harm

Skrevet av Emne: "Kurerer mørketidsdepresjon ved å sende lys inn i ørene"  (Lest 3180 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Christian

"Kurerer mørketidsdepresjon ved å sende lys inn i ørene"
« på: 21. november 2011, 19:38:19 »
Nordlys.no melder om at "9 av 10 med vinterdepresjon og mørketidstretthet kurert med finsk løsning - lys via ørekanalen til hjernen".

Jeg blir umiddelbart skeptisk når de fleste uttalelsene kommer fra produsenten av apparatet. Det hjelper ikke på at Nordlys ofte er alt for lite kritisk til slike saker.
Produsenten har noen linker til studier på hjemmesiden sin, som ved første øyekast ser greie nok ut. Små utvalg, men minst en av studiene har i det minste med en kontrollgruppe også.
Noen som har hørt om dette?
« Siste redigering: 21. november 2011, 20:02:18 av Christian »
"When I get that feeling, I need secular healing" - fritt etter Marvin Gaye

Utlogget frenchisbacan

Sv: "Kurerer mørketidsdepresjon ved å sende lys inn i ørene"
« Svar #1 på: 21. november 2011, 19:44:56 »
Eg vil heller anbefale lys inn augene.

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #2 på: 21. november 2011, 19:54:01 »
Lysterapi generelt har jeg hørt mye om, og bruker sjøl faktisk, og nå ble jeg påminnet om å slå på den lampa om morgenen!

Les ellers gjerne hele det innlegget jeg siterer litt av her, pluss hele den tråden det står i:

Lysterapi er dokumentert nyttig mot vinterdepresjon og søvnforstyrrelser, rettere sagt ved søvnfaseforskyvning. det gjelder spesielt dem som sovner seint på kvelden/natta og kan sove til langt på dag.
[----]
Pernille Nylehn
Lege  (som har vært på kurs i regi av Bergen søvnsenter. Meget nyttig).

Men "vinterdepresjon og mørketidstretthet kurert med finsk løsning - lys via ørekanalen til hjernen."? Nei det er virkelig nytt for meg, og det skal bli spennende å se hva som kommer ut av diskusjonen her i tråden!

Utlogget Per Erik

• Nestleder NWO- Resistance- Resistance, Stor-Oslo..
« Svar #3 på: 21. november 2011, 20:46:07 »
Fant dette i aftenposten. Jeg siterere Arne Holte, divisjonsdirektør for psykisk helse ved Folkehelseinstituttet.

... - Dette kan godt bli en bestselger – som mye annet – uten at det foreligger tilstrekkelig vitenskapelig dokumentasjon til at det kan anbefales av helsemyndighetene. Jeg forholder meg tilbakelent og venter til jeg får se den vitenskapelige dokumentasjonen kvalitetssikret gjennom publisering i internasjonale tidsskrifter med fagfellebedømmelse. Inntil det skjer, betrakter jeg dette som reklamemateriell for noe som kan være lovende, men som først må dokumenteres, sier Holte

Det kan vel ikke sies så mye klarere enn det?
« Siste redigering: 21. november 2011, 20:48:57 av Gråtass »
''Vi fødes inn i en verden der de vanligste og de konvensjonelle verdensbildene i hovedsak er surrealistisk surr.''' - Rolf Kenneth Myhre.

Utlogget Mona

• Master Zombie
« Svar #4 på: 21. november 2011, 21:26:24 »
Link til FB-siden til distributør: https://www.facebook.com/ValkeeNorge.
Omtale her.

Jeg kommenterte dette på FB-siden til Skepsis Norge i august (dessverre rakk jeg aldri å finne mer info om saken da). Her er min kommentar, etter å ha sett på "dokumentasjonen" som da ble listet på sidene til produsenten:

Sitat
Det de linker til som "forskningsartikkel" er 1-siders presentasjonsplansjer. Akkurat det er nok det som gjør meg mest skeptisk til hele greia. Om de var virkelig profesjonelle og vitenskapelig fundert hadde de hostet opp noen lengre, grundigere artikler, publisert i et annerkjent tidsskrift. Jeg kan heller ikke finne studien de selv angivelig har utført på pasienter med SAD.

Nå har de fått noen flere kilder, men jeg har dessverre ikke fått anledning til å sjekke de opp. Noen med Uni-tilgang som gidder laste de ned og sende til meg?

Jeg lurer også på om noen fysikere kan fortelle meg hvor langt slike lysbølger kan trenge inn i skallen.
Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?
-Douglas Adams

"Imponerende. Du har altså utført en randomisert dobbeltblindet studie på ditt eget kontor?" - Atle Klovning

Skepsis - fordi vi bryr oss!

Utlogget Alvin Brattli

• Global Moderator
  • Fysiker
« Svar #5 på: 21. november 2011, 22:37:31 »
Jeg lurer også på om noen fysikere kan fortelle meg hvor langt slike lysbølger kan trenge inn i skallen.

Det varierer selvfølgelig med hvilken type vev vi snakker om, men om vi skal tro på Wikipedia («Optical window in biological tissue») ser det ut som om lys med bølgelengde 730 nanometer er det som trenger lengst inn i brystvev/fettvev, med en penetrasjonsdybde på ca et par millimeter (se figur 7 i artikkelen):

Noe særlig mer om saken vet jeg dessverre ikke.
That's not right. It's not even wrong.  (Wolfgang Pauli)
The trouble with quotes on the internet is that you can never tell if they are genuine.  (Abraham Lincoln)