Skrevet av Emne: "Oppgulp om Snåsamannen" — Beundrer ønsker å bli testet  (Lest 15532 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Rams

• Comfortably Numb
    • NWO Disinfodep. Norge avd 3 - Innlandet
Sv: "Oppgulp om Snåsamannen" — Beundrer ønsker å bli testet
« Svar #30 på: 14. juni 2011, 21:39:31 »
Særdeles tilfredsstillende Mona, Marit og Asbjørn!

Jeg har i all beskjedenhet lagt til en kommentar med henvisning til bloggposten under den opprinnelige saken i DB.
http://www.dagbladet.no/2011/06/03/kultur/debatt/debattinnlegg/snasamannen/healing/16776812/
Men en oppdatering av kronikkføljetongen ville vært bedre.

- Rams
Well, you can prove anything with facts, can't you?
-- Stewart Lee's taxi driver

Utlogget Mona

• Master Zombie
« Svar #31 på: 14. juni 2011, 22:12:00 »
Glimrende! Bra Henriksen får respons, bra Dagbladet tok inn innlegget, og ikke minst: godt gjennomtenkt og velformulert!  :)

Det var derfor det tok litt tid ... ;)
Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?
-Douglas Adams

"Imponerende. Du har altså utført en randomisert dobbeltblindet studie på ditt eget kontor?" - Atle Klovning

Skepsis - fordi vi bryr oss!

Utlogget Soulmachine

« Svar #32 på: 15. juni 2011, 19:55:59 »
Det er så bra dere tar tak i dette! Har kanskje vært Skepsis sin minst aktiv medlem. Knapt nok skrevet noe på forumet en gang. Har bare betalt kontigenten min og håpet på at pengene ble brukt bra.

Utlogget GrammatonRetard

• Tro kan flytte luft!
« Svar #33 på: 16. juni 2011, 10:41:57 »
Det som kanskje ergrer meg mest med dette, er at de som tror på alle disse egenskapene blir negative med en gang det skal gjøres en test som ikke er under egenkontrollerte forhold.

Men, å linke til youtube for å vise at en forvirret svindlende engelskmann bruker helbredende krefter til å kirurgisk fjerne kreftsvulster fra magen og andre steder på kroppen med bare hendene, det svelger de rått......

Jeg tror det er hestehalen som er avgjørende.

Asbjørn, kan du gro deg en fin hestehale og gå med kjortel, så vil de på "den andre siden" plutselig begynne å tro på deg.
Går du i dress, så er du sponset av satan, og liker antakelig å tafse på barn også.

Nei, håper testen  blir gjennomført, og at Henriksen faktisk stiller opp...

Sitat fra "MAK": Jeg tror du henger kraftig fast i ditt ”tenke” prinsipp.

Utlogget Asbjørn Dyrendal

• Administrator
    • Skepsisbloggen
« Svar #34 på: 16. juni 2011, 11:19:59 »

Jeg tror det er hestehalen som er avgjørende.

Asbjørn, kan du gro deg en fin hestehale og gå med kjortel, så vil de på "den andre siden" plutselig begynne å tro på deg.

Hm. Tidsmaskin eller parykk og skredder med andre ord …

Jeg tror ellers jeg hadde både langt hår (i hestehale) og noenlunde "åndelig" fargerik påkledning da jeg satt i paneldebatt på alternativmesse på 90-tallet. Det hjalp ikke så fryktelig mye på resepsjonen. Tror kanskje hårtransplanteringen er mindre viktig enn personlighets- og argument-transplantasjon.

Utlogget GrammatonRetard

• Tro kan flytte luft!
« Svar #35 på: 16. juni 2011, 13:00:27 »
Ja, jeg tror kanskje jeg til og med har sett bilde av deg med egen pannelugg! ;D

Velvel, til saken.
Generellt så er det ganske drøyt å påstå at man har det vi kaller overnaturlige egenskaper, og samtidig nekte for å ville vise de frem, men bare referere til eposter fra anonyme som har sykdommer som ingen har diagnostisert.

"Jeg hadde veldig hodepine her om dagen. Så kjørte jeg til Snåsakaillen, og dagen etter var hodepinen borte!"

Det er jo merkelig at det skal være slik motvilje til å dokumentere egne påstander.
Det blir sagt at legevitenskapen viser motvilje til å akseptere alternativ behandling, og det kan jeg jo være enig i, men samtidig så er det legevitenskapen som prøver å dokumentere behandlingsmetoder, bivirkninger, effekten av medisiner, og manglende effekt på alternativene.

Selv er jeg ikke en person som har noe hatforhold til alternativ behandling som generellt begrep, men mer den enorme massen med useriøse tullinger som tar et helgekurs, og vips så er de reikiterapeut.

Ingen utdanning i Anatomi eller psykologi, men alikevel konkluderes det med medisinske diagnoser, og psykiatriske traumer som årsak til alt fra kronisk bronkitt til kreft og leddgikt.

Så vil sikkert noen si "Kan du bevise at det IKKE er riktig da?"
Nei, selvsagt kan jeg ikke det!! Man kan ikke bevise at noe ikke er riktig uten å ha grunnlag for det, og det har ikke jeg! OG det har ikke helgeutdannede naturterapeuter heller.

Hvis noen skal angripe legestanden, og fremme alternativene som ofte er basert på healere og deres fantastiske egenskaper og vandrerhistorier, så må man i det minste angripe de rette områdene, og gjerne ta litt utdannelse selv først kanskje?
Sitat fra "MAK": Jeg tror du henger kraftig fast i ditt ”tenke” prinsipp.

Utlogget Karstein Pettersen

• NWOs løpegutt
« Svar #36 på: 16. juni 2011, 14:39:18 »
Det skal bli spennende om hva Gunnar Henriksen gjør nå, nå som noen har tatt ham på ordet. Jeg håper dere holder oss oppdatert mr. Dyrendal  :D

Utlogget Asbjørn Dyrendal

• Administrator
    • Skepsisbloggen
« Svar #37 på: 16. juni 2011, 18:06:25 »
Det skal bli spennende om hva Gunnar Henriksen gjør nå, nå som noen har tatt ham på ordet. Jeg håper dere holder oss oppdatert mr. Dyrendal  :D

Når det blir noe å fortelle*, blir det nok fortalt ja.

*"Noe å fortelle" inkluderer ikke alt som evt skjer.

Utlogget frenchisbacan

« Svar #38 på: 17. juni 2011, 00:13:25 »
Ut i frå innlegget i Dagbladet forstår eg de alt har vore i kontakt med Henriksen. Kor mykje pengar bad han om for å stille opp?  ;D

Utlogget Evilduck

• Dubito ergo sum
« Svar #39 på: 17. juni 2011, 00:33:13 »
Mens vi venter på skikkelig testing kan vi kose oss med Tjomlids blogg om hans møte med Henriksen:

Mitt møte med healer Gunnar Henriksen | unfiltered perception
Tom vel!

- I am happy to share my ignorance, I've got plenty!

Utlogget Roy

• Agnostisk ateist, fjellbonde og hobbyfilosof
« Svar #40 på: 17. juni 2011, 04:50:09 »
Mens vi venter på skikkelig testing kan vi kose oss med Tjomlids blogg om hans møte med Henriksen:

Meget bra skrevet. Gleder meg til å høre dette på lørdag.

Jeg sliter selv med kronisk og voldsom hodepine og har gjort det i veldig mange år nå. Legevitenskapen har også gitt opp å kurere meg, selv smerteklinikk måtte kaste inn håndkleet. En blir ganske desperat når en sliter med slike smerter daglig og prøver derfor mye. Så jeg har prøvd det meste innen "alternativt" også. Bl.a. slik påstått healing, som her ble utført (jeg hadde t.o.m. flere timer). Jeg kjente derfor veldig godt igjen beskrivelsene av opplevelsen hele veien, bortsett fra at jeg lå på ryggen på en benk og ikke satt i en stol. Dessuten visste jo healeren hva som var i veien med meg. Selvfølgelig ble jeg aldri bedre, selv om nevnte placeboeffekt burde vært på høygear, for når en sliter hver jæ... dag med smerter, ja da ønsker en virkelig å bli bra. Jeg har vært innom mange alternative forum og slikt også og jeg har ikke tall på alle de som skråsikkert påstår de kan fjernheale meg, noe jeg har sagt værsågod til, så lenge de ikke skal ha betalt. Aldri har det virket,  aldri. Nå har jeg gitt opp alle som vil prøve, antagelig i aller beste mening og påstår de kan heale meg. Jeg prøver å fortelle om at det antagelig ikke finnes en eneste behandlingsform som jeg i min desperasjon ikke har prøvd og aldri har noe hjulpet meg mot hodepinen. Men like skråsikre er de alle sammen at joda, men du har ikke prøvd meg og jeg vet at det virker, bla, bla bla. 

Mens jeg leste denne glimrende bloggen fikk det meg til å tenke på at alle disse terapeuter og helaere, de tror faktisk på det selv, ja de er hellig overbevist om at de er i besittelse av noe overnaturlig eller spesielt. Hvorfor i all verden tror de det? Jo jeg mener svaret ligger i akkurat det som kom frem, at de fleste pasienter vil rettferdiggjøre sin tro og sitt økonomiske utlegg og at derfor mange blir overbevist for en stakket stund om at de er blitt bedre. De vil ikke skuffe healeren, han/hun er jo så snill og velmenende....osv. Derfor tror jeg ikke healerene får en korrekt tilbakemelding fra sine kunder og av akkurat den grunnen ser jeg veldig frem til testingen som blir på helt andre premisser en kun takknemlige og empatiske pasienter. Takknemlige fordi noen tilsynelatende tar deres problemer på alvor og så glemmer de helt at terapeuten/healeren faktisk tjener veldig mye penger på veldig kort tid og veldig små anstrengelser.

Criticism may not be agreeable, but it is necessary. It fulfils the same function as pain in the human body. It calls attention to an unhealthy state of things. (Winston Churchill)

Utlogget Yngve B

« Svar #41 på: 17. juni 2011, 08:23:43 »
Skeptiker-Gunnar beskriver jo også hvordan Healer-Gunnar tar kreditt for treffene og legger skylden for bommene over på pasienten. Hvis man da kobler det som Roy sier over her med dette så ser man jo at dette er en typisk "krone, jeg vinner, mynt, du taper"-type situasjon. Alt de opplever bekrefter deres egen oppfatning, samtidig som alle negative opplevelser kan eksternaliseres (hvis det er et norsk ord).

Men Gunnar sin bloggpost er en anekdote (negativ), som ikke bærer særlig vekt på egen hånd. Som han påpeker selv, så må Skepsis sin protokoll være mer rigid i hva den skal måle, hvordan og på hvor mange for å kunne konkludere noe. (Ikke det at Asbjørn og Mona trenger å bli fortalt dette av meg.  :D)
Quod gratis asseritur, gratis negatur.

Utlogget Roy

• Agnostisk ateist, fjellbonde og hobbyfilosof
« Svar #42 på: 17. juni 2011, 18:26:20 »

Men Gunnar sin bloggpost er en anekdote (negativ), som ikke bærer særlig vekt på egen hånd. Som han påpeker selv, så må Skepsis sin protokoll være mer rigid i hva den skal måle, hvordan og på hvor mange for å kunne konkludere noe.

Helt klart. Det må dreie seg om sykdommer/plager som kan verifiseres og måles både før og etter "healingen". Jeg kunne f.eks ikke blitt brukt som testperson, nettopp fordi mine hodesmerter ikke lar seg måle, annet enn hva jeg selv subjektivt opplever. I bloggen var det derimot omtalt et glimrende problem/sykdom, den kulen i hodet. Den kan både måles og sees visuelt og dermed kan det konstateres om tilstanden eventuelt forbedrer seg.   

Jeg føler meg veldig sikker på at Skepsis kommer til å sørge for at dette blir veldig seriøst og målbart og at antallet "pasienter", er både stort nok og representativt nok. Jeg er derimot tvilende til om denne eller eventuelt andre healere vil la seg teste til slutt. Når Randi's penger ikke lokket mer enn de gjorde, så ville "oddstipperen Roy", spilt på at Healeren Gunnar Henriksen finner på en anledning til å trekke seg ut av dette.  (Gir antagelig dårlige odds, men dog...) Men jeg håper inderlig jeg tar feil om det.
Criticism may not be agreeable, but it is necessary. It fulfils the same function as pain in the human body. It calls attention to an unhealthy state of things. (Winston Churchill)

Utlogget Christian

« Svar #43 på: 18. juni 2011, 09:15:51 »
Kan hende definisjonen av bevis blir problematisk. Ut fra healer-Gunnars innlegg i dagbladet ser det ut til at han har et ganske uvitenskapelig syn på hvordan man kan sannsynliggjøre at en healer har evner. Tjomlids blogpost bekrefter jo delvis at der er en del uenighet, og jeg håper skepsis bruker litt tid til å forsiktig (og sokratisk) hjelpe healer-Gunnar til å se hvordan man kan lure seg selv, hvorfor anekdoter ikke er bevis, osv, før man setter opp testen.
« Siste redigering: 18. juni 2011, 09:26:48 av Christian »
"When I get that feeling, I need secular healing" - fritt etter Marvin Gaye

Utlogget frenchisbacan

« Svar #44 på: 18. juni 2011, 12:43:53 »
Eg reknar med Tjomlid sin forkjølelse går over om eit par dagar, og då tek vel Henriksen æra for dette.