Skrevet av Emne: Eget offentlig tilsyn for alternative behandlere?  (Lest 17228 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Stephan Brun

• ateist, stoiker, filosof, illuminist, mentat.
Sv: Eget offentlig tilsyn for alternative behandlere?
« Svar #45 på: 27. februar 2013, 02:41:22 »
Forbrukerombudet anbefaler nå lov om tilsyn for altier. Så da er det et steg nærmere virkelighet.
cetervm·censeo·carthaginem·stvpiditatem·esse·delendam!
—fritt etter M. Porcivs Cato

Men, it has been well said, think in herds; it will be seen that they go mad in herds, while they only recover their senses slowly, and one by one.
—Charles Mackay.

prvdentia·fortitvdo·ivstitia·temperantia

Utlogget MarcusGP

« Svar #46 på: 09. mars 2013, 15:27:06 »
Ville det ikke vært greiere å si at alle som på en eller annen måte går under "behandler" skal følge helsepersonelloven o.l., også altier? Som nevnt flere ganger mener jeg hele SCAM/konvensjonell-skillet er unødvendig i en naturvitenskaplig kontekst (selv om det er fascinerende samfunnsvitenskaplige forskjeller), og det eneste som er relevant er om det virker eller ikke, og om det virker - hvordan det utføres.

Oppsummert: tving alle som påtar seg en rolle som helsepersonell til å følge helsepersonelloven. Retter de seg ikke etter Helsetilsynet kan straffeloven tas i bruk.

Utlogget Erik

« Svar #47 på: 10. mars 2013, 09:34:28 »
Hva gjør jeg hvis jeg finner deg i en grøft, og jeg oppfatter situasjonen slik at du har behov for lunge- hjerteredning?
Jeg vil helt sikkert være livredd for å gjøre noe galt, og den redselen blir ikke mindre av at jeg kan bli holdt strafferettslig ansvarlig for mine feil etterpå.
Inntil noen beviser det motsatte, antar jeg at Gud ikke eksisterer.

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #48 på: 10. mars 2013, 11:00:09 »
Dette vil aldri bli straffbart. Det er det heller ikke i USA, tross hardnakkede rykter. 
Medlemmer av foreningen Skepsis har en mindre aura, dvs. et mer innskrenket bevissthetsfelt, enn den øvrige befolkningen.

Else Egeland, healer og Cand.San.

Utlogget vidarlo

« Svar #49 på: 10. mars 2013, 11:55:29 »
Jeg vil helt sikkert være livredd for å gjøre noe galt, og den redselen blir ikke mindre av at jeg kan bli holdt strafferettslig ansvarlig for mine feil etterpå.
Sitat fra: Straffeloven §47
Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget for at redde nogens Person eller Gods fra en paa anden Maade uafvendelig Fare, naar Omstændighederne berettigede ham til at anse denne som særdeles betydelig i Forhold til den Skade, som ved hans Handling kunde forvoldes.
Om du foretar hjertekompresjoner på nokon, og i farten tar eit par ribbein på vedkommande, så vil du ikkje bli straffa, fordi kompresjonane var av langt større betydning enn skadevirkningene av nokre knekte ribbein.

Utlogget MAC-hiavelli

« Svar #50 på: 10. mars 2013, 12:57:40 »
Bare for å leke litt djevelens advokat:

Kan ikke enhver kvakksalver påberope seg Straffelovens §47, og hevde at etter hans/hennes skjønn var inngripen, og påfølgende injeksjoner av lurium, fullt ut berettiget?
Ihvertfall hvis vedkommende kan sannsynliggjøre god tro.

Utlogget kingvald

« Svar #51 på: 10. mars 2013, 15:05:12 »
Bare for å leke litt djevelens advokat:

Kan ikke enhver kvakksalver påberope seg Straffelovens §47, og hevde at etter hans/hennes skjønn var inngripen, og påfølgende injeksjoner av lurium, fullt ut berettiget?
Ihvertfall hvis vedkommende kan sannsynliggjøre god tro.

Man skal sannsyneliggjøre god tro. I det så forstår jeg at du ikke bare skal vise både at det var sannsynelig at du gjorde det i god tro, men også at det var sannsynelig at du ikke kunne vite bedre. Veldig mye i jussen så legger man til grunn hva man burde hatt viten om, ikke bare hva man faktisk vet/tror.

Du altså kan dømmes for å ha kjørt bil med 0,5 promille, selv om du var overbevist at grensa var den samme for bil som for båt. Du forventes å sette deg inn i sånt. Tilsvarende kan man dømmes for å ha skadet en kunde med å gi den giften "lurium", fordi selv om du var helt absolutt 100% overbevist om at det var det beste for kunden. Dette fordi man BURDE VITE at ens vrangforestillinger om "lurium" var nettopp det, vrangforestillinger! Gir du noen en pille, eller sprøyte, eller tilsvarende, så forventes du å sette deg inn i hvilken virkning stoffet faktisk har, ikke bare hva du tror.

Var det ikke en "alternativ behandler" som ble dømt her for en tid tilbake? Hadde forgiftet kundene med kalium, tror jeg. Vet ikke om denne "behandleren" påberopte seg §47, men dømt blei'n i allafall!

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #52 på: 10. mars 2013, 20:23:56 »
Det var en healer som anbefalte en pasient å ta flere gram med kalium i døgnet. Hun fikk hjertestans, og overlevde med et nødskrik, men fikk varige mèn, såvidt jeg husker.
Han ble dømt ja. Husker ikke hvilken straff han fikk, men han ble også fradømt retten til å virke som healer. Det var da jeg fikk latterkrampe.
Medlemmer av foreningen Skepsis har en mindre aura, dvs. et mer innskrenket bevissthetsfelt, enn den øvrige befolkningen.

Else Egeland, healer og Cand.San.

Utlogget MAC-hiavelli

« Svar #53 på: 10. mars 2013, 21:38:25 »
Det var en healer som anbefalte en pasient å ta flere gram med kalium i døgnet. Hun fikk hjertestans, og overlevde med et nødskrik, men fikk varige mèn, såvidt jeg husker.
Han ble dømt ja. Husker ikke hvilken straff han fikk, men han ble også fradømt retten til å virke som healer. Det var da jeg fikk latterkrampe.
Det dreier seg nok om denne saken fra 2006, som forøvrig gikk helt til høyesterett.
Han endte opp med ubetinget fengsel, 50.000 i oppreisning til fornærmede og mistet for alltid "retten til å ta syke i kur." Såkalt "full pakke".

Skulle noen leve i den villfarelse at dette var det siste verden skulle høre til healeren Jan Tore Andersen - så neida!
Den uføretrygdete(!) Romeriksmannen har slått opp teltet på Arguineguin på Gran Canaria hvor han tar imot hvem det skal være, for 50 euro...
Den lokale skandinaviske nettavisen stiller opp som mikrofonstativ i et intervju med Andersen, som nå går under navnet "den utvalgte"!
Her er en smakebit fra intervjuet som bør leses i sin helhet.
Har du aldri mislykkes?
-Så sjelden at jeg ikke husker det. Det er tydelig at han ikke føler seg helt konfortabel.

Hvorfor det?
-Liker ikke å skryte, men jeg vet likevel at jeg kan gjøre en stor forskjell for de fleste, må nesten få si det.

Også kreftpasienter?
-Også kreftpasienter får det veldig godt etter en behandling hos meg, smerter forsvinner.

Jeg kjenner ikke reglene i Spania, men helsemyndighetene bør kanskje gjøres oppmerksom på denne krabaten. De lokale skattemyndighetene vil kanskje vise en viss interesse.

Utlogget kingvald

« Svar #54 på: 11. mars 2013, 07:50:05 »
Jeg kjenner ikke reglene i Spania, men helsemyndighetene bør kanskje gjøres oppmerksom på denne krabaten. De lokale skattemyndighetene vil kanskje vise en viss interesse.

Er det noen som kan tipse spanjolene? Kanskje noen forum-lesere der i landet?

Kjell Ingvaldsen

PS
Dette sier vel litt om fyren: Han mislykkes så spektakulært at han blir bura inn, og har så "dårlig hukommelse" at han kommer med et slikt utsagn:
Har du aldri mislykkes?
-Så sjelden at jeg ikke husker det.
DS

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
« Svar #55 på: 11. mars 2013, 11:39:10 »
Veterinærmyndighetene i Norge er lempet inn i det som heter Mattilsynet, som slettes ikke alltid tar for seg saker som har eksplisitt med mat å gjøre – pelsoppdrett for eksempel. Argumentasjonen for å slå sammen en del slike ting i ett tilsyn var bla. å gi dette tilsynet fleksbilitet til å møte nye utfordringer. Opprettelse av et eget tilsyn(skontor) for alternativmedisin vil være det motsatte av dette, og det vil gi alternativbransjen en legitimitet den ikke fortjener.

Omsider har de eksisterende forbrukermyndighetene klart å komme seg på banen, med en aksjon som både avdekker mye markedsføringsjuks og som viser at de bare har berørt toppen av isfjellet. Medieoppslagene i det siste dokumenterer at de eksisterende offentlige tilsynsmyndighetene har det mandatet de trenger for å ta tak i alternativbransjen. Det de mangler er ressurser.

Elektrikere, rørleggere, taktekkere og flisleggere er alle omgitt av lover og forskrifter. Dersom én av disse yrkesgruppene gjør noe feil kan du ta dem til de eksisterende forbrukermyndighetene som har satt av ressurser til å ta seg av disse sakene, relatert til ulike offentlige forskrifter som berører det de driver med. Alternativbehandlere fortjener ingen større særbehandling enn slik, ettersom det både finnes lover og forskrifter som regulerer hva de gjør.
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator

Utlogget kingvald

« Svar #56 på: 12. mars 2013, 07:20:49 »
Enig med Arman, så det bør i tilfelle løses ved en klargjøring av et eksisterende tilsyns ansvar for saken, ikke ved opprettelse av en ny etat. Men, det bør også følge med nødvendige ressurser!

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #57 på: 27. juli 2014, 23:01:15 »
Kanskje noen burde lobbe litt overfor sentrale helsepolitikere og be dem foreslå et tilsyn? Bent Høie, f, eks. Erna Solberg. Var ikke det en genial idé??  ;D

De to nevnte politikerne er jo, som kjent, i meget mer framtredende posisjoner nå enn i 2010, så idéen kan gjenopptas.

For øvrig har Pernille Nylehn nylig publisert en relevant artikkel, som er sitert in extenso annetsteds i forumet.