harm

Skrevet av Emne: Juleøl og andre drikker til jul  (Lest 22000 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Gnisten

• Administrator
Juleøl og andre drikker til jul
« på: 07. desember 2011, 00:33:17 »
Ribbe og skinke og sylte og litt brennevin og rødvin og ...  ;D

Og ... juleøl? Eller kanskje det mer forsiktige julemust (som jeg lærte å like da jeg studerte i Sverige)?

Jeg lenker til svensk Wikipedia som har de beste artiklene. Den nynorske handler om dansk (!) juleøl; bokmålsartikkelen er ren vranglære som påstår:  "Juleøl, i nyere tid også kalt julepils" (Sic!).

Når det gjelder butikkøl er min favoritt hittil i år "Atna øl til julemat", som omtales bl.a. her:

http://www.dagbladet.no/2011/12/05/tema/mat/mat_og_drikke/dagbladets_vinanmeldelser/julemat/19247815/

Utlogget MAC-hiavelli

Sv: Juleøl og andre drikker til jul
« Svar #1 på: 07. desember 2011, 00:50:54 »
Når det gjelder butikkøl er min favoritt hittil i år "Atna øl til julemat" (...)

Sorry Gnisten, men allerede her må du arresteres. Juleøl fåes kun kjøpt på polet i våre dager. Alt annet er en vederstyggelighet! Skal på testing neste helg og skal prøve å levere litt varefakta etterpå.

Et like viktig tema, som kanskje kan taes opp i samme tråd, er akevitt. Varm eller kald? Min mening, som jeg forventer å få mye pepper for, er kald! Akevitt er et rent pliktløp som ingen liker, og siden det meste av den vonde smaken forsvinner ved 20 grader minus er dette resepten.

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
« Svar #2 på: 07. desember 2011, 00:59:57 »
Jeg har vært (og er) svak for Dahls Julebrygg - er ikke så veldig sofistikert ølsmaker. Så jeg skal driste meg til med enda mer banning i kjerka; Munkholms mørke øl er enestående godt til "lett/alkoholfri" variant å være. Inntok den på Røros i selskap med gourmetmat fra fjellet, og det var svært godt. Rett og slett.

Når det gjelder akevitt stiller saken seg annerledes. Svært annerledes. For et par år siden besøkte jeg et etablissement i en by i Midt-Norge som har spesialisert seg på nettopp akevitt. Nedkjølt akevitt ble der i gården betegnet som noe i nærheten av djevelens badevann. Det er juleakevitten som gjør julematen god. Ferdig arbeid.
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #3 på: 07. desember 2011, 01:01:27 »
Juleøl fåes kun kjøpt på polet i våre dager.

I bunn og grunn er jeg enig med deg der. Men jeg har gjort det til en sport siden 1990-tallet å teste alt som kaller seg juleøl eller julebrygg, og som selges i dagligvarebutikk.

Hvert eneste år finner jeg blant alt skvipet én eller to som fortjener hederlig omtale. Og hittil i år, når mer enn ett dusin sorter er prøvesmakt, har altså "Atna øl til julemat" (som den eneste) passert mitt nåløye. Prøv da vel!

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #4 på: 07. desember 2011, 01:25:00 »
Munkholms mørke øl er enestående godt til "lett/alkoholfri" variant å være.

Det finnes to mørke Munkholm (begge siden 2007): Munkholm Münchener og Munkholm Juleøl.

Siden jeg under enhver omstendighet foretrekker mørkt foran lyst øl, så har jeg konsumert en god del av begge disse alkoholfrie (kan dog inneholde opp til 0,7% alkohol) typene, når omstendighetene ikke tillater alkoholkonsum i forbindelse med god mat.

Om Munkholm Juleøl mener jeg at den i smak ligger omtrent åtti etasjer over den eneste konkurrenten som også selges "overalt" i Norge, nemlig Santa Clausthaler (som jeg ikke vil lenke til).

Så det blir nok kjøpt inn noen six-packs med Munkholm Juleøl, i år også. Hvis ikke noe bedre melder seg!

Og siden vi snakker om sesongøl, så kan smaken variere sterkt fra år til på én og samme vare, og det gjelder hele spekteret fra alkoholfritt til polsorter på opptil 10% alkohol.

Utlogget Alvin Brattli

• Global Moderator
  • Fysiker
« Svar #5 på: 07. desember 2011, 01:31:05 »
Når det gjelder juleøl er det bare det som kommer fra polet som teller.  Det du får i butikken er «nissebrus».

Gløgg er en annen drikk som er veldig «julete».  Glem den ekle og kjedelige sukkerlaken du kjøper i flaske i dagligvarebutikken, og lag heller din egen.  Det er slett ikke vanskelig, og resultatet blir så mye bedre enn vulgærvarianten fra butikk.  Her er et par oppskrifter jeg selv har brukt, med stort hell:

Gløgg

2 kanelstenger
3 hele kardemomme (knus den for å få ut frøene)
2 ss hakket ingefær (tørket eller fersk)
8 nellikspiker
Skall av en appelsin (bare det gule helt ytterst, ellers blir gløggen bitter)
Litt revet muskat
100 g honning (lynghonning gir fin smak)

Kok opp alt av krydder med 2-3 dl rødvin, og småkok i noen (ca 10) minutter.  Sil vekk krydder.  Tilsett honning.
Tilsett en flaske rødvin og eventuelt vodka, brandy, madeira eller akevitt etter smak.
Varm opp. Server på favorittmåten.

[ 4 kardemomme, 10-12 nellikspiker, mer ingefær og 150 g honning gir enda bedre smak ]

Kilde:  Har dessverre mistet kilden, men en oppskrift som ligner finnes her: http://www.vg.no/mat-og-drikke/oppskrift/oppskrift.php?id=1875

Hvit gløgg

Antall porsjoner: 6

Ingredienser:
1 l hvitvin med god syre, gjerne riesling.
1 dl sukker eller honning
½ dl cognac eller brandy
½ kanelstang
5 nellikspiker
2 knuste kardemommekjerner
6 friske kumquat delt i båter, alt. 1 ss tørket appelsinskall
Evt 3 ss tørkete tranebær
Mandler
Rosiner

Fremgangsmåte:
Varm opp 1 dl av vinen og rør ut sukkeret.
Tilsett resten av vinen samt krydrene og la trekke i 10-15 minutter ved 80 grader.
Sil og tilsett cognac, mandler og rosiner samt evt. kumquat og tranebær. Server i kaffekrus eller gløgglass.
NB! Ikke la gløggen varmes for mye opp da alkoholen ellers fordamper.
Tips: Du kan gjerne lage denne gløggen alkoholfri - bruk da en god eplejuice, helst ufiltrert.

Kilde:  http://www.aperitif.no/index.db2?id=111411
That's not right. It's not even wrong.  (Wolfgang Pauli)
The trouble with quotes on the internet is that you can never tell if they are genuine.  (Abraham Lincoln)

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #6 på: 07. desember 2011, 01:45:26 »
Skall av en appelsin (bare det gule helt ytterst, ellers blir gløggen bitter)

Av frykt for giftige sprøytemidler pleier jeg å vaske appelsinen/et (?) med oppvaskbørste, varmt vann og litt Zalo. Skyller sjølsagt meget godt etterpå. Ostehøvel kan brukes til å få av bare det gule?

6 friske kumquat

Hva i all verden er det, og hvor får du tak i det? (For trøtt til å google nå. God natt!)

Utlogget Alvin Brattli

• Global Moderator
  • Fysiker
« Svar #7 på: 07. desember 2011, 01:58:30 »
Av frykt for giftige sprøytemidler pleier jeg å vaske appelsinen/et (?) med oppvaskbørste, varmt vann og litt Zalo. Skyller sjølsagt meget godt etterpå.

Jeg bruker også å vaske (forsiktig) appelsiner og sitroner og lime når jeg skal bruke skallet.  Har fra tid til annen observert urenheter på skallet, så det er like greit å vaske dem for å få vekk det som eventuelt måtte være der.

Ostehøvel kan brukes til å få av bare det gule?

Ostehøvel og potetskreller skjærer nok som regel for dypt, men er du forsiktig burde det gå bra.  Jeg bruker et spesialredskap («citrus zester», fås på kjøkkenbutikker) som bare skjærer vekk det gule.  Her er en annen beskrivelse av hvordan preparere appelsinskallet: http://www.taste.com.au/how+to/articles/91/how+to+remove+orange+zest

6 friske kumquat

Hva i all verden er det, og hvor får du tak i det? (For trøtt til å google nå. God natt!)

En liten sitrusfrukt du kan få tak i fra dagligvarebutikker med godt utvalg på frukt og grønt.  http://en.wikipedia.org/wiki/Kumquat
That's not right. It's not even wrong.  (Wolfgang Pauli)
The trouble with quotes on the internet is that you can never tell if they are genuine.  (Abraham Lincoln)

Utlogget MortenO

• Skulle ha vært Ninja, men har for dårlig spenst..
« Svar #8 på: 07. desember 2011, 09:19:29 »
Et like viktig tema, som kanskje kan taes opp i samme tråd, er akevitt. Varm eller kald? Min mening, som jeg forventer å få mye pepper for, er kald! Akevitt er et rent pliktløp som ingen liker, og siden det meste av den vonde smaken forsvinner ved 20 grader minus er dette resepten.
Norsk brun akevitt skal ikke under noen omstendigheter drikkes frossen, da skal man heller droppe akevitten! ;) Alternativt drikker man dansk blank akevitt, den kan med fordel drikkes frossen. Norske akevitter er i hovedsak runde i smak, mot den skarpe danske. Kjøler man ned en norsk forsvinner hele preget og jeg vil da heller anbefale en iskald god vodka (god som i helt smakløs). Det rydder opp i munn og fjerner feit julemat.

Liker man ikke akevitt i det hele tatt, så bør man heller ta det igjen med en annen øltype, en med mye bitterhet. IPA er en god tilnærming i så måte. Nøgne Ø's #100 (poløl) har både bitterheten til å knele julefettet og sødmen til å gå hånd i hånd med de som bruker søtt tilbehør som svisker og ananas til ribba. Den kan imidlertid bli vel kraftig til mat, men det er mye annen god IPA-øl også, f.eks Lervigs Lucky Jack.

Selv har jeg gått for helgardering til julaften i år. Vi spiser altså ribbe, med alt tilbehør hjemmelaget: medisterkake, medisterpølse og surkål. I tillegg brukes svisker, ananas og relativt søtt rørt tyttebær til. Fatter er juleølfanatiker så han får Aass Premium, den har mye sødme og lite bitterhet. Dessuten samler han på akevitt, så han skal få drikke det uten kræsj mot ølen. Rignes juleøl har mindre sødme, så den står og venter til pinnekjøttet 2.juledag.
Jeg har tenkt å teste Lervigs Rye IPA, men har også kjøpt inn noen belgiske Amber Ale (Palm) som jeg tror fungerer, kjører den på munnskjenken først (svigers). Har ikke smakt på den selv enda.
Øltyper som Saison og Blonde skal også passe til lyst kjøtt som ribbe, men det får bli en annen gang.
Til desserten blir det et lite forsøk med Berentsen Stelliger Divum, en kraftkar på 15% som jeg er veldig spent på.
For vinglade mennesker så vil jeg anbefale en frisk østerisk Riesling, det er knallgodt til feit mat. Det er mitt førstevalg til pinnekjøtt. Og er du av den utforskende fyren så skader det ikke å prøve en vildgjæret øl, f.eks Cantillion Gueze. Utrolif frisk, mye syrlighet og en smak som minner mer om vin enn øl.

Og skulle kulda virkelig sette inn, så skal jeg knekke nøtter foran peisen og drikke Tawny portvin til nesa blir rød, for det er julegodt! Evt en 'Old Engine Oil' porterøl fra Harviestoun hvis jeg går tom for nøtter  8)
Don't confuse me with facts, my mind is already made up.

Utlogget Per Erik

• Nestleder NWO- Resistance- Resistance, Stor-Oslo..
« Svar #9 på: 07. desember 2011, 10:00:12 »
Siden temaet er ''Juleøl og andre drikker til jul drister jeg meg frempå med en julebrus jeg ...
Verdas beste julebrus ''Hamar og Lillehammer julebrus''. Anbefaler de små glassflaskene, brus i plastflasker smaker hoggorm!
''Vi fødes inn i en verden der de vanligste og de konvensjonelle verdensbildene i hovedsak er surrealistisk surr.''' - Rolf Kenneth Myhre.

Utlogget Yngve.S

• Gryende fjasbekjemper
« Svar #10 på: 07. desember 2011, 10:58:05 »
Siden jeg har ca 70L hjemmebrygg stående så blir juledrikken bestående av IPA, Mild, Old ale og Porter.
Sakene er behørig brygget med mesking, koking, humling og ettergjæring - ikke noe halvfabrikatskvip og jeg er faktisk ganske fornøyd med resultatet.
Det er julebrygg nok for min del, hehe :D
Enhver påstand som fremlegges uten bevis kan forkastes uten bevis.

Utlogget eirik

« Svar #11 på: 07. desember 2011, 11:41:10 »
Gammel Opland skal drikkes romtemperert til pinnekjøtt. Jammi!

http://www.dn.no/vinguiden/article1799143.ece

Utlogget EvenJ

« Svar #12 på: 07. desember 2011, 13:06:31 »
Jeg vil slå et slag for godt øl til solsnu. Jeg er en skikkelig ølhund og er vel mer interessert enn hvermannsen. Som MortenO nevnte over her, så er NØ - #100 et godt øl til fet mat, det samme gjelder den litt kraftigere #500. Jeg gråter en skvett i år, fordi jeg ikke lenger klarer å få ta i Ebulum, som faktisk har vært et av favorittølene mine til pinnekjøtt de siste åra. Selv gjør jeg en større bestilling av øl i disse tider, da av bestillingsutvalget, da det er her man finner godsakene. Enkelte varer er dessverre ikke å få der heller, og kan kun kjøpes på spesialpolene i dette potetlandet. Der kan de altså ha kassevis av godt øl, som ikke er å få, selv om man bestiller det. at norges monopolist på alkohol får holde på slik er en skam, og jeg gjør snart opprør. Dertil egnede myndigheter kan forvente seg et sint brev av undertegnede i nærmeste fremtid.

Når det gjelder akevitt så skal den selvsagt ikke under noen som helst omstendighet serveres nedkjølt. Det samme gjelder forsåvidt det meste av juleøl også. Det bør serveres temperert, et sted mellom 8-15 grader.

Utlogget Yngve B

« Svar #13 på: 07. desember 2011, 13:27:00 »
Siden jeg har ca 70L hjemmebrygg stående så blir juledrikken bestående av IPA, Mild, Old ale og Porter.
Sakene er behørig brygget med mesking, koking, humling og ettergjæring - ikke noe halvfabrikatskvip og jeg er faktisk ganske fornøyd med resultatet.
Det er julebrygg nok for min del, hehe :D

Jeg har noen få liter igjen av en (ekstrakt-)ale jeg brygget i sommer (mmm lagring) og 17 liter IPA (6kg pale malt, 150g Nordbrauer humle i koken og 50g tørrhumlet) jeg brygget for noen uker siden som jeg tror har blitt bra. Hadde egentlig tenkt å lage en julebokk (slik jeg gjorde i fjor), men hadde ikke riktig gjær. Tror nok jeg må supplere med en god dose poløl i tillegg. Nyåret skal feires med en dose hjemmebrygget imperial stout.
Quod gratis asseritur, gratis negatur.

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #14 på: 07. desember 2011, 14:24:09 »
Når det gjelder akevitt så skal den selvsagt ikke under noen som helst omstendighet serveres nedkjølt. Det samme gjelder forsåvidt det meste av juleøl også. Det bør serveres temperert, et sted mellom 8-15 grader.

Kloke ord til rett tid! (Og en del mørkt sterkøl, f. eks. bokkøl, kan meget godt nytes romtemperert.)

((Med bløtkake eller annen kremkake, f. eks. Napoleonskake.)) (((Eller mørk sjokolade.)))