harm

Skrevet av Emne: Johan Galtung — ny stjerne på konspirasjonsteoretikernes himmel?  (Lest 32018 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Behemoth

• 5-dimensjonal "katt"
Sv: Johan Galtung — ny stjerne på konspirasjonsteoretikernes himmel?
« Svar #60 på: 04. august 2014, 11:16:16 »
Jeg ser at denne tråden først og fremst handler om Johan Galtungs forhold til jødemakt, men jødemakt i seg selv er det vel ikke umulig å problematisere? Det er ingen tvil om at jøder har mer penger og makt enn andre folkegrupper. Dette ligger dypt i jødisk kultur og benektes vel ikke av noen?

Når du skriver det på den måten, blir det så upresist, generaliserende og sveipende at en eventuell diskusjon ikke tjener noe annet enn å klistre merkelappen "jøde" på dulgte konspiratoriske antydninger. Du begrunner påstanden dine med en vag appell til en art selvforklarende fornuft: at det vel ikke er noen som kan benekte påstanden, siden påstanden utvilsomt er sann. Men dette er ingen holdbar begrunnelse.

Som eksempel: du påstår at det ikke er noen tvil om at jøder har mer penger og makt enn andre folkegrupper. Men dette er en helt upresis påstand hvis den ikke utdypes og konkretiseres nærmere. Snakker du om USA? Amerikansk utenrikspolitikk? Mener du at jøder i Norge har mer makt og penger enn etniske nordmenn i Norge? Har jødene mer makt i Singapore enn han-kineserne har? Og hvordan kvantifiserer du "penger og makt"?

Videre forklarer du din påstand med at "dette ligger dypt i jødisk kultur". Men mener du da at jødene opptrer som én monolittisk gruppe? "Jødisk kultur" er jo så mangt. Eller mener du at både reformerte, sekulære, tradisjonalister og sionister har en fellesjødisk trang til penger og makt som er forankret i en fellesjødisk kultur?

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
« Svar #61 på: 04. august 2014, 13:40:47 »
Jøders presumptive preferanse for penger som levevei har dype røtter. Shakespeare beskrev en stereotype i 'Kjøpmannen i Venedig' - jøden Shylock. Han var en pengeutlåner som (på 1800-tallet) ble framstilt som stykkets skurk, men som etterhvert har blitt framstilt som en mer tragisk figur. Redefineringen skyldes nok i stor grad disse ordene:
I am a Jew. Hath not a Jew eyes? Hath not a Jew hands, organs, dimensions, senses, affections, passions; fed with the same food, hurt with the same weapons, subject to the same diseases, heal'd by the same means, warm'd and cool'd by the same winter and summer, as a Christian is? If you prick us, do we not bleed? If you tickle us, do we not laugh? If you poison us, do we not die? And if you wrong us, do we not revenge? If we are like you in the rest, we will resemble you in that.

Det er ellers verdt å merke seg at det var ulovlig for kristne å låne ut penger mot renter. Jødene var ikke underlagt et slikt forbud, og kunne dermed drive med utlån av penger. Samtidig var det en del middelalderske konger som forbød jøder å eie jord, samtidig som en del håndverkerlaug forbød jøder medlemskap. Jødene i Europa ble dermed presset over i penger og finans - fordi andre yrkesveier var stengt for dem, av de kristne.

Årsaken til at dette er en del av mytene om jødene er dermed historiske fakta, som imidlertid ikke lenger stemmer med virkeligheten. Jøder er ikke mer opptatt av penger enn nordmenn er av råseil.

... og med dette har jeg kanskje bidratt en smule til det Galtung tydeligvis mener er det man bør gjøre i møtet med antisemitismen. Han foreskriver en medisin hvor man ikke blankt avviser det som ligger til grunn for jødehatet, men at man i steden viser og forklarer hvorfor de er feil. Dette gjør han i denne teksten fra 10. desember 2012: https://www.transcend.org/tms/2012/12/fighting-anti-semitism-constructively/

Et par utdrag, men les hele teksten:
Sitat
To prevent and cure this disease we must understand its causes, roots, and learn what, and what not, to do.  To be against disease is not good enough.  With the open mind provided by academic freedom, and freedom of speech as a basic human right, we have explored diseases like cancer to identify the roots, the carcinogens.  Smoking, active and passive, is among them; saying so is not “blaming the victim”.  Diseases are systems with feedbacks, as is prejudice-discrimination. Rooted in relations between Jews and others, in traumas of the past, conflicts in the present, and the victim feedback.  There are loops.
<..>
Morale: Never confirm negative prejudices; deny, disconfirm them.

To understand, prevent, cure and learn for the future we must know how AS extremists think: “the Jews get others in debt bondage”, “control media and politicians”, “exercise disproportionate power”.

Det er en utfordrende øvelse Galtung foreskriver, eller er det? Ikke bare må vi sette oss inn i hva eksempelvis jødehatere mener - vi må også vite hva vi kan si/gjøre for å motvirke dette.

Jaha. Hm. Vi bør altså lese 'Sions Vises Protokoller' for å kunne vise at det er et falsum? Vi må finne ut hvordan vi debunker det. Jeg er skeptisk.

Legger også ved en lenke til denne teksten: 'Johan Galtung an anti-smite? I don't think so!'

Alt i alt tror jeg at jeg begynner å skjønne hva som er Galtungs prosjekt: Han prøver seg på en litt utspekulert pedagogikk, som først og fremst er rettet mot de virkelige antisemittene. Hensikten er å lære opp nettopp disse i at antisemitisme ikke fører noe sted hen, og at konflikter ikke løses best gjennom vold. Problemet med dette prosjektet er at Galtung ikke helt ut forstår at dagens antisemitter og konspirasjonsteoretikere befinner seg i et nytt informasjonslandskap. Man kan ikke sammenligne dem med rasister i de amerikanske sørstatene på femti-tallet, og anvende samme "medisin". I Midt-Østen er konflikten også såpass betent at man ikke en gang kan sammenligne det med Sør-Afrika i 1990. I dette landskapet blir ikke Galtung en velmenende lærer, han blir en nyttig idiot for de han ønsker å oppdra, ettersom de ikke evner å lære noe som helst av ham, men tvert i mot trykker ham til sitt bryst som en meningsfelle.
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator

Inge

• Gjest
« Svar #62 på: 06. august 2014, 17:10:48 »
Jeg ser at denne tråden først og fremst handler om Johan Galtungs forhold til jødemakt, men jødemakt i seg selv er det vel ikke umulig å problematisere? Det er ingen tvil om at jøder har mer penger og makt enn andre folkegrupper. Dette ligger dypt i jødisk kultur og benektes vel ikke av noen?

Når du skriver det på den måten, blir det så upresist, generaliserende og sveipende at en eventuell diskusjon ikke tjener noe annet enn å klistre merkelappen "jøde" på dulgte konspiratoriske antydninger. Du begrunner påstanden dine med en vag appell til en art selvforklarende fornuft: at det vel ikke er noen som kan benekte påstanden, siden påstanden utvilsomt er sann. Men dette er ingen holdbar begrunnelse.

Som eksempel: du påstår at det ikke er noen tvil om at jøder har mer penger og makt enn andre folkegrupper. Men dette er en helt upresis påstand hvis den ikke utdypes og konkretiseres nærmere. Snakker du om USA? Amerikansk utenrikspolitikk? Mener du at jøder i Norge har mer makt og penger enn etniske nordmenn i Norge? Har jødene mer makt i Singapore enn han-kineserne har? Og hvordan kvantifiserer du "penger og makt"?

Videre forklarer du din påstand med at "dette ligger dypt i jødisk kultur". Men mener du da at jødene opptrer som én monolittisk gruppe? "Jødisk kultur" er jo så mangt. Eller mener du at både reformerte, sekulære, tradisjonalister og sionister har en fellesjødisk trang til penger og makt som er forankret i en fellesjødisk kultur?

Nettopp spørsmål som de du stiller er det jeg ønsker skal kunne stilles. Ingen hensyn til hva som er politisk korrekt, bare sannhet.

Utlogget kingvald

« Svar #63 på: 07. august 2014, 06:49:06 »
Og når de spørsmålene stilles, Inge, så blir det kjapt klart at det ikke finnes noen "jødemakt", at jøder ikke har noe mer penger eller makt enn andre folkegrupper, og at det ikke finnes noen enhetlig "jødisk kultur" som skiller seg fra andre kulturer når det gjelder streben etter penger og makt.

Da virker det unektelig som om fokus på "jødemakt" er reinspikket rasisme! Fordommer om en etnisk-religiøs gruppe uten basis i fakta!

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Behemoth

• 5-dimensjonal "katt"
« Svar #64 på: 07. august 2014, 08:16:25 »
Nettopp spørsmål som de du stiller er det jeg ønsker skal kunne stilles. Ingen hensyn til hva som er politisk korrekt, bare sannhet.

Spørsmålene ble stilt til deg, så kanskje du kan svare? Siden du påstår at jøder har mer makt enn andre folkegrupper og at både penger og makt ligger dypt i jødisk kultur, så kanskje du kan begrunne påstandene dine?

Poenget mitt var nettopp at sveipende generaliserende påstander som omfatter millioner av mennesker fortjener en mer utdypende forklaring enn at "det er utvilsomt sånn det er".

Inge

• Gjest
« Svar #65 på: 07. august 2014, 11:43:06 »
Problemet med å gå dypere inn i problemstillingene om jødemakt er det samme for meg som for Galtung og alle andre, og Kingvald illustrerer dette godt: man risikerer å bli stemplet som rasist.

Rasiststempelet er en genial debattstopper. Hvis man klarer å stemple en debattdeltager som rasist har man allerede vunnet, uten at et eneste argument trenges å bli lagt fram. Det er skuffende å se selv skeptikere legge seg på den linja.

Utlogget Behemoth

• 5-dimensjonal "katt"
« Svar #66 på: 07. august 2014, 14:18:32 »
Så du vil ikke begrunne påstandene dine fordi du antar at noen brukere på et diskusjonsforum vil stemple deg som rasist?

Jeg synes det er overdrevent defensivt av deg, da det er ingen her som har forsøkt å stanse noen debatt. Tvert om er det du som avstår fra å debattere ved at du isteden for å begrunne påstandene dine fokuserer på at du blir skuffet over at forumbrukeren kingvald er uenig med deg.

Inge

• Gjest
« Svar #67 på: 07. august 2014, 15:54:54 »
Det er feigt av meg, men jeg orker ikke å delta i en diskusjon hvor jeg hele tiden må kikke over skulderen for å se om noen sitter klar med rasismestempelet.
Kanskje en annen gang.

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #68 på: 07. august 2014, 18:18:12 »
Kom på at vi har hatt (minst) én diskusjon om "jødemakt" tidligere her i forumet:

Er Hollywood's filmindustri en jødisk propagandavirksomhet?

Kanskje den kan oppdateres? Har ikke Galtung uttalt seg om jødene i Hollywood, eller i hvertfall i underholdningsbransjen, mon tro?

Utlogget MAC-hiavelli

« Svar #69 på: 07. august 2014, 18:47:42 »
Vell, ihvertfall i mediebransjen.
Jeg [...] vil nærme meg emnet gjennom et oppslag fra USA: Six Jewish Companies own 96 % of world media. Her kan man lese at direktørene for de tre største medie-konglomeratene, Walt Disney, Time Warner og Viacom er jøder; det samme gjelder de tre største fjernsynskanalene, ABC, CBS og NBC før de inngikk i konglomeratene (ikke Ted Turners CNN, men den er på linje med de andre, og Murdoch – NewsCorporation, Fox Television – er ikke jødisk, men mange av hans toppfolk er, og ekstremt pro-Israel); det samme gjelder de fem største filmselskapene, Disney, Warner Brother, Sony, Paramount, Universal; det samme gjelder New York Times, Wall Street Journal, Washington Post; det samme gjelder Time, Newsweek, U.S. News and World Report; det samme gjelder tre av de seks største forlagene, Random House, Simon & Schuster, Time Warner Trade Group, nr. 1, 3 og 6. Osv.

Tilfeldig for 1.9 prosent av USA? Neppe. "Klare linjer" har klare konklusjoner: er sjefen jødisk betyr det jødisk kontroll; eller dette er ren antisemittisme, riv det istykker eller nevn det ikke.
(min utheving)

Utlogget kingvald

« Svar #70 på: 08. august 2014, 07:14:43 »
Jeg må si meg enig med Inge i dette:
Rasiststempelet er en genial debattstopper. Hvis man klarer å stemple en debattdeltager som rasist har man allerede vunnet, uten at et eneste argument trenges å bli lagt fram. Det er skuffende å se selv skeptikere legge seg på den linja.
Derfor bruker jeg ikke rasismestempelet uten når jeg klart viser at det er relevant. I denne saken har jeg påpekt at det ikke finnes noen enhetlig "jødemakt". Og derfra har jeg trukket konklusjonen:
Da virker det unektelig som om fokus på "jødemakt" er reinspikket rasisme! Fordommer om en etnisk-religiøs gruppe uten basis i fakta!

Når en debattant så klart kommer med rasistisk argumentasjon, så må det være lov å påpeke det. Ellers vil klage på rasismestempelet virke akkurat like effektivt som en uønsket debattstopper.

I denne konkrete tråden kunne Inge greit vist at mine argumenter var feil, hvis så var tilfelle. Hadde han vært i stand til det, så ville han kunne avvist mitt "rasismestempel". Nå har han ikke gjort noe forsøk på det, bare klaget over at jeg er slem mot ham! Vel, sorry Inge, men det var ikke ment for å være slem, bare for å påpeke svakhetene, og ugyldigheten, i argumentet!

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Behemoth

• 5-dimensjonal "katt"
« Svar #71 på: 29. august 2014, 11:07:50 »
Det er feigt av meg, men jeg orker ikke å delta i en diskusjon hvor jeg hele tiden må kikke over skulderen for å se om noen sitter klar med rasismestempelet.
Kanskje en annen gang.

Det ironiske er at med mindre du er villig til å utdype og argumentere for de generaliserende påstandene dine om jøders makt, så ber du jo om å bli stemplet som rasist. Du kommer tross alt med sveipende karakteristikker om hele folkegrupper uten å verken ville utdype, argumentere for, diskutere eller forsvare det du sier.

Ala -

Ingve: -Alle vet at japanere er mer blodtørstige enn andre folk. Det ligger dypt i japansk kultur å begå krigsforbrytelser"

Bohemont -"Alle vet" er ikke et argument. Kan du argumentere for og underbygge påstanden din?

Vingvald: -Nei, det stemmer ikke, Ingve. Å påstå at japanere er mer blodtørstige enn andre er reinspikket rasisme!

Ingve: -Siden du kaller meg rasist, så vil jeg ikke underbygge påstanden min om at japanere er mer blodtørstige enn andre folk. Å kalle noen for rasist er en måte å stanse diskusjon om japaneres blodtørstighet på.

Inge

• Gjest
« Svar #72 på: 29. august 2014, 16:53:23 »
Japansk kultur er interessant, jeg har prøvd å lære meg litt hiragana.

Inge

• Gjest
« Svar #73 på: 11. september 2014, 22:15:41 »
De siste årene har vi kunne lese i norske aviser om økt jødehat og antisemittisme i Norge, særlig med utgangspunkt i venstresiden. For å bøte på dette har jøder søkt og fått fremtredende plasser i venstreorienterte organisasjoner som Antirasistisk Senter (Ervin Kohn) og Vepsen (Anne Sender).

Nå er det Johan Galtung som får unngjelde, fordi han ønsker å bringe Sions vises protokoller inn i samfunnsdiskusjonen. Hva er problemet? Sions vises protokoller eksisterer, altså må de kunne diskuteres. Dette har med akademisk redelighet å gjøre. Hvis noe er sant så er det sant uavhengig fra hvem eller hvorfor det ytres, det samme med løgn.

Jødene utgjør rundt 0,2 % av verden befolkning. Deres del av økonomisk og politisk makt er uforholdsmessig mye større. Å unngå å diskutere jøders makt er å fornekte deler av virkeligheten.

Utlogget MAC-hiavelli

« Svar #74 på: 12. september 2014, 00:15:24 »
Et par små spørsmål før du for alvor vikler deg inn i denne dritten.

A) Har du lest Sions vise protokoller?

B) Har du den minste idè om hvordan og hvorfor protokollene ble fremstilt, hva de antydet, eller hvordan de ble brukt til å legitimere pogromer og folkemord?

Nå er det Johan Galtung som får unngjelde, fordi han ønsker å bringe Sions vises protokoller inn i samfunnsdiskusjonen. Hva er problemet? Sions vises protokoller eksisterer, altså må de kunne diskuteres. Dette har med akademisk redelighet å gjøre. Hvis noe er sant så er det sant uavhengig fra hvem eller hvorfor det ytres, det samme med løgn.
C) Mener du på ramme alvor at det på en sionistisk kongress i Basel i 1897 ble vedtatt å konspirere med de grusomste metoder for å ta rotta på finansliv, trosliv og kort sagt hele den vestlige sivilisasjon?

Jødene utgjør rundt 0,2 % av verden befolkning. Deres del av økonomisk og politisk makt er uforholdsmessig mye større. Å unngå å diskutere jøders makt er å fornekte deler av virkeligheten.
D) Det samme kan sies om protestanter, ateister og nordmenn.
Mener du det finnes et protestantisk/ateistisk/norsk komplott?