harm

Skrevet av Emne: Juleøl og andre drikker til jul  (Lest 22349 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Yngve.S

• Gryende fjasbekjemper
Sv: Juleøl og andre drikker til jul
« Svar #30 på: 09. desember 2011, 09:42:22 »
Anbefaler en Bruichladdich, alt etter hva lommeboka (og fornuften) tillater :)
http://www.vinmonopolet.no/vareutvalg/sok?query=bruichladdich&sort=11&sortMode=1&page=1
Enhver påstand som fremlegges uten bevis kan forkastes uten bevis.

Utlogget MortenO

• Skulle ha vært Ninja, men har for dårlig spenst..
« Svar #31 på: 09. desember 2011, 09:43:47 »
Jeg får ta en tur innom polet (det er 2 mil dit!), og se hva de har her i de dype skoger ... Hvor mye er relativt mye?

Vinmonopolet har en sabla fin løsning for oss som ikke bor i kommune med pol: Gratis frakt fra nettbutikken! Levert på post-i-butikk.
Registrer deg på www.vinmonopolet.no og du er igang! Dette oppfordres alle til, siden dere da får gratis tilsendt vinbladet flere ganger i året. Og i vinbladet er det alltid en egen side om øl ;)

Og liker du Tallisker, så klin til. Drikker du sjelden whisky så vil jeg på det sterkeste anbefale å drikke en skikkelig en, med andakt. Sikt mot toppen fra start ;)
Don't confuse me with facts, my mind is already made up.

Dupree

• Gjest
« Svar #32 på: 09. desember 2011, 17:37:45 »
Vinmonopolet har en sabla fin løsning for oss som ikke bor i kommune med pol: Gratis frakt fra nettbutikken! Levert på post-i-butikk.
Registrer deg på www.vinmonopolet.no og du er igang! Dette oppfordres alle til, siden dere da får gratis tilsendt vinbladet flere ganger i året. Og i vinbladet er det alltid en egen side om øl ;)

Men huff, det kommer til å ødelegge ryktet mitt, må vite! Her er det strenge, uskrevne regler for hva man kan drikke, når og hvor man kan drikke det, og jeg mistenker at et kvinnemenneske som allerede skiller seg ut ved å bo for seg selv og trives med det bør ligge svææært lavt med hensyn til alkoholholdige drikker.  ;D

Og dessuten er det så trivelig å ta en tur innom klesbutikker, skobutikker, gavebutikker og alt det andre når jeg likevel må på polet.  ;)

Over til tema; dere anbefaler kun maltwhisky. Er ikke maltwhisky litt spesiell, mer for viderekomne?

Utlogget EvenJ

« Svar #33 på: 09. desember 2011, 18:28:22 »
Nei, maltwhisky er definitivt ikke for viderekommende. Maltwhisky er bare kremen av kremen, eller cremé de la cremé om du vil. Jeg har aldri hatt sansen for grain eller andre varianter.

Jeg liker best single malts, mest fordi at jeg da kan nyte særegne smaken fra ett destilleri. Det finnes blends som smaker OK også, men jeg holder meg altså til single malts.

Et kvinnemenneske som bor alene og har en katt som avatar, aner jeg et snev av "crazy cat-lady?" ^^

Dupree

• Gjest
« Svar #34 på: 09. desember 2011, 19:01:00 »
Nei, maltwhisky er definitivt ikke for viderekommende. Maltwhisky er bare kremen av kremen, eller cremé de la cremé om du vil. Jeg har aldri hatt sansen for grain eller andre varianter.

Jeg liker best single malts, mest fordi at jeg da kan nyte særegne smaken fra ett destilleri. Det finnes blends som smaker OK også, men jeg holder meg altså til single malts.

Et kvinnemenneske som bor alene og har en katt som avatar, aner jeg et snev av "crazy cat-lady?" ^^

Ok. Da flesker jeg nok til og kjøper en maltwhisky til jul. Liker jeg den ikke, kan jeg vel blande den med skogsbærsider eller noe?  :)

Crazy catlady? Mnei, jeg tror nesten ikke det. Jeg er nok en temmelig utypisk catlady i såfall. Jeg forsøker bare å hjelpe noen hjemløse klatter, og å få folk mer oppmerksomme på at de fleste av mytene omkring katter er feil. Myter som at katter klarer seg godt på egen hånd. At katter ikke knytter seg til eieren. At de er usosiale og ikke kan bo sammen med andre katter. (Det siste er det forresten noe i, men de kan vennes til å dele boligen med flere av samme art.)

Og mens jeg snakker om katter; det er 50 000 hjemløse katter i Norge nå, og de lider veldig fordi de ikke finner mat nok, de er utrygge når de må bo utendørs og klarer ikke å holde pelsen i orden, de blir syke og mange blir reddet for å bare bli avlivet fordi de er for medtatte til å reddes. Og når det er vått og kaldt vær, fryser de i hjel fordi pelsen deres ikke er vanntett slik som på våre ville pelskledde dyr.

Derfor er jeg opptatt av katter. Men jeg samler ikke på meg en haug med ukastrerte katter som formerer seg og alt ender opp som en grandios dyretragedie! Det er best å være dyrevenn samtidig som man er tøff nok til å avlive der det er den beste løsningen.

Vel, nok om katter! Whisky skal kjøpes inn ASAP.  :)

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
« Svar #35 på: 09. desember 2011, 19:47:33 »
Anbefaler heller et dypdykk i norske akevitter. Slår et slag for samme ved å linke til NAV - the good kind. Takket være dem skal jeg dette året forsøke Linie Christmas Edition 2011 - lover å følge opp med subjektiv, anekdotisk rapport!

Her om dagen snublet jeg forøvrig over et par ting i min lokale nærbutikk. Det ene var en spennende og svært gammeldags type flasker med brunt innhold. Én flaske 'Lade Gaards Brygghus - Juleøl' er innkjøpt og skal avprøves i god tid før jul. Nå tilhører riktignok Lade Gaard en viss stor matvarekjede, men siden flasken hverken inneholder logo fra disse eller deres assosierte grunnherre-merke og i tillegg ble innkjøpt i en butikk tilhørende en annen kjede gjør jeg dette med god samvittighet.

Det andre jeg fant i butikken var smør. Riktignok den varianten med "70% smør". Glad og fornøyd nappet jeg til meg et par pakker og tenkte "jaja - da var vel "smørkrisa" over da?" - men nei. Pussig nok var det ikke noe skilt om "Vi har smør!" eller kø utenfor. Snåle greier...
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator

Dupree

• Gjest
« Svar #36 på: 09. desember 2011, 20:11:58 »
Anbefaler heller et dypdykk i norske akevitter.

Veeel ... Det har seg sånn at mitt relativt gode forhold til brune akevitter ble alvorlig forverret i forbindelse med et skikkelig dypdykk en julaften for lenge siden. Brutter'n og jeg fikk samtidig en slags mental kortslutning (det må ha vært MC), og vi sluttet helt enkelt ikke å drikke akevitt da middagen var ferdig. Vi bare drakk og drakk akevitt, til riskremen og bløtkaka og ...

Det gikk jo som det måtte gå.  :P

Og etter det har jeg ikke smakt brun akevitt. Og kommer ikke til å gjøre det, heller.

Utlogget Hjorthen

• Alles wird gut
    • Blasfemiske ytringer
« Svar #37 på: 09. desember 2011, 20:36:34 »
Til desserten blir det et lite forsøk med Berentsen Stelliger Divum, en kraftkar på 15% som jeg er veldig spent på.

Da jeg prøvde den for noen uker siden, holdt den vitterlig 19%. ;) Vær forsiktig med tempereringen av den, er den kald blir den fryktelig dårlig. Selv syntes jeg den ble for livløs og tykk, minner veldig om tjære (og jeg liker vanligvis mørkt øl veldig godt). Hvis jeg var deg ville jeg hatt noe annet i bakhånd om den ikke skulle falle i smak, sånn for sikkerhets skyld 8)
Gemini: your birthday party will be ruined once again by your explosive flatulence. Your love life will run into drama when your fiancee hurls a javelin through your chest.
 - Weird Al Yankovic, "Your horoscope for today"

Utlogget EvenJ

« Svar #38 på: 09. desember 2011, 20:52:56 »
Her om dagen snublet jeg forøvrig over et par ting i min lokale nærbutikk. Det ene var en spennende og svært gammeldags type flasker med brunt innhold. Én flaske 'Lade Gaards Brygghus - Juleøl' er innkjøpt og skal avprøves i god tid før jul.
Denne har jeg allerede prøvd dessverre. Ikke noe som falt i smak her i gården(*blunke*) i alle fall. Metallisk, kjedelig og uten noe som minner særlig om juleøl. Juleøl skal være maltrikt og ha god fylde og sødme, som balanseres med en dæsj humle. Malten tror jeg nesten man må gå ned på molekylnivå for å finne, dessverre.

Det andre jeg fant i butikken var smør. Riktignok den varianten med "70% smør". Glad og fornøyd nappet jeg til meg et par pakker og tenkte "jaja - da var vel "smørkrisa" over da?" - men nei. Pussig nok var det ikke noe skilt om "Vi har smør!" eller kø utenfor. Snåle greier...
Jeg skjønner ikke hva dette maset etter smør er. Hvorfor folk ikke kjøper seg fløte og lager smør selv, det fatter jeg ikke. Så KRISE kan det neppe være. Noen minutter med stavmikseren så har man jo smør!?

Ok. Da flesker jeg nok til og kjøper en maltwhisky til jul. Liker jeg den ikke, kan jeg vel blande den med skogsbærsider eller noe?  :)
Was? Nei, da kan du heller invitere meg på et glass eller tolv. :P

At de er usosiale og ikke kan bo sammen med andre katter. (Det siste er det forresten noe i, men de kan vennes til å dele boligen med flere av samme art.)
Vi hadde alltid katt hjemme hos oss, på det meste 3 stykker, to hanner og ei "hue" - det var liv innimellom kan man si. De levde da greit sammen, innimellom slagene. ^^

Derfor er jeg opptatt av katter. Men jeg samler ikke på meg en haug med ukastrerte katter som formerer seg og alt ender opp som en grandios dyretragedie! Det er best å være dyrevenn samtidig som man er tøff nok til å avlive der det er den beste løsningen.

Bra det finnes noen som tar litt ansvar også. Her er det ikke lov å ha katt, men jeg skal jaggu anskaffe katt så fort jeg får muligheten, selv om jeg er alergisk. Katter er skikkelig årleite dyr.

Lykke til med whiskydrikkinga. ;)

Utlogget EvenJ

« Svar #39 på: 30. desember 2011, 18:23:02 »
Har akkurat testet Alvins gløggoppskrift - det ble skuffende greier. Full enighet her i gården om at det må være noe feil her. Smaker alt for mye honning, og alt for lite av alt det andre. Søtt og surt, er det vi kan komme frem til her, krydderiene er det umulig å finne igjen i smaksbildet. :/

Utlogget Alvin Brattli

• Global Moderator
  • Fysiker
« Svar #40 på: 30. desember 2011, 20:03:03 »
Smaker det for mye honning kan du jo selvføgelig redusere mengden, og/eller erstatte noe av den med vanlig hvitt sukker eller brunsukker.  Smaker det for «skarpt», prøv å redusere mengden ingefær og/eller kanel (størrelsen på kanelstenger varierer jo fra leverandør til leverandør), eventuelt la det koke litt kortere tid.  Du passet vel på å ikke få med det hvite i appelsinskallet?  Det er heller ikke vilkårlig hvilken vin du bruker; et par viner under hundrelappen (det er stort sett bortkastet å spandere på seg en fin vin til dette) jeg synes passer fint er begge argentinske, Astica Tempranillo Malbec og AG Forty Seven Malbec Shiraz.  De tåler begge fint krydder, og har selv et krydret preg.  Ellers finnes det mange andre oppskrifter der ute, søk på «gløgg», «mulled wine» eller «gluhwein» og se om du finner noe du synes ser godt ut.
That's not right. It's not even wrong.  (Wolfgang Pauli)
The trouble with quotes on the internet is that you can never tell if they are genuine.  (Abraham Lincoln)

Utlogget EvenJ

« Svar #41 på: 01. januar 2012, 08:23:40 »
Jeg får ta en tur innom polet (det er 2 mil dit!), og se hva de har her i de dype skoger ... Hvor mye er relativt mye?
Jeg skrev denne posten halvveis mellom fjas i poster nærmere nyåret samt poster i småfylla natt tipl første nyttårsdag. :

Crazy catlady? Mnei, jeg tror nesten ikke det. Jeg er nok en temmelig utypisk catlady i såfall. Jeg forsøker bare å hjelpe noen hjemløse klatter, og å få folk mer oppmerksomme på at de fleste av mytene omkring katter er feil. Myter som at katter klarer seg godt på egen hånd. At katter ikke knytter seg til eieren. At de er usosiale og ikke kan bo sammen med andre katter. (Det siste er det forresten noe i, men de kan vennes til å dele boligen med flere av samme art.)

Og mens jeg snakker om katter; det er 50 000 hjemløse katter i Norge nå, og de lider veldig fordi de ikke finner mat nok, de er utrygge når de må bo utendørs og klarer ikke å holde pelsen i orden, de blir syke og mange blir reddet for å bare bli avlivet fordi de er for medtatte til å reddes. Og når det er vått og kaldt vær, fryser de i hjel fordi pelsen deres ikke er vanntett slik som på våre ville pelskledde dyr.

Utlogget EvenJ

« Svar #42 på: 01. januar 2012, 08:34:26 »
Smaker det for mye honning kan du jo selvføgelig redusere mengden, og/eller erstatte noe av den med vanlig hvitt sukker eller brunsukker. 
Jeg bbrukte mindre honning enn det som er beskrevet i oppskriften.

Smaker det for «skarpt», prøv å redusere mengden ingefær og/eller kanel (størrelsen på kanelstenger varierer jo fra leverandør til leverandør), eventuelt la det koke litt kortere tid. 
Vi lot det koke lengre og med mer ingefær.

Du passet vel på å ikke få med det hvite i appelsinskallet? 
Jeg brukte et helt ordinært zest-jærn. Altså et enkelt "rivjærn som som kun river det ytterste av skalllet.

Red.: Fjernet siste del av sitat fra innlegget til Alvin, som ikke var i sitatramme, og heler ikke kommentert.
« Siste redigering: 01. januar 2012, 23:36:13 av Gnisten »

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #43 på: 08. november 2014, 02:15:27 »
Juleøl fåes kun kjøpt på polet i våre dager. Alt annet er en vederstyggelighet!
Når det gjelder juleøl er det bare det som kommer fra polet som teller.  Det du får i butikken er «nissebrus».

Mine damer og herrer! Etter tre-fire år med ørkenvandring i kolonialbutikker, både i det sørlige, midtnorske og nordlige kongerike, så har jeg for første gang bestemt meg for å se totalt bort fra det såkalte butikk-ølet, og konsentrere meg om "The real thing", og da tidsnok og i tide! Det vil si at istedenfor å vente til desember, så har jeg overvåket mitt lokale Pol, etter at jeg for én uke siden observerte ca. seks totalt tomme hyllemeter merket "JULEØL". Da jeg spurte hva nå dette skulle bety, så fikk jeg til svar at disse hyllene skulle fylles opp mandag den 3. november 2014. Den dagen var jeg på pletten, og i løpet av uka ankom det stadig nye sorter. Det jeg straks kunne slå fast var at de beste blant disse (tradisjonen tro) vil være utsolgt landet over lenge før den såkalte "julemåneden" overtar kalenderen. Jeg har hittil sikret meg et titalls sorter, jeg bedriver langsom prøvesmaking, og kan røpe at min gane forteller meg at juleølet fra våre mest kjente industri-bryggerier, det er (ikke uventet) "bånn i bøtta". Interessante nykommere samt visse klassikere fra landets mindre bryggerier (pluss et par utenlandske; vel, dvs. danske), så langt faller meget i smak.

Før jeg begynner å publisere mine favoritter (prøvesmaking er i gang, men på langt nær fullført), så inviterer jeg med dette til

JULEØL 2014-MARATON

Årets juleøl-vurdering for skeptikere er hermed åpnet, og jeg inviterer til smakfulle kommentarer.

P.S.: Alle ølhunder er meget velkomne her og hit, uansett grad (eller fravær) av skepsis!
« Siste redigering: 08. november 2014, 02:45:32 av Gnisten »

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #44 på: 08. november 2014, 03:42:29 »
Munkholms mørke øl er enestående godt til "lett/alkoholfri" variant å være.

Når det gjelder akevitt stiller saken seg annerledes.

I tråd med overskriften oppmuntrer jeg til også å skrive om butikk-juleøl samt andre gode drikkevarer som forbindes med jul.

Jeg vil eventuelt kommentere slike innlegg, men som nevnt, sjøl vil jeg i år holde meg til Vinmonopolets utvalg (107 [!] sorter):

http://www.vinmonopolet.no/artikkel/om-vinmonopolet/nyhetslanseringer/%C3%A5rets-jule%C3%B8l-lanseres-3.november

Red.: Reparerte lenke, som inneholdt norsk bokstav og derfor havnet på fylla (men heldigvis ikke på glattcelle).
« Siste redigering: 08. november 2014, 05:00:19 av Gnisten »