2

Skrevet av Emne: Johan Galtung — ny stjerne på konspirasjonsteoretikernes himmel?  (Lest 32022 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Rams

• Comfortably Numb
    • NWO Disinfodep. Norge avd 3 - Innlandet
Etter å ha lest hans tilsvar så slår det meg at Galtungs problem i denne saken er manglende evne til å formulere seg utvetydig. Han formulerer en haug med spørsmål uten å svare på dem. På en måten er det umulig å vite om han mener det spørsmålene antyder at han gjør eller om han "bare stiller spørsmål". Det virker i hvertfall som en dårlig strategi om han ønsker å bli forstått.

Det samme slo meg da jeg leste hans tilsvar i Humanist. Litt ironisk da at han på World Humanist Congress 2011 synes å anbefale det motsatte:
Hvis man bare snakker sammen, kartlegger partenes ønsker og mål og respekterer hverandre, så vil man greie å slutte fred, var den svært entydige meldingen hans. Blir det krig, er det fordi man ikke har fulgt oppskriften godt nok. Han oppfordret alle til å se etter de gode poengene til sine motstandere.
(min uthevning) Ikke lett å finne Galtungs gode poenger når han skjuler sine egne meninger mellom mer eller mindre retoriske spørsmål som ikke besvares.
Well, you can prove anything with facts, can't you?
-- Stewart Lee's taxi driver

Utlogget eirik

Med uttalelsen "Tilfeldig? Neppe." flagger han at han har tatt et eksplisitt standpunkt ifht. jødenes påståtte ødeleggende kraft.

Det formelig syder av jødehat. Det er ikke noe ambivalent ved dette etter min mening.

Utlogget Rams

• Comfortably Numb
    • NWO Disinfodep. Norge avd 3 - Innlandet
Jeg leste gjennom en gang til og må vel inrømme at budskapet er betydelig klarere enn jeg oppfattet første gang jeg leste. Det kommer nok av at jeg er mer øvet i å lese meninger av litt mindre formuleringsvante og som ikke bruker så mange ord. Hadde det stått "jødene konspirerer om verdensherredømme" så ville nok også jeg fått det med meg.

Nåja; etter Galtuns råd sitert i forrige innlegg leter jeg etter hans gode poenger. Det eneste jeg kan finne er muligens at man ikke skal lage tabu av problemstillingen. Har han andre poenger? Bør alle lese Sions Vises Protokoller som han anbefaler?
Well, you can prove anything with facts, can't you?
-- Stewart Lee's taxi driver

Utlogget Behemoth

• 5-dimensjonal "katt"
Nåja; etter Galtuns råd sitert i forrige innlegg leter jeg etter hans gode poenger. Det eneste jeg kan finne er muligens at man ikke skal lage tabu av problemstillingen. Har han andre poenger? Bør alle lese Sions Vises Protokoller som han anbefaler?

Les gjerne Sions Vise, men å bruke den som analytisk verktøy til å forstå investeringsbanken Goldman Sachs er litt som å bruke astrologispalten i avisen for å studere solstråler.

Her er hva Galtung skriver, minus utenomsnakket, så kan man jo jakte på poenger:

* * * * * * * * *

-nesten all media i verden er eid av og styrt av jøder.

-jøder bruker sin allmakt i media til å fremme Israels interesser.

-hvis vi ikke diskuterer dette vil vi skape en flodbølge av antisemittisme.

-Galtung er selv ingen antisemitt.

-det kan hende at Mossad står bak bombingen av regjeringskvartalet og massakren på Utøya. Blant annet har det på samme dato tidligere i historien skjedd terrorangrep utført av militante sionistiske jøder. Tilfeldig? Neppe.

-ikke bare er media eid og styrt av jøder, men det samme gjelder eiendomsforhold i verdensøkonomien.

-det er umulig å ikke tenke på Goldman Sachs (som er eid av jøder) når man leser Sions Vise Protokoller.

-Behring Breivik var frimurer. Frimureriet bygger på edsavleggelser, lojalitetsbånd, tempelriddere og hemmelig samarbeid. Det er ikke sikkert det var tilfeldig at Breivik ble rekruttert av frimurerne. Les f.eks Anthony C. Sutton, som mener at det ikke er tilfeldig hvem som blir med i studentforeningen Skull & Bones, da Anthony C. Sutton skriver om at Skull & Bones er et hemmelig nettverk som utøver sin makt i det skjulte.

-hva Breivik gjorde er ikke særlig annerledes enn hva Norge gjør i Afghanistan.

-Ertresvåg og Rudstrøm ble nevnt av Galtung fordi Galtung tilfeldigvis befant seg i Norge, og derfor nevnte han norsk litteratur.

-Konspirasjoner finnes, og de er hemmelige, omfattende og langsiktige. Eksempler på konspirasjoner: første og andre verdenskrig, alle amerikanske militære intervensjoner og 9/11.

-det kan hende det i dag foregår en konspirasjon som har til hensikt å styre verden ved å gjøre befolkninger, stater og institusjoner til gjeldsslaver.

* * * * * * * * *

Utlogget Per Erik

• Nestleder NWO- Resistance- Resistance, Stor-Oslo..
Klassisk konspirasjons tankegang dette, dessverre. Hva skjedde med Galtung, har han alltid vært "sånn"?
''Vi fødes inn i en verden der de vanligste og de konvensjonelle verdensbildene i hovedsak er surrealistisk surr.''' - Rolf Kenneth Myhre.

Utlogget MAC-hiavelli

Les gjerne Sions Vise, men å bruke den som analytisk verktøy til å forstå investeringsbanken Goldman Sachs er litt som å bruke astrologispalten i avisen for å studere solstråler.

Jeg vil heller si at det blir som å lese Donald Duck og bruke det som grunnlag for å forstå enders atferd.
Sitat
Her er hva Galtung skriver, minus utenomsnakket, så kan man jo jakte på poenger:

Og her er et utdrag av hva Galtung faktisk skriver, med utenomsnakket.
Det som er sagt ovenfor om media kan følges opp med en tilsvarende analyse av eiendomsforhold i verdensøkonomien, men det får være til en annen anledning. Jeg lurer på hvor mange som har så sikre meninger om Sions Vises Protokoller som har lest dem? Det er umulig å gjøre det i dag uten å tenke på Goldman-Sachs. Og her er jeg på linje med Erik Rudstrøm: det er vanskelig å tro at det hemmelige russiske politi var i stand til å skrive en slik analyse. Men det beviser intet, verken for eller mot; over til detaljer.
(Min utheving)

Galtung skriver kanskje ikke rett ut at protokollene er ekte, men han kommer farlig nær. Og spiller det egentlig noen rolle så lenge de så flott beskriver hvordan jødemakt har spredd seg til media og finansnæringen?

Her fikk jeg en sterk følelse av Deja-Moo. Og ganske riktig.
Industrimannen Henry Ford fikk skrevet en bok rundt 1920 som analyserte utviklingen i USA og sammenlignet dem med Protokollene. Hans konklusjoner slutter Vigrid seg til: "Det spiller ingen rolle hvem som skrev Protokollene for når man ser på utviklingen er det ingen tvil om at de beskriver i detalj den utviklingen vi kan se rundt oss". Og enda mer i dag enn Ford observerte for 80-90 år siden.
(Fords fire pamfletter "The International Jew" ble utgitt mellom 1920 og 1922)

Her har Galtung havnet i flott selskap. Han går faktisk lengre enn Ford og Tvedt i å antyde at protokollene ikke er et falsum. Det er heller ikke noe godt tegn når Tore Tvedt utviser mer nøyaktighet med årstall enn professoren. Jamfør Tempelridderne i Jerusalem.
Galtungs patologiske USA-hat har nå tydligvis spredd seg til jødene. Vi får bare håpe det er begynnende demens.

Edit: korrektur.

« Siste redigering: 28. april 2012, 00:56:32 av MAC-hiavelli »

Utlogget Beate

For de som måtte lure på hva som var opphavet til dette bråket rundt Galtung i første omgang, oppsummerte Gnisten det bra 16 november i fjor på begynnelsen av denne tråden.
Der ligger også lenke til det opprinnelige foredraget som ble tapet av Radio Nova.

http://skepsis.no/forum/index.php/topic,3372.msg46814.html#msg46814
Babysjel og forvirringselement.

Utlogget eirik

http://www.koranen.no/artikkel.php?id=946

koranen.no finner grunn til å takke Galtung for svineriet sitt.

Sitat
Takk til Johan Galtung

Og viser med dette hvor antisemmitisme er gangbar pludring i 2012.

Sitat
Jeg leser i egne arkiver: «Det er nesten umulig i dette landet, å føre en utenrikspolitikk som ikke først er blitt godkjent av jøder.» (USAs utenriksminister John Foster Dulles, 1957. Kilde: The Independent, 17. mai 1998.) «Vi vet at du har problemer i din valgkamp. Vi vil betale alle dine utgifter, hvis du lar oss styre din Midtøsten-politikk,» (Ledende sionistiske jøder til president Kennedy, 1960. Kilde: Seymour M. Hersh: The Sampson Option. N.Y. 1991.) «Den enorme jødiske innflytelse i Washington er ikke bare begrenset til regjeringen… Innen sikkerhet og vitenskap, filmindustri, kunst og litteratur kan jødisk innflytelse bare bli betegnet som enorm, med tilsvarende fremme av jødisk makt.» (Maariv, 2. september 1994.)

Utlogget Gnisten

• Administrator
Finnes det noen pålitelig kilde der Galtungs uttalelser kan leses eller høres?
Leste en kronikk av John Færseth i Dagbladet, men den virket tendensiøs og småhysterisk.

Er du helt bevisstløs på hva og hvor du leser og skriver? Svaret på spørsmålet finnes i emnets første post:

Har Færseth overdrevet sin bekymring? Neppe. Radio Nova har nemlig lagt ut hele foredraget til Johan Galtung (dessverre uten de etterfølgende spørsmål), så inntil videre kan enhver lytte og vurdere sjøl:

Johan Galtung [...] snakket fredag 30. september for en forventningsfull forsamling på Universitetet i Oslo, i regi av Kulturutvalget ved Det Norske Studentersamfund. [....] Hør Johan Galtungs Ti teser om 22/7 i sin helhet:

Utlogget Gnisten

• Administrator
John Færseth har nylig oppsummert "Johan Galtungs vei fra fredsforskning til hatpropaganda":

Johan Galtung

En fredsfyrste mister kronen

Johan Galtungs vei fra fredsforskning til hatpropaganda er lettere å forstå når man ser på miljøet rundt ham. På nettsidene til fredsnettverket Transcend mangler det ikke artikler om hemmelige makteliter, eller om jødenes ondskap.

Johan Galtung har det siste halvåret møtt stadig mer motbør etter at han gjentatte ganger har leflet med antisemittisk litteratur og forestillinger. Galtung omtales ofte som ”fredsforskningens far” og har i flere tiår gjort seg bemerket for sin store innsats innenfor konfliktløsning, ofte i kombinasjon med en besk kritikk av Vesten og da spesielt USA.

At Galtung har beveget seg i konspiratorisk retning ble for alvor klart under et foredrag ved Universitetet i Oslo høsten 2011. Her bet Galtung seg merke i terroristen Anders Behring Breiviks medlemskap i frimurerlosjen, og antydet at det fantes en nær tilknytning mellom frimurerordenen og de hemmelige tjenestene som ville umuliggjøre en skikkelig etterforskning. Som dokumentasjon på dette siterte han de norske konspirasjonsforfatterne Per-Aslak Ertresvåg og Erik Rudstrøm. Galtung hevdet også at frimurerordenen hadde sterke jødiske innslag – inkludert et symbolsk omskjæringsrituale – og knyttet seg dermed tilsynelatende opp mot Erik Rudstrøm, som er sterkt antijødisk og blant annet har brukt det antisemittiske skriftet Sions Vises Protokoller som kilde.

Nå varer det vel ikke lenge før Galtungs tilhengere ser ham med tornekrone istedenfor den kronen John Færseth mener han har mistet.

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
Sv: Johan Galtung — ny stjerne på konspirasjonsteoretikernes himmel?
« Svar #55 på: 01. november 2012, 07:36:17 »
Galtungs stjerne på den mer konvensjonelle foredragsholderhimmelen er i hvert fall dalende. John Færseth har skrevet en oppdatering på Minerva:
Internasjonalt er det altså liten tvil om at Galtungs aura som systemkritiker har slått sprekker, og at de samme sprekkene i økende grad er i ferd med å avsløre en spreder av antisemittisk propaganda. Men altså ikke i Skudeneshavn, der Galtung i skrivende stund fortsatt står som gjest ved åpningsarrangementet for SILK – Skudeneshavn Internasjonale Litteraturfestival – sammen med den kjente reporteren Robert Fisk.
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator

Utlogget Gnisten

• Administrator
I fjor var det fortsatt en del diskusjon i media om Johan Galtung som samfunnsdebattant, f.eks. i Vårt Land 16. juni 2013:

– Hvorfor inviteres Galtung fortsatt?
John Færseth ut mot det tolererte jødehatet i norske samfunnsdebatt. nevner Galtung som eksempel.

Galtung skulle ride igjen i årets sommer i Norge, men bestemte seg for å ikke bestige hesten likevel:

Den profilerte og omstridte norske fredsforskeren Johan Galtung (83) skulle egentlig holde et foredrag i Kulturkirken Jakob i Oslo i august under et arrangement i regi av Venner av Jerusalem (Al Quds). 

Denne foreningen ledes av Trond Ali Linstad, som er mest kjent for å ha blitt tildelt og siden fratatt Kongens fortjenstmedalje i sølv.

Nærmere omtale bl.a. her (av John Færseth i Vårt Land den 3. juli 2014):

– Legitimerer jødefiendtlige holdninger
John Færseth utfordrer Kirkelig Kulturverksted og KFUK-KFUM etter samarbeid med Trond Ali Linstad.

Det mest ekstreme innslaget var frem til i dag fredsforsker Johan Galtungs planlagte foredrag Rasisme, Breivik, og anti-semittisme som skulle finne sted på Litteraturhuset torsdag 7. august.I presentasjonsteksten stod det blant annet at jøder ”har en betydelig, og ofte avgjørende posisjon, innen politikk, media, økonomi og kultur, i en rekke nasjonale og internasjonale maktorganer ”. Videre ble det spurt om denne makten ble samordnet for å styrke særinteresser” for å fremme egne interesser ”for eksempel i forhold Israel”. ”Brukes manipulerende og udemokratiske metoder – ja, misbruker disse mektige sin makt, til å påvirke prosesser og hendelser, og virke inn på opinionen, for fremme av egne mål?” spurte teksten.

Mistanken om at jøder danner et skjult fellesskap og hovedsakelig handler som jøder og ikke som nordmenn, franskmenn, homofile, heterofile, sosialister eller konservative er selve grunnlaget for antisemittismen slik den viste seg i Dreyfussaken, nazistenes jødeforfølgelser og i Sovjetunionen der jøder ble anklaget for ”kosmopolittisme”. Den er også hovedtema i forfalskningen Sions Vises Protokoller, der jøder beskyldes for å arbeide for å skaffe seg verdensherredømme, som Galtung forøvrig har anbefalt som veiviser til dagens verden. Konklusjonen på en slik analyse er at jøder aldri kan stoles på fullt ut, og i beste fall bør ekskluderes eller begrenses fra denne typen posisjoner og i verste fall utsettes for verre represalier.

Foredraget er nå fjernet fra programmet. Galtung har meldt avbud, det meldes på nettsiden at han følte seg ubekvem med presentasjonen til tross for at den ikke er så langt unna det han selv har antydet de siste par årene. På nettsiden opplyses det at teksten var ment som en provokasjon, og bevisst utformet slik man kan finne det hos ”formodede antisemitter - eller hos andre kritiske røster”. Formålet skal ha vært å få Galtung – som har blitt beskyldt for antisemittisme - til å kommentere og drøfte påstandene.

Her ligger programmet for hele arrangementet, med Galtungs avlysning: http://www.theoslowall.no/foredragsholdere.html

Utlogget Gnisten

• Administrator
Det var forresten et bemerkelsverdig innholdsløst, men som sedvanlig pompøst, intervju med Johan Galtung på NRK Dagsrevyen i mai 2014. Kommentert av John Færseth bl.a. her:

– Konspiratorisk «koseprat»
– NRK-intervju gir legitimitet til antisemittiske spekulasjoner, mener journalist.

For tiden ser man ikke mer der enn den siterte overskriften, men Færseths artikkel er gjengitt et par andre steder:

http://www.verdidebatt.no/debatt/cat12/subcat15/thread11501897/  http://www.minervanett.no/konspiratorisk-koseprat/

Inge

• Gjest
Jeg ser at denne tråden først og fremst handler om Johan Galtungs forhold til jødemakt, men jødemakt i seg selv er det vel ikke umulig å problematisere? Det er ingen tvil om at jøder har mer penger og makt enn andre folkegrupper. Dette ligger dypt i jødisk kultur og benektes vel ikke av noen?

Hvis målet med tråden er å kritisere Johan Galtung for å bruke Sions vises protokoller i sin argumentasjon er det sikkert greit nok, jeg har ikke lest boka. Men hvis målet er å underslå at jøder har uforholdsmessig mye penger og makt i verden syns jeg tråden er tynn og personangrepet usmakelig.
« Siste redigering: 05. juli 2014, 23:11:21 av Inge »

Utlogget kingvald

Nei, Inge, formålet er ikke å underslå at jøder har uforholdsmessig mye penger og makt. Jøder er en meget liten folkegruppe. Selv om det er mulig de har "uforholdsmessig" mye penger og makt så er de pengene, og den makten, verdens jøder har liten.

Dessuten: Det er ingen ting som tilsier at verdens jøder bruker sine i absolutte tall få penger og sin absolutt vurderte beskjedne makt på noen måte samordnet og koordinert for å oppnå jødisk verdensherredømme. Alt tyder på at alle jøder bruker sine penger og makt, akkurat som kristne skeptikere, som individer, for å fremme sine forskjellige individuelle interesser.

Det er ikke noe enhetlig "jødemakt" som behøver å problematiseres. Denne enhetlige "jødemakten" er like oppdiktet og falsk som "Sions vises protokoller". Begge er oppdiktede løgner spredt av konspiratører som ønsker å skape et falskt fiendebilde av jøder.

At Johan Galtung sprer slike løgner er et problem. "Jødemakt" finnes ikke, og er derfor ikke noe å problematisere!

Kjell Ingvaldsen