harm

Skrevet av Emne: "disse skeptikerene"  (Lest 6654 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget maritms

• Hugs & Science
Sv: "disse skeptikerene"
« Svar #30 på: 16. februar 2011, 14:33:37 »
Enig i at tone er veldig viktig. Jeg ramlet inn i en diskusjon om slikt på et vennejulebord der jeg ikke var klar over at en bekjent mente at hun kunne snakke med engler. Jeg forholdt meg rolig og prøvde å forklare litt om Occam's razor, og hun anklagde meg for å ikke være åpen. Så ble hun veldig frustrert og sa ampert "Jeg vet hva jeg opplevde, og du skal ikke komme her og fortelle meg noe om hva som egentlig skjedde!" Jeg svarte kjølig : "Hvis du ikke vil høre hva jeg har å foreslå er du vel ikke særlig åpen, er du vel?", hvorpå bordet brøt ut i latter og de rakte meg vinnerpokalen. 

Jeg har opplevd flere ganger at å fokusere på å være åpen for det de har å si samtidig som man prøver å forklare hvorfor våre forklaringer er "enklere" er en god strategi. Men sjelden funker det så godt som over, altså.
Hugs and Science.

Utlogget Mona

• Master Zombie
Sv: "disse skeptikerene"
« Svar #31 på: 16. februar 2011, 21:47:50 »
Nei, det er ikke så lett å skulle forholde seg ydmyk og saklig når mostanderne inntar den arrogante, bedrevitende tonen ...
Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?
-Douglas Adams

"Imponerende. Du har altså utført en randomisert dobbeltblindet studie på ditt eget kontor?" - Atle Klovning

Skepsis - fordi vi bryr oss!