Skrevet av Emne: "Finn din indre kraft" — spørsmål om overlege Audun Myskja  (Lest 4563 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Hardy

Det er enkelt med folk som lege Ryke Geerd Hamer ved det såkalte universitetet i Sandefjord. Fryktelig enkelt.

Men hva med allsidige folk som lege og spesialist i allmennmedisin Audun Myskja? Aftenpostens kulturdel har tre sider med han i dag.

Jeg visste ikke så mye om han fra før men har nå googlet litt:

* Han har mottatt Den norske legeforenings kvalitetspris for prosjekter med musikk i eldreomsorgen. Høres åpenbart bra ut.

* I år kom han med bok om hvordan finne sin trivselsvekt. Fra omtalen:

Hvis du vil ha en kropp i balanse, med energi og overskudd, nytter det ikke å kaste seg på alle slanketrender. Du må begynne med de helt grunnleggende tingene, med følelsene dine og selvbildet ditt. Hvilke behov er det maten dekker hos deg – kroppens faktiske behov for næring og nytelse, eller dreier det seg egentlig om noe helt annet?

Høres fornuftig ut.

* I 2009 kom han med boken Finn din indre kraft. Boken omtales som en bok om bl.a. meditasjon og healing, og healing, sier Myskja, er å stimulere kroppens selvhelbredende evner. Høres igrunn fornuftig ut, det også. Uten at jeg har lest boken eller kjenner noen som har lest den.

* I 2006 kom han med en bok om blåbær og hvorfor vi bør sørge for å ta for oss av dette bæret. Høres bra ut.

* Når jeg imidlertid ser nettsiden til senteret han er faglig leder for, Senter for Livshjelp, er min opplevelse sett fra avstand at disse lover mer enn de kan holde. Og ordet 'energi' blir i mine øyne misbrukt flere steder.

Så hvordan skal man sortere?

Pernille Nylehn, for eksempel:

Kjenner du til noen av bøkene hans? Er det noen av bøkene hans du ikke har noen motforestillinger mot at folk leser? Er det noen av bøkene du ikke vil anbefale?

Red.: • Sitatet er nå riktig formatert og satt i sitatramme med oppgitt URL. • Overskriften er endret slik at emnets tema presiseres. Fra «Finn din indre kraft» til «"Finn din indre kraft" — spørsmål om overlege Audun Myskja».
« Siste redigering: 28. august 2011, 12:28:34 av Gnisten »
Livet er den største av alle overraskelser.

Utlogget Cycat

Sv: "Finn din indre kraft" — spørsmål om overlege Audun Myskja
« Svar #1 på: 28. august 2011, 22:18:51 »
Han har skrevet en bok om Blomstermedisin http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=2878857

Alle studier det er gjort på effekten av blomstermedisin
Sitat
CONCLUSION: The hypothesis that flower remedies are associated with effects beyond a placebo response is not supported by data from rigorous clinical trials.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12635462

Det er ingen effekt.  Alikevel er dette noe legen Audun Myskja underviser i på Norsk Akademi for Naturmedisin.
Sitat
Audun Myskja,  - lege, forfatter og forsker
Audun har i mange år vært aktiv innenfor alternativ medisin.  Han har skrevet flere bøker og har lang erfaring som lege, forsker og har en spisskompetanse innenfor blomstermedisin og musikkterapi.  Audun underviser i Bach`s blomstermedisin.

http://www.nan.no/Om-Nan/laerere.html

Jeg har vel noen motforestillinger både til boka og undervisningen hans.

Men det med musikk ? Må det defineres som behandling?  Har ikke folk til alle tider brukt musikk til å komme i stemning.  Det være seg glede eller sorg.  Eller ganske enkelt til å slappe av til.  Ser ikke mye alternativt i det, jeg.
  Heller ikke at de fortsatt gleder innlagte på sykehjem med en truddelut i hverdagen. 

Trenger ikke være rakettforsker for å glede seg over musikk vel ;)

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #2 på: 28. august 2011, 23:56:57 »
Aftenposten inviterer til nettprat med Audun Myskja i morgen:

Sitat fra:  Aftenposten KULTUR lørdag 27. august 2011 side 14
Nettprat
Har du spørsmål om temaene som tas opp i saken? Lege Audun Myskja stiller til nettprat mandag fra 12.00 — 13.00 på ap.no

Så det er bare å prøve å sende inn kritiske og skeptiske spørsmål.

Utlogget Roger

« Svar #3 på: 28. august 2011, 23:57:09 »
Nå kan vi vel kalle alle aktiviteter som gjøres med en faglig hensikt å bedre en tilstand, for behandling eller terapi. Uavhengig av om det virker eller ei.
Personlig har jeg brukt fisking, kanopadling, bowling, styrketrening, fjelltur, brodering, svampkasting, revy/teater m.m. som deler av terapien for mine pasienter. Jeg leter ikke etter evidens før en kanotur.
Hvis du gjør det du alltid har gjort, så får du det du alltid har fått..

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #4 på: 29. august 2011, 11:50:00 »
Intervjuet med overlege Audun Myskja i Aftenposten Kultur lørdag 27. august er i formiddag lagt ut på Internett:

Ondskap som gjødsel

Kjærligheten som preget Oslo i ukene etter terrorangrepene, har grepet en hel verden. Hvorfor må det en tragedie til før vi klarer å være kjærlige i møte med hverandre?

Kjærligheten har grepet en hel verden

Hvordan bevarer vi varmen etter terroren, og hvordan kan vi unngå hatet? Send inn spørsmål til nettprat med overlege Audun Myskja!

Spørsmål kan sendes inn på skjema på nettadressen til det siste sitatet her (fram til kl. 13 i dag).

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #5 på: 29. august 2011, 13:08:58 »
Kjærligheten har grepet en hel verden

Hvordan bevarer vi varmen etter terroren, og hvordan kan vi unngå hatet? Send inn spørsmål til nettprat med overlege Audun Myskja!

For vel én time siden kunne du lese ovenstående på denne URL, samt "Nettprat: 29.08.11, kl. 12:00".

Nå er hele innholdet endret, og tidspunktet framskjøvet ett døgn:

Kan meditasjon gjøre deg mer kjærlig?  —  Nettprat: 30.08.11, kl. 12:00

Vi kan oppleve kjærligheten vi så i Oslo etter terrorangrepene, uten at det har skjedd en tragedie først, mener lege Audun Myskja. Første skritt til et mer kjærlig liv er å gjøre opp indre status:

• Intensjon (hva vil jeg være)
• Ta et aktivt valg (hvordan vil jeg leve)
• Verktøy (bruke teknikker som stilner sinnet, som fjerner stress, som skaper en større balanse i hvert enkelt individ)

Er dette egoisme, eller er det nødvendig å ha en dypere kontakt med seg selv for å kunne møte andre på en god måte?

Les hele intervjuet med Audun Myskja: Ondskap som gjødsel

Kan meditasjon gjøre deg mer kjærlig?

Hvordan bevarer vi varmen etter terroren, og hvordan kan vi unngå hatet? Send inn spørsmål til nettprat med overlege Audun Myskja.

Utlogget Hardy

« Svar #6 på: 29. august 2011, 13:41:23 »
Cycat,

Takker for lenke til NCBI.
Blomsterterapi forbinder jeg for øvrig med å ta med en bukett hjem.

Når det gjelder musikkterapi, er dette nå også et universitetsfag, f.eks. Universitetet i Bergen, utdanningen gis også på høyskolenivå, og jeg har ikke sett noe kontrovers rundt faget

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #7 på: 29. august 2011, 15:10:14 »
Her gjengir jeg FAKTA-boksen med Audun Myskjas CV:

Oppdatert: 29.08.11 kl. 10:06  Publisert: 29.08.11 kl. 09:15

FAKTA:Teknikkene
Tror du meditasjon kan hjelpe deg til å stresse ned i hverdagen: Sjekk lege Audun Myskjas råd på

Audun Myskja
Overlege i forskerstilling med PhD-prosjekt om bruk av musikk i demensomsorg på sykehjem.

Fellow i nevrologisk musikkterapi, har ledet en rekke prosjekter i demens- og Parkinsonomsorgen.

Spesialist i allmennmedisin, faglig leder for Senter for livshjelp i Ski, med kurs og undervisning innen egenomsorg og selvhelbredelse.

Har utviklet selvhjelps- metoder basert på energimedisin for flere pasientgrupper, deriblant kreftpasienter.

Har utgitt rekke fagbøker og artikler, blant dem Den musiske medisin, På vei mot en integrert medisin og Finn din indre kraft, samt CD-er (Aum; Videre) og instruksjonsDVDer.

Tildelt Den norske legeforenings kvalitetspris for prosjekter med musikk i eldreomsorgen.

Mottok Brobyggerprisen 2010 for arbeidet med integrert medisin.

Nettprat
Har du spørsmål om temaene som tas opp i saken? Lege Audun Myskja stiller til nettprat mandag fra 12.00 – 13.00 på ap.no

Min utheving av avsnittet om "energimedisin". Noen kommentarer for øvrig:

• Det mangler dessverre klikkbar lenke øverst for å komme til "Teknikkene".

• Snedig nok er det ikke nevnt hvem som tildelte ham Brobyggerprisen (for øvrig betegnelse på en utmerkelse som tildeles på en rekke fagområder av flere forskjellige instanser). Myskja fikk den i 2010, men for året 2009:

http://www.fritthelsevalg.com/brobyggerprisen/brobyggerprisen-2009-til-dr-audun-myskja/
http://www.alternativ.no/art/?id=221

Så det er bare å prøve å sende inn kritiske og skeptiske spørsmål.

Jeg sendte inn følgende spørsmål i formiddag:

Sitat
Hva i all verden er energimedisin? Ref. at du har “utviklet selvhjelps- metoder basert på energimedisin for flere pasientgrupper, deriblant kreftpasienter.”

Nå spekulerer jeg sjølsagt på om det kom så mange vanskelige spørsmål at dét er årsaken til at nettpraten er utsatt ett døgn, samt at temaet det er lov å spørre om er meget betydelig innsnevret?

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #8 på: 29. august 2011, 22:13:21 »
Men hva med allsidige folk som lege og spesialist i allmennmedisin Audun Myskja? Aftenpostens kulturdel har tre sider med han i dag.
(...)
Pernille Nylehn, for eksempel:

Kjenner du til noen av bøkene hans? Er det noen av bøkene hans du ikke har noen motforestillinger mot at folk leser? Er det noen av bøkene du ikke vil anbefale?

Hei, jeg har ikke lest noen av bøkene hans, så jeg kan ikke si verken slik eller sånn.
Medlemmer av foreningen Skepsis har en mindre aura, dvs. et mer innskrenket bevissthetsfelt, enn den øvrige befolkningen.

Else Egeland, healer og Cand.San.

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #9 på: 29. august 2011, 22:17:27 »

Hvordan bevarer vi varmen etter terroren, og hvordan kan vi unngå hatet? Send inn spørsmål til nettprat med overlege Audun Myskja.

Ingress (inklusive rød tekst) og tekst i ramme (uten tekst i rødt) lyder nå slik:

Hva mener du? Still spørsmål nå!
Ifølge lege Audun Myskja er svaret «ja». Han stiller til nettprat tirsdag klokken 12.

Jeg kan bare gjenta oppfordringen i rødt (også hos Aftenposten) som er gjengitt ovenfor.

Utlogget Hardy

« Svar #10 på: 01. september 2011, 13:53:39 »
Energimedisin:

Jeg sendte inn følgende spørsmål i formiddag:

Sitat
Hva i all verden er energimedisin? Ref. at du har “utviklet selvhjelps- metoder basert på energimedisin for flere pasientgrupper, deriblant kreftpasienter.”

Og jeg ser at svaret fra Myskja er:

Sitat
Energimedisin er basert på erfaringsvitenskap utviklet i østlig medisin, som akupunktur og ayurveda, som uten medikamenter har funnet metoder som kan påvirke fysiske og psykiske symptomer direkte via spesifikk brukk av metoder basert på oppmerksomhetstrening, pust, trykkpunkter og urter.

Og da lurer jeg selvsagt på hva det er i de urtene som gjør folk kvikkere.

Utlogget Stephan Brun

• ateist, stoiker, filosof, illuminist, mentat.
« Svar #11 på: 01. september 2011, 18:42:24 »
Te eller kaffe. ;D
cetervm·censeo·carthaginem·stvpiditatem·esse·delendam!
—fritt etter M. Porcivs Cato

Men, it has been well said, think in herds; it will be seen that they go mad in herds, while they only recover their senses slowly, and one by one.
—Charles Mackay.

prvdentia·fortitvdo·ivstitia·temperantia

Utlogget eirik

« Svar #12 på: 02. september 2011, 09:31:42 »
Er "uten medikamenter" en eufemisme for alskens remedier som ikke er godkjent som medisin, eller er jeg en litt for kynisk skeptiker idag?