Skrevet av Emne: En god bok i grunnleggende geologi  (Lest 13946 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget MortenO

• Skulle ha vært Ninja, men har for dårlig spenst..
Sv: En god bok i grunnleggende geologi
« Svar #15 på: 19. oktober 2010, 15:11:07 »
Karsten, det er faktisk kvinner tilstede på dette forumet med en ustoppelig trang til smykker...og så sender du oss rett til en side med en sølvklave med thulitt jeg sannsynligvis MÅ ha og masse annet vakkert! >:( ;)

Mora til ei venninne av meg lager også smykker. Ser dessverre nå at det er av glass, men glass har jo vært stein en gang (med fare for å tråkke rett i salaten til Karsten..).
http://www.bostsmykkedesign.no/galleri.html

edit: Burde nok ha benyttet meg av [off topic]-taggen.. ;)
Don't confuse me with facts, my mind is already made up.

Dupree

• Gjest
« Svar #16 på: 19. oktober 2010, 15:42:29 »
Fortsetter off topic; de glassmykkene er skikkelig fine! Og glass er kjempepopulært, det er mye dyrere å kjøpe beads i Muranoglass fx, enn i naturstein. (Kommer jo litt an på hva slags stein, og kvaliteten, selvsagt.)

Hvor ligger dette steinsenteret hen??? Å, Lom ...  :) Det er ikke langt dit ...

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #17 på: 19. oktober 2010, 20:06:21 »
Mer Off Topic, men la gå ... :

Evt prøv å kontakte Garmos eget museum, Fossheim Steinsenter: http://www.fossheimsteinsenter.no/hXGXyUgRLM0N.4.idium
(De selger litt healingfjas også. Ikke fordi de later som de tror på det selv, men for å få bisnissen til å går rundt).

Dette synes jeg er langt mer bekymringsfullt enn litt dealing in healing:

Oldsaker:
Vi har eit godt utval av autentiske flintøkser, pilespissar, romerske fibulaer, mynter osv. Også smykker og rituelle figurar heilt attende til steinalderen.

Slike oldsaker som er funnet i Norge er iføge Kulturminneloven i all hovedsak statens eiendom:

§ 12. Eiendomsretten til løse kulturminner.
       Når det synes klart at det ikke lenger er rimelig mulighet for å finne ut om det er noen eier eller hvem som er eier, er følgende løse kulturminner som kommer for dagen tilfeldig, ved funn, ved utgravninger eller på annen måte statens eiendom:
a.   Ting fra oldtid og middelalder (inntil år 1537) som våpen, redskap, kultgjenstander samt steiner, trestykker eller gjenstander av annet materiale med innskrifter eller bilder, bygningsrester uten samhørighet med bygninger eller rester av disse, innbo, kirkeinventar, smykker, arkivsaker, skjeletter og skjelettrester o.l.
b.   Mynter fra før år 1650.
c.   Samiske kulturminner av den art som er nevnt under a og som er eldre enn 100 år.

Se også:

Funn av gjenstander som regnes som løse kulturminner oppbevares i betydelig grad av ett av de fem arkeologiske landsdelsmuseene, f.eks. Oldsaksamlingen under Universitetet i Oslo.

Får håpe Fossheim Steinsenter har sitt på det tørre, f. eks. ved at gjenstandene er innkjøpt fra land som (dessverre) ikke har lovverk mot plyndring av fornminner og/eller kommersiell omsetning av oldsaker.

Red.: Forbedret min arkeologiske terminologi. (Ref. J. Bøckmans innlegg.)
« Siste redigering: 20. oktober 2010, 01:21:58 av Gnisten »

Utlogget Karsten Eig

• Karstens meninger om det meste
« Svar #18 på: 19. oktober 2010, 21:07:07 »
Har ikke peiling på arkeologi, men det ville overraske meg veldig om Garmo ikke har papirene i orden. Han er guru innen mineralmiljøet i Norge, har aldri hørt ham omtalt som annet enn en skikkelig kar.
« Siste redigering: 20. oktober 2010, 01:14:29 av Gnisten »

Utlogget J. Bøckman

• Global Moderator
  • Glorifisert grøftegraver
« Svar #19 på: 20. oktober 2010, 01:10:21 »
Har ikke peiling på arkeologi, men det ville overraske meg veldig om Garmo ikke har papirene i orden. Han er guru innen mineralmiljøet i Norge, har aldri hørt ham omtalt som annet enn en skikkelig kar.
Det kan vel tenkes at han er uvitende og blåøyd om regler som gjelder for andre fagområder enn sitt eget.

Hjemmesida til Fossheim steinsenter gir ikke nok info til at jeg kan vurdere om oldsakene er lovlige (og evt. mammutstøttennene, ikke mitt område), men omsetning av oldsaker er generelt grumsete farvann. Det finnes en del oldsaker som av forskjellige årsaker er i helt lovlig privat eie og derfor kan omsettes fritt, men det er ikke akkurat vanlig. Det er mye importerte varer i det markedet, og en stor andel er enten forfalskninger, ulovlig utgravd eller ulovlig eksportert fra opphavslandet. De som driver i eksport-enden av det ulovlige markedet selger tingene med falske papirer. Småhandlere kan lett miste sin kritiske sans overfor slike garantidokumenter når de blir tilbudt spennende og unike varer med mulighet for god profitt. Jeg har stansa et par blåøyde selgere på QXL tidligere.

Jeg skal se om jeg kan komme videre med oldsakene på Fossheim i morgen. Nå tar jeg natta.
"That's not opinion, that's science. And science is one cold hearted bitch with a 14 inch strap on!"  Vince Masuka (Dexter, TV-serie)

Dupree

• Gjest
« Svar #20 på: 05. desember 2013, 13:06:45 »
"Landet blir til" er lest forlengst, og den er kjempebra! Lånte den på bilblioteket, og jeg forstår jo at jeg bør kjøpe den selv så jeg kan slå opp når jeg lurer på noe. Det er ikke noen bok man blir riktig ferdig med!

Dessverre er jeg utrustet med dobbelt sett av shopping-gener ...  :(

Ikke helt uventet ble jeg mer interressert i evolusjonsperspektivet enn smykkesteinene  ;) (Det er jo grenser for hvor mange smykker man egentlig har bruk for.)

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #21 på: 06. desember 2013, 09:34:35 »
Ikke helt uventet ble jeg mer interressert i evolusjonsperspektivet enn smykkesteinene […]

Og som tenkt, så gjort:

Ønsker tips om GODE bøker innen temaer som evolusjon, darwinisme, ny-darwinisme.

Utlogget Stephan Brun

• ateist, stoiker, filosof, illuminist, mentat.
« Svar #22 på: 15. desember 2013, 13:57:41 »

Det jeg gjør er at jeg har fast konto hos en bokhandel (på nett), og når pensjonen kommer, bestiller jeg innkjøpet for den måneden. På den måten påvirker ikke handlevanene mine bokinnkjøpet. Gjør det samme med bensinen.

Har også en betydelig reserve i form av sparepenger .... :D
cetervm·censeo·carthaginem·stvpiditatem·esse·delendam!
—fritt etter M. Porcivs Cato

Men, it has been well said, think in herds; it will be seen that they go mad in herds, while they only recover their senses slowly, and one by one.
—Charles Mackay.

prvdentia·fortitvdo·ivstitia·temperantia

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #23 på: 15. desember 2013, 14:26:24 »

Min utheving i sitatet

Nå kan vi frykte at Dupree kommer til å ta deg på prikken(e), Stephan. Hva sier du til ditt forsvar?

Utlogget Kåre

« Svar #24 på: 15. desember 2013, 16:52:58 »

Det jeg gjør er at jeg har fast konto hos en bokhandel (på nett), og når pensjonen kommer, bestiller jeg innkjøpet for den måneden. På den måten påvirker ikke handlevanene mine bokinnkjøpet. Gjør det samme med bensinen.

Erasmus Rotterdamus skal visstnok ha sagt: "Når jeg får noen penger, kjøper jeg bøker. Skulle det bli litt til overs, kjøper jeg mat og klær for resten."

Utlogget Stephan Brun

• ateist, stoiker, filosof, illuminist, mentat.
« Svar #25 på: 16. desember 2013, 06:59:53 »

Min utheving i sitatet

Nå kan vi frykte at Dupree kommer til å ta deg på prikken(e), Stephan. Hva sier du til ditt forsvar?

At jeg bruker en utvidet praksis fra utlandet, der avslutning av setninger markeres med et punktum etter ellipsen, og ellipse med påfølgende pause og ny delsetning markeres med komma.

Så her kommer en ellipse med komma ..., og her kommer avslutningen ....
« Siste redigering: 16. desember 2013, 07:02:13 av Stephan Brun »
cetervm·censeo·carthaginem·stvpiditatem·esse·delendam!
—fritt etter M. Porcivs Cato

Men, it has been well said, think in herds; it will be seen that they go mad in herds, while they only recover their senses slowly, and one by one.
—Charles Mackay.

prvdentia·fortitvdo·ivstitia·temperantia

Dupree

• Gjest
« Svar #26 på: 16. januar 2014, 11:44:02 »

Heh. Jeg har et gammelt hus som får fungere som sparekonto inntil videre.

Men jeg har faktisk innført shoppestopp! (Fra veldig moderat forbruk til nesten ikke forbruk.)

Og det føles ganske bra, selv om det ikke er stort å skryte av og sikkert ikke har mer betydning for kloden som helhet enn en veldig liten dråpe i havet.

Det virker som det kan bli en ny trend, kanskje (hvilket jeg håper):

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10142453

Som med alt annet er det meninger for og imot, og siden jeg ikke gidder å starte en ny tråd for et emne som ikke har så mye med Skepsis å gjøre, får de som har synspunkter komme med dem her. Skal vi shoppe mindre?