Skrevet av Emne: Trenger info og råd om Open Office  (Lest 19918 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Dupree

• Gjest
Trenger info og råd om Open Office
« på: 20. april 2011, 16:27:52 »
Jeg har en antikvarisk PC fra 2004 (det er sant, ikke le!), og den har raklet og gått så problemfritt at jeg aldri har formattert den! Noe som antagelig skyldes at XP er så bra som det er, og at jeg er flink til å rydde.

Og siden ny PC må vente enda en stund, fikk jeg lyst til å formattere og bli kvitt alt skrot som ikke skal være der. Jeg har nå installert Office for XP, og den kan jeg tenke meg til å bytte ut til Open Office. Går det bra med Open Office på en så gammel PC? Og med XP? Jeg gidder ikke bytte OS siden jeg er fornøyd som det er.

Det viktige er databasen. Jeg er helt avhengig av Access, og ikke tale om at jeg legger inn alle postene på nytt. Kan databasen i Open Office brukes mot en gammel Access-database (versjon 2002)? Eventuelt får jeg lage en ny og importere dataene, men jeg har erfaring for at sånt aldri går helt knirkefritt og vil helst slippe.

Håper noen her kan hjelpe. De jeg kjenner skjønner ikke hva jeg snakker om engang, og jeg har ikke lyst til å gjøre dette og mislykkes. Må få vært litt ute i sola.  :)

Utlogget Alvin Brattli

• Global Moderator
  • Fysiker
Sv: Trenger info og råd om Open Office
« Svar #1 på: 20. april 2011, 18:01:17 »
Min PC er enda eldre, fra 2003.  Den er still going strong, men jeg merker at det går tyngre og tyngre for den å dra rundt moderne programvare, og for ikke å snakke om hvor store disker jeg kan putte inn i den.  Okke som, jeg kjører Linux på den (Ubuntu 10.04 LTS) og OpenOffice kjører fint som bare det på den.  Access har jeg ikke peiling på om OOo støtter, så akkurat der kan jeg ikke hjelpe.
That's not right. It's not even wrong.  (Wolfgang Pauli)
The trouble with quotes on the internet is that you can never tell if they are genuine.  (Abraham Lincoln)

Utlogget Stephan Brun

• ateist, stoiker, filosof, illuminist, mentat.
« Svar #2 på: 20. april 2011, 18:20:22 »
OO skal kunne håndtere en Access-database. Her er en oppskrift.

Dupree: Jeg kan ikke vite ikke om OO vil kjøre bra på din maskin, men 2004 er ikke så gammelt (og datanerder har en tendens til å se på eldre maskiner som veteranbiler, så ingen latter her), og jeg har sett OO kjøre bra på en eldre maskin enn din. StarOffice 8, den kommersielle varianten, kjører også bra på min relativt relativt trege Eee 1000, selv med Firefox i bakgrunnen, så det burde gå bra.
cetervm·censeo·carthaginem·stvpiditatem·esse·delendam!
—fritt etter M. Porcivs Cato

Men, it has been well said, think in herds; it will be seen that they go mad in herds, while they only recover their senses slowly, and one by one.
—Charles Mackay.

prvdentia·fortitvdo·ivstitia·temperantia

Dupree

• Gjest
« Svar #3 på: 20. april 2011, 18:31:12 »
ODBC? Det så jo enkelt ut, så da er det vel bare å prøve ...  :)

Det hadde vært fristende å prøve Linux også, men jeg har for mange programmer for Windows, dessverre. Det får bli en annen gang.

Takk for hjelp! Jeg forsøker i løpet av påsken, må bare ta litt våronn ute først.

Utlogget Evilduck

• Dubito ergo sum
« Svar #4 på: 20. april 2011, 18:57:26 »
Og mantra før man *prøver* er selvsagt "back up, back up, back up!" ;)
Tom vel!

- I am happy to share my ignorance, I've got plenty!

Utlogget Stephan Brun

• ateist, stoiker, filosof, illuminist, mentat.
« Svar #5 på: 20. april 2011, 20:28:50 »
Evilduck: Det kan ikke gjentas for ofte.

Ordet "relativt", derimot, bør ikke engang dobles. :-[ Min feil.
cetervm·censeo·carthaginem·stvpiditatem·esse·delendam!
—fritt etter M. Porcivs Cato

Men, it has been well said, think in herds; it will be seen that they go mad in herds, while they only recover their senses slowly, and one by one.
—Charles Mackay.

prvdentia·fortitvdo·ivstitia·temperantia

Dupree

• Gjest
« Svar #6 på: 20. april 2011, 22:40:25 »
... back up, back up, back up!
Det må nok til, ja. Har hatt planer om det i over et år nå ...  ::)  Hvorfor er man så lite flink til å ta backup (i hvert fall er jeg det)?

Gleder meg, jeg! Har mest lyst til å sette i gang , men her må det utvises disiplin. Arbeid først.

Utlogget Runar

• Bloggen min - Imagine
« Svar #7 på: 21. april 2011, 00:56:46 »
Nå driver jeg litt med pc-bygging og reformaterer/installerer stadig. Min erfaring er at maskinvaren på en såpass gammel pc vil uansett ikke duge mye selv etter en reformatering. Kanskje umiddelbart, men når servicepakkene ( xp har kommet til sp3 nå ) og andre sikkerhetsoppdateringer pluss alt det andre  av obligatoriske programvarer er installert, vil maskinen igjen oppleves som sirup.
Det som derimot er sikkert er at du vil få fjernet root-kits og annen styggedom ved en formatering og "clean install" (grunn nok for å gjøre jobben dersom man er usikker).

Dupree

• Gjest
« Svar #8 på: 22. april 2011, 22:57:14 »
Jeg synes egentlig ikke den er så treig (men jeg er antagelig bare blitt vant til den), men det er noe grums ett eller annet sted som jeg ikke gidder å lete etter. Den henger seg av og til og det har den ikke pleid å gjøre. Mulig det er bugs i IE.

Tenkte å forsøke å få tak i mer RAM hvis det er å få tak i, det vil i hvert fall hjelpe når jeg kjører Photoshop. Den er treig!

Jeg kan bytte CPU også, men tror ikke jeg gidder å koste på så mye på en gammel maskin. Varer den et par år til, får det holde.

Og så er det jo greit å formattere og installere for å ikke glemme helt hvordan det gjøres. Den forrige maskinen formatterte jeg gjennomsnittlig én gang i måneden mens jeg hadde Win-95. Fordi jeg forsøkte å rydde manuelt i registeret. Sukk ... ::)

Utlogget Runar

• Bloggen min - Imagine
« Svar #9 på: 23. april 2011, 01:11:44 »
Har noe snacks liggende til eldre pcer så hva er du ute etter?
Vi bør kanskje ta dette på PM  ;)

Dupree

• Gjest
« Svar #10 på: 23. april 2011, 08:26:03 »
Jeg sender deg PM når jeg får tid til å skru den opp og se etter.  :)

Dupree

• Gjest
« Svar #11 på: 28. februar 2014, 01:17:26 »
Heh. Det ble jo ikke noe av den gangen, da.  ;D

Men nå har jeg skaffet en ny, gammel PC (noe nyere er den!), og har lasta ned Open Office fra UiB. Motet holdt på å svikte da jeg kom over info om å sjekke Hash Values og sånt som skremmer livet av en Windowsbruker, men jeg skjønte at det skulle la seg gjøre å laste ned en vanlig .zip-fil, pakke ut og installere ...

Og så virker det ikke!!!

Jeg får pakka ut, men finner ingen kjørbar fil for å installere. Bare en haug med tomme mapper og en mengde filer med "rare" navn.

HJEEELP!!!

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #12 på: 28. februar 2014, 06:50:42 »
For deg finnes det intet annet håp enn at du svitsjer til Mac.

Fra da av er alt plankekjøring.

Garantert.

Utlogget Kåre

« Svar #13 på: 28. februar 2014, 10:22:11 »
Det sies at man får det man betaler for. Og betaler man ingenting, har man heller ingenting å klage over.

Invester heller noen kroner og skaff deg det eneste virkelig brukbare skriveprogrammet på markedet, nemlig WordPerfect. En gang for lenge siden, i DOS-alderen, var det markedsledende. Deretter kom Lillemyk og slo det ut med et program som har halvparten av navnet og halvparten av funksjonene. Så i dag er det nesten ingen som vet at WP fortsatt eksisterer og fortsatt er best. Eller hvilket annet skriveprogram gir deg mulighet til å se samtlige skjulte formateringskoder og redigere dem?

Her er nettsiden deres med nyeste versjon: http://www.corel.com/corel/pages/index.jsp?pgid=12100162

Men du får nestnyeste og nestnestnyeste versjon for en slikk og ingenting, og de er egentlig like bra. Sjekk f.eks. på Amazon.

Utlogget TLDuke

« Svar #14 på: 28. februar 2014, 11:02:30 »
Laste ned herfra isteden:

http://www.openoffice.org/download/index.html

Eller?