harm

Skrevet av Emne: Datalagringsdirektivet?  (Lest 45078 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Yalla

Sv: Datalagringsdirektivet?
« Svar #30 på: 27. februar 2010, 22:56:44 »
Jeg er ikke så fryktelig spektisk til at metadata blir lagret - jeg er mer skeptisk til hvor sikkert det blir lagret.

For det første tviler jeg på at myndighetene har hverken mannskap eller økonomi til å grafse i privatlivet til alle som bruker nettet. Dette vil nok fra den kanten brukes i spesielle tilfeller hvor mistanke allerede foreligger.
"Myndighetene" er ikke noe mer ansvarlige, intelligente, rasjonelle, eller hensynsfulle enn resten av oss. Akkurat som tanten din som jobber i en bank, naboen din som jobber på posten, eller kusinen som jobber på sykehus, lett kan snoke i kontoutskrifter og journaler, så kan etterretningen det. Det vil bli spionert, det vil bli begått overgrep, og hvis dataene er der så vil en person som er nysgjerrig nok titte på den. Jeg ser ingen annen mulighet enn å forby lagring utenom en streng periode der det er sterke praktiske og samfunns-hensyn. Kanskje høres det pessimistisk ut, men man må ta konsekvensen av menneskets natur. Jeg vil ha mine surfevaner og min medisinke historie i fred.

Utlogget Øyvind R

• "agent i en del av et større nettverk"
« Svar #31 på: 27. februar 2010, 23:11:32 »
Akkurat som tanten din som jobber i en bank, naboen din som jobber på posten, eller kusinen som jobber på sykehus, lett kan snoke i kontoutskrifter og journaler, så kan etterretningen det.
Nå skal jeg ikke uttale meg på generelt grunnlag om andre systemer, men jeg har inngående kunnskaper om IT-systemene og journalsystemene som blir brukt på sykehus her til lands, i og med at det er det jeg jobber med. Og om jeg skulle ha gått inn på noe så banalt som min egen journal uten ettertrykkelig tillatelse er dette grunnlag til øyeblikkelig oppsigelse.
Og det er ikke "bare-bare" å komme til journaler lengre, etter at det har vært diverse "uheldige hendelser" tidligere.
Enhver tilgang på journal logges, og man må oppgi grunn for å aksessere journalen til noen som ikke p.t. er innlagt på ens egen avdeling (med visse unntak).

Så på journal-området faller argumentet ditt til jorden for enhver som har kunnskap om informasjonsbehandlingen innen helsevesenet.
(Jeg er ikke for utvidet lagring av data slik som DLD ønsker. Men direkte usannheter som argumentasjon mot denne lagringen er heller ikke noe jeg ønsker)
You can make the world beautiful just by refusing to lie about it.

Utlogget Yalla

« Svar #32 på: 27. februar 2010, 23:29:24 »
Hei, jeg er klar over at det er visse begrensninger, men jeg må innrømme at jeg ikke har peiling på hva de spesifikt går ut på. Jeg husker da jeg sist var på legevakten, at både vedkommende som tok i mot meg og to leger etterpå hadde oversikt over alle besøkene mine der, inkl mange år tilbake. Det virket veldig lett tilgjengelig.

Når det er sagt, så var poenget snarere menneskelige svakheter og nysgjerrighet, enn reglene rundt journaler, så jeg ber om unnskyldning for unøyaktigheter og håper jeg fikk frem poenget mitt likevel.

Utlogget Øyvind R

« Svar #33 på: 28. februar 2010, 18:33:46 »
Hei, jeg er klar over at det er visse begrensninger, men jeg må innrømme at jeg ikke har peiling på hva de spesifikt går ut på. Jeg husker da jeg sist var på legevakten, at både vedkommende som tok i mot meg og to leger etterpå hadde oversikt over alle besøkene mine der, inkl mange år tilbake. Det virket veldig lett tilgjengelig.
Legevakten er et spesialtilfelle, men liste over tidligere besøk/innleggelser er ikke blant den mest kritiske informasjonen. Å komme inn på journalene derimot krever litt mer (Aktualiseringsrett eller evt. "blålysadgang"), og hver eneste tilgang logges. At leger som jobber på Legevakten lettere kan komme til journalen din når du er inne på besøk er nok naturlig med tanke på arbeidssituasjonen.
Tilgang til journal er svært fyfy, og snoking (selv på ens egen journal, som jeg påpekte) er grunn til avskjedigelse etter første gangs forseelse (dette kan variere fra helseregion til helseregion, jeg kjenner ikke reglene for andre helseregioner enn midt-Norge på akkurat det)

Sitat
Når det er sagt, så var poenget snarere menneskelige svakheter og nysgjerrighet, enn reglene rundt journaler, så jeg ber om unnskyldning for unøyaktigheter og håper jeg fikk frem poenget mitt likevel.
Helt klart. Jeg er enig i problemstillingen, men akkurat når det gjelder journaler er sikkerheten (slik jeg ser det) ivaretatt så godt som mulig. Det er høy sikkerhet, men ikke så mye at det er umulig for leger/sykepleiere å jobbe. De må tross alt ha tilgang til tidligere informasjon i mange tilfeller (samt opplysninger om allergier o.a.)

Utlogget Kim

« Svar #34 på: 11. mars 2010, 12:26:57 »
Hei!
Lurket litt på forumet her, men på tide å komme ut fra min lille hule:

Jeg synes det er totalt feil å overvåke alle i Norge fordi _noen_ kan være involvert i kriminelle handlinger og at man derfor skal overvåke alle.
Å lagre info for å kunne fakturere for tjenester ser jeg på som OK, så lenge informasjonen slettes så snart faktura er betalt.
Om jeg ikke tar feil så kan politiet få tilgang til å overvåke elektronisk kommunikasjon dersom de har rettslig kjennelse på det. Dette vil jo si at de må ha noen beviser/sterke indisier på at vedkommene har urent mel i posen. Så Politiet vil miste muligheten til å sjekke bakover i tid men kan fremdeles sjekke fra nåtiden og fremover.

Og er veldig bekymret for hvordan denne infoen skal lagres og sikkerheten rundt det. (Jobber i IT bransjen så fra et rent økonomisk ståsted så ville det nok vært bedre om det kom så jeg fikk mer jobb og tjente mer penger :)). Slike løsninger koster penger, mange penger, og ikke alle firma har råd til å kjøpe gode og skikkelige løsninger så her tror jeg det ville blitt texas uten like. Jeg har ikke sett/kan huske å ha sett noe tall for hvor mye data dette eventuelt vil generere, men om noen andre vet så kan jeg forsøke å finne ut faktisk hvor mye dette ville kostet. 

En ting jeg lurer på er om ikke hele direktivet bryter med grunnloven. Er ikke spesielt god på jus, men å behandle meg som en potensiell kriminell fordi jeg kanskje kan komme til å gjøre noe galt virker på meg som ulovlig overvåking, så om noen vet noe om dette så opplys meg gjerne.

Må bare få avslutte med et lite sitat:
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
-Benjamin Franklin

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #35 på: 11. mars 2010, 13:05:51 »
En ting jeg lurer på er om ikke hele direktivet bryter med grunnloven. Er ikke spesielt god på jus, men å behandle meg som en potensiell kriminell fordi jeg kanskje kan komme til å gjøre noe galt virker på meg som ulovlig overvåking, så om noen vet noe om dette så opplys meg gjerne.

Velkommen til forumet! Du tenker kanskje på Grunnlovens § 102:

Hus-Inkvisitioner maa ikke finde Sted, uden i kriminelle Tilfælde.

Vi har jurister og jus-studenter også her i forumet, så håper at noen av dem kommenterer dette.

Ellers har jeg tenkt mange ganger at vi forhåpentligvis ikke kommer dit hvor USA er, nemlig at politiagenter kontakter de som "kanskje kan komme til å gjøre noe galt", og faktisk får dem til å gjøre det, så politiet kan slå til. Eller er vi der allerede?

Utlogget Kimbara

« Svar #36 på: 11. mars 2010, 15:40:53 »
Vel, vi hadde jo det TV-programmet som ble sendt i Danmark for en tid tilbake, hvor pedofile ble lurt til å begå lovbrudd.

Jeg har beklageligvis ikke noen link til dette, da jeg ikke husker hva programmet het.
"Learn to swim"

Utlogget Tho

« Svar #37 på: 11. mars 2010, 19:02:49 »
Vel, vi hadde jo det TV-programmet som ble sendt i Danmark for en tid tilbake, hvor pedofile ble lurt til å begå lovbrudd.

Jeg har beklageligvis ikke noen link til dette, da jeg ikke husker hva programmet het.

Amerikanske To Catch a Predator? (http://en.wikipedia.org/wiki/To_catch_a_predator)
Barn og dyr er dumme
-Åsleik Engmark

Utlogget Kimbara

« Svar #38 på: 11. mars 2010, 21:23:29 »
Det var ihvertfall et liknende konsept, men programmet jeg snakker om var dansk (det er liksom ikke hverken overraskende eller provoserende lenger at slike programkonsepter oppstår i USA).
"Learn to swim"

Utlogget Cryptography

• Hmm.. Scheptisk.
« Svar #39 på: 08. april 2010, 10:56:26 »
Håper alle som ikke er veldig begeistret for DLD tar turen innom http://stoppdld.no/ og signerer kampanjen.

Utlogget matsa

« Svar #40 på: 03. juni 2010, 21:00:07 »
Vært stille her en stund.

La meg slenge min hatt inn i ringen:
Article 12:
No one shall be subjected to arbitrary interference with his privacy, family, home or correspondence, nor to attacks upon his honour and reputation. Everyone has the right to the protection of the law against such interference or attacks.

Det som er så trist med artikkel 12 er at som med det meste annet så er det altfor åpent for tolkning. Uansett: Jeg er enig med andre i denne tråden som har ment at vi på ingen måte kan være garantert mot misbruk. Det har vært nok misbruk og snoking. Som Repvik påpeker har det vært flere oppvasker innenfor helsevesenet.

Våre alles kjære nåværende parlamentariske leder i AP Helga Pedersen, som for øvrig elsker å grafse i skattelistene, har jo sagt at hun mener DLD er riktig hvis vi redder minst ett barn. Storberget bestemte seg for å forlate all saklighet da han valgte å fortelle om sitt besøk hos Interpol i sin lille "debatt" om DLD her om dagen. Når retorikken har henfalt dit er det ikke mye mer å si hvis en ikke skal fremstå som pro-pedofili. Jeg blir rent sliten av å holde meg saklig når våre "folkevalgte" er så tanketomme.

Samtlige politi-instanser vil ha utvidet makt og som mange kanskje husker (eller kan slå opp) så var det et signifikant antall negative høringsuttalelser. Jeg kan jo nevne Forsvaret og Barneombudet som eksempler.

Mine argumenter (uten å gå veldig i dybden i dette innlegget):
1) Proponenter av DLD har ikke klart å bevise direktivets nytteverdi. Innføringen av direktivet slår meg som ekstremt uproporsjonalt for problemet det skal løse.
2) Rapport fra innenfor EU viser at DLD ikke har hjulpet.

For å være helt ærlig synes jeg de to argumentene bør holde. Men jeg kan gjerne dra inn hvor lett det er å omgå det jævla direktivet. Proxy og kryptering bare til og begynne med.

I could go on.^^

Utlogget Yalla

« Svar #41 på: 23. juli 2010, 01:55:53 »

Utlogget tews

Datalagringsdirektivet slaktes i EU-rapport
« Svar #42 på: 27. juli 2010, 01:47:08 »
Jeg synes det er totalt feil å overvåke alle i Norge fordi _noen_ kan være involvert i kriminelle handlinger og at man derfor skal overvåke alle.

det er jo ikke norge som har funnet på datalagringsdirektivet en gang..helt latterlig.
endelig slaktes datalagringsdirektivet i en eurapport,håper det påvirker norske politikere til å stemme nei.
dette burde vært oppe til folkeavstemning:)

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7224275

Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
-Benjamin Franklin

tydelig at det ikke er vanlige folk som gir opp friheter

skepsis.no burde hett skråsikker.no

Utlogget Kim

« Svar #43 på: 27. juli 2010, 07:10:52 »
Hvem som har funnet på DLD spiller ingen rolle. Saken er at norske politikere ønsker å innføre en norsk versjon av et EU direktiv som gjør det mulig å overvåke store deler av befolkningen. Og er glad for at EU rapporten som sier at DLD i EU ikke har fungert som de skulle. Kanskje vi slipper hele greien.

tydelig at det ikke er vanlige folk som gir opp friheter

Tror du må forklare den litt nærmere.

Utlogget Øyvind R

« Svar #44 på: 27. juli 2010, 07:13:02 »
Hvem som har funnet på DLD spiller ingen rolle. Saken er at norske politikere ønsker å innføre en norsk versjon av et EU direktiv som gjør det mulig å overvåke store deler av befolkningen. Og er glad for at EU rapporten som sier at DLD i EU ikke har fungert som de skulle. Kanskje vi slipper hele greien.
Så ivrige som store politiske partier har vært på å innføre DLD har jeg mine tvil. Det er nå "prestisjen" slår inn.