harm

Skrevet av Emne: Johan Galtung — ny stjerne på konspirasjonsteoretikernes himmel?  (Lest 30999 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Gnisten

• Administrator
Johan Galtung heter en nordmann som først og fremst er kjent som fredsforsker. Han har arbeidet i så mange land at han gjerne kaller seg Johan uten land.

Men av og til kommer han tilbake til gamlelandet for å holde et foredrag eller to. Gjerne på Blindern eller i andre studentmiljøer i Oslo. Og der har han et trofast publikum har jeg sett flere ganger. Han kan være både artig og interessant å høre på, men nesten utålelig arrogant, og derfor ikke en mann jeg fristes å stille spørsmål til.

Derimot er det dem som stiller spørsmål ved Johan Galtung. Medieviter og journalist John Færseth er en av dem. I en kronikk i Dagbladet den 5. oktober 2011 kunne han fortelle:

Galtung leker med ilden

Fredsprofessor Johan Galtung beveger seg farlig nær ideen om at verden i virkeligheten kontrolleres av jøder og frimurere.

Fredag 30. september. Professor Johan Galtung holder foredrag i Sophus Lies auditorium på Universitetet i Oslo. Foredragets tittel er «Ti teser om 22. juli». Som tittelen antyder er temaet drapene i Oslo og på Utøya, og hva handlingene til gjerningsmannen, som Galtung konsekvent omtaler som «monsteret», kan lære oss.

Noen av tesene er tankevekkende, andre inspirerende, andre igjen diskutable. Det som det imidlertid er grunn til å bekymre seg over er en rekke drypp i form av påstander Galtung i forbifarten fremsetter i løpet av foredraget. Drypp som knytter seg an til en svært farlig idétradisjon.

Johan Galtung anbefaler flere ganger bøkene til Per-Aslak Ertresvåg (!) og Erik Rudstrøm (!!) som gode kilder.

Og jeg anbefaler resten av kronikken til lesing. Færseth avslutter med spørsmål til Galtung:

Som det fremgår av teksten, var jeg til stede i salen. Noe som gjør at jeg i prinsippet ville hatt mulighet til å ta dette opp med Galtung personlig i større grad enn det ble gjort. Jeg vil derfor invitere ham, om han leser dette, til å kommentere saken og gjøre det klart hva det er han faktisk mener med dette.

En litt lengre versjon av kronikken kom på nett den 6. oktober 2011:

http://vepsen.org/2011/10/galtung-leker-med-ilden/

Jeg kjenner ikke til om John Færseth har fått noen kommentarer eller avklaring fra Johan Galtung. Derimot har jeg registrert at Morgenbladet den 7. oktober 2011 trykte en forkortet versjon av Galtungs foredrag Ti teser om 22. juli. Her finner vi ikke direkte igjen så mye av det John Færseth satte spørsmålstegn ved:

http://morgenbladet.no/article/20111007/OAKTUELT/710079921/-1/AKTUELT

Har Færseth overdrevet sin bekymring? Neppe. Radio Nova har nemlig lagt ut hele foredraget til Johan Galtung (dessverre uten de etterfølgende spørsmål), så inntil videre kan enhver lytte og vurdere sjøl:

Johan Galtung [...] snakket fredag 30. september for en forventningsfull forsamling på Universitetet i Oslo, i regi av Kulturutvalget ved Det Norske Studentersamfund. [....] Hør Johan Galtungs Ti teser om 22/7 i sin helhet:

Johan Galtungs lefling med bøker og ideer vi ellers må til Nyhetsspeilet eller verre steder for å finne tiljublet ser ikke ut til å ha vakt så stor interesse i debatt-Norge. Et unntak fant jeg rett i nærheten, nemlig Asbjørn Dyrendals bloggartikkel med den lakoniske tittel På bærtur.

Utlogget eirik

Sv: Johan Galtung — ny stjerne på konspirasjonsteoretikernes himmel?
« Svar #1 på: 16. november 2011, 12:33:52 »
Galtung er en hellig ku i norsk offentlighet. Det er liksom opplest og vedtatt at hans budskaper har en eller annen dyptliggende sannhet i seg, antakelig for å skape en form for "balanse" i regnskapet, som om det er slik meningsbrytning foregår.

Det er *rimelig* smakløst, og å hevde at norske soldater i utenlandstjeneste er terrorister på linje med Breivik, slik han blant annet gjør i morgenbladet-kronikken det vises til. For en gjennomgående tufsete påstand.

Utlogget frenchisbacan

« Svar #2 på: 16. november 2011, 22:40:00 »
Lydopptaket av foredraget om dei 10 teser er fantastisk når han seier "Les Ertresvåg" og éi i salen skrattler, og openbart trur Galtung tullar (slik einkvar annan fornuftig ville ha gjort). Han tullar ikkje. Resten av salen (studentar, akademikarar og vitskapleg tilsette) forheld seg tyst og TROLLBUNDNE av Galtung - som dei fleste andre her i landet. Eg tippar ein betre andel av salen faktisk kjøpte Ertresvåg etter Galtung si velsigning.

Galtung er ein av dei skarpaste USA-kritikarane. Han har av fleire tvilsame spådommar sagt USA har 10 år igjen i omlag 40 år, at USA vil invadere Korea og Japan - og det er klart at norske journalistar vanskeleg kan seie i mot slikt. Dei føretrekk heller å slikke Galtung opp etter ryggen, og ukritisk ta i mot alt han serverar. Galtung er dessutan ein god retorikar, få norske journalistar kan sette av spel. Nokre ytterst få hederlege unnatak finn ein hjå Aftenposten, hovudsakeleg i Per Egil Hegge.

Galtung mislikar frie land, som USA, og hyller stadig autoritære og undertrykkande regimer. Eit pluss i Galtung si bok er det om landet kan kategoriserast som "muslimsk". Han med langt dei fleste på ytterkanten av venstresida har fleire gongar støtta Saddam Hussein og hans "velferdsstat" (sitat Galtung). For Galtung sin del hugsar ein nok best invasjonen av Kuwait, der Galtung - som fredsforskar - fann å hylle Saddam sitt urettmessige inntog. Han har då også hevda at Al Qaida berre er noko Pentagon har funne på, for å forsvare Washington sin krigar mot terror. USA-hatet til Galtung har medført at han stadig må teoretisere seg inn i problem, men han teoretiserar og formanar godt - og majoriteten av pressa godtek tilsynelatande teoriane ettersom kritikken uteblir.

Paradokset vert imidlertid stort når han peikar på behovet for demokrati, samtidig som han i ord og handling stadig neglisjerar betydning av styresett og yttringsfridom. Eg ventar for øvrig framleis på Galtung sin "vær varsom"-plakat for yttringsfridomen i høve til religionar, slik han føreslo i Aftenbladet for 7-8 år sidan.

Utlogget Karsten Eig

• Karstens meninger om det meste
« Svar #3 på: 17. november 2011, 08:05:59 »
Galtungs virkelighetsoppfatning ser ut til å være at han er veldig anerkjent og alltid har rett, alle andre tar feil og USA er alltid onde, mens deres fiender er gode. Denne opp-ned svart-hvitt tenkningen er noe han deler med konspier. Og han spår og spår...

Bernt Hagtvet kledde godt av ham i Dagbla:

http://www.dagbladet.no/2010/12/10/nyheter/innenriks/nobel/johan_galtung/fredsprisen/14650271/

http://www.dagbladet.no/2010/12/03/kultur/debatt/kronikk/fredsprisen/johan_galtung/14558565/

En ganske sarkastisk anmeldelse av et foredrag Galtung hadde på Blindern:

Utlogget Behemoth

• 5-dimensjonal "katt"
« Svar #4 på: 17. november 2011, 20:58:44 »
Galtung har retoriske evner, men budskapet hans er alltid det samme gamle: at det vestlige samfunnet er et gigantisk intrikat undertrykkelsesmaskineri styrt av en ondsinnet plutokratisk elite bestående av kapitalister, frimurere, etteretningsagenter og sionister som i årtier har vært geskjeftiget med å utplyndre den tredje verden i sin plan for verdensherredømme.

Veien over til konspiland er åpenbart kort - men ikke noe nytt fra Galtung. Fra før har vi også antydninger om at USA planla Pearl Harbor o.l. se f.eks

http://www.minervanett.no/2007/02/12/fredsforskeren-galtung/

for kilder på noen av Galtungs utspill.

Utlogget MAC-hiavelli

« Svar #5 på: 17. november 2011, 21:57:31 »
Visse personer i Nyhetsspeilet har alt trykket Galtung til sitt bryst.
http://www.nyhetsspeilet.no/2011/04/dodsstraff-for-anti-semittisme-fra-humanistene/comment-page-7/#comment-73489
Her det nasjonalisten og holocaustfornekter Sigr Huginsson som omfavner ham. På neste side debatterer han med undertegnede etter en selv for Nyhetsspeilet avskyelig artikkel.

Utlogget Karsten Eig

• Karstens meninger om det meste

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #7 på: 29. november 2011, 17:19:18 »
John Færseth (se OP) har fått kommentarer fra Johan Galtung på dennes egen heimebane:

[ii].  John Færseth, “Galtung leker med ilden”, Dagbladet (a Norwegian tabloid) 5 October 2011.

Yes, I see the membership in the Free Masons and the Templars as important because of oaths among members and the secrecy: ties of loyalty that constitute a collectivity of solidarity, support, perhaps also cooperation on that day of his atrocious attack on categories of people, those working in government buildings and AUF (Workers’ Youth League) members at Utöya. 
[....]
Yes, Rudström mentions “The Zion Protocols”, says he does not know who wrote them–the “Elders”, the Russian secret police or Maurice de Joly–but read them as a guide to our world and judge for yourself.  My conclusion: interesting, but I need more evidence.

For Norwegian readers my talk was published in Morgenbladet on 7 October 2011; read it and judge for yourself.

Det siste avsnittet er jo en regelrett historieforfalskning — som jeg har påvist i OP så er de mest kontroversielle utsagnene i foredraget luket vekk i den trykte versjonen. Så for å parafrasere Galtung: Les og HØR og døm selv!

Fant for øvrig fram til Galtungs svar og mer til etter å ha lest John Færseths artikkel her:

Protokollene hos Galtung

Fredsforsker Johan Galtung og hans Transcend-nettverk fortsetter å anbefale antisemittisk litteratur. Nå står også Sions Vises Protokoller på leselisten.

Utlogget John F

« Svar #8 på: 01. desember 2011, 00:02:49 »
Jeg kan benytte anledningen til å reklamere for neste nummer av Humanist, der det vil bli mer stoff om Galtungs nye tilværelse som konspirasjonsteoretiker.

Utlogget Gnisten

• Administrator
... neste nummer av Humanist ...

Nettstedet har ikke vært oppdatert på evigheter: http://humanist.no/index.html

Her burde innholdsfortegnelse for de nyeste numrene — samt kommende — ligge.

Utlogget Øyvind R

• "agent i en del av et større nettverk"
« Svar #10 på: 13. januar 2012, 07:06:19 »
På Skeptikertreffet i Trondheim i går ble jeg klar over at Galtung kommer til Trondheim i morgen: http://www.samfundet.no/arrangement/vis/2561
Jeg har selv ikke mulighet til å ta turen innom, men det er kanskje andre som har tid og lyst?
You can make the world beautiful just by refusing to lie about it.

Utlogget Mira

« Svar #11 på: 14. januar 2012, 06:26:21 »
Herr Galtung (eller GAL tung)har mistet all sin troverdighet de siste årene.  Hadde en del respekt for han før om åra men han etterhvert vist seg bare som en genetisk USA hater han også. Merkelig, medfødte egenskaper bare forsterker seg med årene, de klarer du bare ikke slippe unna. Han burde ha søkt asyl i Nord Korea eller Iran forlengst.

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
« Svar #12 på: 17. januar 2012, 11:35:43 »
Gratisavisa for studenter i Trondheim - Under Dusken - rapporterer fra Galtungs opptreden på Studentersamfundet:
Fredsforsker Johan Galtung mener at hvis man hadde brukt de samme psykologiske kriteriene på utenriksminister Jonas Gahr Støre, ville han fått samme diagnose som Anders Behring Breivik. Dette kom frem på spørsmål fra salen på Samfundsmøte.

– For å utføre de handlingene Breivik gjorde 22. juli kreves det en evne til å planlegge som en paranoid schizofren ikke kunne klart. Kriteriene for diagnosen som ble gitt kan man også anvende på Støre, sier Galtung.
Galtung er imot den psykiatriske diagnosen som ble gitt Breivik og mener at en person som uttførte de handlingene umulig kan være schizofren.
Teksten ellers gjør at jeg stiller spørsmålet: Mener Galtung framvekst av islamsk fundamentalisme er en vrangforestilling, eller mener han at det er omfanget og betydning av dette som er en vrangforestilling?

Uansett er det liten tvil om at også dette siste foredraget fra Galtung har potensiale til å medføre en ny omfavnelse fra KTerne. Jeg er imidlertid fortsatt tilbøyelig til å gi Galtung 'benefit of the doubt'. Det kan tenkes at han forsøker å sette både konspirasjonsteoretikere og typer som Breivik inn i en politisk (ikke psykiatrisk) sammenheng. Det er prisverdig. Jeg er ikke sikker på at han gjør det på beste måte og at det faktisk funker... :-\
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator

Utlogget eirik

« Svar #13 på: 18. januar 2012, 11:33:01 »
Jeg er imidlertid fortsatt tilbøyelig til å gi Galtung 'benefit of the doubt'. Det kan tenkes at han forsøker å sette både konspirasjonsteoretikere og typer som Breivik inn i en politisk (ikke psykiatrisk) sammenheng. Det er prisverdig. Jeg er ikke sikker på at han gjør det på beste måte og at det faktisk funker... :-\

Jeg er uenig. Han har tidligere snakket om det han mener er "autorisert statsterrorisme", f. eks. intervensjon i Afghanistan, Syria og Irak, og mener dette er verre enn annen terrorisme fra Al Quaida etc.

Jeg er på den bakgrunn ikke i tvil om at han faktisk mener at Støre og våre folkevalgte mfl., er like morderisk psykopatisk som Breivik. Utilslørt brønnpissing.

Den mannen er sjuk.

Utlogget Roger

Johan Galtung — ny stjerne på konspirasjonsteoretikernes himmel?
« Svar #14 på: 18. januar 2012, 17:48:53 »
Men han har jo rett i at statlig terror er verre enn enkeltpersoners terror.
Hvis du gjør det du alltid har gjort, så får du det du alltid har fått..