harm

Skrevet av Emne: Om forumet 'Myter og sagn'  (Lest 5783 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
Om forumet 'Myter og sagn'
« på: 10. august 2011, 17:37:11 »
Velkommen til Skepsisforumets nyeste underforum. Tanken bak dette forumet er å vie litt mer oppmerksomhet mot det som på engelsk kan kalles ’urban legends’*, men som på norsk kanskje best kan betegnes som moderne myter og sagn.
Hit kan du for eksempel komme med:
- lokale fortellinger som "forklarer" hvorfor den eller den naturformasjonen i nabolaget ditt har den og den formen og underlegge fortellingen et kritisk blikk.
- 'avisender' du har snappet opp.
- moderne myter som ikke uten videre passer inn i de andre subforaene.
- gamle 'klassikere' i mytesjangeren eller (gamle eller moderne) sagn som fortjener eller har fått en ny gjennomgang.

De tydeligste enkelttemaene som nå får et mer egnet subforum er Holocaust-benekting og kornsirkler. Alle tråder eller deler av tråder som omhandler disse tingene vil bli (eller er allerede) flyttet hit. Ettersom begge de to temaene likevel kan sies å berøre subforaene ’Konspirasjonsteorier’/'Pseudovitenskap' (Holocaust-benekting) og ’Paranormale fenomener’ (kornsirkler) ber vi trådstartere om å tenke nøye gjennom hva de vil med evt. nye tråder om disse temaene. Dette gjelder selvsagt også for alle andre innlegg. Spør en moderator hvis du er usikker.

Merk at diskusjoner omkring 11. september 2001 (9/11) og lignende foreløpig ikke er flyttet hit. Disse diskusjonene har fortsatt en såpass tung komponent av konspirasjonsteorier at de ikke uten videre hører hjemme her.

Hvis du oppdager internlenker (dvs. lenker til andre innlegg eller tråder på forumet som pga. flyttingen har blitt feil ber jeg deg sende PM til meg (Arman).

Denne tråden vil forbli åpen for kommentarer/diskusjon en stund, fordi vi gjerne vil høre fra brukerne om hva de syns om dette nye forumet, og evt. endringer de kan tenke seg i premissene for det.

*: Lenken går til nettstedet 'Snopes.com', som i årevis har vært ett av nettets beste og lengstlevende kilder. Ta en kikk der og se hva vi tenker oss at dette subforumet kan brukes til.

« Siste redigering: 10. august 2011, 17:48:23 av Arman »
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator

Utlogget Arman

• Administrator
Sv: Om forumet 'Myter og sagn'
« Svar #1 på: 12. august 2011, 00:21:14 »
Oppdatering

Har nå flyttet en del tråder hit fra de øvrige subforaene. Dermed burde det nå være mulig å se i hva slags retning vi tenker oss dette nye forumet. Fint om alle brukere som kikker innom her kan gi en kort eller lang tilbakemelding på hva de syns om nyvinningen.
===

Utlogget PO Johansen

• Stor bidragsyter til AGW
« Svar #2 på: 12. august 2011, 07:49:36 »
Jeg må si det synes merkelig å plassere Holocaustfornekting i denne kategorien. Mulig jeg har skylapper på men jeg kan ikke se annet enn at å fornekte Holocaust er konspirasjonsteori på høyt (eller lavt?) nivå. Det er kanskje deler av det som kan karakteriseres som myter (som for eksempel at tyskerne lagde såpe av jødene), men Holocaustfornekting generelt er konspirasjonsteorier etter mitt syn.

Myter og sagn mener jeg er historier (gjerne med mangelfull dokumentasjon) om utrolige ting som for eksempel avskyelige snømenn og magnetiske barn.
I may not know what Dunning-Kruger is, but I am very confident it doesn't apply to me

Utlogget Futhark

« Svar #3 på: 12. august 2011, 10:26:52 »
Jeg må si det synes merkelig å plassere Holocaustfornekting i denne kategorien. Mulig jeg har skylapper på men jeg kan ikke se annet enn at å fornekte Holocaust er konspirasjonsteori på høyt (eller lavt?) nivå. Det er kanskje deler av det som kan karakteriseres som myter (som for eksempel at tyskerne lagde såpe av jødene), men Holocaustfornekting generelt er konspirasjonsteorier etter mitt syn.

Myter og sagn mener jeg er historier (gjerne med mangelfull dokumentasjon) om utrolige ting som for eksempel avskyelige snømenn og magnetiske barn.

Jeg er forsåvidt enig med PO, holocaustfornektere mener vel at det hele er orkestrert av "noen" for  "å oppnå noe". Dermed er det en konspirasjonsteori slik jeg ser det.

En myte definert på wikipedia;

En myte (fra gresk μῦθος mythos, 'tale', 'fortelling', 'muntlig beretning') er en kulturell eller religiøs fortelling, en betegnelse for muntlig overleverte forestillinger om f.eks. guder, naturmytiske vesener eller verdens opprinnelse, som ofte strekker seg tilbake til førhistorisk tid.

Sagn mye det samme som myte.
"The belief in a supernatural source of evil is not necessary. Men alone are quite capable of every wickedness."  -  Joseph Conrad

"You're black and your last name is Black? That's like if my name was Larry Jew."  - Larry David

Utlogget frenchisbacan

« Svar #4 på: 12. august 2011, 16:00:11 »
Eg er einig. Noko av flyttinga ber preg av eit ynskje om å gjera det nye forumet fyldig.

Utlogget Arman

• Administrator
« Svar #5 på: 13. august 2011, 02:19:18 »
Tradisjonelt sett har holocaust-fornekting handlet om å hvitvaske nazistenes forbrytelser ved å skape/videreføre myter om hva som "egentlig" skjedde der. Slik sett mener jeg det kan forsvares å plassere diskusjoner omkring dette her. Det kan også argumenteres for at det holocaustbenektere bedriver er pseudovitenskap - i denne sammenheng pseudohistorie. De enkelte detaljene i holocaustfornekting er imidlertid hver for seg mytespinning, og dermed mest passende i dette forumet.

Bokmålsordboka sier forøvrig dette om ordet myte:
I myte m1 (gr mythos 'muntlig fortelling')
  1   symbolsk framstilling el. fortelling overlevert fra førhistorisk tid om skapelsen, guder og viktige hendinger skapelsesm- / m-r og legender / greske m-r
  2   utbredt falsk oppfatning; oppdiktet hending; oppspinn; sagnfigur; legende en seiglivet m- / det dannet seg m-r om presidenten / det er en m- at folk er fattige fordi de er late / en levende m-
I og med at vi har åpnet dette forumet vel så mye for moderne som gamle myter kan holocaustfornekting plasseres i den kategorien. Også i fortiden fantes det aktive myteskapere, som ikke nødvendigvis hadde som motivasjon å fremme en konspirasjonsteori.

Enkelttråder som er flyttet hit kan kanskje framstå som forflyttet ut i fra et ønske om å gjøre forumet fyldig - og det er et reelt ønske. "Juryen" (ie. primært moderatorer, men også brukere) er imidlertid fortsatt "ute" - det er mao. ikke endelig fastsatt hva som skal være her, og hva som ikke skal være her. Det vil både være avgjørende hva som blir sagt i denne tråden, og hvilke evt. nye tråder brukerne kommer til å opprette her etterhvert. Jeg vil oppfordre alle om å tenke gjennom ting de absolutt føler passer her, og så se om de ikke kan fixe en åpningspost.

Har enda ikke gått gjennom alle subfora, så det kan komme mer.
===

Utlogget frenchisbacan

« Svar #6 på: 13. august 2011, 10:53:40 »
Sitat fra: Arman
Tradisjonelt sett har holocaust-fornekting handlet om å hvitvaske nazistenes forbrytelser ved å skape/videreføre myter om hva som "egentlig" skjedde der. Slik sett mener jeg det kan forsvares å plassere diskusjoner omkring dette her. Det kan også argumenteres for at det holocaustbenektere bedriver er pseudovitenskap - i denne sammenheng pseudohistorie. De enkelte detaljene i holocaustfornekting er imidlertid hver for seg mytespinning, og dermed mest passende i dette forumet ... I og med at vi har åpnet dette forumet vel så mye for moderne som gamle myter kan holocaustfornekting plasseres i den kategorien. Også i fortiden fantes det aktive myteskapere, som ikke nødvendigvis hadde som motivasjon å fremme en konspirasjonsteori.

Eg trur dette subforumet gjer det vanskelegare for brukarane, og kanskje moderatorane, å avgjera kvar eit innlegg skal hamne. Det er særleg skiljet mellom subforuma Konspirasjonsteorier, Pseudovitenskap og Myter og sagn eg her tenkjer på.

Utlogget Arman

• Administrator
« Svar #7 på: 13. august 2011, 13:17:13 »
Eg trur dette subforumet gjer det vanskelegare for brukarane, og kanskje moderatorane, å avgjera kvar eit innlegg skal hamne. Det er særleg skiljet mellom subforuma Konspirasjonsteorier, Pseudovitenskap og Myter og sagn eg her tenkjer på.
Det har egentlig vært et problem en god stund for moderatorene å plassere en del innlegg/tråder. Noe av dette skyldes at seksjoneringen er gjort ut i fra et utpreget skeptisk perspektiv, mens en del trådstartere har hatt et utpreget ikke-skeptisk (evt. anti-skeptisk) perspektiv. Holocaustbenektere vil f.eks. påstå at Holocaust er en myte, og således mene det passer bra å plassere det her. Dette er imidlertid en kortslutning på dette forumet, fordi et skeptisk perspektiv tilsier at det er Holocaustbenekterne selv som promoterer/skaper myter og derfor plasseres her.

Om jeg skulle forsøke meg å definere skillet mellom akkurat de tre nevnte forumene, så vil det se slik ut:
Konspirasjonsteorier: Innlegg/tråder hvor temaet er hovedpoengene i ytringer/fenomener/nettsider der promotørene av dette har en underliggende hypotese/påstand om at det de omtaler er styrt av en større eller mindre konspirasjon av mektige mennesker.
Pseudovitenskap: Innlegg/tråder hvor temaet er ytringer/fenomener/nettsider som ikler seg et "vitenskapelig" språk, men som ikke tar hensyn til grunnleggende vitenskapelige metoder/premisser.
Myter og sagn: Innlegg/tråder hvor temaet er ytringer/fenomener/nettsider av mer eller mindre hverdagslige karakter som tillegges en irrasjonell, ulogisk eller uvitenskapelig forklaring.

Etter min mening er det nokså klare grenser mellom både disse tre foraene og de øvrige. Det vil alltid være et problem med grenseoppganger på et forum som dette. Jeg tipper også at de grenseoppgangene må gjøres med jevne mellomrom. Det foregår per i dag både en sammensausing og oppsplitting av "feltene" konspirasjonsteorier, alternativ behandling og pseudovitenskap blant proponentene av disse. Det gjør det vanskelig - men ikke umulig - å se på enkelttema i hver av disse ut i fra en skeptisk innfallsvinkel langs en av disse tre linjene eller andre linjer.

Et bra eksempel på hvordan dette kan håndteres på forumet er tråden 'HIV og AIDS - myter og virkelighet'. Temaet hadde elementer av både konspirasjonsteorier, pseudovitenskap, mediekritikk og alternativ behandling. Den viktigste utvekslingen av argumenter gikk imidertid langs detaljer som omhandlet pseudovitenskap (eller ikke). Dermed var det riktig at tråden ble liggende der.

Kan også nevne presiseringen som er gjort omkring dette med mediekritikk. Den påpeker tydelig at man godt kan referere til et medieoppslag i en diskusjon, men dersom det er innholdet i oppslaget man vil diskutere, så passer dette i et annet forum. Hvis man vil diskutere mediebehandlingen, så holder man seg i medieforumet.
===