harm

Skrevet av Emne: Tore B. Krudtaa og monsanto.no: Mislykket anti-GMO-aktivisme?  (Lest 7076 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Gnisten

• Administrator
Tore B. Krudtaa og monsanto.no: Mislykket anti-GMO-aktivisme?
« på: 20. desember 2011, 21:40:25 »
I likhet med Rolf Kenneth Myhre trakk Tore B. Krudtaa seg fra Skepsisforumet etter å ha møtt en del motbør samt krav om bedre dokumentasjon av sine påstander (i motsetning til Myhre oppga Krudtaa dog ingen grunn før han slettet sin konto). Og ikke så ulikt Myhre dukker Krudtaa opp på Skepsisbloggen, hvor han fortsetter der han slapp her i forumet:

Apropo det vestlig inspirerte alternative tankegodset du refererer til… og genmodifiserte organismer (feks. genmodifisert mat som flere Afrikanske land i sin tid sa blankt nei til), kan jeg opplyse om at det var gode grunner til at feks. Afrika aldri burde åpne ‘slusene’ for GMOer:

Les denne svært avslørende artikkelen fra Dr. Mercola og hør intervju med Dr. Don Huber om hvordan bruken av flere kjemikalier i landbruket og GMO nå er i ferd med å ødelegge jorda og bla. hindre at plantene tar opp i seg viktige mineraler som Zinc, Jern, Magnesium mfl., noe som igjen medfører dårligere helse for bla. dyr og mennesker som skal spise de samme plantene:

Dr. Huber on how Glyphosate and GMO destroy soil quality – affecting health of plants, animals and humans:

http://www.monsanto.no/index.php/en/environment/gmo/gmo-videos/179-dr-huber-on-how-glyphosate-and-gmo-destroy-soil-quality-affecting-health-of-plants-animals-and-humans

Som man kan se ved å lese her i emnet klarte ikke Tore B. Krudtaa å etablere Don Huber som noen særlig troverdig forsker, dessverre. Ytterligere svekket blir både Hubers og Krudtaas troverdighet når sjarlatanen og alternativ-til-medisin-og-kosthold-profitøren Joseph Mercola blir den som skal bringe sannheten ut til folket.

Jeg vet opplagt for lite om gen-modifiserte organismer. Og noe klokere av å tilbringe flere timer på Krudtaas nettsted monsanto.no har jeg dessverre ikke blitt. Det kan være den meget store forekomsten av kjente konspirasjonsteoretiske årsaksforklaringer på alt som ondt er, inklusive beskyldningene om at den som ikke er enig i Krudtaas og hans helters påstander er eller må være betalt av Monsanto et al. For ikke å snakke om all lenkingen til kjente hyperkommersielle og svært tvilsomme aktører på diverse alternativmarkeder.

Jeg undres på hvorfor Monsanto ikke har satt himmel og jord i bevegelse for å hindre at firmanavnet blir brukt i adressen til Krudtaas nettsted? (Jamfør monsanto.dk og monsanto.se.) Foreløpig tenker jeg den formastelige tanke at han gjør så stor skade for enhver seriøs motstand mot GMO at dersom Monsanto ikke allerede hadde Krudtaa på plass i Norge så ville de tjent på å finne ham opp.

With enemies like that, who needs friends?

Utlogget Per Erik

• Nestleder NWO- Resistance- Resistance, Stor-Oslo..
Sv: Tore B. Krudtaa og monsanto.no: Mislykket anti-GMO-aktivisme?
« Svar #1 på: 28. desember 2011, 11:38:33 »
Litt humor er alltid bra:
Just Say No to GMO music video www.NaturalNews.com/NoGMO

Er det ingen som har fortalt anti-GMO bevegelsen at budskap pakket inn i musikk sjelden fører til annet enn latter og hoderysting?
''Vi fødes inn i en verden der de vanligste og de konvensjonelle verdensbildene i hovedsak er surrealistisk surr.''' - Rolf Kenneth Myhre.

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #2 på: 28. desember 2011, 17:41:04 »
Litt humor er alltid bra:
[Just Say No to GMO music video]
Er det ingen som har fortalt anti-GMO bevegelsen at budskap pakket inn i musikk sjelden fører til annet enn latter og hoderysting?

Du får prøve å fortelle Tore B. Krudtaa akkurat dét, siden han har den videoen med her:

http://monsanto.no/index.php/no/miljo/gmo/gmo-videoer

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #3 på: 06. januar 2012, 15:24:47 »
Mitt første innlegg her er splittet fra emnet Forskningsstatus på genmodifisert mat.

Jeg gjør dette i et forsøk på å hanskes med de lange harangene som Tore B. Krudtaa la inn før jul 2011 som kommentarer på en to år gammel artikkel på Skepsisbloggen: Fornektere, fornektelse og vitenskap.

Krudtaa raser ennå over at han og Gråtass (som har identifisert seg sjøl i svar til Krudtaa på Skepsisbloggen) fikk samme moderator-reaksjon etter sletting av hvert sitt innlegg her i forumet.

De to innleggene var ikke noe godt grunnlag for noen videre diskusjon, og om Gråtass sitt var Off Topic og kanskje mere til så ga ikke Krudtaa sitt tre ganger så lange svar noe bedre inntrykk. Snarere tvertimot. Krudtaa kunne og burde heller ha brukt knappen "Rapporter til moderator" for å få sagt sin mening. Om ikke en moderator allerede var i gang med innlegget så ville det ihvertfall da blitt fjernet fra tråden. Men Krudtaa etterlyste straks hvor det var blitt av innleggene, da han tydeligvis ville fortsette kampen, noe han bekrefter her:

Når jeg forsøkte meg på å lære denne kyllingen hvordan man skulle oppføre seg, endte det med at Admin (dvs. Gnisten i det tilfelle) gav oss begge like ‘mye’ pepper for vår ubehøvlede oppførsel.

Det er noe som heter "storm i et vannglass", men det blir for svakt her. Krudtaa virker mer som han er spesialist på å lage orkan i et fingerbøl. Jeg henviser til hans videre kommentarer på Skepsisbloggen. Tjener disse på noen som helst måte til fordel for den gode sak han mener å ha når det gjelder kamp mot GMO?

Jeg skal komme tilbake med en nærmere gjennomgang av hans nettsted http://www.monsanto.no/index.php/no/. Det kan ta sin tid, og andre kan svært gjerne komme hit med kommentarer på innholdet der.

Diskusjonen om mderatorinngripen synes jeg derimot vi kan være ferdige med her i forumet. Krudtaa (og Gråtass) har sagt sitt i kommentarene på Skepsisbloggen, og jeg har svart her. Ferdig med det:

5.3. Ikke diskuter moderatorinngrep i forumet. Ta det opp via personlig melding med den aktuelle moderatoren. Gode argumenter vil bli hørt.

Utlogget Per Erik

• Nestleder NWO- Resistance- Resistance, Stor-Oslo..
« Svar #4 på: 11. januar 2012, 10:31:30 »
Jeg har også tittet litt på Monsanto.no, fant noen filmer med en kar ved navn Jeffrey Smith, han har skrevet en anti-GMO bok; Genetic Roulette. Har ikke lett så mye etter noe om Jeffrey Smith, men det jeg fant var interessant nok; En hel nett-side, opprettet ene og alene for å ta for seg påstandene i boka hans. http://academicsreview.org/

New Site Pushes Peer-Reviewed Science Over Misinformation

AcademicsReview.org launches with point-by-point analysis of Jeffrey Smith’s claims against GM foods and genetic engineering, holding each up to peer-reviewed, international science. The founders, two professors from the United States and Australia, invite other scientists to join the mission.

Jeg har foreløpig ikke hatt ork til å studere det nærmere men man trenger ikke mange minuttene for å se at Jeffrey Smith og boka hans, Genetic Roulette, blir avkledd der.

Kilde-kritikken på monsanto.no er av typen; Konklusjon  først -> Beviser som støtter opp under den. Nett-siden som tar for seg boka kommer opp på 2. plass på google, ved å søke på boktittelen ... Monsanto.no gjør nok dessverre mer skade enn gagn. Synd, men sant.
« Siste redigering: 11. januar 2012, 10:49:38 av Gråtass »
''Vi fødes inn i en verden der de vanligste og de konvensjonelle verdensbildene i hovedsak er surrealistisk surr.''' - Rolf Kenneth Myhre.

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #5 på: 16. januar 2012, 03:40:43 »
Tore B. Krudtaa fortsetter sin skjelling og smelling på Skepsisbloggen. Her er den foreløpig siste av hans kanonader. Og de blir lengre for hver gang. Det er ikke så rart, siden han skal gjenta det han har skrevet før, så skal han gjenta hva jeg og andre har skrevet, og så kanskje han kommer med et nytt moment eller to som kanskje også må gjentas der og da.

I den foregående kommentaren skrev jeg: "For min del får Krudtaa gjerne fortsette med å lage storm i et vannglass orkan i et fingerbøl her på Skepsisbloggen, men jeg henlegger mine videre kommentarer til Skepsisforumet." — Det vil si her i dette emnet.

Foreløpig siste kommentar på bloggartikkelen er #20, skrevet av forum-moderator Arman, som jeg med dette henviser til og slutter meg til.

Det eneste nye moment jeg finner hos Tore B. Krudtaa er dette:

Her er forresten en ny bok dere kan lese. Den er gratis og i PDF format. Kan både lastes ned fra http://www.monsanto.no og fra kilden selv:

The GMO Emperor Has No Clothes – A Global Citizens Report on the State of GMOs – False Promises, Failed Technologies:
http://www.monsanto.no/index.php/en/leisure/books/180-the-gmo-emperor-has-no-clothes-a-global-citizens-report-on-the-state-of-gmos-false-promises-failed-technologies

Både Per Erik (tidligere Gråtass) og jeg har lastet ned boka og skal prøve å få tid til å vurdere den.

Tore B. Krudtaa

• Gjest
« Svar #6 på: 01. oktober 2012, 12:59:23 »
Det kan være på sin plass med komme med litt oppdatert informasjon til Gnisten sitt mislykkede forsøk på å diskreditere den informasjonen jeg kommer med i relasjon til feks. Genmodifiserte Organismer.

Professor Gilles-Eric Seralini publiserte 19. september 2012 resultater en ny toksikologisk studie hvor han har fôret rotter med Monsanto's GMO Mais NK603. Forøvrig en av to GMO mais som Direktoratet for Naturforvaltning på mirakuløst vist klarte å anbefale den norske regjering av norske borgere burde stappe i sine mager, og som norske bønder da etterhvert ville benyttet som fôr til flere av sine dyr.

Rottene ble fôret med NK603 mais som var sprøytet med Roundup (Glyfosat), med NK603 som ikke var blitt sprøytet med Roundup, og noen rotter fikk kun tilført Roundup i drikkevannet.

Kort fortalt utviklet de rottene som fikk NK603 mais og Roundup kreft i stort antall, og de fikk også store problemer med nyre og lever. Absolutt ikke en effekt man ønsker i den maten man skal spise.

Long term toxicity of a Roundup herbicide and a Roundup-tolerant
genetically modified maize:
http://research.sustainablefoodtrust.org/wp-content/uploads/2012/09/Final-Paper.pdf

Her er omtale av studien
Shock findings in new GMO study: Rats fed lifetime of GM corn grow horrifying tumors, 70% of females die early:
http://www.naturalnews.com/037249_GMO_study_cancer_tumors_organ_damage.html

Kort tid etter de første rapportene fra denne studien så dagens lys, begynte selvfølgelig vitenskapsfornekterne og GMO-industriens lakeier å spre løgn og fanteri om den hitill mest grundige toksikologiske studien av denne mais-typen, og av Roundup (Glyfosat). Her er noen artikler som beskriver hvilke skitne knep som man tar i bruk når man kun er ute etter å sverte forskere som gjør jobben sin.

Corinne Lepage MEP on why the Seralini study is "a bomb":
http://gmwatch.org/latest-listing/51-2012/14233-corinne-lepage-mep-on-why-the-seralini-study-is-qa-bombq

Science Media Centre "experts" who attacked Seralini's study: (3)
http://www.gmwatch.org/latest-listing/51-2012/14243-science-media-centre-qexpertsq-who-attacked-seralinis-study-3

Det er mye kunnskap om plantehelse og mikrolivet i jorda som viser at den modellen som GMO-industrien og den kjemiske industrien med kunstgjødsel og svært giftige sprøytemidler, forsøker å prakke på lands regjeringer, hverken bedrer matvaresikkerhet eller bedre mat for forbrukerne. Ikke er denne modellen egnet til å fø fattige heller.

En bok som ser nærmere på hva som lå til grunn for den Grønne Revolusjonen (som egentlig best kan beskrives som den kjemiske revolusjonen), og hvilken kynisk form for tankegang som ligger bak produksjon av de genmodifiserte organismene er denne boken.:

"Seeds of Destruction - The Hidden Agenda of Genetic Manipulation"
http://www.monsanto.no/index.php/no/fritid/boker/197-seeds-of-destruction-the-hidden-agenda-of-genetic-manipulation

En ting som er ganske interessant er hvordan mange vitenskapsmiljøer og forskere fronter bruken av feks. genmodifiserte planter i matproduksjonen, når man samtidig vet, eller burde vite, at ingen vitenskapsmann til nå, har kontroll med hva som skjer når en pakke med gener fra en organisme (feks. virus eller en bakterie) trues inn i en matplante. Det skjer svært mye uforutsett både ved innsettingstidspunktet og evnt. når en genmodifisert mais-plante krysspollinerer med en annen plante.

Det er også gjort (1) forsøk på mennesker med utlagt tarm, hvor disse ble fôret med mat som inneholdt en genmodifisert plante. Et transgen (gen fra en annen organisme som var truet inn i matplanta) ble overført fra maten til en tarmbakterie i magen på forsøkspersonen(e) og fortsatte å fungere der. Men... slike ting er ikke interessant for de fleste vitenskapsmiljøene som kun tenker på profitt.

Hvor liten kontroll forskerne faktisk har med disse Transgenene eller Cisgenene beskrives godt i denne rapporten:

Genome Scrambling – Myth or Reality?
http://www.econexus.info/publication/genome-scrambling-%E2%80%93-myth-or-reality

Det utgis også om ca en måned en ny bok med tittelen:

Folkefiender - Om sannhetens pris og vitenskapens sjel

"Den kommende boken "Folkefiender - Om sannhetens pris og vitenskapens sjel" tar for seg et brennaktuelt problem i dagens samfunn. Nemlig om hvordan industri og vitenskapsmiljø ikke legger to fingre i kors for å svartmale noen av tidenes skarpeste og ærligste forskere, fordi disse tok seg den frihet å publisere informasjon som går på tvers av det etablerte trossystem.

Tre mulige kandidater er identifisert, som vil behandles både mht. til deres forskning og deres skjebne. De tre er Dr. Andrew Wakefield (vaksiner), professor Olle Johansson (stråling) og Dr. Árpád Pusztai (GMO)."

http://www.monsanto.no/index.php/no/fritid/boker/182-folkefiender-om-sannhetens-pris-og-vitenskapens-sjel

Så får vi se, hvor lenge vitenskapsfornekterne skal fortsette å konsekvent late som om det ikke er problemer forbundet med dagens GMOer, og hvor lenge disse vitenskapsfornekterne skal fortsette og blindt tro på det GMO-industrien hoster opp av vitenskapelig svada som igjen blir benyttet av Vitenskapskomiteen for Mattrygghet som underlag for deres risikovurderinger. For det er da vitterlig slik at en risikovurdering av en GMO eller et kjemisk produkt ikke blir bra, når datagrunnlaget både er misvisende og manipulert. Bedre blir det heller ikke når lengden på feks. fôringsstudier med GMO og/eller kjemiske produkter beviselig er alt for kort for å avdekke evnt. kroniske og reproduktive problemer.

At enkelte ildsjeler her inne på Skepsis konsekvent nekter å ta inn over seg slike ting, får så være. Men når våre regulative myndigheter ved feks. Vitenskapskomiteen for Mattrygghet og Mattilsynet later som om det ikke er noen problemer og disse er dagens fremste propagandister for at GMO skal tas inn i Norge, da blir det alvorlig. Alvorlig for helsa til dyr og mennesker, og alvorlig for miljøet.

Mod.anm.: Dette innlegget bryter mot Reglementets pkt. 3.7. Gjestebruker Tore B. Krudtaa er advart annet steds om at et slik regelbrudd som dette vil føre til at han mister retten til å poste på dette forumet. Dette er mao. siste innlegg fra Tore B. Krudtaa - som gjest eller bruker - på dette forumet på ubestemt tid.
« Siste redigering: 02. oktober 2012, 12:52:30 av Arman »

Utlogget PO Johansen

• Stor bidragsyter til AGW
« Svar #7 på: 02. oktober 2012, 13:51:14 »
Oppsummert i ett ord: Konspirasjon!

Kan vi bare glemme Krudtaa? Han skal selvsagt ikke knebles, men man må faktisk ikke lese skvalderet.
I may not know what Dunning-Kruger is, but I am very confident it doesn't apply to me

Utlogget Rune B.

• Regionkontakter
  • *
  • Driver ut Satan med Belsebub
« Svar #8 på: 20. mars 2013, 11:39:30 »
På grunn av "vandalisme, personangrep, trolling eller annen uakseptabel oppførsel" har Tore B. Krudtaa, etter gjentatte advarsler, blitt utestengt fra å redigere på Wikipedia. I brukerdiskusjonen kan vi lese følgende.
Din kamp mot GMO og Monsanto, som jeg ser du fører i diverse kommentarfelt i aviser o.l. har ingen plass på Wikipedia, dette er et leksikon hvor et av de viktigste kriteriene er nøytralt ståsted. Innlegging av lenker til ditt nettsted monsanto.no kan ikke sies å være i tråd med retningslinjene. Les f.eks. WP:NPOV og WP:IKKE. Gjentatte forsøk på å bruke Wikipedia til dine kampanjer kan føre til blokkering. mvh, --Apple farmer (diskusjon) 16. mar 2013 kl. 21:33 (CET)

Krudtaa svarer:
Sitat
Hva jeg skriver i diverse kommentarfelter i aviser HAR INGEN TING MED WIKIPEDIA Å GJØRE. Hvem er Nøytral i forhold til GMO? Samtlige av mine artikler om GMO er godt dokumentert, med bla. referanse til uavhengig forskning. De lenkene jeg har lagt ut under eksterne lenker er absolutt relevante forhold til GMO. Jeg ser at en annen som slettet lenkene jeg la ut, først, viser til at artiklene på Monsanto.no ikke holder faglig høy kvalitet. Det er en påstand som ikke er dokumentert. Artiklene på monsanto.no holder et høyt faglig nivå.
Wikipedia er et område som er til for å informere mennesker om feks. produkter og teknologier. Når det gjelder GMO er det på sin plass å informere om flere sider ved disse produktene. GMO-industrien hevder feks. at disse GMOene ikke utgjør noen fare for helse og miljø. Jeg har publisert informasjon som dokumenterer en reell fare for helse og miljø. Å hevde at slik informasjon ikke kan publiseres på Wikipedia fordi det ikke er nøytralt er fullstendig skivebom.

Og slik fortsetter det inntil Krudtaa blir blokkert.

Det er ikke første gang Krudtaa har blitt utestengt fra et nettsted på grunn av trolling og slett debatteknikk. Jeg skulle anta at det heller ikke blir den siste.
"There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life.”
                                                                                                    - Frank Zappa

Observatør

• Gjest
« Svar #9 på: 18. juni 2013, 14:37:59 »
Saklig kritikk mot Tore B. Krudtaas form for aktivisme kan observeres stadig oftere:

Tilfellet Krudtaa – konklusjon

For å si det som det er: Krudtaa gjør en god jobb – for Monsanto. Han skremmer enhver reflektert og skeptisk innstilt person fra å delta i en kampanje mot Monsanto som ellers kunne ha vekket sympati og ønske om deltakelse. Å gi ham kred for Monsanto-arbeidet er umulig fordi det samtidig blir en aksept av Krudtaas åpenlyse støtte til ekstreme holdninger. Krudtaa har ved sin fullstendig ukritiske bruk av konspirasjonsteorier fra ytterste høyrefløy, til dels med antisemittiske komponenter, vist seg svært lite egnet til å fronte såvel kritikken av Monsanto som andre miljøsaker. Jeg håper inderlig at mer seriøse miljøaktivister klarer å dytte ham vekk fra rampelyset.

Utlogget eirik

« Svar #10 på: 18. juni 2013, 16:22:21 »
Jeg trodde han var en miljøverner som var litt for forelsket i sitt eget budskap - ser ut til at det er litt verre stilt enn som så.

Observatør

• Gjest
« Svar #11 på: 05. september 2013, 18:37:58 »
Som tidligere aktivist, til dels på den 'progressive' siden (for 30-40 år siden) så hadde jeg til å begynne med her litt sympati for Tore B. Krudtaa og hans strev.

Han kan fortsatt observeres daglig en lang rekke steder på Internett, og hans aktiviteter passer dessverre mer og mer inn i det bildet som beskrives her:

http://theprogressivecontrarian.com/2013/08/29/anti-gmo-movement-are-liars-and-a-disgrace-to-progressive-activism/

Observatør

• Gjest
« Svar #12 på: 05. september 2013, 19:15:02 »
Det eneste nye moment jeg finner hos Tore B. Krudtaa er dette:

Sitat
… Her er forresten en ny bok dere kan lese. Den er gratis og i PDF format. Kan … lastes ned fra … :

The GMO Emperor Has No Clothes – A Global Citizens Report on the State of GMOs – False Promises, Failed Technologies:
http://www.monsanto.no/index.php/en/leisure/books/180-the-gmo-emperor-has-no-clothes-a-global-citizens-report-on-the-state-of-gmos-false-promises-failed-technologies

Både Per Erik (tidligere Gråtass) og jeg har lastet ned boka og skal prøve å få tid til å vurdere den.

Én av forfatterne av den boka får dere vite litt mer om her:

http://theprogressivecontrarian.com/2013/01/06/vandana-shiva-brahmin-in-shudra-clothing/

Det ser bl.a. ut som denne påstanden er meget misvisende:

Før hun ble miljøaktivist var hun en av Indias fremste fysikere.

Jeg har alltid undret meg over personer som må presenteres for mer enn de er, når det ser ut til at de uansett har meritter og kvalifikasjoner nok til å slå ihjel en hest?

Utlogget ikkeno

« Svar #13 på: 06. september 2013, 00:00:51 »
Jeg har alltid undret meg over personer som må presenteres for mer enn de er, når det ser ut til at de uansett har meritter og kvalifikasjoner nok til å slå ihjel en hest?

Miljøverner Mark Lynas har skrevet bok og reklamerer her for GMO. Det kan tenkes at han nå er betalt av GMO-industrien, men det er OK for meg etter som han snakker for en god sak:
http://www.marklynas.org/2013/04/time-to-call-out-the-anti-gmo-conspiracy-theory/
Sitat
I think the controversy over GMOs represents one of the greatest science communications failures of the past half-century. Millions, possibly billions, of people have come to believe what is essentially a conspiracy theory, generating fear and misunderstanding about a whole class of technologies on an unprecedentedly global scale. - See more at: [url]http://www.marklynas.org/2013/04/time-to-call-out-the-anti-gmo-conspiracy-theory/#sthash.U5eY3C7Y.dpuf[/url]

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #14 på: 06. september 2013, 01:42:23 »