Skrevet av Emne: Hjernekirurg skriver bok om «livet-etter-døden-opplevelse»  (Lest 13496 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget arifkarim

• Blandingsetiker - tar SK og KT med en klype salt
Sakser fra DB, resten kan dere lese fra kilden:
Sitat
Eben Alexander trodde pasientene hadde vrangforestillinger da de snakket om et liv etter døden. Så falt han selv i koma.

(Dagbladet): Finnes det egentlig et liv etter døden? Ja, mener den kjente hjernekirurgen Eben Alexander. Etter å ha tidligere ment at et liv etter døden var tull, skiftet han syn på det hele da han selv falt i koma i 2008, skriver britiske The Telegraph.

Det var en «ut-av-kroppen-opplevelse» som fikk kirurgen til å revurdere sitt tidligere standpunkt, og overbeviste ham om at det finnes en himmel. Alexander forteller avisen at den delen av hjernen hans som kontrollerer tankene og følelsene sluttet å fungere.

- Da opplevde jeg noe så ekte at det ga meg en vitenskapelig grunn til å tro på bevissthet etter døden, sier han.

Alexander har nå gitt ut boka «Proof of Heaven», og i et essay i Newsweek skriver han om hvordan han ble møtt av en vakker blåøyd kvinne et sted hvor de var omgitt av store rosa og hvite skyer, og «skimrende skapninger».

http://www.dagbladet.no/2012/10/10/nyheter/hjernekirurg/liv_etter_doden/23802208/

Min kommentar: Så bare fordi en kjent hjernekirurg selv opplevde det mange tullebakker av mennesker også opplever under koma og lignende "nær-dødens" situasjoner er fortsatt ikke ETT unektelig bevis på noe liv etter døden? Går det virkelig an å bevise noe kun basert på menneskelige opplevelser kontra vitenskapelige målinger via elektroniske instrumenter og apparater? Spørsmålet i seg selv er en paradoks. For hvis det viser seg å stemme at mennesket kan oppleve noe i en klinisk død situasjon, må man kunne redefinere selve døds-begrepet.
« Siste redigering: 11. oktober 2012, 03:01:29 av arifkarim »
"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful." - Edward Gibbon

Utlogget Stephan Brun

• ateist, stoiker, filosof, illuminist, mentat.
Sv: Hjernekirurg skriver bok om «livet-etter-døden-opplevelse»
« Svar #1 på: 11. oktober 2012, 06:35:31 »
Må være enig der, ja. Døden er ikke noe man våkner opp fra, annet enn i fiksjon.
cetervm·censeo·carthaginem·stvpiditatem·esse·delendam!
—fritt etter M. Porcivs Cato

Men, it has been well said, think in herds; it will be seen that they go mad in herds, while they only recover their senses slowly, and one by one.
—Charles Mackay.

prvdentia·fortitvdo·ivstitia·temperantia

Utlogget arifkarim

• Blandingsetiker - tar SK og KT med en klype salt
« Svar #2 på: 11. oktober 2012, 08:37:01 »
Må være enig der, ja. Døden er ikke noe man våkner opp fra, annet enn i fiksjon.
Jeg kan huske å ha lest et sted at disse ut-av-kroppen opplevelser inntreffer når hjernen går tom for oksygen. Tror du hjernen begynner å hallusinere i fravær av oksygen? Finnes det noe dokumentert forskning på det området?
"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful." - Edward Gibbon

Utlogget greger

« Svar #3 på: 11. oktober 2012, 11:16:41 »
Jeg tror hjernen gjør mye rart i mange rare tilfeller.

Tenker bare på alt som skjer i hodet mitt når jeg sover, og ikke minst når jeg holder på å sovne. Når jeg ligger og er litt mellom i søvn og våken. Da mister jeg ofte alt begrep om tid, og om jeg faktisk er våken eller sover. Jeg tror jeg har ligget med øynene lukket lenge, og finner ut at det bare var et sekund, eller omvendt. Det dukker opp utrolig mange rare tanker, og så mye skjer. Noen ganger har jeg våknet og vært helt overbevist om at noen har sagt eller gjort noe som overhodet ikke har skjedd. Ganske mye rart, egentlig. Sikkert ikke ukjent for noen.

Har også opplevd å våkne etter en natt med søvn, og vært så overbevist i hele kroppen og i følelsene om at noe av det i drømmen faktisk skjedde. Og selv om jeg vet det var en drøm, så klarer jeg ikke helt å kvitte meg med følelsen.

Og om dette er normal-oppførsel for hjernen, så kan jeg se for meg at det kan skje utrolig mye mer rart om oksygen-tilførsel og blod-omløp stanser. Og jeg er ganske sikker på at det som kan ha føltes som lang lang tid kan ha skjedd på sekunder i «real time».

Nå var ikke dette forskning, bare egne tolkninger. Men hvis man tenker etter, så skal det en del til å bli overrasket over at hjernen kan spille en ganske mange puss om den havner i uvanlige tilstander.

Utlogget GrammatonRetard

• Tro kan flytte luft!
« Svar #4 på: 11. oktober 2012, 17:02:41 »
Likte spesielt den delen hvor gjerne-kirurgen sier at hans opplevelse ga en vitenskapelig grunn til å tro på liv etter døden........

Sitat fra "MAK": Jeg tror du henger kraftig fast i ditt ”tenke” prinsipp.

Utlogget Asbjørn Dyrendal

• Administrator
    • Skepsisbloggen
« Svar #5 på: 12. oktober 2012, 11:11:09 »
Jeg tror hjernen gjør mye rart i mange rare tilfeller.

<snip>

Ja, definitivt.

Ellers er dette temaet diskutert nokså inngående i artikkelen From the Spirit to the Brain: The Transition From Parapsychological to Neurological Models of Explaining Near-Death Experiences som ligger på hovedsidene våre.

Utlogget greger

« Svar #6 på: 02. august 2013, 20:17:55 »
Nå har jeg nettopp lest en lang artikkel om Eben Alexander.
Artikkelen er nevnt på Boing Boing og står i Esquire.
Den ligger dessverre bak en paywall, men med et par veldig enkle triks var den lesbar uansett.
http://www.esquire.com/features/the-prophet
Uansett, her kommer det frem en del om bakgrunnen til Dr. Alexander, som ikke står i boken.

Som blant annet at han hadde i løpet av de ti siste årene før han havnet i koma hadde fem tilfeller av «malpractice»-saker mot seg. Med store søksmål om erstatning og slikt. Hvor han i det ene tilfellet hadde omstendig forfalsket dokumenter  slik at det skulle se ut til at han ikke hadde gjort noe galt under en operasjon.

Det kommer også frem flere ting rundt sykdomsforløpet hans som overhodet ikke stemmer med det han har skrevet i boken.

Om været skrev han i boken:
Sitat
As he nears the end of his tale, every part of his story seems to be connected to every other part in mysterious ways. For instance, his coma began on Monday, November 10, and by Saturday, "it had been raining for five days straight, ever since the afternoon of my entrance into the ICU." Then, on Sunday, after six days of torrents, just before he woke up, the rain stopped:

To the east, the sun was shooting its rays through a chink in the cloud cover, lighting up the lovely ancient mountains to the west and the layer of cloud above as well, giving the gray clouds a golden tinge.

Then, looking toward the distant peaks, opposite to where the mid-November sun was starting its ascent, there it was.

A perfect rainbow.

It was as though heaven itself was cheering Alexander's return.

Når journalisten snakker med den lokale meterologen, derimot:
Sitat
Dave Wert, meteorologist in charge at the National Oceanic and Atmospheric Administration office that encompasses Lynchburg, reviews the weather records for the week of November 10 through 16. "There was nothing on the tenth," he says. "Nothing on the eleventh...two hundredths of an inch on the twelfth." The next three days, he says, were rainy and miserable. Then the storm appeared to break on the evening of the fifteenth. The sixteenth was another clear day.

Could there have been a rainbow on the morning of the sixteenth?

"No," he says.

Når det kommer til hvordan han havnet i koma hevder Alexander at det var som følge av e.coli-bakteriene i hjernen, mens legen som tok han i mot da han ankom akutten kan fortelle at det var hun som la han i kunstig koma. Og at han også ble forsøkt vekket opp flere ganger i løpet av de dagene han var på sykehuset.

Sitat
"And of course he was still in an induced coma," she says. "On ventilator support. They tried to let him wake up and see what he would do, but he was in exactly the same agitated state. Even if they tried to ease up, a little bit even, on the sedation. In fact, for days, every time they would try to wean his sedation—just thrashing, trying to scream, and grabbing at his tube."

Sitat
I ask Potter whether the manic, agitated state that Alexander exhibited whenever they weaned him off his anesthetics during his first days of coma would meet her definition of conscious.

"Yes," she says. "Conscious but delirious."

Det er også flere ting som kommer frem. Og artikkelen var interessant å lese.

Utlogget LinnD

« Svar #8 på: 27. november 2013, 12:26:46 »
Det som irriterer meg mest med slike saker er hvordan det blir fremhevet at personen er lege, helst kirurg som om det skal være et skjold som beskytter fra alle mulige merkelige ideer.
I følge Wikipedia så skal han jo ha sagt:
Esquire's cynical article distorts the facts of my 25-year career as a neurosurgeon and is a textbook example of how unsupported assertions and cherry-picked information can be assembled at the expense of the truth

Det at han har jobbet 25 år som nevrokirurg er ikke et bedre skjold mot hallusinasjoner enn å ha jobbet 25 år som rørlegger.

Jeg har også sett eksempler på at leger som er anklaget for mord forsvarer seg med at "Jeg er lege. Jeg hjelper folk".
Da har de glemt alle mordene og grusomme eksperimentene som ble begått av leger under diverse kriger og konflikter.

Jeg må si at gjennom 6 år med studier så har jeg hørt uttalelser fra leger som har gitt meg lyst til å gå amok med et lårbein.
F.eks har jeg gjennom studiet hørt at vi ikke hadde hatt lover uten kristendom, at homofili er et stort samfunnsproblem forårsaket av gufne kjemikalier i luften og at 2 verdenskrig og Holocaust egentlig var bra for da ble vi kvitt en del mennesker.
Og dette er bare noen eksempler.

Så det at han er lege gjør ikke at hans opplevelser er vitenskapelig bevis på et liv etter døden. Men nå preker jeg til koret for dere på forumet vet jo det allerede.
 Det som er trist er alle diskusjonene jeg har sett vedrørende denne saken på nettet hvor folk bruker hans erfaring som bevis.

Utlogget AndersBreiflabb

« Svar #9 på: 27. november 2013, 15:12:31 »
Det som irriterer meg mest med slike saker er hvordan det blir fremhevet at personen er lege, helst kirurg som om det skal være et skjold som beskytter fra alle mulige merkelige ideer.
I følge Wikipedia så skal han jo ha sagt:
Esquire's cynical article distorts the facts of my 25-year career as a neurosurgeon and is a textbook example of how unsupported assertions and cherry-picked information can be assembled at the expense of the truth

Det at han har jobbet 25 år som nevrokirurg er ikke et bedre skjold mot hallusinasjoner enn å ha jobbet 25 år som rørlegger.

Jeg har også sett eksempler på at leger som er anklaget for mord forsvarer seg med at "Jeg er lege. Jeg hjelper folk".
Da har de glemt alle mordene og grusomme eksperimentene som ble begått av leger under diverse kriger og konflikter.

Jeg må si at gjennom 6 år med studier så har jeg hørt uttalelser fra leger som har gitt meg lyst til å gå amok med et lårbein.
F.eks har jeg gjennom studiet hørt at vi ikke hadde hatt lover uten kristendom, at homofili er et stort samfunnsproblem forårsaket av gufne kjemikalier i luften og at 2 verdenskrig og Holocaust egentlig var bra for da ble vi kvitt en del mennesker.
Og dette er bare noen eksempler.

Så det at han er lege gjør ikke at hans opplevelser er vitenskapelig bevis på et liv etter døden. Men nå preker jeg til koret for dere på forumet vet jo det allerede.
 Det som er trist er alle diskusjonene jeg har sett vedrørende denne saken på nettet hvor folk bruker hans erfaring som bevis.

Tiltredes!

Jeg er ofte overrasket over hvor snevre enkelte leger kan være utenom deres fag. Såklart er leger som alle andre mennesker, med alt hva det innebærer. Det er klart at man skal ha en viss intelligent kapasitet for å kunne fullføre studiet, men det er mange intelligente mennesker som har falt for mye rart.

Utlogget Vitaxis

« Svar #10 på: 27. november 2013, 21:33:46 »
Jeg jobber som en slags autoritetsfigur som ofte i løpet av ett år må fortelle folk dårlige nyheter som gjerne koster mye penger, og da jeg er relativt ung blir jeg noen ganger møtt med argumentet "Jeg har jobbet med dette i XX år, og har aldri hørt om/måttet gjøre noe sånt tidligere". Dette er selvsagt anekdotisk, men det er jevnt over et diskvalifiserende argument som jeg oftest får høre fra inkompetente mennesker. Jeg har også med mer erfaring kunne dokumentere at de faktisk har hørt det flere ganger, de har bare ikke hørt etter.

Min mentor fortalte meg da jeg begynte at det hjelper ikke med 30 års erfaring hvis du har ett års erfaring 30 ganger. Det stemmer som oftest bra med de som prøver å bruke antall års erfaring som argument.
Sentio aliquos togatos contra me conspirare.

Utlogget LinnD

« Svar #11 på: 28. november 2013, 13:46:41 »
Til vanlig pleier jeg jo å beskytte leger imot latterlige beskyldninger, men jeg følte det var på sin plass å gi noe kritikk også.

Det md ett års erfaring 30 ganger var et godt eksempel Vitaxis.
Det er jo også mulig å repetere de samme feilene gjennom en hel karriere. Hvis ingen korrigerer deg så kan du gå gjennom et helt liv i den tro at du aldri har begått en feil.

Det er litt større rom for å kritisere de eldre legene nå for tiden, men noe av den respekten henger igjen Det fører til at man med en gang går ut ifra at de har rett.
Av og til har jeg fått beskjed av leger om at jeg må gjøre noe på akkurat deres måte uten at det er noen god grunn til det.
Det er jo da lite morsomt å bli undervist av disse legene da de gjerne blir dypt fornærmet om du våger å gjøre noe på en annen måte selv om det gir akkurat samme resultat.

Men dette er jo litt utenfor tema.

Jeg kan godt skjønne at en slik opplevelse kan få noen til å tro på et liv etter døden. Tross alt vet jo ikke jeg hva som skjer så jeg føler jeg ikke kan kritisere noen for det de tror de har opplevd.
Likevel vil jeg kritisere de som dytter tittelen foran seg der det ikke er relevant, og som tror at deres opplevelse er bevis.

Utlogget kingvald

« Svar #12 på: 28. november 2013, 16:04:41 »
Jeg hadde tenkt å bidra med en liten kommentar, men så kommer "slemme" LinnD og stjeler poenget mitt:
Det md ett års erfaring 30 ganger var et godt eksempel Vitaxis.
Det er jo også mulig å repetere de samme feilene gjennom en hel karriere. Hvis ingen korrigerer deg så kan du gå gjennom et helt liv i den tro at du aldri har begått en feil.

Sikkert flere enn meg (og LinnD) som har hørt argumentet: "Sånn har vi aaaaaaaaaaaalltid gjort det!" Det argumentet har en bitteliten svakhet! En svakhet sterkt beslektet med argumentet: "Jeg er (sett inn foretrukken, dog sjeldent relevant, 'eksperttittel'), så det så!"

Kjell Ingvaldsen