Skrevet av Emne: Dyretolker  (Lest 18988 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Dupree

• Gjest
Dyretolker
« på: 12. november 2010, 10:29:10 »
Grrr ... Jeg har akkurat lest en artikkel i et ukeblad om en universitetsutdannet (selvsagt) dame som har startet som dyretolk etter en opplevelse hos en annen dyretolk sammen med labradoren sin.

Det er ikke måte på hvilke evner disse dyrene har. Denne labradoren hadde fortalt tolken masse detaljer om hverdagslivet til eierne, og kunne også opplyse at matmor ikke hadde vært riktig i form i det siste fordi hun var gravid. Noe matmor selvsagt ikke engang var klar over selv!

Jajamen. Sannelig litt av en labrador, ikke nok med at den har telepatiske evner, men den er også i stand til å stille diagnoser!

Og dette trykker ukebladene (og det er forsåvidt greit), uten en eneste kritisk betraktning! Jeg gremmes virkelig! Er det rart at folk snart tror på hva som helst av sludder og vås?

Det skulle vært så innmari moro å høre et opptak av telefonsamtalen der damen med labradoren bestilte time hos tolken!

Beklager at jeg ikke kan oppgi kilde. Jeg har fortrengt minnet om hvilket ukeblad det var.  ;)

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
Sv: Dyretolker
« Svar #1 på: 12. november 2010, 10:36:56 »
Hørte en gang en historie om en dyretolk som skulle "snakke" med noen ildere som levde som husdyr/kjæledyr*. Etter lengre tids stillhet fra ilderne - de ytret seg altså overhodet ikke - rapporterte dyretolken følgende: Plutselig satte en av ilderne seg på gulvet foran meg og så på meg. Da fikk jeg klart og tydelig inn; - Dra til helvete! Vi gidder ikke snakke med deg!' :D

... noe senere forsøkte samme dyretolk seg på å snakke med akvariefiskene. Det eneste som 'kom inn' da var; - Mat. Mat. Kommer det mat snart? Mat. Svømme. Mat? Mat. Mat. Spise mat.

Tydeligvis nokså ulike prioriteringer og ståsted hos dyra våre... ::)

*: Hvordan du kan ha et dyr som ilder som kjæledyr, er for meg uforståelig, men beside the point.
« Siste redigering: 12. november 2010, 11:00:27 av Arman »
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator

Utlogget arifkarim

• Blandingsetiker - tar SK og KT med en klype salt
« Svar #2 på: 13. november 2010, 03:53:36 »
Hvilket "menneskelig" språk dyr snakker, som trenger en tolkning? Denne lyrebird "snakker" jo ingenting annet enn de lydene den hører i omgivelsene med 90 % likhet:
Superb Lyrebird imitating construction work - Adelaide Zoo

Hvordan skal en tolke saglyden? :D
« Siste redigering: 13. november 2010, 03:55:41 av arifkarim »
"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful." - Edward Gibbon

Utlogget arifkarim

« Svar #3 på: 13. november 2010, 04:01:18 »
Tolk gjerne dette for meg, er du snill:
The Amazing Lyrebird of Australia - Unseen Footage
"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful." - Edward Gibbon

Utlogget Beate

« Svar #4 på: 13. november 2010, 06:05:01 »
Det er jo veldig lett, Arim. De sier "Kom til meg du vidunderlige lyrebirdkvinne, hør og se alt jeg kan by på!" Attenborough forteller jo det i klipp nummer 2 også...
Babysjel og forvirringselement.

Utlogget arifkarim

« Svar #5 på: 13. november 2010, 06:18:41 »
Det er jo veldig lett, Arim. De sier "Kom til meg du vidunderlige lyrebirdkvinne, hør og se alt jeg kan by på!" Attenborough forteller jo det i klipp nummer 2 også...
haha. Jeg ville ha vist lyrebird flere skrekkfilmer, før jeg sender den til en tolk :D

Utlogget Tina I

• Bestrålt
« Svar #6 på: 13. november 2010, 10:51:32 »
En hundeier syntes hunden hennes virket så lei seg og deprimert så hun oppsøkte en dyretolk. Og under "samtalen" kom det frem at hunder var bekymret for eierens helse. Den syntes hun røkte alt for mye! Og siden eieren hostet så mye var hunden redd for at hun begynte å bli alvorlig syk og kom til å dø fra den stakkar.

Så damen kuttet ned på sigarettene, la om livsstilen og prøvede å gjør alt som "hunden" hadde bedt henne. Men pussig nok forble hunden like "deprimert og lei seg". Så i et øyeblikk av opplysthet bestmete hun seg for å faktisk høre med en veterinær. Og det var lurt... da vi undersøkte hunden fant vi et av de værste tannsettene jeg har sett på en hund, og jeg har sett en god del. Alle tennene var dekket av tannstein, flere tenner var betente og et par hadde allerede falt ut av seg selv.

Så etter å ha fjernet all tannsteinen, trukket to tenner og gitt en solid antibiotikakur gikk hundens 'depresjon' over og den ble sitt gamle jeg i løpet av få dager. Så der hadde altså bikkja gått med tannverk i ukevis mens dyretolken hadde lirt av seg svada uten å engang titte på hunden eller anbefalt å få den sjekket av dyrlege. Bare hundens ånde burde gi hvem som helst som har et minimum peiling et hint hvor problemet lå.
« Siste redigering: 13. november 2010, 10:53:22 av Tina I »
HAARP deleted my homework!

Dupree

• Gjest
« Svar #7 på: 13. november 2010, 11:25:39 »
Og disse dyretolkene som forteller fortvilte mennesker at katten som har vært savnet i flere uker eller måneder fremdeles lever, og bor hos en snill, gammel dame eller noe sånt. Hvordan har de samvittighet til å lure folk sånn?

Jeg har opplevd å bli oppringt av folk som har savnet katten sin i opptil fire år, fordi en dyretolk har sagt at den fremdeles lever. Og det er stygt gjort.

Naturligvis kan det hende at en katt fremdeles lever, men sannsynligheten er størst for at den er død.  >:(

Utlogget Tina

« Svar #8 på: 13. november 2010, 14:01:21 »
Det som er veldig merkelig med dyretolker er at kommunikasjonen kun går fra dyret til mennesket, man kan f.eks. ikke få en dyretolk til å lære en hund noe som helst. Jeg skulle gjerne sett en dyretolk som kunne forklart hunden min om hvorfor hun f.eks. ikke skal trekke i båndet sitt på tur, det hadde spart meg for mange treningstimer.. Det går ann å forstå mye om hvordan en hund har det ved å se på kroppspråket, (slik som ører, halen, bust på rygg/nakke, matlyst, leking osv), men det er noe helt annet enn hva disse dyretolkerne holder på med. Spesielt ille er det med historier som går utover både dyr og eier.

Utlogget arifkarim

« Svar #9 på: 14. november 2010, 01:20:40 »
Det som er "litt" av problemet med dyre-tolkningen er at det er ekstrem vanskelig å finne vitenskapelig bevis på om tolkningen er riktig eller feil.

Utlogget Tina I

• Bestrålt
« Svar #10 på: 14. november 2010, 06:48:27 »
Det som er "litt" av problemet med dyre-tolkningen er at det er ekstrem vanskelig å finne vitenskapelig bevis på om tolkningen er riktig eller feil.
Vel, om noen hadde giddet, og jeg klandrer ikke dem som ikke gidder, kunne jo en blindtest gjennomføres ved at hundene ble ført av noen som hverken kjenner hunden eller eieren. Cold reading av eierne synes ofte å være en av teknikkene som brukes.
Men det er med dette som alle de andre 'religionene'; tror man på det finnes det ingen makt i verden som kan fjerne troen. Så om en dyretolk blir avslørt er køen med de som står klar til å overta lang.
« Siste redigering: 23. november 2010, 02:24:38 av Gnisten »
HAARP deleted my homework!

Utlogget Harald Hanche-Olsen

• Harald Hanche-Olsen
« Svar #11 på: 14. november 2010, 16:33:36 »
Men det er med dette som alle de andre 'religionene'; tror man på det finnes det ingen makt i verden som kan fjerne troen. Så om en dyretolk blir avslørt er køen med de som står klar til å overta lang.
Og først i køen finner du nok den avslørte dyretolken selv.

Utlogget Behemoth

• 5-dimensjonal "katt"
« Svar #12 på: 19. november 2010, 13:25:53 »
Jeg traff på en dyretolk da jeg gikk tur med bikkja her i sommer. Hun jabbet i vei, blant annet mente hun at hunden ikke likte at jeg brukte streng stemme når han gjorde noe galt.
  -Det var rart, sa jeg.
  -Nei det er ikke så rart. Hunder har forskjellig preferanse og toleranse for følelsen i folks stemmer. Noen reagerer veldig sterkt på negative stemmer.
  -Nei jeg mener, han er nemlig stokk døv. Døv som i at tegnspråk er det eneste han reagerer på. Se, jeg kan plystre, klappe i hendene og til og med skrike høyt uten at han reagerer.
  -...

Utlogget Cycat

« Svar #13 på: 19. november 2010, 13:41:08 »
Jeg har hatt  pusekatter, hele mitt liv.  Nå har jeg to. Fia og Felix.  Ingen kan tolke de bedre enn meg.  Er de sultne, vil ut, ha litt kos, eller er syke, så skjønner jeg det alltid.  Jeg leser ikke tankene deres, de viser meg ved sitt kroppsspråk.  Om de er fornøyd, ser jeg det også.  Ja, jeg hører og, de maler.

Men tankene deres får jeg aldri  ;)
Ikke de mine heller !  Og det kan de jo være glad for, hver gang de drar inn fugler og mus, som ikke er helt døde.  Da "tolker" jeg  fangsten deres,  der de ber om hjelp!!!

Tina1 sin historie var trist.  Det er dyrt å gå til veterinær.  Men når du ser at dyret du har i hus, er sykt, så går man ikke til Dyretolk.  Da, skulle man ikke hatt dyr.

Vel jeg vet ikke prisen på en "Dyretolk" siden det var første valget til Tina1 sin historie, men går utfra at heller ikke det er gratis.
« Siste redigering: 19. november 2010, 13:49:20 av Cycat »

Utlogget Karsten Eig

• Karstens meninger om det meste
« Svar #14 på: 19. november 2010, 13:56:53 »
Men tankene deres får jeg aldri  ;)

Jeg får:
Mjau = få mat og kos.
Mjaaauuuu = ikke være egoistisk, kos med meg som har vært ute i kulda.
Purrr = glad i deg (og nå må du klappe prinsessen!).
Sint blikk og ingen kos = furter over at du har vært borte og ikke lekt med meg.
Tråkke på tastaturet = lek med meg, jeg har lopper i blodet!

Ikke spesielt åndelig, men nå er jo jeg sånn ekkel realist som ser på dyr som biologiske vesener med biologiske behov, i tillegg til at de har samme enkle følelser som oss mennesker; sult, kjedsomhet, lekelyst, sorg eller ensomhet.

Ikke de mine heller !  Og det kan de jo være glad for, hver gang de drar inn fugler og mus, som ikke er helt døde.  

Tja, vi pleier å fortelle kattene ganske tydelig hva vi tenker hvis de drar inn noe. Derfor skjer det sjelden nå. De forstår kanskje ikke ordet, men tonefallet...