Skrevet av Emne: Sjøormen i Seljord  (Lest 9627 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Futhark

Sv: Sjøormen i Seljord
« Svar #15 på: 03. august 2012, 17:09:32 »
Fotball er jo helt uinteressant. Selv JEG mener tvilsomme bilder av sjøormer i Hornindalsvannet er mer interessant en som så! Ja, selv det faktum at sjøormen ikke viser seg der for øyeblikket ville være mer interessant!

Kjell Ingvaldsen
Med et fornuftig syn på fotball

Hehe, da regner jeg med at t.o.m å se maling tørke er en mer interessant prosess for deg enn å se på fotball  :)

Ser forresten at det er kommet en oppdatering. En som ikke har sett bildet (?) uttaler at han tror ikke det er en sjøorm, men at muligens bølger kan lede til synsbedraget. — Fiskebiolog Otte Bjelland:

"Han er imidlertid ikke i tvil om folk ser noe, men sjøormer er det ikke. Bjelland har ikke sett bildet fra Hornindalsvatnet, men han sier at lys i kombinasjon med mørk bakgrunn kan gjøre at bølger ser ut som sjøormer.

- De såkalte sjøormene blir ofte sett i vann som er lange og dype. Hydrografiske forhold kan gjøre at bølger oppstår av seg selv og ser ut som sjøormer i det rette lyset. Bølgene i Sognefjorden etter tsunamien viser hvordan det plutselig kan dukke opp bølger. Det kan skje i et vann også, sier Bjelland.

Akkurat i denne saken og på dette bildet, så ser resten av vannet ganske rolig ut, så at de små krusningene som knapt  kan kalles bølger skal føre til et slikt synsbedrag tviler jeg på. Men jeg er jo ikke akkurat en autoritet på området, så det er selvfølgelig mulig at det skjer noe akkurat der "ormen" er. Her må noen skeptikere med kunnskap på området komme på banen.
« Siste redigering: 04. august 2012, 02:52:25 av Gnisten »
"The belief in a supernatural source of evil is not necessary. Men alone are quite capable of every wickedness."  -  Joseph Conrad

"You're black and your last name is Black? That's like if my name was Larry Jew."  - Larry David

Utlogget kingvald

« Svar #16 på: 03. august 2012, 21:49:19 »
Helt riktig, Futhark. Sier egentlig litt om fotballens evne til å fenge meg, for å se maling tørke er jaggu kjedelig! ;D

Til saken:

Seljord-observasjonen kan nok være bølger.

I Hornindal heller jeg mer til ei grein, og en "liten" overdrivelse av avstanden fra observatørene. Billedkomposisjonen legger jo ikke akkurat til rette for pålitelig avstandsbedømming, så vi har jo bare guttas ord for holdet.

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Monod

« Svar #17 på: 03. august 2012, 22:07:15 »
Angående bilder så slenger jeg inn et sitat fra Neil deGrass Tyson. Sett inn sjøorm / gjenferd / nissen etc isteden for UFO og sitatet vil være gyldig.

Sitat fra: Neil deGrasse Tyson
Maybe you did see visitors from another part of the galaxy. I need more than your eyewitness testimony, and in modern times I need more than your photograph! Which Photoshop probably has a UFO button by now

Dr. Neil deGrasse Tyson on UFOs

(Sitatet kan høres fra 05:37 og utover i videoklippet)

Slående at alltid slike bilder er tatt på så lang avstand (og videre med elendig optikk) slik at det trengs fantasi for å "se" hva som egentlig vises  ::)

Anmerkning fra moderator: Lagt til url.
« Siste redigering: 05. august 2012, 16:04:08 av Pernille Nylehn »

Utlogget Futhark

« Svar #18 på: 03. august 2012, 22:15:20 »
Slående at alltid slike bilder er tatt på så lang avstand (og videre med elendig optikk) slik at det trengs fantasi for å "se" hva som egentlig vises  ::)

Jepp, det er temmelig irriterende at det alltid er slik, enten det er sjøormer eller avskyelige snømenn... Begge deler er jo isolert sett plausibelt og fullt mulig (altså et sjøorm-lignende sjødyr og en type bjørn/ape i de dype skoger) Eller UFOer for den saks skyld, det kunne jeg også tenkt meg å se et skikkelig godt skarpt bilde av... Rare greier at vi aldri har klart det i fotografiets historie... :o  ;D
"The belief in a supernatural source of evil is not necessary. Men alone are quite capable of every wickedness."  -  Joseph Conrad

"You're black and your last name is Black? That's like if my name was Larry Jew."  - Larry David

Utlogget kingvald

« Svar #19 på: 03. august 2012, 22:24:21 »
Nå finnes det vel mange gode bilder av UFOer. Problemet er bare at det er nettopp UFOer, uidentifiserte.

Det som mangler er bilder av noe som er identifiserbart som romskip fra andre planeter. Blant annet på grunn av den utrolige dårlige kvaliteten på bildene som påstås å være dette.

Kjell Ingvaldsen

Utlogget frenchisbacan

« Svar #20 på: 04. august 2012, 01:28:00 »
Uff og uff. No må ein ansvarleg moderator sjå til å splitte Hornindalsvatnet og Seljordsvatnet. Dette er då totalt i strid, i sterk strid, med det vedtekne reglementet. REGLEMENTET.

Utlogget Stephan Brun

• ateist, stoiker, filosof, illuminist, mentat.
« Svar #21 på: 04. august 2012, 03:39:25 »
For ikke å glemme Loch Ness .... ;)

Red.:
Sitat fra: Neil deGrasse Tyson
Maybe you did see visitors from another part of the galaxy. I need more than your eyewitness testimony, and in modern times I need more than your photograph! Which Photoshop probably has a UFO button by now

Å kjøre et søk på "photoshop ufo button" er instruktivt.
« Siste redigering: 04. august 2012, 03:44:51 av Stephan Brun »
cetervm·censeo·carthaginem·stvpiditatem·esse·delendam!
—fritt etter M. Porcivs Cato

Men, it has been well said, think in herds; it will be seen that they go mad in herds, while they only recover their senses slowly, and one by one.
—Charles Mackay.

prvdentia·fortitvdo·ivstitia·temperantia

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #22 på: 13. november 2014, 22:55:46 »
For ikke å glemme Loch Ness .... ;)

Nå har vi fått eget emne om sjøormen i Loch Ness: Nessie var ikke død ... — Ett innlegg av Stephan Brun er splittet fra inneværende tråd, og utgjør nå første innlegg i det nye emnet.

Vi har også dette emnet her i vår egen andedam: Canadas "Nessie"? Eller tømmerstokker?