Skrevet av Emne: Juleøl og andre drikker til jul  (Lest 22347 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget MortenO

• Skulle ha vært Ninja, men har for dårlig spenst..
Sv: Juleøl og andre drikker til jul
« Svar #90 på: 05. desember 2014, 08:51:47 »
Veldig så avanserte anmeldelser det er her nå.
Jeg er litt mer sånn: Denne var skikkelig god! Auda, denne kjøper vi ikke fler av...

Menmen, jeg får ta meg litt sammen for anledningen.
Fikk omsider en etterlengtet leveranse fra polet. Førstemann ut er riktignok ikke en juleøl, men en Winter Ale fra Lervik. Stilmessig kunne denne godt ha hatt nisse på etiketten, men det er igrunn fint den selges hele sesongen i og med at den er steike god. Litt bias-varsel bør også påpekes; Første gangen jeg smakte denne ølen var på et bryggeribesøk hos Lervig, hvor vi tappet ølet rett fra lagringstanken. Sånt kan man preges av i lang tid.

Lervig Brewers Reserve, Winter Ale 8,3%

Førsteinntrykk: Mørk brunt øl med litt kullsyre, skummer raskt av. Søtlig krydret lukt.

Lukt og smak: Fyldig, god sødme og kamuflert alkoholsmak. Hint av karamell og rosiner.

Passer til: Koseøl!

Anledning: I Go'stolen en kald vinterdag. (sånn sett juksa jeg litt, det var bare -1°)

Konklusjon: Sannsynligvis den beste koseølen fra Lervig. Ikke rent juleøl, men smaksmessig er det meget godt tilpasset sesongen.
Terningkast: 4/5
Don't confuse me with facts, my mind is already made up.

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #91 på: 07. desember 2014, 23:42:02 »
Nå er vi kommet så langt at mange aviser har publisert sine årlige juleøltester. Jeg liker å lese dem, både for å få gode tips, og for å se om testresultatene samsvarer med dem jeg sjøl har rukket å prøvesmake.

Denne forsto jeg ikke helt: http://www.dn.no/magasinet/2014/12/05/2105/l/norges-strste-juleltest

Beskrivelsene ligner meget på bryggerienes sjøl-presentasjon. Det er en stor mangel at alkoholprosenten ikke er angitt. Og poenggivningen er ikke forklart. Jeg har en mistanke om at kanskje de beste kommer øverst, og at tallet betyr noe sånt som "92 av 100 mulige poeng"? Det er imidlertid suspekt at aller laveste poengsum er 69. Det finnes langt dårligere øl i butikkene enn som så!

Utlogget MAC-hiavelli

« Svar #92 på: 08. desember 2014, 02:34:27 »
Jeg har en mistanke om at kanskje de beste kommer øverst, og at tallet betyr noe sånt som "92 av 100 mulige poeng"? Det er imidlertid suspekt at aller laveste poengsum er 69. Det finnes langt dårligere øl i butikkene enn som så!

Delvis riktig. Jeg har en mistanke om at poengsystemet som brukes er det som ble funnet opp av amerikaneren Robert M.Parker
Parker er vinskribent og har de siste 20 årene vært smaksdommer nummer en i vinens verden.

Poengsystemet hans, som er kopiert av de fleste vinskribenter siden, starter på 50 og går til 100. 69 på denne skalaen vil være ganske udrikkelig.

One of the most influential and controversial features of Parker's wine criticism is his 100-point rating system, which he popularized in conjunction with his friend Victor Morgenroth. Parker designed the system to counter what he believed to be confusing or inflated ratings by other wine writers—many of whom he accused of a conflict of interest, as they often had a financial interest in the wines they rated. The scale, now widely imitated in other publications (such as Wine Spectator[21]), ranks wine on a scale from 50 to 100 points based upon the wine's color and appearance, aroma and bouquet, flavor and finish, and overall quality level or potential. Therefore, 51 rather than 100 different ratings are possible.

Utlogget kingvald

« Svar #93 på: 08. desember 2014, 06:44:46 »
Hva er vitsen med å sette 50 som nullpunkt? Hvorfor ikke null?

Kjell Ingvaldsen

Utlogget kingvald

« Svar #94 på: 08. desember 2014, 07:59:10 »
Tar det i denne tråden, selv om innleggets tema er litt relatert til mine innlegg i kunsttråden:

I kunsttråden har jeg skrytt av enkelte kulturinnslag i Skedsmo og Lillestrøm. Dessverre er det visse nye innslag av "ukultur" ;) Både nede i byen og ellers i kommunen. Gulating satser stort på sin misbrukte malt. I Lillestrøm, i Storgata 9, under to kvartal unna
"varulven"
har de åpnet Lillestrøm Gastropub, og på Strømmen, i Støperiveien 6, har de åpnet Gulating Ølutsalg.

Ille, ille, hvordan denne ukulturen med maltmisbruk sprer seg ;)

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Asbjørn Dyrendal

• Administrator
    • Skepsisbloggen
« Svar #95 på: 09. desember 2014, 17:39:16 »
Jeg har ikke klart å følge opp, men nå har vi vært runden med butikkenes juleøl og gitt opp. Det varierte fra helt grei pilssmak via søtt kliss til "er ikke dette egentlig bare en bayer" og ord som ikke egner seg på trykk.

Deretter har vi hatt et minimalt lite prøvestikk inn i polølets verden og konkludert med at det (som ventet) var noe annet. CBs poløl var akseptabelt, med rimelig grei kombinasjon av sødme, tyngde og fylde, men årets julemiddag* blir akkompagnert av Berentsens Julefnugg. Den var hakket bedre og riktigere på alt, uten at jubelen riktig står i taket.

*Ribbe. Et helt sentralt kriterium i utvalget er at ølet skal passe til ribbe, og at det skal gå utmerket med akevitt. Den som vil ha pinnekjøtt bør gå for noe helt annet, f.eks. det jeg drikker nå. (Lade Gaard, sterkøl.) Den som vil ha torsk eller lutefisk aner jeg ikke.

Utlogget MAC-hiavelli

« Svar #96 på: 09. desember 2014, 23:20:22 »
Jeg har ikke klart å følge opp, men nå har vi vært runden med butikkenes juleøl og gitt opp. Det varierte fra helt grei pilssmak via søtt kliss til "er ikke dette egentlig bare en bayer" og ord som ikke egner seg på trykk.

Deretter har vi hatt et minimalt lite prøvestikk inn i polølets verden og konkludert med at det (som ventet) var noe annet. CBs poløl var akseptabelt, med rimelig grei kombinasjon av sødme, tyngde og fylde, men årets julemiddag* blir akkompagnert av Berentsens Julefnugg. Den var hakket bedre og riktigere på alt, uten at jubelen riktig står i taket.

*Ribbe. Et helt sentralt kriterium i utvalget er at ølet skal passe til ribbe, og at det skal gå utmerket med akevitt. Den som vil ha pinnekjøtt bør gå for noe helt annet, f.eks. det jeg drikker nå. (Lade Gaard, sterkøl.) Den som vil ha torsk eller lutefisk aner jeg ikke.
Dette er selvølgelig bare piss. Smaken er som
 Baken.

Kos deg med pinnekjøttet.

Utlogget Asbjørn Dyrendal

• Administrator
    • Skepsisbloggen
« Svar #97 på: 10. desember 2014, 17:09:08 »
 ;D

Jeg overlater feinschmeckeriet til dem med den slags gane og kompetanse.

Nå har jeg avsluttet smakingen med en "julebokk". Som er et utmerket, velsmakende bokkøl og dermed passende til en hver anledning unntatt julemiddagen.

Men hvis de gode omtalene av og dermed reklamene for andre øl fortsetter fra MAC-hiavellis hånd kan det hende det blir med én og annen øl til hjem fra neste polbesøk. (Ellers blir nok maltet stort sett handlet i annen form.)

Utlogget MAC-hiavelli

« Svar #98 på: 23. desember 2014, 15:15:21 »
Polet på Lillestrøm fører 1 (sier og skriver en(!!)) type juleøl. Aas bryggeri. Vell er det lille julaften, men dog...

Ikke rart dere holder dere til Cola og rødbrus.
Stakkars mennesker...  :'( :'( >:(

Utlogget kingvald

« Svar #99 på: 23. desember 2014, 17:20:52 »
og rødbrus.

Jeg har ikke testet vår lokale røde julebrus, men andre har!

Ellers så trenger man ikke å dra på bytur for gjøre polferd i Skedsmo, kommunen har da flere pol! Selv har jeg ikke vært på noen av dem på flere år!

Kjell Ingvaldsen

Utlogget z

• Born with a heart of steel
    • Skeptikeren
« Svar #100 på: 11. desember 2015, 11:25:27 »
Kjip tid å være blakk på, men jeg klarte å skrape sammen noen penger til Mack juleøl. Har ikke noe å si om det utover at det smaker godt.
We are those from the empty
birthplace and undead flock
We are those who the arrival
the stars foresee and dread
We are those with the heart
forget by black goal
And let intact the glorious
gloal of Satan's soul