harm

Skrevet av Emne: "Oppgulp om Snåsamannen" — Beundrer ønsker å bli testet  (Lest 15531 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget klogd

• Hjemmeside
Sv: "Oppgulp om Snåsamannen" — Beundrer ønsker å bli testet
« Svar #15 på: 06. juni 2011, 13:48:49 »
Syns at slik testing burde være et stort fokus for skepsis. Hvis ikke vi tar imot utfordringene om å teste bløffmakere, hvem skal ellers gjøre det?

Vil tippe media vil være interessert i slike tester, og om ikke annet får man en motpol til alle de sprø påstandene som flyr rundt i media.

Kanskje muligheten for en premie til de som klarer å påvise paranormale evner? (neppe 1 million dollar), men om skepsis hadde en innsamling (eller stille bankgarantier) til en slik premiepot så kunne man ihvertfall fått skrapet ihop noen tusen kroner?

Kanskje fått igang et sammarbeid med JREF som gjorde at Skepsis kunne utføre før-tester før 1m$ testen hvis dette er mulig?
« Siste redigering: 06. juni 2011, 13:54:30 av klogd »
"Men det er viktig at du ikke forvirrer deg inn i detaljene rundt mengden og kjemien i dette" -- Homeopat

Utlogget Asbjørn Dyrendal

• Administrator
    • Skepsisbloggen
« Svar #16 på: 06. juni 2011, 16:19:54 »
Kanskje fått igang et sammarbeid med JREF som gjorde at Skepsis kunne utføre før-tester før 1m$ testen hvis dette er mulig?

Storartet forslag.

(Vi har faktisk hatt sånt samarbeid siden jeg ble med for snart 20 år siden. Nei, det er ikke akkurat ekstremt mange aktuelle kandidater som klarer å fylle ut et skjema. Enn mindre har vist tegn på mindre hverdagslige evner.)

Utlogget klogd

• Hjemmeside
« Svar #17 på: 07. juni 2011, 14:26:00 »
Vel hvis det eksisterer et slikt sammarbeid så hadde det vært fint om media ble informert om dette når tullinger står og hyler "test meg" i avisen :)

Har det noen gang vært gjordt en slik test i Norge?
"Men det er viktig at du ikke forvirrer deg inn i detaljene rundt mengden og kjemien i dette" -- Homeopat

Utlogget Asbjørn Dyrendal

• Administrator
    • Skepsisbloggen
« Svar #18 på: 07. juni 2011, 19:44:20 »
Vel hvis det eksisterer et slikt sammarbeid så hadde det vært fint om media ble informert om dette når tullinger står og hyler "test meg" i avisen :)

Har det noen gang vært gjordt en slik test i Norge?

Uten å være helt sikker for den aller tidligste tiden tror jeg alle har falt fra underveis.

Utlogget frenchisbacan

« Svar #19 på: 08. juni 2011, 01:36:36 »
Berre idiotar let seg teste. Heile poenget er å få mikrofonstativet og namnet på trykk, og deretter verte oppringt av nokre titals i dagane etter. Ka-ching!

Utlogget Karstein Pettersen

• NWOs løpegutt
« Svar #20 på: 08. juni 2011, 05:55:35 »
Jeg ser for meg følgende test scenario:
Ta 4 mennesker hvorav 3 har forskjellige lidelser av ymse slag, og 1 er helt frisk. Sykdommene skal være dokumentert av lege og her kan/bør det være sykdommer som kanskje ikke behandles med medisiner siden det kan påvirke testen i etterkant. Første del av testen er da selvfølgelig at healeren skal finne ut hva slags sykdommer/lidelser disse menneskene har, og han har selvfølgelig ikke fått vite at det er en frisk blant dem. Etter at han har stadfestet sykdom/lidelse så skal han helbrede. Etter at det er gjort og han mener de er friske så er det ny legeundersøkelse om hvorvidt de har blitt bedre/helt friske og oppfølging i et halvt år etter det i tilfelle slikt tar tid  :)
Det er også viktig at forsøkspersonene IKKE har vært i befatning med alternativ behandling før da dette kan påvirke resultatet via placebo. Jeg er den første til å melde meg frivillig siden jeg har en dokumentert ryggskade som ikke er alvorlig men den synes ikke og den kan ikke gjøres noe med fra medisinsk hold  8)

Utlogget EvenJ

« Svar #21 på: 08. juni 2011, 09:48:29 »
Jeg ville også meldt meg frivillig, da jeg har en genetisk sykdom som ikke vises på utsiden. At jeg ser helt frisk ut, er vel en overdrivelse, dog kan man ikke påvise denne sykdommen uten å være meget godt kjent med symptomene og gjøre NØYE fysiske undersøkelser. Det hadde likevel vært veldig kjekt å bli kvitt syndromet og blitt frisk. =)

Utlogget pyramide

« Svar #22 på: 08. juni 2011, 12:35:59 »
Første del av testen er da selvfølgelig at healeren skal finne ut hva slags sykdommer/lidelser disse menneskene har, og han har selvfølgelig ikke fått vite at det er en frisk blant dem.

Healeren har ikke påstått å kunne finne ut hva som feiler pasientene sine, han har kun hevdet å kunne finne ut HVOR det er noe galt. En liten nyanseforskjell som man burde ha i bakhodet.

Sitat
Test både evnen min til å føle hvor energien jeg sender til en klient, tar veien i kroppen på vedkommende, og hvordan dette virker som smertelindring/helbred på kort og lengre sikt. Bare test meg - dit jeg føler energien går, der er det noe som trengs reparert. Med andre ord - dit energien går, der er det smerte, energiblokkering eller noe annet som energien forsøker å reparere. Jeg sier ifra etter ca. 15 minutters punktheling eller fjernhealing hvor i kroppen vedkommende har vondt (eller har hatt vondt) eller plager.

Han påstår å kunne føle hvor energien fra kroppen han går. Det må bety at vi må kunne måle denne "energien" på et eller annet hvis. Hvis man da klarer å påvise noen energi fra healeren,  som man ikke kan påvise hos en som ikke hevder å ha helbredende krefter, så kan man spørre seg om han vet hvor energien går.

Jeg tror heller ikke det er særlig lurt å rekruttere forsøkspasienter her på forumet av samme grunn som man ikke skal rekruttere dem i alternative miljøer. Jeg tror det er lurt å bruke forsøkspersoner som ikke vet så mye om hva forsøket skal gå ut på (blindtest?). Mer enn fire forsøkspersoner (kanskje mer enn 30 i hver gruppe) er vel også å foretrekke for å få et sikrere resultat.

Utlogget GrammatonRetard

• Tro kan flytte luft!
« Svar #23 på: 08. juni 2011, 13:52:30 »
Mener du en randomisert dobbeltblindet test hjemme hos healeren?

;D
Sitat fra "MAK": Jeg tror du henger kraftig fast i ditt ”tenke” prinsipp.

Utlogget Rams

• Comfortably Numb
    • NWO Disinfodep. Norge avd 3 - Innlandet
« Svar #24 på: 08. juni 2011, 14:48:04 »
Først må Noen* kontakte vedkommende for å få klarhet i nøyaktig HVA han påstår han kan gjøre, samt
limits of the proposed demonstration so far as time, location and other variables are concerned, and what will constitute both a positive and a negative result.

Dernest må vi diskutere en testprotokoll med kriterier som både Skepsis og vedkoimmende aksepterer. Det er bortkastet tid å gjøre dette før påstanden om overnaturlige evner er presisert.
På JREF-forum har jeg tidligere sett diskusjonstråder hvor man diskuterer ulike typer tester av ulike påståtte evner. Dert har også de "evnerike" selv deltatt i diskusjonene. Det er sikkert mulig å finne gode ideer der (jeg finner ikke frem på forumet der akkurat nå).
Det er viktig at media, særlig Dagbladet blir gjort oppmerksom på at vi tar opp hansken fra denne mannen, slik at han ikke i etterkant kan påstå: "Jeg ba om å bli testet, men ingen våget å utfordre meg". Protokollen må også utformes med omhu slik at han ikke kan påstå at det stilles totalt urimelige krav. Det viktige er at vedkommende selv er enig i testkriteriene, hvis ikke vil han aldri vedkjenne seg et (eventuelt) nederlag. Vi skal ikke be han fly til månen på sopelime, bare demonstrere akkurat de ekstraordinære evnene han påstår å ha.

*Les Skepsisforeningens leder eller et annet prominent medlem.
Well, you can prove anything with facts, can't you?
-- Stewart Lee's taxi driver

Utlogget klogd

• Hjemmeside
« Svar #25 på: 08. juni 2011, 15:12:44 »
Det er viktig at media, særlig Dagbladet blir gjort oppmerksom på at vi tar opp hansken fra denne mannen.
Enig med det Rams sier, blir det gjordt noe fra Skepsis offisielt i denne saken?

Utlogget Rolf Manne

« Svar #26 på: 08. juni 2011, 20:10:59 »
Det er viktig at en test ikke blir for komplisert. Resultatet av vært moment skal helst kunne formuleras som et ja eller nei, evt. som et svar på et multiple choice-spørsmål. Da blir det så mye enklere å gjøre statistikk på det.

Jeg mener videre at en ikke skal sette opp en pengepremie. Det vil legge føringer på hvordan testen skal utføres, f.eks. hvor mange ganger en skal gjøre den. Det er bedre å sette opp to hypoteser mot hverandre, f.eks. at forsøkspersonen har riktig ja/nei svar i 4 av 5 tilfeller mot at det er riktig svar i 1 av 2 tilfeller. En må så gjøre så mange forsøk at distribusjonene av riktig svar etter de begge hypotesene blir klart adskilt. Så lenge som en ikke kontrollerer svarene mot fasit før det hele er over, trenger en ikke å bestemme hvor mange forsøk en skal gjøre. En kan da unngå innvendningen mot et negativt resultat at vi gjorde for mange forsøk slik at jeg ble helt utslitt. Forsøkspersonen skal kunne stoppe når vedkommende selv bestemmer - enten for å ta en pause eller for å avslutte det hele.

Men så er problemet hva en skal teste. Det er for vanskelig å teste healing. Henriksen påstår at han kan finne lokaliserte symptomer - hvor i kroppen energien fra ham trengs. Men det er ikke klart fra websidene hans hvordan han gjør det. Intervjuer han klienten? Tar han på vedkommende? Må klienten være i samme rom eller gir han fjerndiagnoser, f.eks. ved hjelp av et fotografi av klienten. Kan klienten være i samme rom men skjult for forsøkspersonen, f.eks. bak en skjerm, evt. slik at bare hodet er synlig.
Slike ting må en finne ut før en kan tenke på hvordan et forsøk skal utføres.

Så gjelder det å finne klienter å undersøke. Her trenger en helt sikkert hjelp av en lege i samme landsdel som forsøkspersonen og som har pasienter som er villig å være med på ett forsøk. Dette er sannsynligvis det vanskligste punktet.

En sak til: Forsøkspersonen skal ha anledning til å stille med kontrollanter i tillegg til dem som den skeptiske forsøkslederen stiller med. Det skal være helt åpenbart for forsøkspersonen at det ikke blir jukset fra forsøksledelsens side.

Disse tankene bygger på erfaringer fra søkevinkeltest som jeg gjorde i begynnelsen av 90-årene. Ettersom jeg nå er pensjonist, vil jeg sannsynligvis kunne medvirke ved et forsøk av den type som jeg har skissert her.

Utlogget Mona

• Master Zombie
« Svar #27 på: 14. juni 2011, 21:10:10 »
For de som ikke har kjøpt dagens Dagbladet:

http://skepsis.no/blog/?p=5909
Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?
-Douglas Adams

"Imponerende. Du har altså utført en randomisert dobbeltblindet studie på ditt eget kontor?" - Atle Klovning

Skepsis - fordi vi bryr oss!

Utlogget eirik

« Svar #28 på: 14. juni 2011, 21:12:30 »
Flottings!!

Utlogget J. Bøckman

• Global Moderator
  • Glorifisert grøftegraver
« Svar #29 på: 14. juni 2011, 21:21:03 »
Glimrende! Bra Henriksen får respons, bra Dagbladet tok inn innlegget, og ikke minst: godt gjennomtenkt og velformulert!  :)
"That's not opinion, that's science. And science is one cold hearted bitch with a 14 inch strap on!"  Vince Masuka (Dexter, TV-serie)