harm

Skrevet av Emne: "disse skeptikerene"  (Lest 6655 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Tomin

"disse skeptikerene"
« på: 27. desember 2010, 17:01:20 »
Jeg ser at på Trine Grungs blogg (som jeg aktivt leser, ene og alene for å få med meg de ufyselige artikkelene til "helsehilde")
at ordet 'skeptiker' blir mer og mer en negativ term.

Hver gang alternativbransjen møter kritikk og kritiske spørsmål, møter vi svaret "jeg orker ikke å diskutere med disse skeptikerene".
Hva kan vi gjøre? De har på klart å overbevise sine lesere/følgere at en trenger ikke fremstille bevis "så lenge det virker".

Hvordan kan vi egentlig nå gjennom? De som selger, markedsfører og lager alternative behandligsprodukter er jo selvsagt umulig
å få på bedre tanker. Men de som leser, for eksempel "helse"hildes innlegg; hvordan kan vi, uten å virke arrogante eller nedlatende,
fremme en bedre diskusjon og få folk til å tenke seg om to ganger?

Det virker nå som alle diskusjonene står stille. De som allerede er skeptikere, og ser at det mangler hold i påstandene står på den ene siden,
og resten er enten agnostiske til diskusjonen (har hørt at det fungerer, og det kan jo ikke skade), eller tror håndfast på alternative behandlingsformer.

Hvordan kan vi få ordet "skeptiker" til å bli en positiv ting for folk flest, i stedenfor en negativ ting?
The world was created in six days. How do I know? Look! A moose and peaches!

Utlogget Enigma

Sv: "disse skeptikerene"
« Svar #1 på: 27. desember 2010, 17:44:14 »
Hvordan kan vi få ordet "skeptiker" til å bli en positiv ting for folk flest, i stedenfor en negativ ting?

Ved å bruke ord som pomo, woo, bullshit, vås, vrøvl, sjarlatan, altie, truther og tr00fer mye oftere.
"But then, in all honesty, if scientists don't play God, who will?"
James Watson

Utlogget Mona

• Master Zombie
« Svar #2 på: 27. desember 2010, 18:10:49 »
Jeg tror nok "skeptiker" er negativt i utgangspunktet, fordi folk ikke aner hva det egentlig går ut på.
Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?
-Douglas Adams

"Imponerende. Du har altså utført en randomisert dobbeltblindet studie på ditt eget kontor?" - Atle Klovning

Skepsis - fordi vi bryr oss!

Utlogget Marquis

• Deus Ex Nihilo
« Svar #3 på: 27. desember 2010, 18:58:27 »
Hvordan kan vi egentlig nå gjennom?

Hvorfor er kanskje et bedre spørsmål. "Frelse" er vanligvis et religiøst konsept.

Utlogget Tomin

« Svar #4 på: 27. desember 2010, 19:23:19 »
Jeg tror ikke at det å slenge rundt seg med ord som bullshit, vås vrøvl o.l. er den beste veien å gå.
Som Phil Plait sier, "don't be a dick".

Jeg tror kanskje løsningen er å prøve å oppmuntre til å søke etter informasjon selv.
Men hvordan det skal skje er jo en annen sak...

Hvorfor skal vi nå gjennom? Det sier seg jo selv, og jeg tror ikke "frelse" er det riktige ordet.
Kanskje "opplyse" er mer riktig.

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #5 på: 27. desember 2010, 20:58:51 »
Jeg ser at på Trine Grungs blogg (som jeg aktivt leser, ene og alene for å få med meg de ufyselige artikkelene til "helsehilde")
at ordet 'skeptiker' blir mer og mer en negativ term.

(...)

Jeg er ikke så glad i skeptikerbegrepet selv, siden man kan legge så mye i det. Vaksineskeptiker, f eks. Jeg liker svenskenes "vetenskap og folkbildning". "Realist" er også en mulig betegnelse.

Men uansett hva vi kaller oss vil det bli et skjellsord i visse kretser. Sånn er verden ...
Medlemmer av foreningen Skepsis har en mindre aura, dvs. et mer innskrenket bevissthetsfelt, enn den øvrige befolkningen.

Else Egeland, healer og Cand.San.

Utlogget Harald Hanche-Olsen

• Harald Hanche-Olsen
« Svar #6 på: 27. desember 2010, 21:19:10 »
"Realist" er også en mulig betegnelse.

For meg betyr det simpelthen en som har gjennomført et realfagsstudium. Jfr realistforeningen.

Utlogget Stephan Brun

• ateist, stoiker, filosof, illuminist, mentat.
« Svar #7 på: 27. desember 2010, 21:24:51 »
Hvorfor skal vi nå gjennom? Det sier seg jo selv, og jeg tror ikke "frelse" er det riktige ordet.
Kanskje "opplyse" er mer riktig.

Hehe. Det later til at Marquis tror vi er religiøse fanatikere.

Retorikk er vel en del av veien, og å kjenne sitt publikum er viktig. Jeg laget visst en samletråd om retorikklærebøker en gang i tiden....
cetervm·censeo·carthaginem·stvpiditatem·esse·delendam!
—fritt etter M. Porcivs Cato

Men, it has been well said, think in herds; it will be seen that they go mad in herds, while they only recover their senses slowly, and one by one.
—Charles Mackay.

prvdentia·fortitvdo·ivstitia·temperantia

Utlogget Tomin

« Svar #8 på: 27. desember 2010, 21:26:57 »
Jeg kan være enig i at det er et vagt begrep. Det er likevel et begrep som blir brukt, både på
engelsk og norsk, og jeg tror at vi er nødt til å leve med det. Spørsmålet er likevel om vi
kan fremstille det ... mindre skittent (i mangel av en bedre definisjon). Dersom vi skal nå frem
til personer (jeg antar det er derfor vi deltar i diskusjoner og i kommentarfelt), hjelper det oss
lite at ordet som for tiden definerer "oss" er et ord som bygger seg opp en del bagasje.

Realist har to betydninger ja, både en som er elev på realfag, og en som er
realistisk. Så dette er vel kanskje ikke det beste ordet.

Utlogget Stephan Brun

• ateist, stoiker, filosof, illuminist, mentat.
« Svar #9 på: 27. desember 2010, 21:34:03 »
Ordet fungerer forresten utmerket når vi som kjenner til bevegelsen skal finne hverandre. Når jeg skulle finne en norsk parallell til CSI, for eksempel, var det bare å søke på skepsis på norske websider, og opp kom skepsis.no. Og de som ikke liker oss, vil legge økenavn på oss, okkesom.

Red: Skal dog innrømme at for et år siden ville jeg ikke trodd det var noen skeptikere av den gammelgreske typen igjen i verden...
« Siste redigering: 27. desember 2010, 21:41:06 av Stephan Brun »
cetervm·censeo·carthaginem·stvpiditatem·esse·delendam!
—fritt etter M. Porcivs Cato

Men, it has been well said, think in herds; it will be seen that they go mad in herds, while they only recover their senses slowly, and one by one.
—Charles Mackay.

prvdentia·fortitvdo·ivstitia·temperantia

Utlogget Alvin Brattli

• Global Moderator
  • Fysiker
« Svar #10 på: 27. desember 2010, 22:09:12 »
Personlig har jeg sansen for begrepet «rasjonalist», som er i bruk av blant andre Indian Rationalist Association, Rationalist International og Federation of Indian Rationalist Associations (Wikipedia).
That's not right. It's not even wrong.  (Wolfgang Pauli)
The trouble with quotes on the internet is that you can never tell if they are genuine.  (Abraham Lincoln)

Utlogget Barry

• Nullo modo!
« Svar #11 på: 28. desember 2010, 10:03:01 »
Jeg vet ikke om det er de som engasjerer seg til fordel for alternativ medisin og private helsereiser på bloggene man skal nå gjennom til. Deres problem virker å være at de har misforstått noen demokratiske idealer. Vi har alle rett til vår egen mening. Men det betyr ikke at vi har rett til å skape våre egne fakta. Dessverre tror noen av dem det, og da er de nok ofte en "tapt sak".

De man skal nå gjennom til er de som leser bloggene og ikke har en helt sementert mening. Skal argumentasjonen nå den gruppen tror jeg det er lurt å huske noen enkle regler.

1. Debatter med respekt. Å kalle sine motstandere for sjarlataner, idioter og løgnere skaper ikke mye sympati hos publikum. Selv om det er riktig.

2. "Den andre siden" er ikke uten poenger. Legemiddelindustrien har sine skyggesider, mange leger har ikke tid / tar ikke tid til å lytte nok til pasientene. Noen leger er rett og slett arrogante og usympatiske snobber. Helsevesenet har en historie med grove overgrep og skader påført uskyldige og uvitende mennesker. Å forsvare etablert medisin mot alle anklager gir gratispoenger til motstanderne. Synligjør heller hvorfor alternativ-medisnen ikke er noe reelt alternativ.

3. Vis ekte engasjement. Bevar respekten, men få frem at alternativ medisin har virkelige og negative effekter for mange som bruker det, om ikke annet på det økonomiske plan. Få frem det moralske elementet i dokumentasjon og etterprøvbarhet.

4. Vær offensiv på sak. Motstanderen vil fort tape om du klarer å fremtvinge svar der deres argumentasjon er svak. Dette innebærer å ikke bite på argumenter av typen "du krenker meg ved å være uenig" eller vikle seg inn i Gish-galopper. Hold fast i hovedpoenget og fremtiving svar på hvorfor det nå er så forbaska lurt å hive innpå blekemiddel mot influensa eller blåsyre mot kreft. Om svaret uteblir, er veldig luftig eller at nå gidder jeg ikke diskutere mer så innkasser seieren i neste kommentar.

Og alt dette er lettere sagt enn gjort, men husk at det er de som ikke kommenterer som skal vinnes om man nå først skal engasjere seg i kommentarfeltet på blogger. Om det er verdt bryet er en annen diskusjon.

Red.: Typografi (la til noen linjeskift for å få luft mellom avsnittene).
« Siste redigering: 28. desember 2010, 10:29:26 av Gnisten »

Utlogget eirik

« Svar #12 på: 28. desember 2010, 10:08:40 »
Bra post. Jeeevlig vanskelig i praksis, men en fin påminner.

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #13 på: 28. desember 2010, 12:27:28 »
Enig. Bra innlegg. Vanskelig men nødvendig.

Et godt råd hvis temperaturen i hodet stiger er å gå en tur rundt huset, eller sitte en stund på hendene sine. :) 

(jeg ga forresten sistnevnte råd til ei av pH-damene for en stund siden, da hun tagget ned bloggen min. Da ble hun dødelig fornærma. Det sier vel noe om at tærne er ganske ømme).
Medlemmer av foreningen Skepsis har en mindre aura, dvs. et mer innskrenket bevissthetsfelt, enn den øvrige befolkningen.

Else Egeland, healer og Cand.San.

Utlogget Konspirat

« Svar #14 på: 28. desember 2010, 13:27:33 »
Så vidt jeg har forstått er skeptikere hardbarkede satanister.

Noe jeg har misset?  ???
En ting er å dø naturlig, en annen ting er å bli mordet. - Armin Bahrami