Skrevet av Emne: Skepsis-bøkene  (Lest 12577 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Gnisten

• Administrator
Sv: Skepsis-bøkene
« Svar #15 på: 16. januar 2012, 17:05:15 »
Paranoia (2011)

Du mener sikkert Konspiranoia? Jaja, det er 2 sider av samme sak åkkesom  ;)

Ja sannelig, sjøl Rikskorrekturatets utsendte medarbeider i Nordland kan tabbe seg ut i en sen nattetime eller tidlig morgentime, ettersom. Har jeg noen unnskyldning? Jo; strømmen gikk, og jeg satt her med stearinlys og batteridrift på min MacBook.

Rettet i originalen. Takk for påpeking!

Utlogget Asbjørn Dyrendal

• Administrator
    • Skepsisbloggen
« Svar #16 på: 16. januar 2012, 19:13:35 »
Spørsmål: Vil bøkene noensinne bli utgitt elektronisk? Om ikke akkurat bokskya, så finnes det jo mange andre muligheter? *host*iBooks*host* ;)

Fyrster i tåkeland (den første Skepsisboken) finnes som ebok: http://www.humanistforlag.no/index.php?ID=Bok&counter=139

Det etter at vi egentlig hadde bestemt oss for ikke å utgi enda et nytt opplag ...

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #17 på: 17. januar 2012, 03:00:55 »
Paranoia Konspiranoia (2003) kan leses gratis. Den var Dagbladets Magasinet på nett sin julebok 2007. Begynn her:

Kapittel 1: Om å rope ulv i utide

Her er første kapittel i vår julebok «Konspiranoia», som legges ut hver dag i jula. Du kan delta i debatten helt nederst i saken.
[....]
I samarbeid med Humanist forlag presenterer Magasinet på nett en julegave til sine lesere: De neste ukene publiserer vi debattboka Konspiranoia - Konspirasjonsteorier fra 666 til WTC i sin helhet.

Boka er utgitt i samarbeid med Skepsis, og har samme redaksjon som Fyrster i tåkeland fra 2001.

Humanist Forlag gir ut mellom 8 og 12 titler per år. Utgivelsene spenner fra populærvitenskap og debattbøker, via gavebøker og mer generell litteratur til akademiske publikasjoner og oversettelser.

Innhold:  • Om å rope ulv i utide  • Innledende betraktninger  • Arnfinn Pettersen den 22. desember [2007]

Klikkbare lenker til alle kapitlene finnes etter den siste artikkelen (foran kommentarene):

http://www.dagbladet.no/magasinet/2006/11/28/521118.html  (Kommentarene, akk ja ... )

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #18 på: 17. januar 2012, 03:39:35 »
Så vidt jeg forstår er begge utgavene identiske i innhold, men med forskjellig omslag.
Nytt forord. Arnfinn hadde ikke ork til en større revisjon, spesielt ikke siden forlaget hadde det travelt.

På capris.no var begge opplagene utgavene angitt til 344 sider. Humanist forlag 344/343; Bibsys 344/342. Men bibliotekene har sine egne telleregler, så jeg la ikke vekt på disse forskjellene.

Det er jo litt forvirrende at begge utgavene selges parallelt. Jeg overså forlagets notis "Nå i pocket med nytt forord av Arnfinn Pettersen." Og Bibsys hadde en liten note jeg burde tenkt over: "2. oppl. [i.e. ny utg.]"

(Nytt opplag er uforandret opptrykk av første (eller forrige) utgave; hvis det er forandringer snakker man om ny utgave.)

Kan jeg skylde på det samme strømbruddet (og stearinlysene)? (Røde; det har jo vært jul.)

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #19 på: 17. januar 2012, 04:50:45 »
Kindle.

Jeg svarer i denne tråden: Oversikt over lesebrett og norske ebøker.

La oss ta videre diskusjon om den slags der.

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
« Svar #20 på: 23. januar 2012, 21:18:11 »
Uten å 'oute' noen, så har jeg latt meg fortelle at en gang i tiden var dette ambisjonen i Skepsis: En Skepsis-artikkel skal være den definitive og mest fullstendige artikkelen om et gitt emne på norsk på det tidspunktet den publiseres. Er man fortsatt like ambisiøs?
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator

Utlogget Asbjørn Dyrendal

• Administrator
    • Skepsisbloggen
« Svar #21 på: 24. januar 2012, 08:56:34 »
Uten å 'oute' noen, så har jeg latt meg fortelle at en gang i tiden var dette ambisjonen i Skepsis: En Skepsis-artikkel skal være den definitive og mest fullstendige artikkelen om et gitt emne på norsk på det tidspunktet den publiseres. Er man fortsatt like ambisiøs?

1. Nei.

2. Jeg kan godt "oute" meg selv, men det var altså ikke helt den uttalte hensikten, bare litt sånn hver enkelt i praksis var tilbøyelig til å håndtere stoffet. Det var (nesten) bare sånn i perioden før vi ble digitale, og er med andre ord leeenge siden.

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #22 på: 12. april 2012, 23:46:09 »
En del innlegg er splittet herfra til et nytt emne: Skepsis-boka 2012.

Et emne som inneholder splittede innlegg og sitater også fra andre emner enn inneværende tråd.

Dermed får vi samlet diskusjonen om denne nye boka på ett og samme sted.