harm

Skrevet av Emne: Orbs  (Lest 23861 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget ekran

• ekran.no
Sv: Orbs
« Svar #30 på: 07. desember 2009, 12:30:25 »
Wired har en artikkel som beskriver dette, dog mer planlagt og opplagt.

http://howto.wired.com/wiki/Snap_a_Camera-Toss_Picture

altså lang exponeringstid av lyskilder.

Utlogget DagT

« Svar #31 på: 07. desember 2009, 12:46:53 »
Wired har en artikkel som beskriver dette, dog mer planlagt og opplagt.

[url]http://howto.wired.com/wiki/Snap_a_Camera-Toss_Picture[/url]

altså lang exponeringstid av lyskilder.

Her er noen bilder som viser hva man kan få til uten overnaturlig hjelp:

http://photo.net/photodb/slideshow?folder_id=366144

Utlogget Stephan Brun

• ateist, stoiker, filosof, illuminist, mentat.
« Svar #32 på: 07. desember 2009, 18:28:18 »
Er de siste der gjort med bare kamera, eller har du brukt noe tid i postproduksjon? De var imponerende. Bare amatør selv (kjøpte først ordentlig kamera i år, og ble deretter interessert), men det skulle vært gøy å få til noe slikt.
cetervm·censeo·carthaginem·stvpiditatem·esse·delendam!
—fritt etter M. Porcivs Cato

Men, it has been well said, think in herds; it will be seen that they go mad in herds, while they only recover their senses slowly, and one by one.
—Charles Mackay.

prvdentia·fortitvdo·ivstitia·temperantia

Utlogget DagT

« Svar #33 på: 08. desember 2009, 12:45:14 »
Er de siste der gjort med bare kamera, eller har du brukt noe tid i postproduksjon? De var imponerende. Bare amatør selv (kjøpte først ordentlig kamera i år, og ble deretter interessert), men det skulle vært gøy å få til noe slikt.

I kamera, med bare en eksponering. De er tatt med lysbildefilm og jeg har selvsagt originalene ennå. Grunnen til at de ble laget var at jeg ble konfrontert med en del fotografiske bevis og fant ut at dette kunne jeg klare selv.

Utlogget Versailles

« Svar #34 på: 07. januar 2010, 17:11:20 »
Ja, ja, alt man vil tro på..
« Siste redigering: 07. januar 2010, 17:14:00 av Versailles »

fibernachi

• Gjest
« Svar #35 på: 08. februar 2010, 03:08:15 »
Hva med de som har sett disse orbsene uten kamera,?

her er noen filmer hvertfall:
Energy Orbs

Moving Energy Orbs
« Siste redigering: 08. februar 2010, 03:15:18 av fibernachi »

Utlogget Karsten Eig

• Karstens meninger om det meste
« Svar #36 på: 08. februar 2010, 09:16:29 »
Refleksjoner av blitzlys og lys fra salen i støvkorn, smt noen linsereflekser. Nuffin' special.

Utlogget DagT

« Svar #37 på: 08. februar 2010, 09:38:36 »
Hva med de som har sett disse orbsene uten kamera,?

Uten kamera?  Første opptak er jo bare filmer laget ut fra stillbilder og andre er en videofilm. Begge laget med kraftig lyskilde nær kameraet. En typisk situasjon der man kan oppleve sånnt.

Den første filmen ser ut som om de har spredt veldig små selvpapirbiter i luften og tatt bilder av deet med blits. Vi kan ikke vite hva tilskuerne så, men prøv selv å fyre av en kraftig blits mot små reflekterende gjenstander i et mørkt rom. Øyet vil oppfatte mye det samme som kameraet, men orbene vil sannsynligvis se mindre ut.

Utlogget J. Bøckman

• Global Moderator
  • Glorifisert grøftegraver
« Svar #38 på: 08. februar 2010, 13:22:02 »
I den andre filmen ("Moving Energy Orbs") ser man tydelig på refleksjonene i rommet (særlig i speilet i bakkant) at fotografen sitter i et område av rommet med sterkt lys (sannsynligvis direkte sollys) og filmer inn i en mørkere del av rommet. Det virker sannsynlig at de bevegelige lysflekkene er insekter rundt fotografen. De vil da lyse opp siden de blir truffet av mye sterkere lys enn det fokuserte motivet i skyggen lenger bak.
"That's not opinion, that's science. And science is one cold hearted bitch with a 14 inch strap on!"  Vince Masuka (Dexter, TV-serie)

Utlogget MortenO

• Skulle ha vært Ninja, men har for dårlig spenst..
« Svar #39 på: 08. februar 2010, 14:09:46 »
Kikket forøvrig på filmen før jeg leste innlegget innlegget til Bøckman, men må si meg enig i hans betraktning.
Første som slår meg er at det flyr insekter og støv foran kameraet. Baklyset er sterkt og blenderåpning stor, noe som bekreftes av at lyset i refleksjonene blør ut. Fotografen står mest sannsynlig ute eller akkurat i skyggen så han ikke har lys direkte inn på linsa, og insektene flyr i sollyset. Hvis disse orbsene hadde flydd rundt i rommet ville vel både fyren og tilskuerne sett dem? Kameraet fanger tross alt opp synlig lys..

Stillbildevideoen (gadd ikke se hele) viser kun bilder tatt med blitz og viser ikke annet en mye forurensing i lufta. Energiorbs burde klare å lyse helt av seg selv og i den grad det er mulig å ta bilde av paranormale fenomener som lyser, burde blitzen være unødvendig.
Don't confuse me with facts, my mind is already made up.

fibernachi

• Gjest
« Svar #40 på: 09. februar 2010, 03:19:38 »
Er det noen her inne med et godt kamera som kan skyte opptil flere bilder i sekundet?
Som kunne prøvd seg med et mørktrom og masse støvpartikler og knipse bilder?

Jeg har sett en stor lysendes kule 2 ganger når jeg skulle legge meg før jul.  Ene var uten for vinduet mitt og lyste ordentlig sterkt. Neste gang dukket den opp forran sengen min som en lyskule på ca 30-50 cm. Begge gangene var den der i 1-2sek. Jeg fikk blikket på den og oppfattet den og så forsvant den.

Utlogget Alvin Brattli

• Global Moderator
  • Fysiker
« Svar #41 på: 09. februar 2010, 08:56:46 »
Er det noen her inne med et godt kamera som kan skyte opptil flere bilder i sekundet?

Du trenger ikke et mørkt rom, det holder å være ute i mørket.  Se dette bildet som jeg postet tidligere i tråden (klikk på bildet for å få en større versjon).  En video eller en bildeserie blir ikke noe mer eller mindre mystisk - bare mer av det samme.  «Orbs» er små partikler (støv, snø, insekter, whatever) som er ute av fokus for kameraet.  Dette er noe enhver person som har drevet en del med foto vet.
That's not right. It's not even wrong.  (Wolfgang Pauli)
The trouble with quotes on the internet is that you can never tell if they are genuine.  (Abraham Lincoln)

Utlogget MortenO

• Skulle ha vært Ninja, men har for dårlig spenst..
« Svar #42 på: 09. februar 2010, 08:59:49 »
Du kan fremprovosere samme effekten med et lite kompaktkamera. Gå ut en kveld det snør og ta blitzbilde mot en mørk bakgrunn, f.eks ut i hagen, mot skogen e.l. Snøfnugg nærme linsa vil se ut som 'orbs'. Et godt kamera kan enklere 'lures' da man i større grad kan bestemme fokusplanet og følgelig få snøfnugg/insekter/støpartikler mellom linse og fokusplan. Da vil partiklene være uklare og lyse opp (gitt at det er en lyskilde/blitz) som på videoene du har postet.

edit: Alvin sneik i køen ;)
Don't confuse me with facts, my mind is already made up.

Utlogget Tufsetom

« Svar #43 på: 19. februar 2010, 15:00:02 »
Hei.

Dette fenomenet har jeg faktisk vært øyenvitne til, jeg så en lysball (antatt størrelse: omtrent 4 basketballer) som beveget seg over himmelen i Porsgrunn rundt 7-8 på kvelden, fredag 29.05.09.
Har i ettertid trodd at det jeg var vitne til var kulelyn, som ikke ser ut til å være noe bekreftet fenomen. Har ikke noe bilde og skjønner godt at (spesielt)dere ikke kan forholde dere til en historie fra en anonym på et nettforum uten fnugg av bevis.  Men for hva det er verdt så er jeg villig til å vedde begge nyrene mine på at det jeg så ikke ligner noe annet naturlig fenomen jeg har sett beskrevet. Er åpen for forslag om noen har noen, men noe kamera-effekt var det definitivt ikke.

Utlogget Yngve B

« Svar #44 på: 19. februar 2010, 15:07:02 »
Hei.

Dette fenomenet har jeg faktisk vært øyenvitne til, jeg så en lysball (antatt størrelse: omtrent 4 basketballer) som beveget seg over himmelen i Porsgrunn rundt 7-8 på kvelden, fredag 29.05.09.
Har i ettertid trodd at det jeg var vitne til var kulelyn, som ikke ser ut til å være noe bekreftet fenomen. Har ikke noe bilde og skjønner godt at (spesielt)dere ikke kan forholde dere til en historie fra en anonym på et nettforum uten fnugg av bevis.  Men for hva det er verdt så er jeg villig til å vedde begge nyrene mine på at det jeg så ikke ligner noe annet naturlig fenomen jeg har sett beskrevet. Er åpen for forslag om noen har noen, men noe kamera-effekt var det definitivt ikke.

Passerte lyskulen mellom deg og noe du vet avstanden til slik at antagelser om størrelse gir noen mening?
Quod gratis asseritur, gratis negatur.