Skrevet av Emne: Juleøl og andre drikker til jul  (Lest 22859 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Dupree

• Gjest
Sv: Juleøl og andre drikker til jul
« Svar #15 på: 07. desember 2011, 17:50:26 »
Siden temaet er ''Juleøl og andre drikker til jul drister jeg meg frempå med en julebrus jeg ...
Verdas beste julebrus ''Hamar og Lillehammer julebrus''. Anbefaler de små glassflaskene, brus i plastflasker smaker hoggorm!

Nammenam ... Den eneste gode julebrusen!

Jeg skjønner at jeg er rene amatøren på dette området, og egentlig kanskje ikke har krav på å uttale meg engang, siden jeg ikke er glad i verken øl eller akevitt.

Den blanke fra Aalborg kan dog gå an frossen. Jeg foretrekker likevel vodka på russisk vis. Og Hansa fatøl er det eneste ølet jeg klarer å få ned.  :)

Men i år blir det nok bare en god rødvin, siden jeg må være hjemme med en liten firbeint pasient og ikke har noen å skåle med. Og kanskje litt whisky. Men jeg har glemt hvilke som er gode, er det noen som kan anbefale en skotsk whisky?

Gløggoppskriften til Alvin må prøves! Jeg elsker gløgg med mandler og rosiner.

Utlogget Øyvind R

• "agent i en del av et større nettverk"
« Svar #16 på: 07. desember 2011, 21:18:59 »
Nammenam ... Den eneste gode julebrusen!
Déjà moo: The intense feeling that you've heard this bull before.

Altså: Dahls julebrus. Punktum  8)
You can make the world beautiful just by refusing to lie about it.

Utlogget MAC-hiavelli

« Svar #17 på: 07. desember 2011, 21:58:21 »
Siden temaet er ''Juleøl og andre drikker til jul drister jeg meg frempå med en julebrus jeg ...

Mitt forbruk av sukkerholdige leskedrikker er nesten null, men jeg gjør et unntak til jul.
Noen juler tilbake ble familien introdusert for Oscar Sylte mineralvannfabrikks pærebrus av min svigerinne fra Sunnmøre. Produsenten har på mystisk vis klart å få sukkergehalten godt over 100% og samtidig gitt plass til en emmen syntetisk ettersmak. Fargen er illevarslende fosforiserende og gir klar beskjed om at dette er en røver som ikke skal spøkes med.
Brygget ble selvfølgelig en umiddelbar suksess som har fulgt oss alle juler siden.

I en bedre verden ville svineriet vært strengt reseptbelagt, og da kun forbeholdt fullvoksne neshorn med føling, men inntil videre er dette min trofaste følgesvenn til pinnekjøttet.

Ikke for sarte sjeler og på eget ansvar!

edit- fikset lenkerot.
« Siste redigering: 07. desember 2011, 22:13:50 av MAC-hiavelli »

Utlogget Per Erik

• Nestleder NWO- Resistance- Resistance, Stor-Oslo..
« Svar #18 på: 07. desember 2011, 22:05:06 »
Neineineiogatternei! Pærebrus smaker vaskemiddel! Nærmere bestemt JIF - Universal!  :P
''Vi fødes inn i en verden der de vanligste og de konvensjonelle verdensbildene i hovedsak er surrealistisk surr.''' - Rolf Kenneth Myhre.

Utlogget MAC-hiavelli

« Svar #19 på: 08. desember 2011, 01:32:54 »
Déjà moo: The intense feeling that you've heard this bull before.
Burde ikke det være Deja woo? ;)

Utlogget MortenO

• Skulle ha vært Ninja, men har for dårlig spenst..
« Svar #20 på: 08. desember 2011, 10:17:59 »
Dupree; whisky er et så stort og komplekst område at det er nær sagt umulig å anbefale på et så generelt grunnlag. Liker du lette, tunge, low land, highland, island, røyksmak, blomsterpreg, skarpe, sunde, single malt, blended, single cask, kornbasert, maisbasert etc etc ;)
Don't confuse me with facts, my mind is already made up.

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #21 på: 08. desember 2011, 10:31:01 »
[Og kanskje litt whisky. Men jeg har glemt hvilke som er gode, er det noen som kan anbefale en skotsk whisky?

Enn om du prøver Upper Ten? Da får du vel med det meste av Mortens oppramsing i forrige post? Og så har vi de litterære forbindelser:

Upper Ten is featured prominently in first part of Per Petterson's novel "I Curse The River of Time", set in Norway.

Dupree

• Gjest
« Svar #22 på: 08. desember 2011, 19:12:22 »
Upper Ten? Hmmm, den synes jeg er litt for anonym og tam og uten karakter. Hmmm ... Jeg likte 12 og 24 år gammel Chivas, men jeg hadde tenkt meg noe i en litt mer overkommelig prisklasse.

Jeg liker røyksmak og smak av eikefatene. Litt skarp. Highland, tror jeg. Ikke for lett.

Puh. Dette er vanskelig.  :P

Utlogget EvenJ

« Svar #23 på: 08. desember 2011, 19:13:36 »
Jeg bruker anbefale "The Arran", til folk som ikke drikker så mye whisky - den er rund og snill.

Red.: Hvis du vil ha en røykpreget whisky, så kan du jo like greit gå for Talisker 25, eventuelt Lagavulin 16(som er en av mine favoritter).
« Siste redigering: 08. desember 2011, 19:15:09 av EvenJ »

Dupree

• Gjest
« Svar #24 på: 08. desember 2011, 19:25:07 »
Takketakk! Jeg har faktisk ikke hørt om noen av dem før, så det kan bli litt spennende.

Ja, jeg drikker lite whisky, tror det er 2 år siden sist. Minst. Men jeg pleide å like det før, og i jula behøver jeg jo ikke være kjørbar til enhver tid ...

Utlogget EvenJ

« Svar #25 på: 08. desember 2011, 19:29:51 »
Jeg drikker "masse" whisky, siden jeg er medlem av NMWL. Når det gjelder Talisker 25, så koster den relativt mye, så det er kanskje ikke den første du bør kjøpe. :P

Dupree

• Gjest
« Svar #26 på: 08. desember 2011, 19:37:41 »
Jeg får ta en tur innom polet (det er 2 mil dit!), og se hva de har her i de dype skoger ... Hvor mye er relativt mye?

Utlogget EvenJ

« Svar #27 på: 08. desember 2011, 20:26:35 »
Talisker 25 y.o koster vel 1500 kroner på Vinmonopolet, The Arran koster alt fra ca 400 kroner og oppover, alt etter hvilken årgang og tapning man skal ha - mens Lagavulin 16 koster 555 kroner. 2 mil til nærmeste pol!? Stakkars menneske, men du har sikkert flotte boforhold. :)

Utlogget Stephan Brun

• ateist, stoiker, filosof, illuminist, mentat.
« Svar #28 på: 09. desember 2011, 01:06:43 »
[S]iden jeg er medlem av NMWL.

Hm? NWO? Å, så feil. Ikke bry dere om meg ...
cetervm·censeo·carthaginem·stvpiditatem·esse·delendam!
—fritt etter M. Porcivs Cato

Men, it has been well said, think in herds; it will be seen that they go mad in herds, while they only recover their senses slowly, and one by one.
—Charles Mackay.

prvdentia·fortitvdo·ivstitia·temperantia

Utlogget MAC-hiavelli

« Svar #29 på: 09. desember 2011, 01:42:37 »
[S]iden jeg er medlem av NMWL.

Hm? NWO? Å, så feil. Ikke bry dere om meg ...

Det er nok her snakk om denne og ikke denne, og ihvertall ikke denne.