behandling, råder folk bort vaksiner etc, må det kunne får følger for denne personen. Det er nok ikke alle som driver sånt, men vi ser jo hvordan holdningene er noen steder, jamfør mitt innlegg om NAN.

Når homeopater som Gro Lystad uttaler seg i TV at meslinger er ufarlig og vaksiner ikke er nødvendig burde man kunne smekke dem på lanken. En lege med de samme uttalelsen ville nok blitt irettesatt.

Kan man ikke lage et separat regelverk for alternative behandlere. Da tenker jeg mer spesifikt enn dagens lov om alternativ behandlig, som gir bedre hjemmel for å straffe de som trår over grensen. Da er det vel mer viktig med en form for tilsyn også. Men det er mulig dette er en smule naivt.

« Siste redigering: 12. oktober 2010, 16:46:02 av Marky »
Although i realise that your idea of a meaningful critique of the crimes of big pharma is "chemotherapy hurt my grandma that's  why i love vitaminpills and hate the vaxxxines lol freedom.

Ben Goldacre

Utlogget Marquis

• Deus Ex Nihilo
    • The Maxistic Paradigm
« Svar #43 på: 12. oktober 2010, 17:50:48 »
burde man kunne smekke dem på lanken

Min personlige etikk er omtrent lik Tony Soprano sin: Knus dem med et balltre dersom det blir nødvendig.

Mye av problemet med "samfunnet" er at voldsmonopolet ikke fungerer slik det skal. Det favoriserer de sleske og de sleipe. Derfor er det etter min mening både feigt og uetisk å ikke ty til selvtekt dersom situasjonen forlanger dette. De sleske og de sleipe slipper unna - om de da ikke avanserer til sosiale lederposisjoner - mens de hederlig alminnelige mennesker som bare vil passe jobben sin og ikke ellers ha noe bråk alltid ender med å ta regninga.

Utlogget Marky

• "Rockfeller-soldat" og "NWO-lakei"
« Svar #44 på: 12. oktober 2010, 18:44:58 »

Understreker at "å smekke på lanken" er et metafor....
Although i realise that your idea of a meaningful critique of the crimes of big pharma is "chemotherapy hurt my grandma that's  why i love vitaminpills and hate the vaxxxines lol freedom.

Ben Goldacre