Skrevet av Emne: En god bok i grunnleggende geologi  (Lest 13631 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Dupree

• Gjest
En god bok i grunnleggende geologi
« på: 17. oktober 2010, 16:28:31 »
Siden jeg nå har begynt å samle på/jobbe med smykkesteiner, hadde det vært innmari moro å lære litt om hvordan de dannes, hva de forskjellige mineralene egentlig er, hvor gamle de er osv. osv.

Jeg har nå gått til innkjøp av dinosaurbein, brecciated mookaite jaspis, moseagat, turritella agat og ammonitt. Så det har begynt å demre at det er ikke så enkelt som at agat er agat og jaspis er jaspis! Og så er det fryktelig spennende ...

Det finnes masse info på nettet, jeg vet det, men jeg ønsker meg en bok jeg kan sitte og lese i foran ovnen i vinter med et glass rødvin ved siden av ...

Utlogget Beate

Sv: En god bok i grunnleggende geologi
« Svar #1 på: 17. oktober 2010, 19:44:56 »
Du har de små røde feltbøkene med plastcover med fugler, trær, geologi, mineraler alt... men denne siden ser ut til å anbefale Manual of mineralogy
 http://www.naturleksikon.no/geologi.htm

Ellers kan sikkert husgeologen Karsten anbefale noe. Søster er gift med geolog og de har mye i samlingen sin, så har sendt mail om hva de har, for de nerder seriøst med steinene og mineralene sine og har mange hyllemetere litteratur ;) (Og hun smykker :) )

Vil forøvrig anbefale en kar i England som lager smykker på bestilling i tillegg til til egendesign, mest fossiler da, men han selger ikke bare smykker men mye annet morsomt også, mye som han plukker selv. Ikke særlig dyr og sender det som scientific samples som er toll og momsfritt.
Utmerkede gaver til geologer og andre interesserte. :)
http://www.jurassicjewellery.co.uk/

Red: La til siste avsnitt.
« Siste redigering: 17. oktober 2010, 20:01:07 av Beate »
Babysjel og forvirringselement.

Utlogget Mr_Tall

« Svar #2 på: 17. oktober 2010, 19:49:49 »
Landet blir til er verdt ett forsøk. Det er en enormt flott bok som beskriver hvordan Norge ble til. Mye bra bilder og spennende geologi. Det er utdrag tilgjengelig på nettsiden.

Den passer veldig bra foran peisen med rødvin på siden.

EDIT: Den faglige kvaliteten er også høy, den er pensum i flere fag ved NTNU.
« Siste redigering: 17. oktober 2010, 19:51:32 av Mr_Tall »
Reality is that which when you stop believing in it doesn't go away.
- Phillip K Dick

Utlogget Beate

« Svar #3 på: 17. oktober 2010, 21:16:15 »
The complete encyclopedia of minerals skal visst være fin å krølle seg opp i sofaen med, selv om den visstnok mangler litt historikk...

Dupree

• Gjest
« Svar #4 på: 17. oktober 2010, 22:17:15 »
Takk for tips! Jeg har lyst på alle, jeg ... Oi! Fant en bok om Larvikitt her! Den er nydelig ...  :)

Utlogget Karsten Eig

• Karstens meninger om det meste
« Svar #5 på: 18. oktober 2010, 12:19:00 »
Landet blir til er verdt ett forsøk. Det er en enormt flott bok som beskriver hvordan Norge ble til. Mye bra bilder og spennende geologi. Det er utdrag tilgjengelig på nettsiden.

Hvis du vil lære litt skikkelig geologi er Landet blir til veldig bra, og den forteller en spennende historie i tillegg. Vi brukte den som pensum i et kurs på UiT da jeg var stipendiat også. Men du må selvsagt gå inn for å sette deg inn i det. Evt kan du bruke en introduksjonsbok i geologi som du finner på Akademika eller en universitetsbokhandel.

Manual of Mineralogy kan du bruke til å lære en del grunnleggende mineralogi, jeg hadde den som pensum i hine hårda dar på grunnkurs på UiO. Men den blir ganske nerdete og detaljert etter hvert. :) Styr unna de små håndbøkene med fine bilder som selges i vanlig bokhandel, de er som oftest fulle av bilder av sære (og utenlandske) mineraler de færreste ser, ofte i praktbilder, og er ubrukelige til å lære mineralogi eller hvis du skal ut og samle (med mindre du kan ganske mye om mineraler fra før). Unntaket er Norsk Steinbok av Torgeir Garmo, som er skrevet for norske forhold av en nordmann.

Anbefaler ellers www.mindat.org ! :)

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #6 på: 18. oktober 2010, 12:28:35 »
Unntaket er Norsk Steinbok av Torgeir Garmo, som er skrevet for norske forhold av en nordmann.

Kom første gang 1983, 3. og nyeste utgave 1995. Ser ut til å være utsolgt i vanlig bokhandel.

E-bok gratis tilgjengelig for norske IP-adresser, se:

http://ask.bibsys.no/ask/action/show?pid=100218903&kid=biblio
http://www.nb.no:80/utlevering/contentview.jsf?&urn=URN:NBN:no-nb_digibok_2008030400010

Dupree

• Gjest
« Svar #7 på: 18. oktober 2010, 22:14:47 »
Anbefaler ellers www.mindat.org ! :)

Der var det mye interressant! Men siden de fleste uttrykkene er gresk for meg, må jeg nok lære en god del grunnleggende for å få fullt utbytte av det som finnes der.

E-bok gratis tilgjengelig for norske IP-adresser, se:

http://ask.bibsys.no/ask/action/show?pid=100218903&kid=biblio
http://www.nb.no:80/utlevering/contentview.jsf?&urn=URN:NBN:no-nb_digibok_2008030400010

Flott! Men hvordan får jeg lastet den ned?

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #8 på: 18. oktober 2010, 23:59:26 »
Flott! Men hvordan får jeg lastet den ned?

Det er neppe mulig. Her er opphavsrettíghetene som gjelder:

http://www.nb.no/om-nb/spoer-biblioteket/spoer-biblioteket/opphavsrett

Hovedregelen er at materialet er lagt ut kun for lesing på skjerm av brukere i Norge, samt at det:

Sitat
... kan ikke kopieres, republiseres, lastes ned eller på annen måte gjengis eller overføres, uten skriftlig tillatelse fra rettighetshaverne.

Dupree

• Gjest
« Svar #9 på: 19. oktober 2010, 00:49:39 »
Grrr ... Velvel, opphavsrettigheter skal man jo (helst) respektere, så da får det bli lesing på skjermen av denne boka, da. Jeg har plass til et rødvinsglass på skrivebordet også, jeg ...  :D

Utlogget Mr_Tall

« Svar #10 på: 19. oktober 2010, 08:30:16 »
Du kan jo også trykke på "Jeg vil kjøpe denne boka" og se om de har noen liggende.
Reality is that which when you stop believing in it doesn't go away.
- Phillip K Dick

Dupree

• Gjest
« Svar #11 på: 19. oktober 2010, 09:19:11 »
Du kan jo også trykke på "Jeg vil kjøpe denne boka" og se om de har noen liggende.

Det prøvde jeg, og fikk denne meldingen:
Sitat
Det kan være at den valgte teksten ikke lenger finnes tilgjengelig i normalt salg. I så tilfelle vil din henvendelse bli videreformidlet til Pensum.no, som vil kontakte deg med informasjon om muligheten for å få fremstilt et eksemplar ved hjelp av moderne, digital trykketeknologi.

Og det synes jeg virker som noe som kan bli dyrt ... Det går an å låne den på biblioteket også.

Utlogget Karsten Eig

« Svar #12 på: 19. oktober 2010, 09:50:12 »
Evt prøv å kontakte Garmos eget museum, Fossheim Steinsenter: http://www.fossheimsteinsenter.no/hXGXyUgRLM0N.4.idium

(De selger litt healingfjas også. Ikke fordi de later som de tror på det selv, men for å få bisnissen til å går rundt).

Utlogget Beate

« Svar #13 på: 19. oktober 2010, 15:05:19 »
Karsten, det er faktisk kvinner tilstede på dette forumet med en ustoppelig trang til smykker...og så sender du oss rett til en side med en sølvklave med thulitt jeg sannsynligvis MÅ ha og masse annet vakkert! >:( ;)

Utlogget Karsten Eig

« Svar #14 på: 19. oktober 2010, 15:08:34 »
Karsten, det er faktisk kvinner tilstede på dette forumet med en ustoppelig trang til smykker...og så sender du oss rett til en side med en sølvklave med thulitt jeg sannsynligvis MÅ ha og masse annet vakkert! >:( ;)

[off topic]Beklager, glemte at det kunne være like farlig som å sende en mann med kredittkort inn på Clas Ohlson 8)[/off topic]