Skrevet av Emne: Trylleformler  (Lest 4958 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Alvin Brattli

• Global Moderator
  • Fysiker
Trylleformler
« på: 27. februar 2012, 19:56:03 »
Kom over denne papirlappen da jeg nylig gikk gjennom noen gamle papirer etter mine besteforeldre.  Den ser ut til å inneholde to bønneliknende trylleformler som sannsynligvis skulle ha til hensikt å lege sykdom og skader eller stoppe blod, ved såkalt «læsing»¹:

(bilde bare synlig for brukere som er innlogget)

Enkelte ord er litt vanskelige å lese, men her er teksten, så godt jeg klarte å tyde den:
Sitat
Jesus gikk over levende bro
brød sine ben.  Sener i sener
åder i åder.  I faderens og sønnens
og den hellig ånds navn Amen
I gjen takes 3 ganger
Sitat
å for slag og fall, de som er såret
skal du leke for værk for ve for vann
og for svi.  I faderens og sønnens
og den helligånds navn.  Amen
Ijen takes 3 ganger

Jeg vet ingen ting om dette har blitt skrevet ned for bruk i et konkret tilfelle av sykdom eller for generelt bruk.  Denne typen trylleformler og det å drive med såkalt «læsing» var sånt jeg fikk høre om som barn av personer i foreldre- og besteforeldregenerasjonen, men har ikke kommet over noen slike formler og vers før nå.  Har noen andre noen liknende formler liggende, eller vet noe mer om hvordan sånt ble gjort i praksis?

¹ Skrivemåten «læsing» har jeg tatt herfra: http://www.antropologi.info/blog/nyheter/2010/laesing (har ikke lest boka selv, men fant lenka etter litt søk på nett).
That's not right. It's not even wrong.  (Wolfgang Pauli)
The trouble with quotes on the internet is that you can never tell if they are genuine.  (Abraham Lincoln)

Utlogget frenchisbacan

Sv: Trylleformler
« Svar #1 på: 27. februar 2012, 20:26:36 »
Kan vera avskrifter frå ei svartebok. Det fins etterkvart noko litteratur om emnet.

Utlogget Rams

• Comfortably Numb
    • NWO Disinfodep. Norge avd 3 - Innlandet
« Svar #2 på: 27. februar 2012, 20:57:52 »
Jeg vet ikke om du fant dette prosjektet når du søkte Alvin?
This project aims to increase knowledge on sickness and its treatment in Norway in the 18th, 19th and beginning of the 20th century, placed in a cultural history research tradition. The main sources are texts in Norwegian black magic books from 1750 to 1900.
Først publisert nov 2008, endret senest apr 2011 så prosjektet er kanskje enda ikke avsluttet.
Kanskje du skal kontakte stipendiaten og høre om hun har interresse for lappen du fant og kanskje hun kan si noe om hvor og når dette ble benyttet?
Well, you can prove anything with facts, can't you?
-- Stewart Lee's taxi driver

Utlogget Alvin Brattli

• Global Moderator
  • Fysiker
« Svar #3 på: 27. februar 2012, 21:35:27 »
Joda, kan alltids prøve å sende henne en kopi av lappen, men det spørs hvor stort utbytte man kan få av den all den tid jeg ikke vet noe særlig mer enn det jeg har skrevet over.

Edit: endret ordlyd.
« Siste redigering: 27. februar 2012, 21:41:42 av Alvin Brattli »
The trouble with quotes on the internet is that you can never tell if they are genuine.  (Abraham Lincoln)

Dupree

• Gjest
« Svar #4 på: 27. februar 2012, 22:42:50 »
Det første verset virker kjent, men jeg aner ikke hvor jeg har det fra. Jeg vet om noen som interresserer seg for lokalhistorie, og skal forsøke å få dem til å gå inn på forumet og lese. Finnskogen må da være et lurt sted å lete?

Her er forøvrig flere vers:

http://www.ibestadhistorielag.com/Blodstemming.html

Utlogget Alvin Brattli

• Global Moderator
  • Fysiker
« Svar #5 på: 29. februar 2012, 20:16:05 »
Som foreslått av Rams sendte jeg en email med den innscannede teksten til Ane Ohrvik, og her er et utdrag fra svaret jeg fikk, gjengitt med tillatelse:
Sitat
Bønnen du viser til en er ganske typisk bønn brukt til behandling og som det finnes mange ulike varianter av i svartebøkene. Det er ikke slik at den kan knyttes til én bestemt svartebok, disse bønnene finner du i de fleste svartebøkene - i litt ulike varianter. Din bønn ser ut til å gjelde behandling av smerter i ben eller benbrudd samt verk.

(Det ser ut til at jeg bommet på det med å stoppe blod)

Jeg kan legge til at lappen mest sannsynlig er fra starten av 1900-tallet, og geografisk opprinnelse (daværende) Helgøy eller Karlsøy i Troms.

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #6 på: 18. juli 2012, 15:19:48 »
Ane Ohrviks forskning på trylleformler og besvergelser er omtalt i et nytt emne i forumet:

Svarteboka - underkjent kunnskapskilde?

Jeg skal kommentere mer der etter hvert.