Skrevet av Emne: HIV og AIDS - myter og virkelighet  (Lest 79365 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Stephan Brun

• ateist, stoiker, filosof, illuminist, mentat.
Sv: HIV og AIDS - myter og virkelighet
« Svar #315 på: 24. juli 2011, 21:53:36 »
Den der taleren rablet i vei om hva det var, 'fire minutter' eller noe?
cetervm·censeo·carthaginem·stvpiditatem·esse·delendam!
—fritt etter M. Porcivs Cato

Men, it has been well said, think in herds; it will be seen that they go mad in herds, while they only recover their senses slowly, and one by one.
—Charles Mackay.

prvdentia·fortitvdo·ivstitia·temperantia

Utlogget J. Bøckman

• Global Moderator
  • Glorifisert grøftegraver
« Svar #316 på: 25. juli 2011, 00:42:25 »
Vi avslutter meta-avsporinga der, folkens. Hold dere til tema hvis dere ønsker å fortsette denne diskusjonen!
"That's not opinion, that's science. And science is one cold hearted bitch with a 14 inch strap on!"  Vince Masuka (Dexter, TV-serie)

Rolf Kenneth

• Gjest
« Svar #317 på: 25. juli 2011, 16:27:50 »
Kapittel 4g er ferdig revidert og klar for kritikk, g) Blødere: blodtransfusjoner og urene koaguleringskonsentrater frembringer HIVt+, immunsvikt, lungebetennelse og candidiasis.

Og med dét er hele kapittel 4 ferdig revidert:
http://www.rolfkenneth.no/HIV-AIDS-Kapittel-4.html

Utlogget DagT

« Svar #318 på: 25. juli 2011, 23:41:45 »
Kapittel 4g er ferdig revidert og klar for kritikk, g) Blødere: blodtransfusjoner og urene koaguleringskonsentrater frembringer HIVt+, immunsvikt, lungebetennelse og candidiasis.

Og med dét er hele kapittel 4 ferdig revidert:
[url]http://www.rolfkenneth.no/HIV-AIDS-Kapittel-4.html[/url]

RKM: Utfordringen og grunnlaget for denne tråden var som følger:  "finne faktafeil, brister i resonnement, kunnskapsmangler og andre svakheter".

Det har blitt gjort, uten reell effekt, og de siste dagers hendelser har satt saken i et annet lys for mange av oss, ikke minst din kobling til Nyhetsspeilet og holdningene som kommer til uttrykk der. Jeg foreslår at du leser Armans siste innlegg nøye og tar hensyn til det før du fortsetter.

Rolf Kenneth

• Gjest
« Svar #319 på: 26. juli 2011, 00:05:28 »
Det har blitt gjort, uten reell effekt, og de siste dagers hendelser har satt saken i et annet lys for mange av oss, ikke minst din kobling til Nyhetsspeilet og holdningene som kommer til uttrykk der. Jeg foreslår at du leser Armans siste innlegg nøye og tar hensyn til det før du fortsetter.
Det er opp til Skepsis-moderatorene å stenge denne tråden. Så lenge denne tråden er åpen, foreslår jeg at de som ikke lenger vil delta i denne tråden bare FORSVINNER, uten surmuling og uten å måtte gjøre et dramatisk sirkusnummer av sin sorti.

Min kobling til Nyhetsspeilet, og holdningene som kommer til uttrykk der, er neppe ukjent for noen her inne.

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
« Svar #320 på: 26. juli 2011, 00:16:51 »
Det er opp til Skepsis-moderatorene å stenge denne tråden. Så lenge denne tråden er åpen, foreslår jeg at de som ikke lenger vil delta i denne tråden bare FORSVINNER, uten surmuling og uten å måtte gjøre et dramatisk sirkusnummer av sin sorti.
Vel. Min oppfordring gjaldt deg. Du må så gjerne fortsette å poste her, så lenge du holder deg innenfor Reglementet - noe det nok kan stilles noen spørsmål ved. Men dersom du vil at jeg - eller andre - skal ta deg på alvor bør du flagge at du tar noen grep som gjør deg troverdig. Om du ikke vil ta av deg klovnenesen får du finne deg i at du blir et ubetydelig sideshow i debatten om dine egne ytringer.

Min kobling til Nyhetsspeilet, og holdningene som kommer til uttrykk der, er neppe ukjent for noen her inne.
Nei, det er den ikke. Og det er på grunn av dét at jeg ber deg klargjøre om du ønsker å fortsette denne diskusjonen ut i fra dét ståstedet, etter det som har hendt i verden og på NyS' sine sider de siste dagene.
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator

Rolf Kenneth

• Gjest
« Svar #321 på: 26. juli 2011, 00:28:33 »
Og det er på grunn av dét at jeg ber deg klargjøre om du ønsker å fortsette denne diskusjonen ut i fra dét ståstedet, etter det som har hendt i verden og på NyS' sine sider de siste dagene.

Bakgrunnen for min deltakelse i denne tråden er mitt essay:
http://www.rolfkenneth.no/HIV-AIDS-Innhold.html

Hvilke assosiasjoner andre måtte ha til meg, og hva disse andres assosiasjoner har med denne tråden å gjøre, får bli opp til disse andre å finne ut av.

Utlogget Arman

• Administrator
« Svar #322 på: 26. juli 2011, 00:49:48 »
Og det er på grunn av dét at jeg ber deg klargjøre om du ønsker å fortsette denne diskusjonen ut i fra dét ståstedet, etter det som har hendt i verden og på NyS' sine sider de siste dagene.

Bakgrunnen for min deltakelse i denne tråden er mitt essay:
http://www.rolfkenneth.no/HIV-AIDS-Innhold.html

Hvilke assosiasjoner andre måtte ha til meg, og hva disse andres assosiasjoner har med denne tråden å gjøre, får bli opp til disse andre å finne ut av.
Dette er den siste t-skjea du får: Det er ikke andres assosiasjoner til deg som er saken. Det er dine selverklærte og velkjente (for dette forumet) assosiasjoner til Nyhetsspeilet som er saken.
===

Rolf Kenneth

• Gjest
« Svar #323 på: 26. juli 2011, 04:03:11 »
Du må så gjerne fortsette å poste her, så lenge du holder deg innenfor Reglementet - noe det nok kan stilles noen spørsmål ved.
Arman, hvilken rolle har du i denne tråden? Supporter eller moderator? Hvis moderator, vil jeg be deg om å tenke over din rolle og subjektivitet gjennom hele denne tråden.

Utlogget Arman

• Administrator
« Svar #324 på: 26. juli 2011, 12:12:38 »
Hvis andre moderatorer mener dette innlegget og de over bryter med reglementet ber jeg de gripe inn.

Du må så gjerne fortsette å poste her, så lenge du holder deg innenfor Reglementet - noe det nok kan stilles noen spørsmål ved.
Arman, hvilken rolle har du i denne tråden? Supporter eller moderator? Hvis moderator, vil jeg be deg om å tenke over din rolle og subjektivitet gjennom hele denne tråden.
På dette forumet har vi som moderatorer samme rett til å ytre oss som andre brukere. Min moderatorinngripen i denne tråden har primært vært å gjøre oppmerksom på at den er flyttet, samt en liten fix av siteringsformatering. Alle ganger har jeg brukt grønn farge for å tydeliggjøre at jeg har handlet som moderator. Hvis du hadde tatt deg bryet med å sette deg inn i hvordan moderatorrollen på dette forumet hadde fungert ville du sett og forstått dette.

Og i tilfellet du ikke har fått det med deg: Denne tråden har til nå handlet primært om viktige detaljer i eposet ditt om HIV/AIDS. Det bør den nå fortsette med. Men; Jeg har (flere ganger) påpekt vesentlige momenter i dette eposet som gjør at jeg ikke har noen tiltro til at du vil gjøre reelle endringer i det. På grunn av de sitatene jeg har nevnt blir enhver ytring fra deg om kosmetiske endringer av eposet av minimal betydning. Med mindre du tar et oppgjør med ditt eget grunnsyn vil du som debatant forbli interessant kun som et fenomen - ikke som noen å gå i dialog med. I likhet med ditt standhaftige forsvar av troen på en usynlig planet som nærmer seg jorda har du også i denne tråden falt i din egen felle.
===

Utlogget Alvin Brattli

• Global Moderator
  • Fysiker
« Svar #325 på: 26. juli 2011, 13:39:32 »

Metadiskusjoner bes tatt på dertil egnet underforum (for eksempel Tips og spørsmål eller Fritt forum), og ikke her.
Du har tidligere bedt om at temaet i denne diskusjonen holdes strengt til HIV/AIDS, så da får du jammen også selv etterleve dine egne oppfordringer, og ikke klage og syte.

Hvis andre moderatorer mener dette innlegget og de over bryter med reglementet ber jeg de gripe inn.

Metadiskusjoner tas som sagt i andre underfora.
« Siste redigering: 26. juli 2011, 13:41:19 av Alvin Brattli »
That's not right. It's not even wrong.  (Wolfgang Pauli)
The trouble with quotes on the internet is that you can never tell if they are genuine.  (Abraham Lincoln)

Utlogget DagT

« Svar #326 på: 26. juli 2011, 14:09:26 »

Moderatorene får korrigere meg om dette er mer ut i metadiskusjoner, men jeg har en lite kommentar til relevansen mellom artikkelen og tilstedeværelsen på NyS.

Rolf Kenneth, du har tidligere kommet med vidløftige påstander om ulike paradigmer og vanskelighetene med å diskutere på kryss av disse. Derfor er det nødvendig å se på forskjellene mellom dem.

I diskusjonen av HIV og AIDS leser jeg en grunnholdning der det ser ut til å være viktigere å begrunne en teori enn å vurdere virkningene av den. Hensikten er ikke å redde liv, men å vinne en retorisk kamp og underbygge sin konspiratoriske tro. Derfor kommer det blant annet aldri frem alternative forklaringsmodeller som kan føre til en fruktbar, forbedret, måte å hjelpe dem som får AIDS. Man graver seg heller ned i reotiske grep og omskrivninger. Menneskeliv er mindre verd enn konspirasjonen.

Tilvsarende syn har kommet frem omkring fredagens hendelser på NyS. Uten hensyn til involverte kaster man seg over det som en bekreftelse på sine konsoirasjonsteorier.  Beskyldnnger og påstander kastes rundt på en måte som meget lett kan leses som at man ikke bryr seg om menneskeliv, eller etterlatte, bare man kan bruke det som utttrykk for sitt hat mot det etablerte.

Så koblingen mot NyS er for min del rettet mot et spørsmål om hvilket paradigme, i form av mennesyn, er det vi diskuterer her? Hvis menneskeliv er ubetydeligheter målt mot ideologien er ikke HIV/AIDS spesielt relevant som annet enn et eksempel.

(og nei, dette er ikke en diskusjon om religion)

Vi ser forsåvidt det samme i skribleriene til gjerningsmannen på fredag, at tap av menneskeliv bare er en nødvendiget begrunnet av ideologien.

Rolf Kenneth

• Gjest
« Svar #327 på: 27. juli 2011, 23:51:22 »
Kap. 5 i mitt essay, Refleksjoner om patogenese, er ferdig revidert og klar for kritikk.
http://www.rolfkenneth.no/HIV-AIDS-Kapittel-5.html

Utlogget Henning

« Svar #328 på: 31. juli 2011, 22:38:39 »
Myhre fortsetter nå å publisere essayet sitt på Nyhetsspeilet, uten å ta hensyn til noe av det som er påpekt i denne tråden på noe annet enn kosmetisk nivå. (Som Gnisten spurte om, hva er egentlig "høye overdoser sperm"?)

http://www.nyhetsspeilet.no/2011/07/aids-spektre-og-risikogrupper-del-i/

Når Myhre fortsatt opererer med 6.7% dødelighet, basert på Hogg et. al, og et av kronargumentene er avhengig av et worst case scenario med 470 tusen døde (i den virkelige verden dør det ca 3 millioner i året) så er det rimelig klart at den invitasjonen til kritikk han sender ut bare er et ferniss over planlagt uhederlighet.

Det triste er at han med dette når lett påvirkelige sjeler med fantasiene sine, med en bevisst manglende refleksjon over konsekvensene av at noen skulle finne på å ta ham på alvor. (Myhre er overhode ikke kvalifisert til å vurdere dette saksområdet, og han baserer seg blindt på kilder der ingen har gjort egen forskning på HIV/AIDS.) Det positive er at Myhre har store problemer med å besvare spørsmål på NyS, til og med fra tilhengerskaren. Det viser jo hvor lite gjennomtenkt det hele er. (Nyhetsspeilet har jo også blitt så marginalisert den siste uken at selv hardcore-alternaive tar sterkt avstand fra hele plassen.)

Det er ingen tanker rundt de som får AIDS uten å være homofile, uten å ha tatt ARV, og uten å være i noen andre av hans risikogrupper. Det reflekteres heller ikke rundt det poenget at flere av de aller fattigste landene i Afrika knapt har AIDS, mens et av de med høyest levestandard, Sør-Afrika, er svært sterkt rammet. Sør-Afrika, et land som altså ble styrt etter Myhres syn i flere år.

Mye av Myhres argumentasjon går på en konstruert uenighet blant konvensjonelle forskere. I den virkelige verden er Duesberg, Köhnlein og Perthduoen vilt uenige om helt sentrale punkt. (HIV fins/fins ikke, ARV er skadelig/ufarlig, ARV forårsaker AIDS/ARV forsårsaker ikke AIDS osv.) Hos Myhre skildres det som om alle går i takt, eller at uenigheten er bagatellmessig. Den taes ikke opp til diskusjon.

Jeg skjønner jo dog at Myhre ser det som stas å kunne publisere prosaen sin på et nettsted der han har vært med å kaste ut de fleste opponerende røster.

Utlogget Henning

« Svar #329 på: 01. august 2011, 03:10:54 »
Og bare for å gjøre bildet komplett; et av Myhres kronargumenter er at HIV aldri er fotografert. Hans hovedekspert (les: eneste ekspert) på det feltet er benekteren Etienne de Harven som enkelt slår fast at alle andre som har tatt bilder tar feil. Dette gjør han i en artikkel som Myhre linker i sin tekst på NyS: http://www.virusmyth.com/aids/hiv/edhjaps.pdf

Artikkelen er fra Journal of American Physicians and Surgeons, og det er tidsskriftet for Association of American Physicians and Surgeons, noe som høres tilforlatelig ut. Men det er ikke indeksert i noen av de store godkjenningsorganene for seriøse tidsskrifter, det er sett på som fullstendig useriøst av mange, og de hevder en del ville ting. (De liker f.eks. ikke myndigheter, evolusjon eller homofile.) 

Og ikke minst: tidsaktuelt nok; Brian Deer kaller det "house magazine of a right-wing American fringe group ", "In 1966, the New York Times described AAPS as an "ultra-right-wing... political-economic rather than a medical group," and noted that some of its leaders were members of the John Birch Society" og "According to Mother Jones, "despite the lab coats and the official-sounding name, the docs of the AAPS are hardly part of mainstream medical society. Think Glenn Beck with an MD."
(Min utheving. Alle sitater fra http://en.wikipedia.org/wiki/Association_of_American_Physicians_and_Surgeons)

Man må jo si at Myhres timing i likhet med hans kildekritikk er fininnstilt denne uka.

« Siste redigering: 01. august 2011, 03:14:11 av Henning »