Skrevet av Emne: bt.no: Carl Mehl mener å ha kommunisert med DNS-spøkelset Octavia Sperati.  (Lest 2555 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Yngve B

Her er bevisene http://www.bt.no/kultur/--Kontakt-med-spoekelset-Sperati-981328.html

Sitat
Han forteller at DNS hadde sagt ja til å la en student i Bergen ta med seg en mann, et såkalt medium (en person som kan være et mellomledd mellom ånder og levende mennesker) i et forsøk på å finne frem til det kjente spøkelset ved DNS. Den kvinnelige studenten skulle bruke eventuelle funn i en hovedoppgave om spøkelser.

- Jeg gjorde som jeg har gjort for Bergens Tidende og en rekke andre medier i årenes løp; jeg tok de to med til maleriet av Octavia Sperati i trappeoppgangen på høyre side av teaterbygningen. Og så snakket jeg til maleriet, som jeg ofte har gjort på tull, forteller Mehl.

- Da sa mediet, mannen fra Bergen, at jeg sto feil vei. At jeg måtte snu meg fordi Octavia Sperati faktisk sto bak ryggen min. Han beskrev henne og hva hun hadde på seg. Og han sa at hun ville snakke med meg, sier Mehl.

Mediet kunne ikke vite
- Så du henne?

- Nei, slett ikke. Og hun snakket via ham som sa han var et medium.

- Du har altså ingen beviser på at det vitterlig var Octavia Sperati?

- Jeg er veldig skeptisk til å fremstå som en som tror på spøkelser eller farer med tull. Men jeg kan ikke benekte at jeg ble veldig overrasket og interessert. For faktum er at via denne mannen svarte Octavia Sperati på spørsmål jeg i årenes løp hadde stilt til maleriet av henne. Og som han umulig kunne vite om.

- Kan du gi et eksempel på det?

- Hver gang noe har gått galt på teateret har vi ansatte på spøk gitt spøkelser skylden. Og i forbindelse med opptakene av TV-serien om DNS var det noen ansatte på maskeavdelingen som sa til meg at nå var det mannlige spøkelser som hadde gjort noe galt. Jeg passerte maleriet av Sperati på vei fra maskeavdelingen, og sa da til maleriet at nå får du få bort de mannlige spøkelsene, Octavia. Rundt ni måneder senere er jeg foran maleriet med det såkalte mediet. Da sier han at Octavia har noe hun vil si meg. Og så sier hun via ham at de mannlige spøkelsene nå er borte. De er kastet ut fra teateret og befinner seg i veien til høyre for hovedinngangen. Hun svarte også på andre spørsmål jeg hadde stilt til maleriet, og som denne mannen umulig kunne kjenne til, sier Mehl.

Godtroende folk i alle lag. Det er ganske mange slike saker etterhvert der mediet "ikke kunne ha visst". Når mangår de sakene nærmere etter i sømmene viser det seg cold-reading-teknikker og ønsker om å tro som ligger til grunn.

Bet meg spesielt merke i dette:
Sitat
- Så du henne?

- Nei, slett ikke. Og hun snakket via ham som sa han var et medium.

Overbevisende saker.
Quod gratis asseritur, gratis negatur.

Utlogget eirik

Sitat
- Jeg ble overrasket og interessert. Jeg kan ikke si noe annet enn det. Gjennom mediet ville hun også fortelle meg at hun var glad for at det var mange barn og unge som nå deltok i oppsetninger på DNS. Hun sa også at det ville komme flere barn senere. Og det har vist seg å være rett.

Solgt. Det er jo helt sykt at noen kunne vite dette!

Utlogget J. Bøckman

• Global Moderator
  • Glorifisert grøftegraver
Forøvrig kan man møte lys levende Octavia Sperati andre steder i Bergen - kanskje ikke på høylys dag, men i hvert fall i byens mørkere buler...  ;)
"That's not opinion, that's science. And science is one cold hearted bitch with a 14 inch strap on!"  Vince Masuka (Dexter, TV-serie)

Utlogget Kristin C.

• Skeptivist!
    • Prokrastinuft
Forøvrig kan man møte lys levende Octavia Sperati andre steder i Bergen - kanskje ikke på høylys dag, men i hvert fall i byens mørkere buler...  ;)

Se der kom det noen meg i forkjøpet, ja. ;)
"I think you'll find it's a bit more complicated than that."

Jeg er masse kritisk og tar ting med en klype salt. Fortrinnsvis imorgen.