2

Skrevet av Emne: Sjøormen i Seljord  (Lest 9627 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget ravelund

Sjøormen i Seljord
« på: 27. juli 2012, 21:33:50 »
Hmm stiller meg skeptisk til denne videoen her, noen som er litt flinkere enn meg til å kunne analysere og komme opp med en god forklaring, jeg for min del synes ikke dette ser ut som om noe svømmer, veldig statisk akkurat som om det er dratt igjennom vannet.

Når det er sagt så kan det sikkert eksistere nye arter vi ikke har sett enda i havet. Men jeg stiller meg skeptisk til denne videoen.

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/lisbeth-17-kan-ha-avsloert-sjoeormmysteriet-i-seljord-3840346.html
« Siste redigering: 27. juli 2012, 22:07:38 av Gnisten »

Utlogget Gnisten

• Administrator
Sv: Sjøormen i Seljord
« Svar #1 på: 27. juli 2012, 22:18:54 »
Jeg tilkaller Skepsis sin egen sjøorm-ekspert, Bjørn Are Davidsen. Han har io ikke hatt noe å berette fra Seljord siden forleden år:

Suppe på vannagurkSelsomt i Seljord.

Både før og etter har han imidlertid kost seg med å dissekere utenlandske sjøormer; se liste her:

http://skepsis.no/blog/?s=sj%C3%B8orm. (Asbjørn Dyrendal er litt ute i vannet, han også.)

Red.: Bjørn Are har sendt meg et kryptisk svar: "Må vente til etter åpningsseremonien. Altså i morgen :-) "
« Siste redigering: 27. juli 2012, 23:17:00 av Gnisten »

Utlogget kingvald

« Svar #2 på: 28. juli 2012, 13:14:48 »
Så noen lignende bølger i Lågen i Øyer her om dagen, når vi kjørte sørover langs E6 etter en hyttetur.

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Bjørn Are

« Svar #3 på: 28. juli 2012, 13:45:06 »
Litt kjapt sett, men dette er alt for langt og tynt til å minne om sjøorm. Ser ut som enten vind som skaper bølger på overflaten og der skyggevirkningene skaper inntrykk av noe levende, fisk eller otere som svømmer etter hverandre eller noe som dras mot land fra stranden eller bryggen i bakgrunnen.

Føyer seg uansett fint inn i kategorien uklare bilder på lang avstand av noe som kan være ... noe, men altså dessverre ikke er i nærheten av å være bevis for en sjøorm, for de av oss som er interessert i å oppdage nye arter.

Utlogget Hardy

« Svar #4 på: 28. juli 2012, 19:18:03 »
... dette er alt for langt og tynt til å minne om sjøorm.
Og hvordan vet du det? ;D
Livet er den største av alle overraskelser.

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #5 på: 29. juli 2012, 20:06:09 »
Nå i kveld har B. A. D. publisert artikkel på Skepsisbloggen:

Hva som helst sett i Seljord igjen.

Dessverre uten åstedsgransking og mulig helt konkret alternativ forklaring på det sette.

Utlogget Bjørn Are

« Svar #6 på: 29. juli 2012, 20:36:51 »
Tror jeg fikk sagt det meste om mulige forklaringer og ikke minst journalistens vilje til å se etter noen. Dette har imidlertid endret seg litt i ettertid, interesserte kan jo se noen flere forklaringer på http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/dette-tror-tv2noleserne-om-sjoeormen-i-seljord-3841313.html

Noen av dem er jo også plausible.

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
« Svar #7 på: 29. juli 2012, 23:12:44 »
Dessverre uten åstedsgransking og mulig helt konkret alternativ forklaring på det sette.
(min understreking) Kanskje dét kunne være noe for skeptikere i Oslo-traktene? Fin liten ekspedisjon det der - ca. 160 km fra Oslo sentrum.
« Siste redigering: 29. juli 2012, 23:50:59 av Arman »
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator

Utlogget Futhark

« Svar #8 på: 03. august 2012, 09:40:56 »
(min understreking) Kanskje dét kunne være noe for skeptikere i Oslo-traktene? Fin liten ekspedisjon det der - ca. 160 km fra Oslo sentrum.

Her er et bilde av en "sjøorm" i Hornindalsvatnet....

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Sikker-pa-at-dette-er-sjoorm-2743883.html

"The belief in a supernatural source of evil is not necessary. Men alone are quite capable of every wickedness."  -  Joseph Conrad

"You're black and your last name is Black? That's like if my name was Larry Jew."  - Larry David

Utlogget kingvald

« Svar #9 på: 03. august 2012, 10:10:13 »
Om den i Hornindalsvatnet: "SAKEN OPPDATERES" gitt!

Observasjonen skjedde onsdag kveld. Den ble publisert først fredag kl 09:00, og avisen ser fortsatt behov for å behandle det som en sak under utvikling! Som krever oppdateringer! Har faktisk blittt oppdatert minst to ganger, 09:44 og 09:56 det jeg har sett (NYUTVIKLING; oppdatert også 09:57!). Og giiiiid for en stor og viktig, stadig utviklende, nyhetssak.

Når det gjelder bildet, om det er forfalsket, så tror jeg kyndige folk kanskje kan se noe på der rekkene med reflekser fra husene i bakgrunnen krysser refleksfeltene til høyre for objektet. Er det noen som har forutsetning for å vurdere det med litt faglig tyngde?

Ellers så er sjøorm nok ikke noe stort problem på Vestlandet, den eneste saken under "LES OGSÅ:" er fra 2001.

Kjell Ingvaldsen

Utlogget kingvald

« Svar #10 på: 03. august 2012, 12:21:43 »
Siste oppdatering så langt i saken på bt.no skjedde 11:10. Men den er fortsatt merket "SAKEN OPPDATERES". Skjer lite på Vestlandet i dag, når flere dager gamel agurknyheter krever stadig oppdatering.

bt.no har nå også lenket til en "nettutstilling" på Digitalarkivet, om salige bisp Pontoppidans arbeide med temaet.

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Hardy

« Svar #11 på: 03. august 2012, 12:42:42 »
Det er altså Kulturdagane i Hornindal denne helga. Det kan jo være en sammenheng.

De greiene i vannskorpa på bildet fra Hornindalsvatnet kan minne litt om greiner som ligger og flyter.

Etter tips fra http://www.smp.no/nyheter/article492025.ece
Livet er den største av alle overraskelser.

Utlogget kingvald

« Svar #12 på: 03. august 2012, 14:15:54 »
Aaaahhhh! Kulturdagane i helga!

Teorien om greiner var ikke umulig. Vanskelig å sjekke påstanden om 70 m, vet du, på et sånt bilde. Saken oppdateres forresten stadig hos bt.no, så dette er nok dagens store, stadig utviklende, nyhet der i regionen.

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Futhark

« Svar #13 på: 03. august 2012, 14:20:49 »
....så dette er nok dagens store, stadig utviklende, nyhet der i regionen.

Mens at Huseklepp (re)debuterer i kveld for Brann 2 mot Feyernoord U blir ikke viet mange spaltecentimeter... Tro det den som vil  :o
« Siste redigering: 03. august 2012, 14:23:13 av Futhark »
"The belief in a supernatural source of evil is not necessary. Men alone are quite capable of every wickedness."  -  Joseph Conrad

"You're black and your last name is Black? That's like if my name was Larry Jew."  - Larry David

Utlogget kingvald

« Svar #14 på: 03. august 2012, 14:29:14 »
Fotball er jo helt uinteressant. Selv JEG mener tvilsomme bilder av sjøormer i Hornindalsvannet er mer interessant en som så! Ja, selv det faktum at sjøormen ikke viser seg der for øyeblikket ville være mer interessant!

Kjell Ingvaldsen
Med et fornuftig syn på fotball