harm

Skrevet av Emne: Sci-fi, V, reptiler, David Icke og antivax  (Lest 4929 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget J. Bøckman

• Global Moderator
  • Glorifisert grøftegraver
Sci-fi, V, reptiler, David Icke og antivax
« på: 08. april 2011, 17:59:02 »
Jeg ser for tiden på første sesong av den nye versjonen av TV-serien "V" fra 2009 (v for visitor, gjester). Der dukker det opp fenomener jeg kjenner igjen fra de mer outrerte antivaksinasjonspåstandene, og det har fått meg til å lure på hvem som først fikk disse ville ideene.

For de uinnvidde: I TV-serien V får jorda besøk av utenomjordiske som tilsynelatende er helt like oss selv og kun har til hensikt å spre fred og hjelpe oss med sin teknologi, mens de egentlig er forkledte reptilvesener med onde planer for menneskeheten (Jeg skal ikke avsløre mer av hovedplottet her).

I den siste episoden jeg så ble det avslørt at gjestene ville gi menneskene en vidundervaksine som egentlig var en fordekt sporingsmekanisme. Jeg så umiddelbart sammenhengen med virkelighetens virkelighetsfjerne antivax-utsagn under svineinfluensaviraken om at myndighetene putter sporingsbrikker i vaksinene for å kontrollere befolkningen. Jeg har aldri orket å grave i de dypeste avgrunnene av konspirasjonssludder, så jeg lurer på om noen her på forumet har oversikt over hva som kom først - nyinnspillingen av "V" eller (enkelte av) antivaxernes påstander om "chips" i vaksinene? Hvem tok ideen fra hvem?

Hvis antivaxerne har tatt ideen fra "V" er det ikke så rent lite latterlig, men vi har sett at kombinasjonen av Sci-fi-filmer og ukritisk sinn har skapt seigliva myter tidligere, f.eks. den om chupacabra:

Sitat http://en.wikipedia.org/wiki/Chupacabra#2010_.27solving.27_of_chupacabra :
Sitat
New information from researcher Benjamin Radford in 2010 revealed that Madelyne Tolentino, the original eyewitness, had described a creature she had recently seen in the science-fiction horror film Species as the chupacabra.[28] The alien in the film, named Sil, is nearly identical to Tolentino’s chupacabra eyewitness account: “It was a creature that looked like the chupacabra, with spines on its back and all….The resemblance to the chupacabra was really impressive,” Tolentino reported.[29] Radford revealed that Tolentino “believed that the creatures and events she saw in Species were actually happening in eality in Puerto Rico at the time,” and therefore concludes that “The popular image of the chupacabra—the one appearing on thousands of books, magazines, and Web sites as a credible eyewitness description—is in fact based on a science fiction film.”[28] This, Radford believes, seriously undermines the credibility of the chupacabra as a real animal.

De forkledte reptilvesenene i V gir meg selvfølgelig også assosiasjoner til David Icke og hans konspirasjonsteorier om onde, forkledte reptiler blant verdens maktelite. Kan det være noen sammenheng her? Jeg har ikke lest meg opp på Icke, men et kjapt nettsøk viste at han fikk sine første visjoner i 1990, mens den originale V-serien er fra 1983.

Kan det være så enkelt som at Icke fikk inspirasjon fra originale V, og chip-antivaxerne fikk sine ideer fra den nye V? Eller er bildet mer komplisert? Noen som har oversikt?
"That's not opinion, that's science. And science is one cold hearted bitch with a 14 inch strap on!"  Vince Masuka (Dexter, TV-serie)

Utlogget Asbjørn Dyrendal

• Administrator
    • Skepsisbloggen
Sv: Sci-fi, V, reptiler, David Icke og antivax
« Svar #1 på: 08. april 2011, 18:31:37 »
Kan det være så enkelt som at Icke fikk inspirasjon fra originale V, og chip-antivaxerne fikk sine ideer fra den nye V? Eller er bildet mer komplisert? Noen som har oversikt?

Det er allment antatt at Icke fikk deler av sine inspirasjon fra originale V. (Fact-fiction reversal + muligen litt kildeamnesi.)

Når det gjelder sporingschips og andre chips i vaksiner så er det en eldre idé, og både basert på og ellers relatert til enda eldre idéer.

Utlogget J. Bøckman

• Global Moderator
  • Glorifisert grøftegraver
« Svar #2 på: 08. april 2011, 20:53:50 »
Ah, takk for svar!

Så da kan vi anta at de som lagde nye V brukte en eksisterende vaksinekonspirasjonsteori som inspirasjon. Samtidig er det vel mulig at den serien helte bensin på ilden for antivaxerne siden den ble sendt like før H1N1-utbruddet.
"That's not opinion, that's science. And science is one cold hearted bitch with a 14 inch strap on!"  Vince Masuka (Dexter, TV-serie)

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
« Svar #3 på: 09. april 2011, 11:38:29 »
Ingen spesiell bombe at alskens SF til tider blir sett på som Evangelium... L. Ron Hubbard noen? Han stilte riktig nok villig opp som yppersteprest selv, men likevel...
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator

Utlogget asphodelus

« Svar #4 på: 13. august 2011, 00:28:18 »

Jeg har ikke sett så veldig mye på det Icke sin forestillingsverden omhandler,
men har oppfattet det slik at den er noe  basert på Summarisk og Babylonsk historie og
arkitektur. Han baserer vissnok sin personlige teori på en symbiose primært  av det ovennevnte, andre historiske elementer, og videre sammenligning opp mot dagens arkitektur, symbolikk, globale hendelser og politikk for å nevne noe.
 Har derimot aldri oppfattet noe av det han har kommet med som tatt ut fra en tv-serie.

Mod.anm.: Fixet sitatformatering - les siteringsveiledningen.

« Siste redigering: 13. august 2011, 02:03:20 av Arman »

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
« Svar #5 på: 13. august 2011, 02:39:28 »
Bloggeren sabreblade har en omfattende gjennomgang av reptiler i myter og sagn ( ;) ), og hun forteller at de har vært med som bogeymen i lang tid.

Sabreblade henviser til denne artikkelen på reptoids.com som forteller om en avisartikkel fra 1934 hvor en gal geofysiker skal ha drevet utgravninger under Los Angeles:
Busy Los Angeles, although little realizing it in the hustle and bustle of modern existence, stands above a lost city of catacombs filled with incalculable treasure and imperishable records of a race of humans further advanced intellectually than the highest type of present day peoples, in the belief of G. Warren Shufelt, geophysicist mining engineer now engaged in an attempt to wrest from the lost city deep in the earth below Fort Moore Hill the secrets of the Lizard People of legendary fame in the medicine lodges of the American Indian.
Hvorvidt dette er opphavet til den moderne hypen - og Ickes fantasier - skal være usagt. Det kan være så mangt, og da jeg for min del hørte om David Icke for første gang kom jeg i tanker om min barndoms helt Sjøormen Ruffen.
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #6 på: 13. mai 2012, 16:12:10 »
ashodelus, du dukket sporenstreks opp i denne tråden da jeg skrev et eksperimentelt svar til deg i natt.

Du har nå fått to moderatormeldinger på PM samt én advarsel som du ikke har svart på.

Les disse PM så snart som mulig og svar på dem. Når vi hører fra deg vil dette innlegget bli slettet.