harm

Skrevet av Emne: Johan Galtung — ny stjerne på konspirasjonsteoretikernes himmel?  (Lest 30998 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Inge

• Gjest
Sv: Johan Galtung — ny stjerne på konspirasjonsteoretikernes himmel?
« Svar #75 på: 24. september 2014, 14:01:13 »
Denne tråden minner meg om problemene Gunnar Tjomlid fikk da han skrev om pedofili. Jeg fant saken hans via skepsis.no. Er det ikke det samme problemet Johan Galtung har havnet oppi, bare om jøder? I vårt samfunn er det visst noen saker det ikke skal snakkes om, punktum.

Så er det tabu da, å snakke om jødemakt, eller å anbefale å lese Sions vises protokoller? Virkelig? I det som skal være et fritt og demokratisk samfunn?

Gunna Tjomlid fikk langt på vei støtte fra skepsisbevegelsen, i motsetning til Johan Galtung. Hvorfor denne forskjellen?

Utlogget Behemoth

• 5-dimensjonal "katt"
« Svar #76 på: 24. september 2014, 14:16:31 »
Inge: Hva med om du isteden for å introdusere stadig nye innfallsvinkler og nye påstander går tilbake og svarer på spørsmålene som allerede har blitt stilt deg? Sammenlikne:

Sitat
3.6. Diskusjonsdisiplin: [...] Hvis de du diskuterer med ber deg om å oppklare enkelte punkter, komme med bedre argumentasjon eller forklare noe som er uklart, så skal du prøve så godt du kan å svare på det. Ikke gå videre med stadig nye momenter.

Du vil ikke utdype påstandene dine fordi du er redd for å bli kalt rasist. Du svarer ikke på konkrete spørsmål om påstandene dine. Isteden går du bare videre og introduserer heller noen nye påstander. Men i og med at du er klar på at du ikke vil diskutere emnet, så synes det meningsløst å stadig gå videre med nye momenter. Taktikken din om å føre en slags meta-diskusjon uten å ville utdype eller forsvare påstandene du faktisk kommer med, er lite konstruktiv rent debattmessig.

Utlogget B. Tuftin

• Pan Narrans
    • Bjørnar's NoWhere Land
« Svar #77 på: 24. september 2014, 14:59:19 »
Så er det tabu da, å snakke om jødemakt, eller å anbefale å lese Sions vises protokoller? Virkelig? I det som skal være et fritt og demokratisk samfunn?

Gunna Tjomlid fikk langt på vei støtte fra skepsisbevegelsen, i motsetning til Johan Galtung. Hvorfor denne forskjellen?
Sions vises protokoller er et kjent falsum produsert for å fremme antisemittisme. Hva er det Gunnar Tjomlid har gjort som kan sammenlignes med å anbefale å lese anti-jødisk propaganda?

Inge

• Gjest
« Svar #78 på: 24. september 2014, 15:02:40 »
Behemoth,
Jeg har allerede innrømmet å være feig.

Jeg mener at sammenligningen mellom Tjomlid og Galtung er relevant, det krever en annen personlig styrke å argumentere fra Galtungs posisjon enn fra Tjomlids posisjon, selv om begge møter motstand. Galtung er "utenfor", Tjomlid er "innenfor", hos de viktige i samfunnsdebatten, bl.a hos skeptikerne.

Utlogget Behemoth

• 5-dimensjonal "katt"
« Svar #79 på: 24. september 2014, 16:51:31 »
Behemoth,
Jeg har allerede innrømmet å være feig.

På meg virker det mer som du vil ha privilegiet av å kunne framsette stadig nye påstander, spekulasjoner og konklusjoner uten å måtte ta bryet med å forsvare dem med konkrete argumenter.

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
« Svar #80 på: 24. september 2014, 22:13:20 »
Inge: Behemoths referanse til pkt. 3.6. i reglementet bør du ta til deg. I motsatt fall blir jeg nødt til å bremse forsøkene dine på unngå det ansvaret du har i henhold til det punktet. Jeg kan samtidig forsikre deg om at dersom responsen din på spørsmålene blir møtt med utilbørlige reaksjoner, så vil vi slå ned på det. Viser også til kommentaren under.

Alle: Minner om at dersom du mener et innlegg bryter med Reglementet så er første steg å rapportere det til moderatorer via knappen nederst til høyre. I påvente av en reaksjon fra moderatorene bør man ikke bidra til å forsterke regelbruddet (og gjør det nærmest til et felles anliggende for alle deltagere i en tråd) ved å omtale det i nye innlegg.

In short: Skjerpings! Alle sammen.
« Siste redigering: 24. september 2014, 22:19:00 av Arman »
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator

Utlogget eirik

« Svar #81 på: 17. oktober 2014, 13:19:00 »
Jeg ser at denne tråden først og fremst handler om Johan Galtungs forhold til jødemakt, men jødemakt i seg selv er det vel ikke umulig å problematisere? Det er ingen tvil om at jøder har mer penger og makt enn andre folkegrupper. Dette ligger dypt i jødisk kultur og benektes vel ikke av noen?

Eh jo, absolutt. Har "jøder" (hvem snakker vi om her? religiøse eller etniske jøder?) mer makt enn Frankrike, England, Sverige, USA, Russland, Serbia etc. Eller mer makt enn muslimer eller kristne? Det tviler jeg på.